Gå til innhold

Philip Manshaus


Parasoll

Anbefalte innlegg

På 12.8.2019 den 18.24, Rosetelys skrev:

Han er en taper, mye mulig en terrorist også, det vet vi ikke enda.

Det folk reagerer på, meg selv inkludert, var at det første som ble skrevet i mediene var omtrent "HVIT MANN med hjelm angrep moskee i Bærum". I denne saken har det vært et enormt fokus på hudfarge og etnisitet. I andre saker så blir det ikke nevnt hverken hudfarge eller etnisitet. Skulle de ved en sjeldenhet nevne noen av de to så skrives det ikke med fete store bokstaver over halve siden, slik som det ble i denne saken. Det er det folk reagerer på! Forskjellsbehandlingen. Det er fint at de opplyser om etnisitet og hudfarge, men da får de gjøre det i ALLE saker, og ikke bare der det er en etnisk nordmann som gjør noe.

I feks denne saken: https://www.tv2.no/a/10715489/ Hunden Leah som ble sparket til døde, så tok det veldig lang tid før hudfargen til den mistenkte kom på trykk. Og her også var de klar over etnisiteten på gjerningsmannen, men det har de valgt å utelate. 

Du kan også google "nordmann pågrepet for terror" så kan du se hvordan de beskriver folk. De er kanskje norske statsborgere, men nordmenn er de ikke. Det skal likevel alltid vinkles i mest mulig negativ retning mot nordmenn slik at det skal oppfattes som at det er en nordmann, etnisk nordmann, som  har gjort det. Selv om det er en innvandrer, andre- eller tredje generasjons innvandrer som har gjort det. 

Så du ser ikke at det har relevans i denne saken?
Husker du tilbake til timene etter 22 Juli? Media  tøt over med kommentarer at dette måtte være Muslimske terrorister osv.
Så at media var tidlig ute med å presisere at dette var en "etnisk norsk" mann var bare naturlig.

Endret av K.B.
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, K.B. skrev:

Så du ser ikke at det har relevans i denne saken?
Husker du tilbake til timene etter 22 Juli? Media var tøt over med kommentarer at dette måtte være Muslimske terrorister osv.
Så at media var tidlig ute med å presisere at dette var en "etnisk norsk" mann var bare naturlig.

"Hvit" er rasebasert. Det er helt ok, men nå bør det være presedens for å publisere slik informasjon i alle saker.

Endret av Husholdning1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SoWhat? said:

Det er ingen større grunn til å være redd muslimer enn kristne, eller andre for den del.

Det er interessant å se visse holdninger her. Interessant og skremmende. Flere her reagerer på at han blir beskrevet som hvit, som kristen og som en som utøver terror. Hvorfor? Fordi han var "en av oss/dere"? Da er han bare en syk mann. 

Om en mørkhudet, og spesielt muslim gjør det samme er han bare "muslim" ergo "farlig". Men vet du hva? Det er ingen forskjell. En muslim som gjør det samme er også en "syk mann"

 

Jeg elsker deg. Takk for at du sier alt så velformulert og tydelig. Takk!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Slaskete Maskot skrev:

Personen som stoppet denne psykopaten burde bli hyllet i media i å stoppe et mulig terrorangrep hvor flere titalls mennesker kunne dødd, men i stedet fokuserer de på psykopaten og da får han det som han vil, oppmerksomhet :( 

Her håper jeg på maks fengselstraff og ikke mulighet til å slippe ut i det fri.

Jeg vet ikke om det er sikkert at han vil ha mer oppmerksomhet nå? Mulig det blir satt mer fokus på ham etterhvert om han vil. Han fortjener all hyllest uansett, det er sikkert! Ikke mange som risikerer livet sitt for å redde andre! 

Det er veldig vanskelig det med å gi ham oppmerksomhet Media må skrive om det. Om noen utelater så kan nettsteder som Resett bli stedet en søker info, og det er ikke ok.

Tror vel han muligens får forvaring? Den kan de forlenge med 5 år hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
19 minutter siden, Hermine3011 skrev:

Ville ikke skrevet slik du gjør i disse PST-tider. Med dine tidligere innvandre-fiendtlige innlegg kan du lett tolkes som en potensiell. Ingen empati for de involverte, bare et stort fokus på å forsvare den ene siden.

det er litt sånn skriving man ser på sider hvor gjerningsmennene har funnet støtte og blitt oppmuntret: «de har kun fokus på de etnisk norske», «er det noe rart slik skjer når..» etc.

det er nettopp slike (usmarte) innlegg PST nå har varslet at de vil slå hardt ned på. Jeg ville gå mye mer rolig i innvandrer-fiendtlige-dørene framover (enn du har gjort før) om jeg var deg.

