Gå til innhold

Philip Manshaus


Parasoll

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Rosetelys said:

Hvorfor er etnisitet og hudfarge på gjerningsmannen noe av det viktigste i denne saken? Angrep på moskeer i den vestlige verden er vel (correct me if I'm wrong) hovedsakelig utført av hvite menn?

Det virker som du overfokusere på hudfarge. Jeg kan ikke se at det er fremhevet av noen medier som det viktigste. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Limbo 2014 skrev:

Det virker som du overfokusere på hudfarge. Jeg kan ikke se at det er fremhevet av noen medier som det viktigste. 

Pr. akkurat nå er det ikke det nei. Før vi kjente identiteten hans så var det hovedfokuset. Nå er det mer å forstå hva, hvordan og hvorfor. Men helt i begynnelsen så var toppsaken, og overskriften, på alle riksdekkende aviser "HVIT MANN MED HJELM osv". 

Det samme ble reagert på i Sverige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosetelys said:

Pr. akkurat nå er det ikke det nei. Før vi kjente identiteten hans så var det hovedfokuset. Nå er det mer å forstå hva, hvordan og hvorfor. Men helt i begynnelsen så var toppsaken, og overskriften, på alle riksdekkende aviser "HVIT MANN MED HJELM osv". 

Det samme ble reagert på i Sverige. 

 

Du mener en mann i Sverige reagerte på det? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
3 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Du mener en mann i Sverige reagerte på det? 

Nei, akkurat som jeg ikke er den eneste i Norge heller som har reagert på det. Dtte var ett eksempel. Dersom du ønsker flere eksempler er du velkommen til å lete de opp selv. Det ligger blant annet en tråd i et annet underforum her, enten skråblikk eller generell debatt, som heter "inkonsekvent om etnisitet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget spesiell den videoen som broren la ut 6 august på sin FB.. om masseskyting, våpenforbud, og hvordan en person blir påvirket i lang tid før en sånn handling.. bare noen dager før hans egen bror gjør det..

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2019 den 18.24, Rosetelys skrev:

Han er en taper, mye mulig en terrorist også, det vet vi ikke enda.

Det folk reagerer på, meg selv inkludert, var at det første som ble skrevet i mediene var omtrent "HVIT MANN med hjelm angrep moskee i Bærum". I denne saken har det vært et enormt fokus på hudfarge og etnisitet. I andre saker så blir det ikke nevnt hverken hudfarge eller etnisitet. Skulle de ved en sjeldenhet nevne noen av de to så skrives det ikke med fete store bokstaver over halve siden, slik som det ble i denne saken. Det er det folk reagerer på! Forskjellsbehandlingen. Det er fint at de opplyser om etnisitet og hudfarge, men da får de gjøre det i ALLE saker, og ikke bare der det er en etnisk nordmann som gjør noe.

I feks denne saken: https://www.tv2.no/a/10715489/ Hunden Leah som ble sparket til døde, så tok det veldig lang tid før hudfargen til den mistenkte kom på trykk. Og her også var de klar over etnisiteten på gjerningsmannen, men det har de valgt å utelate. 

Du kan også google "nordmann pågrepet for terror" så kan du se hvordan de beskriver folk. De er kanskje norske statsborgere, men nordmenn er de ikke. Det skal likevel alltid vinkles i mest mulig negativ retning mot nordmenn slik at det skal oppfattes som at det er en nordmann, etnisk nordmann, som  har gjort det. Selv om det er en innvandrer, andre- eller tredje generasjons innvandrer som har gjort det. 

Dette. Helt enig med deg. Jeg stusset også litt over dette at det er så stort fokus på at han er hvitt og nordmann, men i tilfeller hvor det er folk med en annen hudfarge og opprinnelse, ties det til de grader og brukes ''mann bosatt i X fylke'' som sier omtrent ingenting. Jeg er helt sikker på at denne forskjellsbehandlingen skyldes instruks fra øverste nivå om å dysse ned og unngå å fremstille minoriteter i negativt lys. 

 

Broren har det nok forferdelig. Kan ikke forestille meg en gang. Husk, folkens, at de mistet sin mor da de var små. Det gjør noe med folk. Det ligger sikkert mer bak historien, men jeg er enig med broren at man må rette sinnet mot de som hjernevasker folk. Ikke at det unnskylder Philip helt, men jøss, han var et lett offer. :(

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Pitofinaa skrev:

Meget spesiell den videoen som broren la ut 6 august på sin FB.. om masseskyting, våpenforbud, og hvordan en person blir påvirket i lang tid før en sånn handling.. bare noen dager før hans egen bror gjør det..

Det la jeg merke til også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er hakket mindre skumlere med norske terrorister da de gjerne er en person, mens muslimske terrorister kan omfatte svære nettverk.

