Gå til innhold

Norsk Birth rate er på 1.56...


liseliselise

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Grandidosa83 skrev:

Og poenget er? Selvfølgelig vil valgene man tar påvirke. Poenget, i denne konteksten, var jo at det for voksne mennesker som ikke vil bli dagens "gråtehistorie" i VG om hvor forferdelig NAV er må ta høyde for at det koster i dette landet. Skal økte barnefødsler være noe man ønsker å få til, må man faktisk også gjøre det lettere for oss i middelklassen også. 

Du aner ikke hvor bra dere har det i Norge, men for all del "Mye vil ha mer, og fanden vil ha fler"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Og hva skal du frem til? Her diskuteres fødselstallene i Norge, og ikke hvilken land som har det best. "Dumhet består ofte i å være klok på feil sted."

Rolig nå

Mye av det som gjør at endel føler de ikke kan få barn/flere barn er økonomi 

I Norge er en heldig der siden det er fantastiske støtteordninger.

Skal en ha stor flokk får en kanskje ikke alt en ønsker seg men sikkerhetsnettet er fantastisk brs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fru Uperfekt skrev:

Rolig nå

Mye av det som gjør at endel føler de ikke kan få barn/flere barn er økonomi 

I Norge er en heldig der siden det er fantastiske støtteordninger.

Skal en ha stor flokk får en kanskje ikke alt en ønsker seg men sikkerhetsnettet er fantastisk brs

Synes du ikke det var kjekt med et intetsigende sitat? - merkelig.

Jeg at jeg ikke har sagt at vi ikke har gode ordninger. Jeg har sagt, ettersom du bare har sitert en setning av en lengre post jeg skrev, at det vi gjør enn så lenge ikke fungerer. Hvis det hadde fungert hadde fødselsratene økt og ikke falt år for år.

Den type svar du kommer med kan brukes på ethvert problem man opplever i et I-land. Det er en tankerekke som ikke tilfører noe. Hvis man diskuterer norsk helsevesen eksempelvis. Knaller du til med "Vi har det mye bedre enn i andre land." da også kanskje? 

Hvis du opplever et gjengånde problem i din hverdag: Endrer du ikke på noe da? Eller bare sier du høyt til deg selv at du har det bedre enn mange andre mennesker og deretter fortsetter å gjøre ting på akkurat samme måte med samme nedslående resultat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gode ordninger. I alle fall i teorien. 

Sakwn er imidlertid den at det overordnede prinsipp i styringa av Norge, som ellers i den vestlige verden, er en slags kjøpmannsdoktrine: alt skal lønne seg i inneværende kvartal. Barn går ikke med overskudd før om en seksti års tid. Hvis i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 hours ago, draug 75 said:

Vi har gode ordninger. I alle fall i teorien. 

I hvilke av situasjonene under vil det være lettere å få barn?

Situasjon 1: Du får mye hjelp fra familie, har mange venner med barn, har muligheten til å velge ulike løsninger for barnet. Du har 50000 i familieinntekt etter skatt og må bruke 20000 kroner på barna.

Situasjon 2: Din familie har ikke tid til å besøke deg, dine venner har ikke barn, du må sende barnet til barnehage. Du har 50000 i familieinntekt etter skatt, men på grunn av gode ordninger så trenger du bare å bruke 15000 på barna.

Diskusjonen om ordningene er gode eller dårlige er ganske irrelavant. Det er mye annet som har mye mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Camlon skrev:

I hvilke av situasjonene under vil det være lettere å få barn?

Situasjon 1: Du får mye hjelp fra familie, har mange venner med barn, har muligheten til å velge ulike løsninger for barnet. Du har 50000 i familieinntekt etter skatt og må bruke 20000 kroner på barna.

Situasjon 2: Din familie har ikke tid til å besøke deg, dine venner har ikke barn, du må sende barnet til barnehage. Du har 50000 i familieinntekt etter skatt, men på grunn av gode ordninger så trenger du bare å bruke 15000 på barna.

