Gå til innhold

Philip Manshaus


Parasoll

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Limbo 2014 skrev:

Du skjønner fortsatt ikke. Våpnene han brukte var lovlig registrert (men på en annen). Det var det avisen skrev, ikke at han hadde våpen registrert på seg.

 Og om noen aviser skrev feil, at våpnene han hadde var registrert på ham, er det ikke akkurat noe som øker klikkfrekvensen. 

Media hadde masse saker der de bl.a kritiserte PST for slett etterforskning, når han hadde våpen etc... Derfor gikk de ut og sa han ikke hadde det. Men alt dette er redigert nå. Det er kanskje en liten detalj, men den enste politiet har rettet på. Men det betyr ikke at annet ikke kan være feil.

 

De artikklene du leser er skrevet i etterkant. Dette med at våpnene er registrert på noen andre.. 

Endret av liseliselise
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, liseliselise said:

Media hadde masse saker der de bl.a kritiserte PST for slett etterforskning, når han hadde våpen etc... Derfor gikk de ut og sa han ikke hadde det. Men alt dette er redigert nå. Det er kanskje en liten detalj, men den enste politiet har rettet på. Men det betyr ikke at annet ikke kan være feil.

 

De artikklene du leser er skrevet i etterkant. Dette med at våpnene er registrert på noen andre.. 

At han var innmeldt i skyteklubb gikk jo ikke til PST så poenget er der jo. De gjorde en sjekk og la det bort, de satte ham ikke på watchlist eller gjorde noe for å vurdere utviklingen. 

 

Med det man kunne sett; en ung mann uten fremtidsplaner, studier eller jobb, som blir stadig med radikal, kvinnefiendtlig ig religiøs. En tragisk familiebakgrunn med flere selvmord, en mor som tok livet av seg (fikk de noen gang hjelp etter dette?), en smart bror som ikke har normal jobb (ufør? Han forteller selv om psykiske problemer på åpen FB side),  PST kan selvsagt ikke predikere 100% hvem det går galt med og de får mange tips. Men lurer på hva PST ser på, om de kun ser på medlemskap i politiske eller aktivistgrupper, våpen og nettaktivitet. Det er i alle fall endel parametere, dersom de gjorde noen vurderinger av psykososiale forhold han er vokst opp med, som tilsier at han her var i høyrisikogruppen

Det er betimelig at pressen setter spørsmål ved PST.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen gi et litt mer omfattende referat fra videoene til broren enn det som allerede står her? Finner videoene, men har dårlig hørsel, så sliter med å høre hva han sier. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
47 minutter siden, tunaen skrev:

Kanskje fordi at etter 22.juli ble muslimer angrepet både fysisk og verbalt, samt apyttet på.... Før det ble klart at det var en av dere som gjorde det!

Det finnes ikke noe sånt som negativ forskjellsbehandling av majoriteten.. Hvis du tror det, så har du faktisk aldri levd én dag som en som tilhører minoriteten. 

Jeg lever hver dag som en minoritet jeg. Spørs bare hvordan man ser på det. Selvfølgelig finnes negativ forskjellsbehandling av majoriteten på lik linje som at andre enn hvite kan være rasister. 

Hvite menn blir også utsatt for diskriminering, tro det eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Limbo 2014 skrev:

Jeg synes media i Norge er ganske gode på å holde seg til fakta i slike saker. Bilder er noe vi som lesere ønsker å se, det er mye mer virkningsfullt for at vi skal forstå at det faktisk har skjedd

 Og om de ikke skal annonsere, hvordan finansiere journalistikken når folk ikke er villige til å betale - skal journalister jobbe gratis? 

Det er sikkert mange som vil lese om selvmord også, men det har man i fellesskap valgt å ikke skrive så mye om, fordi man ikke vet om det kan påvirke flere til å gjøre det samme.

Det samme burde man gjøre med terror. Man vet ikke i hvilken grad andre blir inspirert når de ser terroristen sitte og smile i retten. Derfor burde PFU komme med regler. F.eks at man i slike tilfeller bare skriver 1 artikkel per dag og oppdaterer den, og ikke fyller hele hjemmesiden med 5-6 saker. Bilder bør også være nøytrale, ikke komersielle, dvs ikke en smilende terrorist. Men et helt nøytralt bilde.

Avisene må rett og slett tjene penger på andre måter. Det ironiske som jeg har skrevet om, er jo at media skriver stygt om bloggere og høyrevridde forum som påvirker ungdom. Men er helt ukritisk til sin egen dekning der de bruker propagandabilder og skriver unødvendig mye om terror. 

 

I USA er man på jakt etter ikke våpenrelaterte grunner til masseskytinger, Trump skylte på dataspill for en stund tilbake. Masseskytinger er et fenomen som har oppstått de siste 25 år, samme tid som voldelige dataspill er blitt vanlig.

 

En annen ting som har oppstått de siste 25 år, er annonsebasert nyhetsartikler på nett. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt problemene som politiet står ovenfor. Leser man de retarderte kommentarfeltene i f. eks VG, der folk leter med lys og lykter over kommentarer de kan tolke i verst tenkelig mening, stempler hverandre som høyreekstreme, rasister, kommunister og venstreekstreme over en lav sko, så er det ikke rart politiet mottar nok av falske bekymringsmeldinger. 