Sier bare det folk tenker, men som de ikke tør si.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2019 at 5:27 PM, Muskath said:

Det er likevel ikke noe som heter «nesten drept».

Poenget var at mange forsvarer seg om de blir forsøkt drept. Du forstår hva som menes med «nesten drept».

Det er et uttrykk som helt fint kan bli brukt og forstått. Språk har mange nyanser. Vi har normer, men vi har ikke påbud og forbud mot språklige uttrykk. Det er heller ikke forbudt å finne på nye ord og uttrykk eller forandre dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fornuftig-mann skrev:

Jeg syns det er hakket mindre skumlere med norske terrorister da de gjerne er en person, mens muslimske terrorister kan omfatte svære nettverk.

Sier bare det folk tenker, men som de ikke tør si.

Så f.eks så hadde du tålt drapet på dine nærmeste på en bedre måte hvis det var en norsk terrorist?

Endret av Catliner
-
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Fornuftig-mann skrev:

Jeg syns det er hakket mindre skumlere med norske terrorister da de gjerne er en person, mens muslimske terrorister kan omfatte svære nettverk.

Sier bare det folk tenker, men som de ikke tør si.

De norske terroristene er jo en del av et større nettverk de også som er høyreekstreme, så ser ikke store forskjellen der. Og de sitter på forum og hjernevasker og påvirker hverandre. Skummelt ja.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
10 timer siden, Pitofinaa skrev:

Meget spesiell den videoen som broren la ut 6 august på sin FB.. om masseskyting, våpenforbud, og hvordan en person blir påvirket i lang tid før en sånn handling.. bare noen dager før hans egen bror gjør det..

Hint til sin bror? Han har jo sikkert sett tegnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Superblomst said:

Om du har Facebook finner du lett videoen. Broren er nok i sjokk, og videoen var nok en dårlig idé, da han ikke fremstår helt i vater. Han fremmer seg selv, hva han har gjort og sine prestasjoner, sier han elsker broren uansett og mener broren har gjort dette pga dårlig påvirkning fra folk på nettet. 

Hvorfor var videoen en dårlig idee? Jeg har dessverre ikke Facebook, så får ikke sett 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, Pitofinaa said:

Meget spesiell den videoen som broren la ut 6 august på sin FB.. om masseskyting, våpenforbud, og hvordan en person blir påvirket i lang tid før en sånn handling.. bare noen dager før hans egen bror gjør det..

Oi! Visste ikke at broren la det ut før terrorforsøket. Politiet har ikke sagt noe om det. Blir sikkert etterforsket, håper jeg? Da har jo noen visst dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Skilpadden skrev:

Oi! Visste ikke at broren la det ut før terrorforsøket. Politiet har ikke sagt noe om det. Blir sikkert etterforsket, håper jeg? Da har jo noen visst dette...

Han snakker bare generelt om det da.og han legger ut videoer stadig fra før. Men det var jo litt pussig at han snakker om disse temaene born dager før! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Pitofinaa said:

Meget spesiell den videoen som broren la ut 6 august på sin FB.. om masseskyting, våpenforbud, og hvordan en person blir påvirket i lang tid før en sånn handling.. bare noen dager før hans egen bror gjør det..

Hva er dette snakket om brorens FB profil og hva han har lagt ut? Er han eldre eller yngre enn Philip? Fant ingen slik profil som kunne vært broren. 

Jeg lurer på hva PM gjorde mellom videregående og folkehøyskolen (jobber han?) og hva han skulle til med nå i høst. Jobbe, studere? Tenker at lediggang ikke er godt for noen og særlig ikke unge menn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Hva er dette snakket om brorens FB profil og hva han har lagt ut? Er han eldre eller yngre enn Philip? Fant ingen slik profil som kunne vært broren. 

Jeg lurer på hva PM gjorde mellom videregående og folkehøyskolen (jobber han?) og hva han skulle til med nå i høst. Jobbe, studere? Tenker at lediggang ikke er godt for noen og særlig ikke unge menn.

Han har et dobbeltnsvn

manshaus til etternavn

åpen profil

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2019 den 21.03, Emmy_H skrev:

Han har fått skikkelig juling, håper det sender signaler til andre som tenker på å prøve seg på det samme. Flaks for moskeen at de har bra med politi i Sandvika. 

 

Det er vel heller flaks for den taperen? Noen minutter til alene med gamlingen, så hadde nok den taperen blitt kverket 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pitofinaa skrev:

Han snakker bare generelt om det da.og han legger ut videoer stadig fra før. Men det var jo litt pussig at han snakker om disse temaene born dager før! 

Jeg har ikke sett videoen du snakker om, bare tenker litt høyt - kanskje han kan ha tatt opp det temaet på grunn av skyteepisodene som nettopp har skjedd i USA igjen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...