Gå til innhold

Norsk Birth rate er på 1.56...


liseliselise

Anbefalte innlegg

Leste akkurat en sak der norges fødselsrate var på 1.56 nedfra 1.92 for bare få år siden. Nå er den på nivå med sør-europeiske land. 

 

Hvorfor er den så lav i Norge når vi ikke har de problemene de har i sør europa med arbeidsledighet og lav lønn?

Endret av liseliselise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnefamilier har ikke råd til barn siden studie lån og høye skatter. Kvinner venter også med barn siden jobb og feil valg av ektefelle. Kvinner ønsker 2.3-2.4 barn men har bare tid og penger til 1.6. 

Unge norske familier substituerer også immigrant familier som får mellom 3-6 barn med skattepenger. Så det er ikke et mysterium for å si det sånn. Om man får lov til å si det er en annen ting.   

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys

Folk venter for lenge med å få barn. Alt skal være på stell. (Lang) utdanning skal være på plass. Etter lang utdanning med tilhørende studielån tar det lang tid å kjøpe bolig. Man vil jobbe noen år og få erfaring før man får barn. Barn tar mye tid så da får man ikke jobbet og pleiet karrieren slik man vil. 

Pluss at det helt tydelig har skjedd noe, det er bare å se på tråden "ville du hatt HIV eller flere barn?". Det er mulig folk bare tuller altså, men veldig mange ser ut til å velge HIV fremfor barn (i en hypotetisk problemstilling vel og merke dersom den hadde vært ekte håper jeg virkelig folk hadde svar annerledes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar lang utdanning og mange ønsker å vente til de har fast stilling før de får barn, spesielt i kvinnedominerte yrker som helse kan det å få fast stilling være vanskelig. I tillegg er det vanskelig å komme inn på boligmarkedet. Skal man ha alt dette på plass før man starter familie er man plutselig 30 år og rekker kanskje ikke å få så mange barn. I tillegg må man jo helst ha en mann å få barn med og mitt inntrykk er alt mange menn ikke er klar før de er langt oppi 30 årene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har så høye forventninger for tiden, både til seg selv og til andre, og dermed blir presset stort. Dette presset fører til at det er mye dyrere og mye mer slitsomt å ha barn nå enn for bare noen få år siden. Om barna får det bedre av dette presset kan nok diskuteres. Noen ting er bra mens andre ting er mer en bjørnetjeneste, men dette er det jeg føler. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdanning har jo vært der i mange år. Men det kraftige fallet kan ha sammenheng med Egenkapitalkrav. Man kan jo undres hvorfor fødselstallene ikke får mer oppmerksomhet i media når det kan bli kritisk for økonomien om noen år. 

Media sutrer jo bare på med ting som er viktige for journalistene selv ikke at vi kan bli som japan om 20 år hvis vi ikke får opp fødsler.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er for seint ute. Når jeg har vært innom helsestasjonen med junior har jeg merka at de fleste mødrene med babyer etter det jeg kan vurdere er godt over 30, mange må være nærmere 40. Av menn på min alder (32) er det svært mange som ikke har barn enda, og de fleste som har barn nå har fått det de siste par åra. Folk er rett og slett altfor seint ute, og mtp. at fertiliteten i Norge ikke er spesielt høy heller bidrar det nok mye til at fødselstallene synker kraftig.

Boligprisene kan nok også bidra. Mange vil bo i Oslo, men skal man ha noe barnevennlig der må man gjerne ha en samla årslønn på et par millioner. Det er ikke realistisk for de aller fleste, og særlig ikke blant unge mennesker. De som har råd er ofte de som er veldig opptatt av karriere, og de er gjerne ikke interessert i barn og mangler kapasiteten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man venter og blir eldre, så innser man at barn ikke er en slik romantisk drøm man tenkte som 20-åring, men ser flere og flere ulemper dess eldre man blir. Slitere i hverdagen vil muligens også være mer kyniske og velge bort barn. Dvs, om du er en sliter på gulvet, så vil du kanskje bli litt kynisk som 27-åring og tenke du ikke ønsker den tilværelsen for dine barn (er ikke gitt at barna dine vil eller klarer ta høyere utdanning eller at selv om de gjør det, får jobber de liker og der de føler tilfredshet med livet). Om livet ditt ikke ble noe særlig, hvorfor tro at barna dine vil få det bedre eller klare bedre?

