Gå til innhold

Norsk Birth rate er på 1.56...


liseliselise

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Har du tilfeldig vis tallene ifra 2000-2010? i 2000 var fødselsrate til afrikanerne som gruppe er 4,29, hva var i den i 2010? Hvorfor datt den magisk ned til 3.06 ifra 4,2? Jeg tror det har noe med ledelsen å gjøre.   

SSB ifra 2011 endret metodologi, hva som skjer med tallene vet jeg ikke. Jeg har ikke innsyn, du har ikke innsyn. Jeg vet ingen som vet hvorfor.              

Den datt ikke magisk ned, det har skjedd gradvis i likhet med fødselstallene for øvrig befolkning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nimbus2000
7 minutter siden, Lostintranslation skrev:

Jeg ser blant unge kvinner jeg kjenner at terskelen for å få barn er utrolig høy. Du skal ha gjort alt du vil gjøre før du får barn, for da er det "over". Ferdig utdannelse, ferdig de første karrierestegene, riktig mann og sammen lenge nok, god nok bolig. 

 

Synes det bare er fornuftig og spesielt når det er snakk om unge kvinner. Så kan jeg også forstå at de kvinnene som er såpass gamle at det kanskje er siste sjanse for å få barn, velger å få barn uten riktig mann. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Synes det bare er fornuftig og spesielt når det er snakk om unge kvinner. Så kan jeg også forstå at de kvinnene som er såpass gamle at det kanskje er siste sjanse for å få barn, velger å få barn uten riktig mann. 

 

Det er fornuftig i prinsippet, men så ser man jo at vanvittig mange går fra hverandre uansett. Det er ikke nødvendigvis fordi mannen er feil (det er strengt tatt ingen som er helt riktige, dvs. perfekt), men fordi vi også har helt andre standarder til romantikk og tenning i forholdet enn tidligere.

Det fremstår kanskje kynisk, men jeg er blitt mer og mer usikker på om det er det beste for kvinner i tyveårene og date og vente i evigheter på den rette, for så å uansett være skilt som 45-åring. Mange gifter seg heller ikke, så terskelen for å dra er også noe lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å forstå for folk flest fordi de ser etter politisk korrekte svar. Grunnen til at fødselsraten går nedover er at kvinner trenger ikke menn lenger og ønsker status, selvrealisering og jevnlige utenlandsturer mer enn de ønsker å bo billig, gå hjemme med barn, lappe tøy og snu på krona for å få råd til det de trenger. Samtidig har vi ingen motforestillinger mot prevensjon, slik de har i sydligere kulturer. Det finnes et antall somaliske kvinner på trygd med 7 barn eller mer, så det er beviselig fullt mulig for alle i Norge å ha mange barn hvis man virkelig vil.

Merk at jeg sier ikke at det er noe i å prioritere selvrealisering, jeg beskriver bare hva som er forskjellig fra folks hverdag for 40 år siden. På grunn av global oppvarming er færre barn tvert imot positivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Familytree

Hva er problemet med fødselsraten? Hvis befolkningen ønsker å opprettholde livskvaliteten, må dødsraten og fødselsraten balanseres. Jo flere mennesker det er, jo mindre penger per cápita vil vi fordele.
 
 

Endret av Familytree
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike tråder f.eks., gjør at man lurer på om det å få barn er en god idé i Norge. Barndommen blir institusjonalisert på det groveste. Man har kanskje ikke familie rundt seg som kan avlaste osv, og man står veldig alene om omsorgen hvis ekteskapet ryker.

