Gå til innhold

Norsk Birth rate er på 1.56...


liseliselise

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Kan du vise meg dette? Jeg har seriøst prøvd å finne datapunktene og rapporter, men jeg finner deriverte tall og SSB konsensus kan de beholde for seg selv. Når det gikk 4,29 (2000) til 4,2 (2010) og 3,06 (2011) gradvis ned til 2,55 i dag så må det være helt riv ruskene feil med tallene eller metologien.

Om det hadde vært en forskingsrapport og det hadde forandret seg 1\3 på et preparat så hadde jeg forventet at hvorfor det er sånn står i det abstrakte.               

Jeg fant denne grafen og her kan du se at afrikanerenes fruktbarhetsrate var aldri på 4.29. 

Mest sannsynlig skjedde det en forandring i hvordan man kalkulerer fruktbarheten, og det førte til at fruktbarhetstallene for afrikanere ble justert nedover.

151972.png?_encoded=2f66666666666678302f

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/flere-barn-men-faerre-per-kvinne

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 15.46, ElinX0Xpoliti skrev:

Barnefamilier har ikke råd til barn siden studie lån og høye skatter. Kvinner venter også med barn siden jobb og feil valg av ektefelle. Kvinner ønsker 2.3-2.4 barn men har bare tid og penger til 1.6. 

Unge norske familier substituerer også immigrant familier som får mellom 3-6 barn med skattepenger. Så det er ikke et mysterium for å si det sånn. Om man får lov til å si det er en annen ting.   

Jeg trekker tallet opp, men siden jeg ikke er norskfødt (fedrene er) så er jeg vel i grupperingen din.

Forøvrig har jeg så lang bidratt godt til samfunnet med lite sykdom og mye skatt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Kan du vise meg dette? Jeg har seriøst prøvd å finne datapunktene og rapporter, men jeg finner deriverte tall og SSB konsensus kan de beholde for seg selv. Når det gikk 4,29 (2000) til 4,2 (2010) og 3,06 (2011) gradvis ned til 2,55 i dag så må det være helt riv ruskene feil med tallene eller metologien.

Om det hadde vært en forskingsrapport og det hadde forandret seg 1\3 på et preparat så hadde jeg forventet at hvorfor det er sånn står i det abstrakte.               

Det er da ikke en spesielt mye større nedgang enn for landet totalt fra 2010 til 2011. Det viser jo nettopp at fallet i fødselstallene til innvandrerne følger den til øvrig befolkning.

Endret av GaiusMarius
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 15.46, ElinX0Xpoliti skrev:

Barnefamilier har ikke råd til barn siden studie lån og høye skatter. Kvinner venter også med barn siden jobb og feil valg av ektefelle. Kvinner ønsker 2.3-2.4 barn men har bare tid og penger til 1.6. 

Unge norske familier substituerer også immigrant familier som får mellom 3-6 barn med skattepenger. Så det er ikke et mysterium for å si det sånn. Om man får lov til å si det er en annen ting.   

Unge norske familier bytter også ut immigrantfamilier som får mellom 3-6 barn med skattepenger?

Hæ? Hva mener du?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 18.03, Grandidosa83 skrev:

Min samboer har kjempelyst å jobbe 60-80% for å ha mer tid til ungene.. men bortsett fra vi ikke har råd til dette; politisk sette er det vel bare KrF som tør snakke om det.

 

 

Men hvorfor har dere ikke råd?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.8.2019 den 12.31, ... skrev:

Folk gidder ikke få barn fordi det er stress og en byrde, samtidig som at samfunnet ikke legger godt nok til rette for det. Altfor dyrt å ha barn i Norge, og man får ikke tid til dem.

Man skal ha "alt" på plass, med utdannelse, jobb og økonomien på stell, samt hus og bil, da er man gjerne langt oppi 30-åra, og det begynner å bli for sent.

De fins flere og flere som velger bort barn for å leve sitt eget liv til det fulle, og det støtter jeg helt og fullt og jubler høyt for. Vi trenger ikke flere barn.

Det eneste kjipe ved dette er at innvandrere får flere barn enn etnisk norske, og dermed vil vi snart bli en minoritet i vårt eget land.

