Jump to content
Parasoll

Philip Manshaus

Recommended Posts

SoWhat?
1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Han er en taper, mye mulig en terrorist også, det vet vi ikke enda.

Det folk reagerer på, meg selv inkludert, var at det første som ble skrevet i mediene var omtrent "HVIT MANN med hjelm angrep moskee i Bærum". I denne saken har det vært et enormt fokus på hudfarge og etnisitet. I andre saker så blir det ikke nevnt hverken hudfarge eller etnisitet. Skulle de ved en sjeldenhet nevne noen av de to så skrives det ikke med fete store bokstaver over halve siden, slik som det ble i denne saken. Det er det folk reagerer på! Forskjellsbehandlingen. Det er fint at de opplyser om etnisitet og hudfarge, men da får de gjøre det i ALLE saker, og ikke bare der det er en etnisk nordmann som gjør noe.

I feks denne saken: https://www.tv2.no/a/10715489/ Hunden Leah som ble sparket til døde, så tok det veldig lang tid før hudfargen til den mistenkte kom på trykk. Og her også var de klar over etnisiteten på gjerningsmannen, men det har de valgt å utelate. 

Du kan også google "nordmann pågrepet for terror" så kan du se hvordan de beskriver folk. De er kanskje norske statsborgere, men nordmenn er de ikke. Det skal likevel alltid vinkles i mest mulig negativ retning mot nordmenn slik at det skal oppfattes som at det er en nordmann, etnisk nordmann, som  har gjort det. Selv om det er en innvandrer, andre- eller tredje generasjons innvandrer som har gjort det. 

Jeg tror nok at det har med alvorlighetsgraden i sakene å gjøre. Hadde det vært terror(forsøk) fra en muslim eller andre så tror jeg nok at det hadde blitt opplyst.

Fortsetter under...

Alivamale
5 minutter siden, Callisto83 skrev:

Men da må jeg spør, hvorfor ble da f.eks terroristene som drepte hun norske og danske i Marokko, sladdet i mediene? De hadde vel både sverget troskap til IS på en video, i tillegg til å filme drapene.

Det er da mange usladdete bilder av dem i mediene?

Nasse Nøff  ❤
9 minutter siden, Callisto83 skrev:

Men da må jeg spør, hvorfor ble da f.eks terroristene som drepte hun norske og danske i Marokko, sladdet i mediene? De hadde vel både sverget troskap til IS på en video, i tillegg til å filme drapene.

De ble da ikke sladdet.... før det ble bekreftet at det var riktige gjerningspersoner og ofre, så klart. Men etterpå så har de da vært avbildet og navngitt mange ganger. Så hva snakker du om egentlig? 

Rosetelys
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror nok at det har med alvorlighetsgraden i sakene å gjøre. Hadde det vært terror(forsøk) fra en muslim eller andre så tror jeg nok at det hadde blitt opplyst.

Jo mulig det, men hvorfor ikke snevre inn søket da, når man har en tydelig beskrivelse, men enda ikke pågrepet en gjerningsmann? Her hadde de allerede pågrepet han, han var ikke etterlyst, de trengte faktisk ikke publikums hjelp og de trengte ikke gå ut med noe signalement i det hele tatt. I andre saker hvor gjerningsmannen fortsatt ikke er pågrepet så holder de igjen på detaljer. Hvorfor det?

Eks i den saken med hunden da, ikke på langt nær så alvorlig, men de gikk ut med et signalement. Eier av hunden har forklart at vedkommende er fra Somalia. Hvorfor går de ikke da ut med etnisiteten i tillegg til å si at de leter etter en mørkhudet mann. En mørkhudet mann kan være en fra India og, og en inder og en somalier ser ganske forskjellige ut!

Tutte
31 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg skjønner hva du mener. At det kan ha en uheldig påvirkningskraft. Men her må media gjøre jobben sin. Det er å opplyse oss. Jeg vil vite hvem som gjør slike ugjerninger. Jeg vil vite bakgrunn og historikk. Grunnen er at jeg vil prøve å forstå hvordan slikt kan skje.

Dessuten. Det fins flere galninger der ute, og vi skjønner mer av "hvem" vi ser når noen plutselig eller over tid blir ekstreme. Folk varsler ifra og det er nyttig. Selv om det ikke hjalp her desverre. 

Problemet er at galingene ser det ikke slik, de får ideer og ser hva slags oppmerksomhet det gir. Men at dette blir filmet på samme måte som 22 juli, der det ble drept 77 mennesker, mange hardt skadd og bombet regjeringskvartal, det burde være unødvendig. Vi har sett alt det som vises nå, og det er en syk mann som er påvirket av Breivik, man ser jo hele fremtreden hans er lik. Slik bør ikke vises. Det var riktignok terror, og det er skremmende og må opplyses om. Men de dette gikk mest utover var den stakkars familien hans og den stakkars stesøsteren som mistet livet. Veldig tragisk og trist og her burde det fokuseres mest på dem først og fremst som i andre drapssaker.