Barn i Norge har det godt materielt sett, få sulter, de får gratis helsehjelp, men jeg lurer på om vi ikke gjør en grov feil ved å dytte barna mest mulig vekk fra foreldrene og inn i instutisjoner. Jeg er virkelig i tvil! Psykologien er klokkeklar, ettåringer i barnehagene har ikke godt av å være der.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/det-er-uforsvarlig-a-sende-ettaringer-i-barnehagen-1.1553155

https://www.barnehage.no/artikler/professor-bekymret-over-mange-ettaringer-i-barnehage/427511

https://www.aftenposten.no/norge/i/qnEnE/Et-politisk-eksperiment-a-sende-ettaringer-i-barnehagen

Men joda, vi blir nærmest tvunget til å sende vårt forsvarsløse barn inn i barnehagene fordi det er nærmest umulig å leve på én lønning i Norge. Spesielt i byene. Jeg synes utviklingen både er skremmende og ganske umoralsk. Alt handler om penger og politikerne meler egen kake (de sender barna på privatskoler, har syke mødre på private sykehjem osv).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, abrasiveRefraction said:

Hva skal vi med barn? Det er jo masse arbeidsledige folk sør i europa. Vi kan jo bare importere dem.

Om du snakker om import fra sør FOR Europa, så er det i full gang. Det heter Agn21/2030, Barcelona-avt-1995, GCM migrantavtalen osv.
Bare at disse prosjektene ikke kommuniseres ut til folket fordi det da blir opprør/motstand.
De herskesyke driver dette med fullt trøkk, bak kulissene.
Det er fullt mulig å se bak kulissene og forstå, men du må vite hva du leter etter.

Endret av slask
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 15.41, liseliselise skrev:

Leste akkurat en sak der norges fødselsrate var på 1.56 nedfra 1.92 for bare få år siden. Nå er den på nivå med sør-europeiske land. 

 

Hvorfor er den så lav i Norge når vi ikke har de problemene de har i sør europa med arbeidsledighet og lav lønn?

Det er en meget spennende spørsmålsstilling som burde vært mye mer diskutert og forsket på enn den er. Sekundærproblemet med å finne en løsning, for en løsning må jo komme på et eller annet tidspunkt, er at det grenser opp mot kvinnesak og tilliggende politiske område. Her er det ofte mye ideologi og lite vilje til å se på realiteter.

Enkle metaforer kan lett brukes for å blokkere hele tankerekker og resonnement, da man fort havner utenfor det som er sosialt akseptert å bruke som argumenter. Da tenker jeg ikke type rasisme, men heller ting som «ja, du som MANN mener det..» osv.

Vi vet jo etterhvert at mye av det som har blitt gjort så langt ikke fungerer. Ja, det har vært seire for kvinnesaken, man har gode økonomiske ordninger, barnefamilier står sterkt innenfor arbeidsrett osv.. Men fører det på sikt til at vi utrydder oss selv er det rimelig idiotisk?

Kort oppsummert mener jeg eksempelvis kvinnesak og fødselsrater må kunne holdes separat. Jeg har følgende forslag:

- Permisjon: kvinnesaksforkjemperne tvinger mer og mer tid over på mennene, mens kvinner ender å ta mer og mer ubetalt permisjon for å være hjemme med barnet. Som tobarnsfar i småbarnsfasen ser jeg at «alle» kvinnene i vår aldersgruppe ønsker mer tid hjemme med barna. - Av ingen annen årsak enn instinkt antar jeg. DET kan vi lett gjøre noe med: Øk fri kvote og la foreldre bestemme. 

- Slutt og tro at kvinners «offer» ved barnefødsler fullt ut kan kompenseres av av storsamfunnet på alle plan. Det er forskjell på menn og kvinner på «godt og vondt», så at konsekvensene barnefødsler medfører i stor grad vil falle på kvinner er sånn det er i overskuelig framtid. Er man vekke fra jobb i x antall år, vel da er det konsekvenser man ikke kommer bort ifra. Istedenfor å «late som» at fravær i åresvis ikke betyr at man ofrer noe kan barnefødsler eksempelvis gi rett til studiestøtte, pensjonspoeng mv.

