Gå til innhold

Stakkars alle uføretrygde og navere!


ErGlad

Anbefalte innlegg

Tror ikke dere som kan jobbe aner hvor heldig dere er. Jeg misunner dere så utrolig mye å kunne jobbe.

Ha noe meninsfullt å gjøre hver dag.

Ha noen som trenger deg og din kompetanse

God lønn

Feriepenger

Sosialt

 

Dere aner virkelig ikke hvor heldig dere er. Jeg savner jobben min masse. Og jeg kunne ønske jeg var frisk nok til å jobbe. Til å tjene penger. 

Dessverre er det nå en gang sånn, som bipolar, alvorligtilbakevennende depresjoner, sosial angst, PTSD, personlighetsforstyrrelse og fibromylagi at min helse holder ikke til å jobbe ved siden av livet for å so det på den måten.

Men jeg nyter på ingen måte å ligge på sofaen dag ut og dag inn å få penger på konto den 20 hver mnd. 

Skulle mye heller jobbet og tjent egne penger. Men sånn er det ikke. Så vær glad dere kan jobbe. De aller fleste trygda er misunnelig på dere.

Anonymkode: 1f1f5...0a9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 24.8.2019 den 10.34, AnonymBruker skrev:

Jeg spør fordi jeg ikke vet. Noen påstår at det er enkelt å få uføretrygd fra staten? Akkurat som det er å kjøpe en vare på butikken. Er det virkelig så enkelt? Denne type holdning:

Det er ikke meningen å såre noen her, beklager hvis du ble det.

Anonymkode: 90c81...d10

Hva tror du egentlig selv hvis du tenker deg om en ekstra gang?

Anonymkode: 1ac14...5fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du egentlig selv hvis du tenker deg om en ekstra gang?

Anonymkode: 1ac14...5fd

Kan være at vedkommende tenker at det stemmer (opplevd dette med nære venner etc), og derfor spør for å avkrefte at det ikke stemmer eller hva tenker du?

Anonymkode: 4eef2...ed6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2019 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Tror ikke dere som kan jobbe aner hvor heldig dere er. Jeg misunner dere så utrolig mye å kunne jobbe.

Ha noe meninsfullt å gjøre hver dag.

Ha noen som trenger deg og din kompetanse

God lønn

Feriepenger

Sosialt

 

Dere aner virkelig ikke hvor heldig dere er. Jeg savner jobben min masse. Og jeg kunne ønske jeg var frisk nok til å jobbe. Til å tjene penger. 

Dessverre er det nå en gang sånn, som bipolar, alvorligtilbakevennende depresjoner, sosial angst, PTSD, personlighetsforstyrrelse og fibromylagi at min helse holder ikke til å jobbe ved siden av livet for å so det på den måten.

Men jeg nyter på ingen måte å ligge på sofaen dag ut og dag inn å få penger på konto den 20 hver mnd. 

Skulle mye heller jobbet og tjent egne penger. Men sånn er det ikke. Så vær glad dere kan jobbe. De aller fleste trygda er misunnelig på dere.

Anonymkode: 1f1f5...0a9

Det er nok veldig individuelt. Mange vil ikke savne dette i det hele tatt, snarere være glad de slipper det.

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Det er nok veldig individuelt. Mange vil ikke savne dette i det hele tatt, snarere være glad de slipper det.

Anonymkode: 9121f...6fe

Hva mener du egentlig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du egentlig?

Anonymkode: 4eef2...ed6

At mange er glad for å slippe det du savner.

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At mange er glad for å slippe det du savner.

Anonymkode: 9121f...6fe

Er selv uføretrygdet (og ung), og alle jeg har møtt så langt i samme båt skulle helst jobbet, og aller helst hatt helse til å jobbe. Jeg er veldig glad jeg ikke har en jobb å gå til i den forstand at det faktisk ikke hadde gått, men jeg er veldig lei meg for at jeg ikke kan bidra i samfunnet eller gjøre noe som helst nyttig.

Anonymkode: 94ade...726

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er selv uføretrygdet (og ung), og alle jeg har møtt så langt i samme båt skulle helst jobbet, og aller helst hatt helse til å jobbe. Jeg er veldig glad jeg ikke har en jobb å gå til i den forstand at det faktisk ikke hadde gått, men jeg er veldig lei meg for at jeg ikke kan bidra i samfunnet eller gjøre noe som helst nyttig.