Selv syntes jeg fremtidsutsiktene er dårlige, samt at det er mye som mangler for at Norge er et bra land for alle. Skole- og helsesystem er dårlig. Helsesystemet gir inntrykk av å være bra fordi "alle" har råd til det, men det er kun når man blir veldig syk selv at kompetanse hos leger, behandling, ventelister osv er store problemer. Samme med NAVsystemet. Så lenge man er litt syk og vil bli frisk, eller er helt frisk, så virker alt fantastisk og hva klager folk om? Det er kun synlig for de som faller fra og som har mer komplekse problemer der det blir åpenbart at det er store mangler i systemet

Skole er ok for folk flest, de kan få gode karakterer og ok jobb, men skolen oppmuntrer ikke til kompleks tanke eller utvikling av den. Det er kun pugging og lesing, det er ikke noe bygging av forståelse, søking og den slags. 

Så er det jo selvsagt også korrupsjon, tjenestebytting, fasade osv involvert i politikk. Politikere jobber ikke for et bedre Norge, de gjør det som skal til for at egne partier og eget vesen vinner frem. Kanskje har noen av de noen ideologier i bunn, men systemet fungerer på en måte som oppmuntrer til korrupsjon. Jeg vtiler på at vi vil ha kompetente politikere i Norge i nær fremtid, eller at de fleste ønsker det beste for alle nordmenn. 

Slike ting gjør at jeg valgte bort barn. Jeg vil ikke presentere en dårlig verden for mine barn der de enten er de som blir tråkket på eller der de må leve med viten at de er de som tråkker på

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev:

Unge norske familier substituerer også immigrant familier som får mellom 3-6 barn med skattepenger. Så det er ikke et mysterium for å si det sånn. Om man får lov til å si det er en annen ting.   

Andelen som får mer enn 3 barn er svært lav. Også for innvandrerne fra regioner som tidligere fikk mange flere barn enn norske kvinner har hatt en kraftig nedgang. Det er nok heller andre årsaker til nedgangen, som forøvrig ikke er noe norsk fenomen, andre land opplever fall i fødselstallene de også.

https://www.faktisk.no/artikler/qoE/andelen-barn-fodt-av-innvandrerkvinner-er-stabil

Endret av GaiusMarius
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Med tanke på at Afrikas befolkning vil øke fra dagens 1.2 milliarder til 4.4 milliarder i 2100, så tenker jeg vi klarer oss med folk i verden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Sitronmelisse skrev:

Med tanke på at Afrikas befolkning vil øke fra dagens 1.2 milliarder til 4.4 milliarder i 2100, så tenker jeg vi klarer oss med folk i verden.  

I samme periode vil fødselstallene fortsette å falle og havne under reproduksjonsnivå. Da kan vestlige land få flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, GaiusMarius said:

Andelen som får mer enn 3 barn er svært lav. Også for innvandrerne fra regioner som tidligere fikk mange flere barn enn norske kvinner har hatt en kraftig nedgang. Det er nok heller andre årsaker til nedgangen, som forøvrig ikke er noe norsk fenomen, andre land opplever fall i fødselstallene de også.

https://www.faktisk.no/artikler/qoE/andelen-barn-fodt-av-innvandrerkvinner-er-stabil

Siterer du faktisk.no til meg, nei nå må du slutte. Faktisk.no har ingen statetikker (mesternivå med kalkuleres) der og har blitt gang på gang tatt for synsing. Kjetil har sendt et åpent lesebrev som han fikk ingen svar på. Kan du henvise meg til noe annet. Faktisk.no er bestående utelukkende av journalister der sjefs redaktøren jobber for dagbladet. Jeg tar ingen ting seriøst ifra ekkokammeret.         

Det har vært rettsaker imot Faktisk.no siden de stoppet spredning av Nettavisen artikler på Facebook, siden Facebook også donerer penger til Faktisk.no så er det konflikt av interesse her. 