Det er fullt lovlig å kritisere innvandring. Både på internett og i virkeligheten. Jeg har ingenting å frykte hva angår PST. Jeg er ganske sikker på at de har bigger fish to fry. Meningene mine er ikke engang ekstreme! 

Jeg har ikke skrevet ett eneste ord som forsvarer Manshaus, eller som viser støtte på noen som helst måte. Han er en taper som ikke har støtte hos noen.

6 minutter siden, K.B. skrev:

Så du ser ikke at det har relevans i denne saken?
Husker du tilbake til timene etter 22 Juli? Media var tøt over med kommentarer at dette måtte være Muslimske terrorister osv.
Så at media var tidlig ute med å presisere at dette var en "etnisk norsk" mann var bare naturlig.

Nei, jeg ser faktisk ikke relevansen. Og om så var at de skulle gå ut med hudfarge og etnisitet så kunne de skrevet det langt ned i brødteksten slik de pleier å gjøre og ikke med feite krigstyper som strekker seg over en halvside hvor det kun står "hvit mann". Eller som jeg har sagt tidligere, gjør det i hver eneste sak, og ikke kun de sakene som omhandler etnisk norske. Det er bare fint med signalement og beskrivelser, men ikke gjør forskjell.

Endret av Rosetelys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Det er fullt lovlig å kritisere innvandring. Både på internett og i virkeligheten. Jeg har ingenting å frykte hva angår PST. Jeg er ganske sikker på at de har bigger fish to fry. Meningene mine er ikke engang ekstreme! 

Jeg har ikke skrevet ett eneste ord som forsvarer Manshaus, eller som viser støtte på noen som helst måte. Han er en taper som ikke har støtte hos noen.

Nei, jeg ser faktisk ikke relevansen. Og om så var at de skulle gå ut med hudfarge og etnisitet så kunne de skrevet det langt ned i brødteksten slik de pleier å gjøre og ikke med feite krigsbokstaver som strekker seg over en halvside hvor det kun står "hvit mann". Eller som jeg har sagt tidligere, gjør det i hver eneste sak, og ikke kun de sakene som omhandler etnisk norske. Det er bare fint med signalement og beskrivelser, men ikke gjør forskjell.

Jo, du har jo det. Du skrev akkurat at du skjønte hvorfor det skjedde. Det er tusenvis som leser dette- også potensielle galninger som lett lar seg oppgire. Skjønner ikke hvordan du tørr. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pipette skrev:

Hvordan vet du hvem broren er?

Bare å søke på etternavnet på Face, kom opp som en av de første. Posten er åpen for alle som vil se..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, Hermine3011 skrev:

Jo, du har jo det. Du skrev akkurat at du skjønte hvorfor det skjedde. Det er tusenvis som leser dette- også potensielle galninger som lett lar seg oppgire. Skjønner ikke hvordan du tørr. 

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SoWhat? said:

Jeg vet ikke om det er sikkert at han vil ha mer oppmerksomhet nå? Mulig det blir satt mer fokus på ham etterhvert om han vil. Han fortjener all hyllest uansett, det er sikkert! Ikke mange som risikerer livet sitt for å redde andre! 

Det er veldig vanskelig det med å gi ham oppmerksomhet Media må skrive om det. Om noen utelater så kan nettsteder som Resett bli stedet en søker info, og det er ikke ok.

Tror vel han muligens får forvaring? Den kan de forlenge med 5 år hele tiden. 

Håper på forvaring med 5 års forlengelse uten mulighet til løslatelse. Jeg håper at neste eid feiring går bra og at de får en fin feiring, trist at de må føle på dette hele tiden :(  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rosetelys skrev:

Nei, jeg ser faktisk ikke relevansen. Og om så var at de skulle gå ut med hudfarge og etnisitet så kunne de skrevet det langt ned i brødteksten slik de pleier å gjøre og ikke med feite krigsbokstaver som strekker seg over en halvside hvor det kun står "hvit mann". Eller som jeg har sagt tidligere, gjør det i hver eneste sak, og ikke kun de sakene som omhandler etnisk norske. Det er bare fint med signalement og beskrivelser, men ikke gjør forskjell.