SoWhat?
4 minutter siden, Rosetelys skrev:

Jo mulig det, men hvorfor ikke snevre inn søket da, når man har en tydelig beskrivelse, men enda ikke pågrepet en gjerningsmann? Her hadde de allerede pågrepet han, han var ikke etterlyst, de trengte faktisk ikke publikums hjelp og de trengte ikke gå ut med noe signalement i det hele tatt. I andre saker hvor gjerningsmannen fortsatt ikke er pågrepet så holder de igjen på detaljer. Hvorfor det?

Eks i den saken med hunden da, ikke på langt nær så alvorlig, men de gikk ut med et signalement. Eier av hunden har forklart at vedkommende er fra Somalia. Hvorfor går de ikke da ut med etnisiteten i tillegg til å si at de leter etter en mørkhudet mann. En mørkhudet mann kan være en fra India og, og en inder og en somalier ser ganske forskjellige ut!

Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser om de er somaliere eller fra visse andre land. Hm. Og her bor det mange mørkhudede! 

Jeg skjønner ikke poenget med diskusjonen. Hvorfor ha dette fokuset på at de skrev at han var hvit? Her har det vært drap og terrorforsøk, og så henger noen seg opp i hva media skrev om hudfargen? 

Hva er det? 

Annonse

Elaine Marley
Posted (edited)

Tråden er ryddet for innhold med opphavsrett, oppfordring til brudd på norsk lov og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Edited by Elaine Marley

jabx
19 minutter siden, Callisto83 skrev:

Det gjorde de jo ikke. De ligger ute på norske nettaviser med fullt bilde og til og med video. Mulig de gjorde det helt innledningsvis før det var klart at det var de riktige personene, men det er altså massevis av bilder der nå.

SoWhat?
4 minutter siden, Tutte skrev:

Problemet er at galingene ser det ikke slik, de får ideer og ser hva slags oppmerksomhet det gir. Men at dette blir filmet på samme måte som 22 juli, der det ble drept 77 mennesker, mange hardt skadd og bombet regjeringskvartal, det burde være unødvendig. Vi har sett alt det som vises nå, og det er en syk mann som er påvirket av Breivik, man ser jo hele fremtreden hans er lik. Slik bør ikke vises. Det var riktignok terror, og det er skremmende og må opplyses om. Men de dette gikk mest utover var den stakkars familien hans og den stakkars stesøsteren som mistet livet. Veldig tragisk og trist og her burde det fokuseres mest på dem først og fremst som i andre drapssaker.

Det bør vel helst ikke fokuseres på familien tenker jeg. DE skal skånes mest mulig.

Vi er nok ikke enige her selv om jeg forstår hvor du vil. 

Rosetelys
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke ser om de er somaliere eller fra visse andre land. Hm. Og her bor det mange mørkhudede! 

Jeg skjønner ikke poenget med diskusjonen. Hvorfor ha dette fokuset på at de skrev at han var hvit? Her har det vært drap og terrorforsøk, og så henger noen seg opp i hva media skrev om hudfargen? 

Hva er det? 

Fordi det kun går en vei. 

Også lurer folk på hvorfor vi får slike hendelser som dette? 
Det er sånn som det her som får begeret til enkelte til å renne over. For noen forstyrrede mennesker så er alt og alle mot dem. Mediedekning slik vi har sett i denne saken kan være med på å dytte noen som ikke er ekstreme enda lenger ut mot det ekstreme. Det er forskjellsbehandling av folk og svært ofte er det negativ forskjellsbehandling av majoriteten. 

Det er en del av det store bildet. Som sagt tidligere, jeg er for at de nevner hudfarge og etnisitet. Det er bare bra! Men ikke gjør forskjell i sakene. Og ikke skriv på kryptiske måter "nordmann tatt for folkemord i Rwanda", "norsk statsborger tatt for terrorplanlegging". Skriv etnisitet alltid da, så slipper vi diskusjonen hver gang det skjer noe.

Sitronmelisse

Hvor er justisministeren da? Står og gjemmer seg bak Erna?

Ikke at jeg klarer å huske lenger hva den sittende justisministeren heter.