1) De er ikke stress ei heller en byrde

2) Det norske samfunnet har fantastiske ordninger for småbarnsforeldre

3) Det er ikke dyrt å ha barn i Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Men hvorfor har dere ikke råd?

 

Fordi da blir avstanden mellom inntekter og utgifter for liten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

Fordi da blir avstanden mellom inntekter og utgifter for liten?

Da må dere se på utgiftene, er det noe som kan kuttes...

De fleste har råd om de prioriterer det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest commeilfaut
På 20.8.2019 den 15.41, liseliselise skrev:

Hvorfor er den så lav i Norge når vi ikke har de problemene de har i sør europa med arbeidsledighet og lav lønn?

Fordi det ikke lenger er meningen med livet å få barn, fordi mange føler seg friere til å leve det livet de ønsker uten barn, fordi mange kvinner (og menn) prioriterer karrière over familie.

Tror dette har mer med samfunnsutviklingen enn noe annet å gjøre. Vi har svært gode ytelser for småbarnsforeldre i dette landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Da må dere se på utgiftene, er det noe som kan kuttes...

De fleste har råd om de prioriterer det

"Råd" har selvfølgelig et element av at man som voksne mennesker tar høyde for dårlige tider også. Å senke inntektene med 8-10 000,- for å være hjemme med barna er ikke et alternativ for oss i en situasjon hvor vi har lån opp til ørene (4,7x inntekt) og alt fra (stadig økende)bompenger til kommende fritidsaktiviteter koster tusenvis i året. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lever i en tid der vi har så mange muligheter. Et liv med barn er ikke det "ultimate" livet lenger. For noen tiår siden var det forventet at man skulle finne seg en livsledsager og stifte familie, det var slik det skulle være. I dag er det større aksept for utradisjonelle livsvalg. Dagens samfunn er dessuten ikke lagt opp til at det er like enkelt å ha god økonomi og overskudd til å ha mange barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er konsekvensene av høye boligpriser samt midlertidige stillinger og sosial dumping som nettopp holder lønnen nede i mange yrker. Og det har blitt mye større forskjeller i inntekt og formue. Altså resultatene av blå politikk. Dessuten må man gå hele 5 år på skole for å bli ‘noe’ lærer (eks) uten å få så enormt god lønn.. man har ikke råd til å kjøpe bolig eller ihvertfall stor nok bolig til flere barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

"Råd" har selvfølgelig et element av at man som voksne mennesker tar høyde for dårlige tider også. Å senke inntektene med 8-10 000,- for å være hjemme med barna er ikke et alternativ for oss i en situasjon hvor vi har lån opp til ørene (4,7x inntekt) og alt fra (stadig økende)bompenger til kommende fritidsaktiviteter koster tusenvis i året. 

 

Da har dere valgt det ene fremfor det andre, hva en velger vil selvfølgelig og påvirke hva en kan og ikke kan økonomisk og sosialt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, commeilfaut skrev:

Fordi det ikke lenger er meningen med livet å få barn, fordi mange føler seg friere til å leve det livet de ønsker uten barn, fordi mange kvinner (og menn) prioriterer karrière over familie.

Tror dette har mer med samfunnsutviklingen enn noe annet å gjøre. Vi har svært gode ytelser for småbarnsforeldre i dette landet

Jeg tror også samfunnsutviklingen har noe å si, men det løser åpenbart ikke problemet; Vi er på vei mot å ha en fruktbarhet på pandanivå. Så kan man selvfølgelig komme med diverse argumenter for hvorfor det er bra på kort sikt osv, men en gang må det tas tak i hvis man ikke skal gå mot en styrt avvikling av menneskeheten.

Mange av ordningene for småbarnsforeldre er gode i dette landet. Absolutt. Men det store spørsmålet er om det i mange tilfeller er riktig medisin som er foreskrevet. Jeg tror mange ordninger som er objektivt gode gitt man har flere politiske målsetninger med i vurderingen, men med tanke på fruktbarhet er det tydelig at det ikke fungerer. Kan nevne:

- Fordeling av permisjon. Åpenbare likestillingsintensjoner, men samtlige kvinner i vår omgangskrets ender med å ta ut ubetalt permisjon fordi man synes det blir for lite. Så blir da spørsmålet om fødselspermisjon skal handle om likestilling eller barnefødsler..

