Gå til innhold

Beforeigners HBO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir serien 5 av 5 stjerner, fordi den filmer operahuset hvert 3. minutt for å være sikker på at alle vet at Norge har et operahus.

Jeg har sett en halv episode og har noen spørsmål:

- En viking jente kan lære språket, komme over kultur-sjokket, ta skole OG politi utdanning, alt på noen få år, var det 3år?. Samtidig går alle de andre beforeignerne rundt i de samme klærne som de kom i.

- Uprofesjonaliteten hos politistyrken er jo til å gråte av i den serien, "æsj hvorfor måtte det være drap, jeg vil ha min LUNSJ!", er det sånn i virkeligheten også? Hinter serien til noe jeg burde inkludere i min politiske stemme?

- Hovedperson sa jenta var drept etter "reisen til nåtiden", men hvordan visste han det? "Hmm, disse mærkene tyder på at denne vikingkvinnen har vært i KAMP og drept".

- Alle de fattige "innvandrerne" kjører rundt med de flotte kjerrene og TO hester, midt i byen. Tok de hestene med seg over fra fortiden og opp fra vannet, er det et valg?

- Hvorfor velger de å bo midt i sentrum og selge fillene sine til de blir nakne, når de kan leve helt som før på landsbyen?

- Hva er alle disse lagerbygningene med folk fra fortiden for, minner om krigstilstand, er de syke?

- Hvorfor filmer kameraet noen ganger 1 km unna handlingen, ansikter og handlingen er det vanskelig å huske, fordi jeg nesten ikke får sett noe. Andre som finner filmingen litt forstyrrende?

 

Anonymkode: bc003...df5

Det kommer jo nye fremvandrere hele tiden, så det er alltid noen som er nye og noen som er "godt" integrerte. De lagerbygningene er en slags fremstilling av "asylmottak", der de nyankomne blir plassert den første tiden. 
Syns serien er kjempegod, mest fordi jeg hele tiden setter likhetstegn mellom fremvandrerproblematikk og dagens innvandrersituasjon. Digger også alle de små kommentarene og detaljer i hverdagen. Gleder meg til neste episode, som jeg skal se i kveld.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg gir serien 5 av 5 stjerner, fordi den filmer operahuset hvert 3. minutt for å være sikker på at alle vet at Norge har et operahus.

Jeg har sett en halv episode og har noen spørsmål:

- En viking jente kan lære språket, komme over kultur-sjokket, ta skole OG politi utdanning, alt på noen få år, var det 3år?. Samtidig går alle de andre beforeignerne rundt i de samme klærne som de kom i.

- Uprofesjonaliteten hos politistyrken er jo til å gråte av i den serien, "æsj hvorfor måtte det være drap, jeg vil ha min LUNSJ!", er det sånn i virkeligheten også? Hinter serien til noe jeg burde inkludere i min politiske stemme?

- Hovedperson sa jenta var drept etter "reisen til nåtiden", men hvordan visste han det? "Hmm, disse mærkene tyder på at denne vikingkvinnen har vært i KAMP og drept".

- Alle de fattige "innvandrerne" kjører rundt med de flotte kjerrene og TO hester, midt i byen. Tok de hestene med seg over fra fortiden og opp fra vannet, er det et valg?

- Hvorfor velger de å bo midt i sentrum og selge fillene sine til de blir nakne, når de kan leve helt som før på landsbyen?

- Hva er alle disse lagerbygningene med folk fra fortiden for, minner om krigstilstand, er de syke?

- Hvorfor filmer kameraet noen ganger 1 km unna handlingen, ansikter og handlingen er det vanskelig å huske, fordi jeg nesten ikke får sett noe. Andre som finner filmingen litt forstyrrende?

 

Anonymkode: bc003...df5

Det har gått mer enn 3 år i serien, hvis det er det du tenker på? Og det kommer nye fremvandrere hver natt. 

Husk at dette er satire, det er ikke en dokumentarisk fremstilling av politiet i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gir serien 5 av 5 stjerner, fordi den filmer operahuset hvert 3. minutt for å være sikker på at alle vet at Norge har et operahus.

Jeg har sett en halv episode og har noen spørsmål:

- En viking jente kan lære språket, komme over kultur-sjokket, ta skole OG politi utdanning, alt på noen få år, var det 3år?. Samtidig går alle de andre beforeignerne rundt i de samme klærne som de kom i.

- Uprofesjonaliteten hos politistyrken er jo til å gråte av i den serien, "æsj hvorfor måtte det være drap, jeg vil ha min LUNSJ!", er det sånn i virkeligheten også? Hinter serien til noe jeg burde inkludere i min politiske stemme?

- Hovedperson sa jenta var drept etter "reisen til nåtiden", men hvordan visste han det? "Hmm, disse mærkene tyder på at denne vikingkvinnen har vært i KAMP og drept".

- Alle de fattige "innvandrerne" kjører rundt med de flotte kjerrene og TO hester, midt i byen. Tok de hestene med seg over fra fortiden og opp fra vannet, er det et valg?

- Hvorfor velger de å bo midt i sentrum og selge fillene sine til de blir nakne, når de kan leve helt som før på landsbyen?

- Hva er alle disse lagerbygningene med folk fra fortiden for, minner om krigstilstand, er de syke?

- Hvorfor filmer kameraet noen ganger 1 km unna handlingen, ansikter og handlingen er det vanskelig å huske, fordi jeg nesten ikke får sett noe. Andre som finner filmingen litt forstyrrende?

 

Anonymkode: bc003...df5

Nei, det er ikke en dokumentar.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er de to siste episodene lagt ut.

Anonymkode: d7768...47d

Tusen takk. Har hatt en tøff dag. Dette gjør den litt mildere. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største rælet jeg har sett på lenge, altså. Skuffende å se NCB i en slik rolle. Alt var jo bare for dumt.. 