Diskusjonen om ordningene er gode eller dårlige er ganske irrelavant. Det er mye annet som har mye mer å si.

Det er da vel ikke noe som helst problem å få barn i noen av de situasjonene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, asterix said:

Det er da vel ikke noe som helst problem å få barn i noen av de situasjonene?

Skal man øke Norge fruktbarhetstall så holder det ikke å bare gjøre det økonomisk mulig å få barn, det må også bli attraktivt å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Camlon skrev:

Skal man øke Norge fruktbarhetstall så holder det ikke å bare gjøre det økonomisk mulig å få barn, det må også bli attraktivt å få barn.

Det finnes vel knapt noe land i verden hvor det er enklere og mer attraktivt å få barn enn i Norge, men det er ikke det å få mange barn som er på moten for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, asterix said:

Det finnes vel knapt noe land i verden hvor det er enklere og mer attraktivt å få barn enn i Norge, men det er ikke det å få mange barn som er på moten for tiden. 

Du mener, det finnes ikke noen land i verden hvor de økonomiske godene av å få barn er bedre? 

Det er tydlig at du ikke forsto situasjonene. I situasjon 2 så er de økonomiske godene gode som i Norge, men du har ikke et godt støttenettverk. I situasjon 1 så er de økonomiske godene noe dårligere med støttenettverket og valgfriheten er bedre.

Enhver fornuftig person vil forstå at situasjon 1 er bedre enn situasjon 2 på tross av at man får færre støtteordninger. Altså ditt nettverk er mye viktigere enn litt ekstra penger. Du svarte at man kan få barn i begge situasjoner, da forklarte jeg deg at hvis man vil ha flere barn så må man gjøre det attraktivt å få barn, ikke bare økonomisk mulig.

Tror du at bare fordi det er billigere for A4 mennesker å oppdra barn i Norge enn i andre land så finnes det ingen andre måter å gjøre det mer attraktivt å få barn?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Camlon skrev:

Du mener, det finnes ikke noen land i verden hvor de økonomiske godene av å få barn er bedre? 

Det er tydlig at du ikke forsto situasjonene. I situasjon 2 så er de økonomiske godene gode som i Norge, men du har ikke et godt støttenettverk. I situasjon 1 så er de økonomiske godene noe dårligere med støttenettverket er bedre.

Enhver fornuftig person vil forstå at situasjon 1 er bedre enn situasjon 2 på tross av at man har bedre goder. Det er derfor meningsløst å diskutere om ordningene i Norge er gode eller dårlige, fordi et godt støttenettverk er mye viktigere enn litt mer penger.

Jeg forsto situasjonene helt utmerket. Det går faktisk helt fint å ha mange barn uten å ha hjelp fra familie og masse venner med barn også. Om man ønsker mange barn er det få steder dette er lettere enn i Norge, på alle måter. Poenget er at det ikke er det som er populært for tiden. Nordmenn generelt ønsker å være frie å ha mest mulig lette og behagelige liv uten den forpliktelsen og det arbeidet de føler følger med det å ha mange barn.

At de tror det er voldsomt slitsomt og utfordrende med mange barn er jo kanskje ikke så rart med tanke på all klagingen vi hører overalt nå om hvor håpløst det er å ha barn her i landet. Det pussige er jo at det stort sett ikke er de som faktisk har mange barn som klager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, asterix said:

Jeg forsto situasjonene helt utmerket. Det går faktisk helt fint å ha mange barn uten å ha hjelp fra familie og masse venner med barn også. Om man ønsker mange barn er det få steder dette er lettere enn i Norge, på alle måter.

Og jeg svarte 
"Skal man øke Norge fruktbarhetstall så holder det ikke å bare gjøre det økonomisk mulig å få barn, det må også bli attraktivt å få barn."