 

immigranter ikke vestlig har en føledels rate på 3,8 norsk har en fødselrate på 1,6 eller mindre. Disse tallene er ifra 2012 siden det ikke statistikk over det siden 2012 desember. Siden demografi ble byttet til borgerskap.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen for at folk får mindre barn nå er fordi levekårene her er veldig gode i forhold til andre land, andre land med lave levekår får ofte flere barn da sykdom spiller stor rolle siden mange dør av det, så er barna som blir født i andre land med lave levekår en inntektskilde for familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, ElinX0Xpoliti skrev:

immigranter ikke vestlig har en føledels rate på 3,8 norsk har en fødselrate på 1,6 eller mindre. Disse tallene er ifra 2012 siden det ikke statistikk over det siden 2012 desember. Siden demografi ble byttet til borgerskap.  

Gruppen ikke-vestlige med høyeste fødselstall er afrikanerne med 2,55 barn per kvinne. Asia m/ Tyrkia ligger på 1,86 mens fra Europa og Sør-Amerika er tallene enda lavere. Det er en langsiktig trend at innvandrernes fødselstall nærmer seg det til etnisk norske kvinner. Tallene er fra SSB

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva skal vi med barn? Det er jo masse arbeidsledige folk sør i europa. Vi kan jo bare importere dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det norske samfunnet ikke er et godt sted å få barn.

Begge foreldre må være i 100% jobb og tidsklemma skremmer mange.

Å få barn man bare får sett 1-2timer hver dag er ikke det mange ønsker. Man har ikke tid til barna sine, så hvorfor få dem?

Barnehagene er underbemannet og kvaliteten er varierende. På skolen er det én lærer på titalls unger. På AKS/skolefritidsordningene det samme.men ungene MÅ gå dit fordi begge foreldrene MÅ jobbe fordi det er lagt opp slik.

Så vil man at barna skal gå på noen aktiviteter fordi de kanskje vil dyrke en hobby.

Hvor mange timer iløpet av uka ser man barna sine? Jo flere barn man får, jo færre timer per barn.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, GaiusMarius said:

Gruppen ikke-vestlige med høyeste fødselstall er afrikanerne med 2,55 barn per kvinne. Asia m/ Tyrkia ligger på 1,86 mens fra Europa og Sør-Amerika er tallene enda lavere. Det er en langsiktig trend at innvandrernes fødselstall nærmer seg det til etnisk norske kvinner. Tallene er fra SSB

Har du tilfeldig vis tallene ifra 2000-2010? i 2000 var fødselsrate til afrikanerne som gruppe er 4,29, hva var i den i 2010? Hvorfor datt den magisk ned til 3.06 ifra 4,2? Jeg tror det har noe med ledelsen å gjøre.   

SSB ifra 2011 endret metodologi, hva som skjer med tallene vet jeg ikke. Jeg har ikke innsyn, du har ikke innsyn. Jeg vet ingen som vet hvorfor.              

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt andre holdninger til det å få - og ha - barn her enn andre steder i verden. Folk kan gnåle om økonomi, bolig og egenkapitalkrav alt de vil, men de fleste steder i verden stoppes ikke familier av dette. Du skal ikke langt sydover i Europa før det er ganske vanlig også for par med barn å leie bolig. 

Jeg ser blant unge kvinner jeg kjenner at terskelen for å få barn er utrolig høy. Du skal ha gjort alt du vil gjøre før du får barn, for da er det "over". Ferdig utdannelse, ferdig de første karrierestegene, riktig mann og sammen lenge nok, god nok bolig. 

I tillegg behandles dette med graviditet og barsel som noe som skal ta alt fokus mens det pågår. Listen over ting man skal gjøre og ikke gjøre, spise og ikke spise, er vond som et langt år. For ikke å snakke om graviditetsmote, babystrikk og pedagogisk barneoppdragelse. Jeg blir stresset bare om å lese om knipeøvelser og babyyoga. Jeg tror mange ikke innser at dette er en slags boble man lever i, som faktisk er ganske fjernt fra hvordan andre lever rundt om i verden. 

Barn er egentlig bare noe man bestemmer seg for å få, og lever videre med. Man blir rett og slett ikke "ferdig" med alt man skal gjøre først. Du må justere planene underveis, men skal du ha dem, er det egentlig bare å få dem. 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...