Anonymkode: 4d0b0...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bare 6 episoder i sesong 1?  Elsker denne serien, så håper det kommer flere episoder i sesong 1 😂

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er visst bare 6 episoder. Håper desperat på en sesong 2!!

Elsket dialogen på norrønt - noen ganger helt uforståelig, og andre ganger forstår man hvert ord. Fascinerende.

Anonymkode: 6ee13...74a

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.9.2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

ja, det er visst bare 6 episoder. Håper desperat på en sesong 2!!

Elsket dialogen på norrønt - noen ganger helt uforståelig, og andre ganger forstår man hvert ord. Fascinerende.

Anonymkode: 6ee13...74a

Ja, men tror likevel ikke jeg hadde forstått hvis jeg ikke hadde hatt på underteksten😂 Selvom jeg har tenkt tanken: "Oi, der forstod jeg faktisk 90% av hva som ble sagt!"😅  Mtp avslutningen av sesong 1, MÅ det jo komme en sesong 2? Man kan ikke ha en slik cliffhanger hvis det ikke kommer mer :P 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, døde ikke Olav digre på Stiklestad? Eller sto han opp fra de døde og fremvandret? Hun dama hans, var hun fra fortiden hele tida eller skjedde det noe i det tidshullet?

Vil Alhildr gjenforenes med familien sin siden hun er fra vår tid tydeligvis?

Og hva er greia med det misjonerende spøkelset? 

Er forvirra.... men syns det var en artig serie.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønte verkeleg ikkje sluten

Skjønte det med ungen og redningsvesten (for ikkje å røpe noko), men ikkje den siste scena med Madde og fyren på hesten. Føler meg litt dum...?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

Altså, døde ikke Olav digre på Stiklestad? Eller sto han opp fra de døde og fremvandret? Hun dama hans, var hun fra fortiden hele tida eller skjedde det noe i det tidshullet?

Vil Alhildr gjenforenes med familien sin siden hun er fra vår tid tydeligvis?

Og hva er greia med det misjonerende spøkelset? 

Er forvirra.... men syns det var en artig serie.  

Det jeg tenkte var at historisk så ble han drept ved Stiklestad. Men noen kan ha knekt koden med å huske hva som skjedde med frem- og bakvandring, og hvordan det gjøres. Dermed har de dratt tilbake i tid før Olav ble drept og tatt han med seg i en tidshull. Om det ga noen mening😅

 

Anonymkode: 3c49d...257

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Lill3My skrev:

Eg skjønte verkeleg ikkje sluten

Skjønte det med ungen og redningsvesten (for ikkje å røpe noko), men ikkje den siste scena med Madde og fyren på hesten. Føler meg litt dum...?!

Var mye jeg ikke skjønte også. Men fyren på hesten er selveste Olav den hellige, el Olav digre 😊

Hvordan Madde kom inn i det bildet forstår ikke jeg heller, men de har tydeligvis en slags forhistorie... Madde er jo blitt «norrøn» etter oppholdet i tidshullet. Kristen også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helgeline skrev:

Altså, døde ikke Olav digre på Stiklestad? Eller sto han opp fra de døde og fremvandret? Hun dama hans, var hun fra fortiden hele tida eller skjedde det noe i det tidshullet?

Vil Alhildr gjenforenes med familien sin siden hun er fra vår tid tydeligvis?

Og hva er greia med det misjonerende spøkelset? 

Er forvirra.... men syns det var en artig serie.  

ja, akkurat det var et par logiske brister, slik jeg opplevde det. Særlig det med at Olav døde. Når det gjelder Madde kan det jo være en forklaring som vi ikke ser nå. Men hva var greia med at hun plutselig fikk dårlige tenner i tidshullet? Det kan jo være et tegn på at det faktisk skjedde noe der.

Anonymkode: 6ee13...74a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Madde havnet i vikingtiden da hun var i vannet, og var der lenge nok til å lære språket og bli integrert. Også kom hun tilbake til nåtiden, hvor det bare hadde gått noen sekunder. (Litt som i Narnia).

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 minutter siden, Kelsi skrev:

Tror Madde havnet i vikingtiden da hun var i vannet, og var der lenge nok til å lære språket og bli integrert. Også kom hun tilbake til nåtiden, hvor det bare hadde gått noen sekunder. (Litt som i Narnia).

det er en veldig bra  teori, og den eneste som gir mening egentlig. Hun var jo i vannet da tidshullet åpnet seg, og da vi så henne igjen hadde hun dårlige tenner. Vi hørte jo at læreren forklarte i en skoletime noe med at tiden gikk langsommere i tidligere tider, men raskere nå. Tror jeg må se akkurat de scenene om igjen.

Anonymkode: 6ee13...74a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfhildr sa jo også til venninna da hun 

Spoiler

Ble skutt og døde at "Jeg kan ikke miste deg igjen". Kanskje hun har dødd fra henne tidligere, og at det å være død ikke er en hindring for å kunne fremvandre? O.o

 

Anonymkode: c0110...ba3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alfhildr sa jo også til venninna da hun 

  Skjul innhold

Ble skutt og døde at "Jeg kan ikke miste deg igjen". Kanskje hun har dødd fra henne tidligere, og at det å være død ikke er en hindring for å kunne fremvandre? O.o

akkurat det oppfattet jeg som at de hadde kommet bort fra hverandre i tid og rom, ikke som død. Jeg har oppfattet det som at det er levende mennesker som fremvandrer - det er jo det som gjør historien interessant ift paralleller til vårt samfunn med innvandring og integrering. Døde som gjenoppstår er liksom en helt annen greie.

Anonymkode: c0110...ba3

 

Anonymkode: 6ee13...74a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...