Du svart da fritt oversatt "Jammen, Norge har verdens best økonomiske ordninger". Men når jeg sa attraktivt så snakker jeg ikke bare om penger, men også om å kunne ha hjelp fra familie og ha venner med barn.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Camlon skrev:

Og jeg svarte 
"Skal man øke Norge fruktbarhetstall så holder det ikke å bare gjøre det økonomisk mulig å få barn, det må også bli attraktivt å få barn."

Når jeg sier attraktivt så snakker jeg ikke bare om penger, men f.eks. om å kunne ha hjelp fra familie og ha venner med barn.

Dette beror jo på personlige valg i forhold til hva som er populært for tiden. Dersom man velger å følge trenden og bosette seg i en stor by for å gjøre "karriere" kan man ikke forvente å ha hverken familie rundt seg eller masse venner med mange barn.

Selv synes jeg forøvrig disse faktorene ikke har spesielt stor betydning uansett, siden det viktigste i det daglige er hvordan ting går rundt i kjernefamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, asterix said:

Dette beror jo på personlige valg i forhold til hva som er populært for tiden. Dersom man velger å følge trenden og bosette seg i en stor by for å gjøre "karriere" kan man ikke forvente å ha hverken familie rundt seg eller masse venner med mange barn.

Selv synes jeg forøvrig disse faktorene ikke har spesielt stor betydning uansett, siden det viktigste i det daglige er hvordan ting går rundt i kjernefamilien.

Nå prøver du å bytte tema. Temaet er hvorfor nordmenn får færre barn, ikke om de kan takke seg selv, eller at du personlig ikke trenger familie og venner.

Det jeg sier er basert på personlig erfaring. Jeg har bodd i Oslo, vi var de eneste som hadde barn og livet var kjedelig. Vi fikk noe hjelp fra familie, ville vært enda verre om de ikke hjalp i det hele tatt. Om vi måtte bo i Norge så tror jeg kanskje vi måtte stoppet på et barn.

Jeg sammenligner det med livet jeg har nå. Jeg bor i en by som er over 10 ganger større enn Oslo, vi har masse familie rundt oss, og vi har mange venner med barn. Ja, det er få velferdsordninger her, men livet er bedre på grunn av et mye sterkere støttenettverk og mye mer valgfrihet. Vi har også bedre levestandard, men selv om vi ikke hadde det så hadde jeg fortsatt foretrekket å bo her.

Jeg har sett mange norske familier slite med de samme problemene, og det fører til færre barn i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Camlon skrev:

Nå prøver du å bytte tema. Temaet er hvorfor nordmenn får færre barn, ikke om de kan takke seg selv, eller at du personlig ikke trenger familie og venner.

Det jeg sier er basert på personlig erfaring. Jeg har bodd i Oslo, vi var de eneste som hadde barn og livet var kjedelig. Vi fikk noe hjelp fra familie, ville vært enda verre om de ikke hjalp i det hele tatt. Om vi måtte bo i Norge så tror jeg kanskje vi måtte stoppet på et barn.

Jeg sammenligner det med livet jeg har nå. Jeg bor i en by som er over 10 ganger større enn Oslo, vi har masse familie rundt oss, og vi har mange venner med barn. Ja, det er få velferdsordninger her, men livet er bedre på grunn av et mye sterkere støttenettverk. 

Jeg har sett mange norske familier slite med de samme problemene, og det fører til færre barn i Norge.

Så det du sier er at din personlige erfaring teller mer enn min personlige erfaring? 😂

Jeg har ikke hatt hjelp fra familie og har heller aldri hatt spesielt mange venner med barn, men jeg har likevel valgt å få mange barn og det går faktisk utrolig fint å ha mange barn her i landet selv uten familie eller stor vennegruppe i samme situasjon. 

Men dersom man som du ønsker hjelp fra familie eller flere venner med barn er jo dette noe man selv må legge opp til ved å bosette seg nært familie og gå inn for å få venner i samme livssituasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MadameDeRosa
På 20.8.2019 den 15.41, liseliselise skrev:

Leste akkurat en sak der norges fødselsrate var på 1.56 nedfra 1.92 for bare få år siden. Nå er den på nivå med sør-europeiske land. 