SoWhat?
1 minutt siden, Rosetelys skrev:

Det er sånn som det her som får begeret til enkelte til å renne over. For noen forstyrrede mennesker så er alt og alle mot dem. Mediedekning slik vi har sett i denne saken kan være med på å dytte noen som ikke er ekstreme enda lenger ut mot det ekstreme. Det er forskjellsbehandling av folk og svært ofte er det negativ forskjellsbehandling av majoriteten. 

Det er en del av det store bildet. Som sagt tidligere, jeg er for at de nevner hudfarge og etnisitet. Det er bare bra! Men ikke gjør forskjell i sakene. Og ikke skriv på kryptiske måter "nordmann tatt for folkemord i Rwanda", "norsk statsborger tatt for terrorplanlegging". Skriv etnisitet alltid da, så slipper vi diskusjonen hver gang det skjer noe.

Jeg orker ikke diskutere dette nå. Jeg står ved det jeg skrev om at det nok handler om alvorlighetsgrad i sakene. 

Tutte
Posted (edited)
11 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det bør vel helst ikke fokuseres på familien tenker jeg. DE skal skånes mest mulig.

Vi er nok ikke enige her selv om jeg forstår hvor du vil. 

Mente ikke at familien skulle fokuseres på i den grad i offentligheten. Men de burde ikke gitt denne mannen oppmerksomhet som om det var Breivik. Akkurat det han var ute etter, og som igjen kan påvirke andre galinger.

Edited by Tutte

Annonse

SoWhat?
Akkurat nå, Tutte skrev:

Mente ikke at familien skulle fokuseres på i den grad i offentligheten. Men de burde ikke gitt denne mannen oppmerksomhet som om det var Breivik. Akkurat det han var ute etter, og som igjen kan påvirke andre.

Nei, jeg misforsto mht familien skjønte jeg. 

Tror det ikke nytter å holde tilbake noe info i en slik sak. Syns heller ikke at det er riktig. Men vi får være uenige. 

Tutte
Posted (edited)
4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, jeg misforsto mht familien skjønte jeg. 

Tror det ikke nytter å holde tilbake noe info i en slik sak. Syns heller ikke at det er riktig. Men vi får være uenige. 

Ikke holde tilbake info. Men jeg snakker om filmingen og bilder som om det var 22 juli. Bilder og filming på denne måten gir unødvendig oppmerksomhet.

Edited by Tutte

Callisto83
12 minutter siden, jabx skrev:

Det gjorde de jo ikke. De ligger ute på norske nettaviser med fullt bilde og til og med video. Mulig de gjorde det helt innledningsvis før det var klart at det var de riktige personene, men det er altså massevis av bilder der nå.

Nå gjør det det ja, men helt i starten var det ikke sånn. 

Jeg er egentlig bare litt interessert i hva som ligger til grunn for disse ulike redaksjonelle vurderingene, og hvorfor det er sånn. 

Batman123

For et forferdelig menneske. Ser helt gal ut på bildene. Minner meg veldig om Breivik. Håper han blir sperret inne på livstid.

Hermine3011
10 minutter siden, Rosetelys skrev:

Ville ikke skrevet slik du gjør i disse PST-tider. Med dine tidligere innvandre-fiendtlige innlegg kan du lett tolkes som en potensiell. Ingen empati for de involverte, bare et stort fokus på å forsvare den ene siden.

det er litt sånn skriving man ser på sider hvor gjerningsmennene har funnet støtte og blitt oppmuntret: «de har kun fokus på de etnisk norske», «er det noe rart slik skjer når..» etc.

det er nettopp slike (usmarte) innlegg PST nå har varslet at de vil slå hardt ned på. Jeg ville gå mye mer rolig i innvandrer-fiendtlige-dørene framover (enn du har gjort før) om jeg var deg.

Slaskete Maskot
2 hours ago, SoWhat? said:

Har lest litt rundt på nettet om dette. I kommentarfeltet på et bannlyst nettsted her inne klarer faktisk flere å lure av seg at han har vært utsatt for overdreven vold. Flere altså, ikke bare en. Hvor syke folk kan bli i hodet!

65-åringen som stoppet ham er en helt, hverken mer eller mindre. Ubeskrivelig tragisk med lillesøsteren og familien forøvrig. Bare tenk på hvordan de har det nå; det er ufattelig.

Og der står han og gliser. Alle får vel et déjà vu fra noen år tilbake? Og så nekter han straffeskyld og vil ikke sitte i fengsel. Bare 21 år og fullstendig ødelagt i toppen. 

Personen som stoppet denne psykopaten burde bli hyllet i media i å stoppe et mulig terrorangrep hvor flere titalls mennesker kunne dødd, men i stedet fokuserer de på psykopaten og da får han det som han vil, oppmerksomhet :( 

Her håper jeg på maks fengselstraff og ikke mulighet til å slippe ut i det fri.