Anonymkode: 94ade...726

Jada, dette er individuelt. Noen syns det er synd de ikke kan bidra, andre er glad de slipper:-)

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Sykdom skjer oftest de fattigste,og de som jobber tunge jobber. Rike trenger ikke klage for de har tid og penger og koser seg med alt i livet. Blir de syke så klarer de å jobbe fremdeles med svadaen sin. 

Anonymkode: d8bb5...085

Svadaen sin? Jeg kjenner mange rike mennesker, og de driver ikke med svada, de har tvertimot meget interessante yrker. Og i motsetning til det jeg har fått inntrykk av gjennom KG, så har jeg faktisk aldri hørt noen av dem snakke ned uføre mennesker. Hvis man er lykkelig i sitt eget liv, så har man ikke behov for det. 

Anonymkode: 30851...614

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 12.57, AnonymBruker skrev:

Sykdom skjer oftest de fattigste,og de som jobber tunge jobber. Rike trenger ikke klage for de har tid og penger og koser seg med alt i livet. Blir de syke så klarer de å jobbe fremdeles med svadaen sin. 

Anonymkode: d8bb5...085

Var ikke dette litt vel forutinntatt?

Mannen min tjente godt og koste seg med kontorjobben sin. Men så ble han alvorlig syk og det er blitt en evig runddans med nav og systemet. Sykdom kan skje alle. Han synes iallfall ikke det er noe gøy å være «naver». 

Anonymkode: 50a9c...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Så du hadde synes det var ok med 80% skatt........  Jaja....

Anonymkode: 03c2f...3ec

Det skattes ikke 80% av noen som helst inntekt. At uføretrygd som gis fordi man ikke har inntektsevne skulle komme på toppen av arbeidsinntekt ville vært helt sykt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt problem er at ufør er en endelig avgjørelse. De som fikk innvilget det før de siste «reformene» fikk det i noen tilfeller «for lett» dvs, det var lettere å lure systemet før. 

Jeg kjenner til et par uføre som ikke er uføre lengre. Dvs. De var iføre i en del år, nå er de friske. Men de er fremdeles uføre. 

Skulle ønske at om man ble ufør så skal det vært 10 år gjennomføres en legeundersøkelse + restarbeidsevne evaluering.. 

Har en kamerat jeg håper hadde blitt oppdaget da.. jobber mye svart, og har en fast 20% stilling. Og bygger hus & hytte, brøyter om vinteren osv. Hans mor er ufør og han «arvet» innstillingen fra henne. 

Anonymkode: 88523...877

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jada, dette er individuelt. Noen syns det er synd de ikke kan bidra, andre er glad de slipper:-)

Anonymkode: 9121f...6fe

Synes du virkelige at uføretrygde er glade for å slippe å jobbe? 

Anonymkode: 4eef2...ed6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelige at uføretrygde er glade for å slippe å jobbe? 

Anonymkode: 4eef2...ed6

Selvsagt finnes det uføretrygdete som er glade for å slippe å jobbe. Dette handler ikke om hva noen synes.

For ordens skyld, jeg er ikke den AB du svarer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du virkelige at uføretrygde er glade for å slippe å jobbe? 

Anonymkode: 4eef2...ed6

Jeg snakker om befolkningen generelt, der de uføretrygdede også er representert. I befolkningen er det en viss prosentandel som syns det er ok å slippe å jobbe. Da kan man konkludere med at disse også er blant de uføretrygdede.

Eller trodde du hver eneste en av landets 350000 uføre helst ville jobbe, alle som en...?

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker om befolkningen generelt, der de uføretrygdede også er representert. I befolkningen er det en viss prosentandel som syns det er ok å slippe å jobbe. Da kan man konkludere med at disse også er blant de uføretrygdede.

Eller trodde du hver eneste en av landets 350000 uføre helst ville jobbe, alle som en...?

Anonymkode: 9121f...6fe

Ja, aller fleste av de. Om du spurte dem, vil du jobbe eller være syk og stønad fra staten? Så vil de fleste ha svart at de vil jobbe. Det finnes selvfølgelig få personer som ikke ønsker å jobbe, men det virket som mente at større andel av uføre vil heller ha en stønad fra staten istedet for å jobbe.