- Insentivene for å få barn må ikke bare vært fokusert på de med minst. Kvinner med gode stillinger mister enormt mye mer enn de litt lenger ned i hierarkiet i dag. Øk maksbeløpet for permisjonspenger, gjør barnehager / SFO helt gratis mv.

- Mest av alt kanskje: lytt på kvinnene som faktisk vil ha barn når barnepolitikk skal utformes. Kvinnesaksforkjempere slåss for kvinnesaken (som er viktig for seg selv), men agendaen deres er ikke alltid sammenfallende med de som ønsker barn. Ubehagelig kanskje, men sant. Min samboer har kjempelyst å jobbe 60-80% for å ha mer tid til ungene.. men bortsett fra vi ikke har råd til dette; politisk sette er det vel bare KrF som tør snakke om det.

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, ElinX0Xpoliti said:

Har du tilfeldig vis tallene ifra 2000-2010? i 2000 var fødselsrate til afrikanerne som gruppe er 4,29, hva var i den i 2010? Hvorfor datt den magisk ned til 3.06 ifra 4,2? Jeg tror det har noe med ledelsen å gjøre.           

Her er noen forklaringer for at fødselsraten til afrikanere har falt.
1. Innvandringen fra Afrika er lavere, og mange av de som kom tidligere er ferdig med å få barn.
2. De fleste kommer fra Eritrea og Somalia og i de landene så har fødselsraten falt med 1 - 2.
3. Det har blitt mindre attraktivt å få barn i Norge på grunn av økt forventingspress og mindre fleksible ordninger.

Afrikanere vil fortsatt øke mye raskere enn den etnisk norske befolkningen, fordi det er en stor forskjell mellom 1.5 og 2.5, de har en mye yngre befolkning og de har konstant påfyll med nye innvandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk gidder ikke få barn fordi det er stress og en byrde, samtidig som at samfunnet ikke legger godt nok til rette for det. Altfor dyrt å ha barn i Norge, og man får ikke tid til dem.

Man skal ha "alt" på plass, med utdannelse, jobb og økonomien på stell, samt hus og bil, da er man gjerne langt oppi 30-åra, og det begynner å bli for sent.

De fins flere og flere som velger bort barn for å leve sitt eget liv til det fulle, og det støtter jeg helt og fullt og jubler høyt for. Vi trenger ikke flere barn.

Det eneste kjipe ved dette er at innvandrere får flere barn enn etnisk norske, og dermed vil vi snart bli en minoritet i vårt eget land.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn er at folk ikke finner hverandre som før og dermed lever som single. Jeg har flere single venninner i begynnelsen av 30 årene som ønsker seg barn, men av en eller annen grunn finner de ingen å dele livet med. Jeg ser det samme på jobben. Oppegående og greie menn i 30 årene med solid utdanning hvor nesten alle er single. 

Famililiv er ikke lenger noe mål, tror jeg. Det fokuseres på jobb, reising og bolig. 

Folk som lever sammen, venter altfor lenge før de får barn. De ønsker å leve litt først og har helt unødvendige forventninger om hva som må være på plass før man får barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er positivt overrasket over å se at folk her setter hale på grisen. Politikerene våre kommer definitivt ikke til å gjøre det.

Men selv om hovedgrunnen er hos kvinner, og kvinners mulighet til å leve uten egne barn ( i utg. pkt positivt), så er det faktisk ting man kan forandre mye på, for å få fødselstallene oppover.

1. LETTERE Å FÅ UTDANNING

Lengden på skolegangen og den ekskluderende ordningen med samordna opptak, gjør at det tar lengre tid i Norge før man legger utdanning bak seg. Problemet er at ingen ansatt i byråkratiet som styrer noe som har med utdanning å gjøre, vurderes ift fødselrate.

Norge burde lagt ned offentlig utdanning, fjernet regulering av masse yrker, beholdt støtte fra lånekasse, og samarbeidet med EU om store, kvalitetssikrede databaser på utdanning.