- Fordelingen av økonomiske incentiver. Veldig mange av ordningene i Norge er rettet mot den fattigste delen av befolkningen. Ergo er ordningene meget god for dem, men for de som befinner seg i middelklassen og over er kostnadsbildet et helt annet.

Brutalt sagt: Er man fattig er man fattig uansett om man har 3 eller 7 unger ettersom nav kommer inn i bildet og dekker regningen. Er man i middelklassen vil antall barn fort ha stor betydning for velstand. Det er selvfølgelig et spørsmål om komfort, men det er klart at folk tar det med i vurderingen.

- Mangel på verdisetting av å få barn vs karrièrejag. Kvinner blir fortalt av samfunnet av at å velge bort høyere utdanning med tilsvarende "bli-leder" i ung alder er galskap. Det viktigste i verden i øyeblikket er helst 50%+ kvinner i alle yrker med tilsvarende lederandel. Nok engang et klart likestillingsmål, men ikke mtp barnefødsler.

- En utopisk idè om at det ikke "skal" koste noe å få barn har bredt om seg. Stikk i strid med det alle som får barn faktisk opplever. En god sosialdemokratisk ide med sterke innslag av likestillingsideal, men åpenbart langt fra sannheten. En kvinne som er vekke fra jobb 2-3-4 år havner lengre bak i køen i et hektisk yrkesliv. Istedenfor å late som det ikke er tilfelle, burde man gi klare kompensasjoner av mer nøytral art. Typisk: pensjonspoeng, studiepoeng, reduksjon i studielån mv.

Oppsummert er vel poenget at på et eller annet tidspunkt må barnefødsler prioriteres som et et mål i seg selv. Da blir det for enkelt å si at mer av samme medisin vil gjøre nytten. For det gjør jo det åpenbart ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Da har dere valgt det ene fremfor det andre, hva en velger vil selvfølgelig og påvirke hva en kan og ikke kan økonomisk og sosialt

Og poenget er? Selvfølgelig vil valgene man tar påvirke. Poenget, i denne konteksten, var jo at det for voksne mennesker som ikke vil bli dagens "gråtehistorie" i VG om hvor forferdelig NAV er må ta høyde for at det koster i dette landet. Skal økte barnefødsler være noe man ønsker å få til, må man faktisk også gjøre det lettere for oss i middelklassen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner jeg godt. Vi sitter og vurderer om vi skal ha 1 eller 2 barn. 3 kunne aldri falt oss inn. 

Syntes det er merkelig hvordan så mange i denne tråden legger alt ansvaret på individene. «Kvinner nå til dags.... store krav, høy utdannelse, inn på boligmarkedet. 

Det er ikke som om alle disse individene har tatt disse valgene helt uavhengig av samfunnet rundt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Tviler på at dette handler så mye om fruktbarhet. Selv om det av og til dukker opp undersøkelser rundt sædkvalitet. Tror helst fødselsraten er et spørsmål om valg. Personlig og politisk. Merkelig at politikerne ikke har klart å regne seg fram til at barnefødsler er samfunnsøkonomisk lønnsomme før nå. 

Endret av Paramount
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Puny skrev:

Skjønner jeg godt. Vi sitter og vurderer om vi skal ha 1 eller 2 barn. 3 kunne aldri falt oss inn. 

Syntes det er merkelig hvordan så mange i denne tråden legger alt ansvaret på individene. «Kvinner nå til dags.... store krav, høy utdannelse, inn på boligmarkedet. 

 Det er ikke som om alle disse individene har tatt disse valgene helt uavhengig av samfunnet rundt.

Helt enig med deg.

Tror mange glemmer å tenke på at dersom man forteller noen X gjennom 20-25år, så vil de gjøre nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett aspekt er det økonomiske, men jeg har inntrykk av at mange har tatt innover seg at man skal ha tid og energi til å ta seg av og følge opp flere barn. Med både mor og far i fulltidsjobb kreves det endel å ha mange barn. De færreste popper ut mengder av barn med en forventning om at samfunnet skal følge opp barna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...