Anonymkode: 4eef2...ed6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, aller fleste av de. Om du spurte dem, vil du jobbe eller være syk og stønad fra staten? Så vil de fleste ha svart at de vil jobbe. Det finnes selvfølgelig få personer som ikke ønsker å jobbe, men det virket som mente at større andel av uføre vil heller ha en stønad fra staten istedet for å jobbe.

Anonymkode: 4eef2...ed6

La meg heller snu litt på det: Hvor mange av de uføre som egentlig ikke vil jobbe, hadde sagt dette høyt? De aller fleste sier at de vil jobbe, pga at uføretrygden legitimerer at de ikke kan jobbe.

Om en ufør sier at en er glad en slipper å jobbe = evig fordømmelse. Derfor sier alle som en at de ønsker å jobbe, selv om sannheten kan fint være omvendt. Dette ser man ellers i samfunnet også. Ingen vil bli stemplet som at de egentlig ikke vil jobbe, for dem det gjelder.

 

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎25‎.‎08‎.‎2019 den 0.53, Jr.Garcon skrev:

Er de 100 % uføretrygdet, så vil de for hver krone de tjener over ca 40,000 på jobbingen, betale ca 50 øre av hver krone de tjener.

Eksempel  100 % uføretrygd - 247,000.  Prøver å jobbe/jobber litt og tjener 60,000.

Da får han/hun 247,000 + 40,000 + 10,000. 

Tjener hun 100,00-

247,000+ 40,000+ 30,000. ( Her jobber han/hun inn 100,000 i arbeidsinntekt og 30,000 av de tas automatisk + så kommer det økt skatt på de 70,000 han/hun faktisk får som inntekt).

Tjener 200,000-

247,000 + 40,000 + 80,000.   Her går 80,000 av tjente penger bort osv.

 

Så har man maksgrenser, endring av selve  uføregraden osv osv hvis man over tid er i arbeid av et visst omfang.

 

Du kan med andre ord slappe helt av. Regjerningen har allerede mer enn nok med å få uføre til å jobbe (mange har jo reelt ikke sjangs/får ikke sjangs i arbeidslivet)  om du ikke skal sette enda høyere smeller på beløp de tjener over 40,000 ,  - 50% reduksjon i inntekten + økt skatt holder nok ;) Dessuten er du som skattebetaler og arbeidstager ALLTID tjent med at alle uføre jobber så mye som overhodet mulig siden det ALLTID gir mindre utgifter ut og mer inntekter inn til staten. 

Jeg ble nylig ufør nå. Og jeg har lov til å tjene 39 000, uten å bli trukket noe. Alt jeg tjener over det, så blir jeg trukket 79%. Det vil si jeg får 21 øre, for hver krone jeg tjener. Så øker skatten, jo mer jeg tjener. Da lønner det seg ikke å jobbe. Jeg mangler 30 studiepoeng fra en bachelor grad, hvor jeg da ville hatt 60% mer inntekt enn i dag. Men i dag klarer jeg uansett ikke å jobbe. Men jeg ønsker jo virkelig at jeg en dag skal klare å jobbe noe. Men hvem vil da ansette en på ca 50 år, i en 20% stilling. Og jeg har ikke vært i arbeidslivet på mange år. Ble syk etter jeg fikk barn nummer 2, og har siden da bare prøvd å studere deltid, ellers gått på AAP og så ufør. Dette er 12 år siden.

Anonymkode: ccbc9...b86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La meg heller snu litt på det: Hvor mange av de uføre som egentlig ikke vil jobbe, hadde sagt dette høyt? De aller fleste sier at de vil jobbe, pga at uføretrygden legitimerer at de ikke kan jobbe.

Om en ufør sier at en er glad en slipper å jobbe = evig fordømmelse. Derfor sier alle som en at de ønsker å jobbe, selv om sannheten kan fint være omvendt. Dette ser man ellers i samfunnet også. Ingen vil bli stemplet som at de egentlig ikke vil jobbe, for dem det gjelder.

 

Anonymkode: 9121f...6fe

Jeg synes overhode er greit at du fordømmer uføre slik. Det er vel strengt tatt ingen av uføre som ikke vil jobbe om hadde vært frisk.

Anonymkode: 90c81...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes overhode er greit at du fordømmer uføre slik. Det er vel strengt tatt ingen av uføre som ikke vil jobbe om hadde vært frisk.

Anonymkode: 90c81...d10

Jeg snakker ikke om de reelle uføre. Merkelig hvor vanskelig dette skal være å forstå.

Anonymkode: 9121f...6fe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...