 

Hvorfor er den så lav i Norge når vi ikke har de problemene de har i sør europa med arbeidsledighet og lav lønn?

Den er så lav fordi får man barn som ung eller alenemor i dag, så får man barnevernet på nakken. Og det skal ingenting til for å få en falsk bekymringsmelding fra f eks en nabo, for her i landet er folk så barnslige og ondskapsfulle  at om de ser på den slanke pene alenemoren som en trussel fordi hu snakka med mannen, ja nei da tar man hevn ved å melde til barnevernet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, asterix said:

Så det du sier er at din personlige erfaring teller mer enn min personlige erfaring? 😂

Jeg har ikke hatt hjelp fra familie og har heller aldri hatt spesielt mange venner med barn, men jeg har likevel valgt å få mange barn og det går faktisk utrolig fint å ha mange barn her i landet selv uten familie eller stor vennegruppe i samme situasjon. 

 Men dersom man som du ønsker hjelp fra familie eller flere venner med barn er jo dette noe man selv må legge opp til ved å bosette seg nært familie og gå inn for å få venner i samme livssituasjon.

Forskjellen er at det jeg sier er basert på personlig erfaring, mens det du sier er din personlige erfaring og du vet godt at de aller fleste trenger familie og venner i sitt liv. Jeg tror også den eneste grunnen til at du sier at du ikke trenger familie, er enten fordi du har aldri har hatt en god familie eller du har en god familie og kan ikke forestille deg hvordan det er å ikke ha det.

Og du prøver fortsatt å bytte tema. At de som mangler venner og familie kan takke seg selv fordi de flyttet til byene er ikke relevant. Nå har folk flyttet til byene, de kommer ikke til å flytte tilbake og hvis vi ikke finner en løsning så kommer fruktbarhetsraten til å fortsette å falle.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Camlon skrev:

Forskjellen er at det jeg sier er basert på personlig erfaring, mens det du sier er din personlige erfaring og du vet godt at de aller fleste trenger familie og venner i sitt liv. Jeg tror også den eneste grunnen til at du sier at du ikke trenger familie, er enten fordi du har aldri har hatt en god familie eller du har en god familie og kan ikke forestille deg hvordan det er å ikke ha det.

Og du prøver fortsatt å bytte tema. At de som mangler venner og familie kan takke seg selv fordi de flyttet til byene er ikke relevant. Nå har folk flyttet til byene, de kommer ikke til å flytte tilbake og hvis vi ikke finner en løsning så kommer fruktbarhetsraten til å fortsette å falle.

Dette er jo ikke noe vi som nasjon kan finne en løsning på. Dersom man ønsker å flytte til et annet sted enn der man har familie kan man jo ikke kreve at familien flytter etter. 

Derimot kan man få folk til å forstå at det ikke er så fryktelig å få barn selv om man nå ikke har familie i nærheten. 

All klagingen på hvor grusomt det er å ha barn her i landet av den ene eller andre grunnen er jo kanskje det som mest av alt gjøre at folk mister lysten på barn. Kanskje på tide å heller fokusere på hvor godt barnefamilier faktisk har det her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, asterix said:

Dette er jo ikke noe vi som nasjon kan finne en løsning på.

Med den holdningen så kommer fruktbarheten til å forbli lav.

Det er mye myndighetene kan gjøre om de vil, men jeg er også helt sikker på at du vil mene at slike tiltak er meningsløst, fordi du er ikke interessert i å finne løsninger som fører til at folk får et bedre støttenettverk.

 

Quote

All klagingen på hvor grusomt det er å ha barn her i landet av den ene eller andre grunnen er jo kanskje det som mest av alt gjøre at folk mister lysten på barn. Kanskje på tide å heller fokusere på hvor godt barnefamilier faktisk har det her i landet?

Så din løsning er å få kritikere til å holde kjeft og ha offentlig propaganda for hvor fantastisk Norge er for barnefamilier?

Det kommer ikke til å fungere. 

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...