2. VANSKELIG Å FÅ FAST STILLING

Det er en kjennsgjerning at det jobber enormt mange damer i det offentlige, og spesielt helsevesenet. Av en eller annen grunn aksepterer vi at helsevesenet får lov til å operere med vikariater.

3. VANSKELIG Å FÅ SEG BOLIG

Dette er et politisk valg, som skyldes at det i Norge er lønnsomt å salte ned penger i bolig. Det er ikke mulig å gjøre noe med det, fordi alle eldre enn 35 har som regel skaffet seg noe, og ønsker ikke å tape penger på omlegging av systemet. Unge mennesker er ikke dumme, men de er naive, og skjønner ikke hvordan systemet fungerer før de er eldre. Dermed blir den andelen som tråkkes på, alltid den svakeste politiske parten.

4. DYRT Å HA BARN

Det er dyrt å ha barn. Det offentlige kan ta mye av kostnadene med offentlige goder, slik som barnehager. Etablerte offentlige barnehager er mye mer stabilt, enn at barnefamilier får direkte overføringer av penger per barnehode, fordi overføringer og ordninger har kun et fireårsperspektiv politisk, maks. Problemet er at det offentlige er elendig på å skape tjenester, så de blir en one size fits all- løsning.

Endret av heltrandomtulling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.8.2019 den 15.46, ElinX0Xpoliti skrev:

Barnefamilier har ikke råd til barn siden studie lån og høye skatter. Kvinner venter også med barn siden jobb og feil valg av ektefelle. Kvinner ønsker 2.3-2.4 barn men har bare tid og penger til 1.6. 

Unge norske familier substituerer også immigrant familier som får mellom 3-6 barn med skattepenger. Så det er ikke et mysterium for å si det sånn. Om man får lov til å si det er en annen ting.   

 

På 20.8.2019 den 15.48, Rosetelys skrev:

Folk venter for lenge med å få barn. Alt skal være på stell. (Lang) utdanning skal være på plass. Etter lang utdanning med tilhørende studielån tar det lang tid å kjøpe bolig. Man vil jobbe noen år og få erfaring før man får barn. Barn tar mye tid så da får man ikke jobbet og pleiet karrieren slik man vil. 

Pluss at det helt tydelig har skjedd noe, det er bare å se på tråden "ville du hatt HIV eller flere barn?". Det er mulig folk bare tuller altså, men veldig mange ser ut til å velge HIV fremfor barn (i en hypotetisk problemstilling vel og merke dersom den hadde vært ekte håper jeg virkelig folk hadde svar annerledes).

Veldig enig med disse innleggene. Også at kvinner og menn er blitt mindre fertile. Leste en forskningsartikkel om dette nylig - ferltilitetsnivået blant både kvinner og menn (spesielt menn) er veldig dårlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet eksisterte ikke for 60år siden..
Grunnen er att vesten oppmuntrer falsk oppførsel som ikke leder til forhold.
Kvinner har blitt mer selvstendig eller overfladisk, menn har blitt mer passive og full av sosial angst.

Hvis menn vokser opp med en selvstendig mor og en passiv far har en veldig liten sjangse for å bli en ekte mann.
Derfor er hjelper det med selv utvikling.

Å være selvstendig og overfladisk leder ikke til ett forhold.

Å være naturlig som i denne videon, det leder til ett forhold.

I tillegg hjelper denne videon menn og kvinner ha mer utstråling bare ved å se på den ett par ganger.
Jeg har selv brukt denne ressursen for å tiltrekke kvinner og jeg kan si att det funker.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/21/2019 at 3:25 PM, loveli said:

Slike tråder f.eks., gjør at man lurer på om det å få barn er en god idé i Norge. Barndommen blir institusjonalisert på det groveste. Man har kanskje ikke familie rundt seg som kan avlaste osv, og man står veldig alene om omsorgen hvis ekteskapet ryker.