Så for deg, så er ikke dette en sak utover det vanlige?
Denne saken beviser jo at media i større grad en før er bevisst sin rolle og tar ansvar. Selvfølgelig var det i denne saken viktig å presisere gjerningsmannens etnisitet og kulturelle bakgrunn.
Alle kriminalsaker er ikke like, derfor er som oftest ikke gjerningspersonens etnisitet viktig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, K.B. skrev:

Så for deg, så er ikke dette en sak utover det vanlige?
Denne saken beviser jo at media i større grad en før er bevisst sin rolle og tar ansvar. Selvfølgelig var det i denne saken viktig å presisere gjerningsmannens etnisitet og kulturelle bakgrunn.
Alle kriminalsaker er ikke like, derfor er som oftest ikke gjerningspersonens etnisitet viktig.

Etbisiteten er ikke viktigere i denne saken enn andre voldssaker. Og hudfargen er enda mindre viktig enn etnisiteten.

Endret av Husholdning1
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg vet ikke om det er sikkert at han vil ha mer oppmerksomhet nå? Mulig det blir satt mer fokus på ham etterhvert om han vil. Han fortjener all hyllest uansett, det er sikkert! Ikke mange som risikerer livet sitt for å redde andre! 

Det er veldig vanskelig det med å gi ham oppmerksomhet Media må skrive om det. Om noen utelater så kan nettsteder som Resett bli stedet en søker info, og det er ikke ok.

Tror vel han muligens får forvaring? Den kan de forlenge med 5 år hele tiden. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/e8eAJy/65-aaring-stoppet-siktede-glad-for-den-stoetten-og-hjelpen-jeg-har-faatt

https://www.nrk.no/norge/65-aringen-stoppet-siktede_-_-ble-slatt-og-fikk-fingeren-hans-i-oyet-1.14656440

Og når gjerningsmannens navn ble offentlig så er det forståelig at gårsdagens helt ikke får like stort fokus i dag. Sannsynligvis er han glad for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 minutt siden, K.B. skrev:

Så for deg, så er ikke dette en sak utover det vanlige?
Denne saken beviser jo at media i større grad en før er bevisst sin rolle og tar ansvar. Selvfølgelig var det i denne saken viktig å presisere gjerningsmannens etnisitet og kulturelle bakgrunn.
Alle kriminalsaker er ikke like, derfor er som oftest ikke gjerningspersonens etnisitet viktig.

Jo, dette er helt klart en sak utenom det vanlige. Jeg ser likevel ikke hvordan etnisiteten er viktigere i denne saken enn i andre saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Privatbruker said:

Broren hans har lagt ut en video på fb nå ang situasjonen. 

Hva sier broren i videoen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det som er ILLE er hvor lite han visste om Islam og muslimer til å hate dem så inderlig. Han visste (heldigvis) seriøst ikke at det er noe som heter fredagsbønn, altså dagen før og hadde han Google seg fram til «når er neste store muslimske feiring» hadde han sett at det var dagen etter.

viser bare hvor lite folk vet om de dem er «redde».. han er bare en stakkars, ynkelig og kunnskapsløs idiot.. som sitter der mørbanket etter et skikkelig flaut og feilet angrep.. når jeg så bildet av han holdt jeg på å juble, han fikk som fortjent.

og til de som mener det er overdreven bruk av vold. Terroristen er høy og en muskelbunt, som er utstyrt med tung militærdrakt (ref. skuddsikker vest, hjelm, skuddbelte, flere pistoler og en rifle) og politiet bruker over 20 minutter på å komme. Tror nok ikke han satt å gråt i 20 minutter, men heller sa han skulle drepe dem og prøvde å komme seg løs. Tror nok de tynne gamle menna følte at de måtte få fyren til å gi opp og «vinne» ved å få inn så mange slag som mulig og ikke bare «ok, jeg holder rundt han i 20 minutter og håper jeg klarer å holde fast grepet på denne helt koko-mannen som er mye yngre, sterkere og større enn meg selv og den andre gamlingen. 

Endret av nyjenta
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosetelys skrev:

🤦‍♀️

Regner med den klassen i ansiktet var til deg selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, nyjenta said:

Tror nok ikke han satt å gråt i 20 minutter, men heller sa han skulle drepe dem og prøvde å komme seg løs. Tror nok de tynne gamle menna følte at de måtte få fyren til å gi opp og «vinne» ved å få inn så mange slag som mulig og ikke bare «ok, jeg holder rundt han i 20 minutter og håper jeg klarer å holde fast grepet på denne helt koko-mannen som er mye yngre, sterkere og større enn meg selv og den andre gamlingen. 

Beviset på at han ikke bare stod og gråt i 20 minutter ligger på hånden hans. Han har kjempet tilbake. Slått. De merkene kommer ikke av seg selv. Det er helt sinnsykt at vi må sitte her og forsvare at man ikke bare skal stå og se på noen som har intensjon om å myrde deg og hele slekta di

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...