Barn i Norge har det godt materielt sett, få sulter, de får gratis helsehjelp, men jeg lurer på om vi ikke gjør en grov feil ved å dytte barna mest mulig vekk fra foreldrene og inn i instutisjoner. Jeg er virkelig i tvil! Psykologien er klokkeklar, ettåringer i barnehagene har ikke godt av å være der.

https://www.dagsavisen.no/innenriks/det-er-uforsvarlig-a-sende-ettaringer-i-barnehagen-1.1553155

https://www.barnehage.no/artikler/professor-bekymret-over-mange-ettaringer-i-barnehage/427511

https://www.aftenposten.no/norge/i/qnEnE/Et-politisk-eksperiment-a-sende-ettaringer-i-barnehagen

Men joda, vi blir nærmest tvunget til å sende vårt forsvarsløse barn inn i barnehagene fordi det er nærmest umulig å leve på én lønning i Norge. Spesielt i byene. Jeg synes utviklingen både er skremmende og ganske umoralsk. Alt handler om penger og politikerne meler egen kake (de sender barna på privatskoler, har syke mødre på private sykehjem osv).

 

Dette er riktig.

Vi er alle bare små produksjonsenheter for staten.

Ingen bryr seg en dritt om du har det godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fordi den blå høyreregjeringa øker utgiftene, avgiftene og skattene for vanlige folk samtidig som de kutter i stønader og hjelpeordninger. Eiendomsmarkedet blir også dyrere og dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2019 at 9:21 PM, GaiusMarius said:

Den datt ikke magisk ned, det har skjedd gradvis i likhet med fødselstallene for øvrig befolkning.

Det er noe galt med tallene vi har ikke demografisk nedbryting, heller ikke tilgang rå data. Om dette er snakk om den enorme mengden menn som har kommet inn på flyktnings status som har senket fødsels raten eller en faktisk fertilitetts senking vet vi ikke men tall etter 2011 kan vi ikke stole på, sammenblanding av det hele Afrikanske kontinent og blande inn hele Asia der 160-200 millioner er caucasiod istdenfor demografisk opprinnelse gir ikke mening. 

Om du har tid til dette så forslår jeg at du sjekker opp tallene og demografien for dette gir ikke mening for de deriverte tallene vi får virker massert og feil.                

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Det er noe galt med tallene vi har ikke demografisk nedbryting, heller ikke tilgang rå data. Om dette er snakk om den enorme mengden menn som har kommet inn på flyktnings status som har senket fødsels raten eller en faktisk fertilitetts senking vet vi ikke men tall etter 2011 kan vi ikke stole på, sammenblanding av det hele Afrikanske kontinent og blande inn hele Asia der 160-200 millioner er caucasiod istdenfor demografisk opprinnelse gir ikke mening. 

Om du har tid til dette så forslår jeg at du sjekker opp tallene og demografien for dette gir ikke mening for de deriverte tallene vi får virker massert og feil.                

Vi vet at dette ikke skjedde plutselig etter 2011, det har skjedd gradvis over tid fra 90-tallet til idag.Fødselsraten er barn per fruktbare kvinne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, GaiusMarius said:

Vi vet at dette ikke skjedde plutselig etter 2011, det har skjedd gradvis over tid fra 90-tallet til idag.Fødselsraten er barn per fruktbare kvinne.

Kan du vise meg dette? Jeg har seriøst prøvd å finne datapunktene og rapporter, men jeg finner deriverte tall og SSB konsensus kan de beholde for seg selv. Når det gikk 4,29 (2000) til 4,2 (2010) og 3,06 (2011) gradvis ned til 2,55 i dag så må det være helt riv ruskene feil med tallene eller metologien.

Om det hadde vært en forskingsrapport og det hadde forandret seg 1\3 på et preparat så hadde jeg forventet at hvorfor det er sånn står i det abstrakte.               

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...