Et eksempel var en kommentar som utrykte konsolanse til familien til GM, og ble utspurt over hvorfor hun ikke kondolerte de i moskeen også, og om hun selv kanskje hadde kunne tenke seg å "skyte litt". Det er så mange som virkelig går inn for å misstenkeliggjøre hverandre, og finner de ikke kommentarer som er åpenbare nok, da skyter de fra hofta mot den første og beste som ikke er spesifikk nok. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.8.2019 den 12.15, Catliner skrev:

Så f.eks så hadde du tålt drapet på dine nærmeste på en bedre måte hvis det var en norsk terrorist?

Nei, men sjansen er nok større for min hvite, etnisk norske familie, å bli rammet av muslimske terrorister.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Nei, men sjansen er nok større for min hvite, etnisk norske familie, å bli rammet av muslimske terrorister.

Det kan fort endre seg nå som høyreekstreme tar mer over. Nedtur uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Catliner skrev:

Det kan fort endre seg nå som høyreekstreme tar mer over. Nedtur uansett. 

Ja, men hvorfor har det blitt en bølge av høyre-ekstreme nå, tror du?

Jeg støtter på ingen måte noen som helst hatefulle organisasjoner, men jeg forstår at frustrasjon og sinne både vokser frem og vinner frem.

De får ingen stemme i det offentlige rom, for deres meninger blir bare avfeid. Grov bommert! Hva blir følgene? Jo, hatet, sinnet og frustrasjonen øker. Det er derfor disse organisasjonene kan ty til vold. De blir ikke hørt.

Jeg syns det er helt innafor at de som er f.eks imot islamisering av Norge får ytre sine meninger. Vi har ytringsfrihet i Norge, men det kan virke som om den er forbeholdt de som er politisk korrekte. Det bør være lov å ønske å ta vare på vår norske kultur, og ikke ønske et multikulturelt samfunn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fornuftig-mann skrev:

Nei, men sjansen er nok større for min hvite, etnisk norske familie, å bli rammet av muslimske terrorister.

De som skaffer våpen og skyter eller sprenger bomber i Norge er stort sett blonde, hvite kristne menn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fornuftig-mann skrev:

Ja, men hvorfor har det blitt en bølge av høyre-ekstreme nå, tror du?

Jeg støtter på ingen måte noen som helst hatefulle organisasjoner, men jeg forstår at frustrasjon og sinne både vokser frem og vinner frem.

De får ingen stemme i det offentlige rom, for deres meninger blir bare avfeid. Grov bommert! Hva blir følgene? Jo, hatet, sinnet og frustrasjonen øker. Det er derfor disse organisasjonene kan ty til vold. De blir ikke hørt.

Jeg syns det er helt innafor at de som er f.eks imot islamisering av Norge får ytre sine meninger. Vi har ytringsfrihet i Norge, men det kan virke som om den er forbeholdt de som er politisk korrekte. Det bør være lov å ønske å ta vare på vår norske kultur, og ikke ønske et multikulturelt samfunn.

Det er multikulturelt samfunn, innvandrerne har kommet for å bli og det er realiteten.  Det er bare å godta at verden stadig blir globalisert. De som motsetter seg det gjør det bare vanskeligere for seg selv. De må bare lære seg å godta det. Bomber vi landene deres kommer det fler. Vår egen skyld. Sånn er det. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Catliner skrev:

Det er multikulturelt samfunn, innvandrerne har kommet for å bli og det er realiteten.  Det er bare å godta at verden stadig blir globalisert. De som motsetter seg det gjør det bare vanskeligere for seg selv. De må bare lære seg å godta det. Bomber vi landene deres kommer det fler. Vår egen skyld. Sånn er det. 

Ingen har nok til hensikt å sende ut de som er født i Norge og har oppholdstillatelse. Det handler vel mer om å stoppe strømmen, og at naiviteten ikke tar helt overhånd. Se hva som har skjedd i Belgia, Frankrike, Tyskland og til og med Sverige. Utallige terrorangrep med mange ofre. Alle skjønner at så store kulturforskjeller blir kulturkræsj.

Vesten har skyld i mye av krigene, men det er jo ikke hvermansen i gata som har bestemt dette. Det er lederne på sin høye hest, men det er hvermansen som må betale prisen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
1 time siden, Catliner skrev:

Det er multikulturelt samfunn, innvandrerne har kommet for å bli og det er realiteten.  Det er bare å godta at verden stadig blir globalisert. De som motsetter seg det gjør det bare vanskeligere for seg selv. De må bare lære seg å godta det. Bomber vi landene deres kommer det fler. Vår egen skyld. Sånn er det. 

Hvorfor er dette noe som bare må godtas? Det er mulig å stå imot og det er mulig å gjøre noe med det. Det er også mulig å hindre at det blir verre enn det allerede er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Hermine3011 mener du virkelig at PST har grunnlag til å «slå ned på» rosetelys sine ytringer? 

Du sier videre at de skal begynne med det. Har du kilde på det? Og hvilket rettsgrunnlag vil de ha for dette?

Jeg vil se på det som fullstendig krise, om det du sier er riktig. Fullstendig krise.

På hvilken måte skal de «slå ned på» borgernes formeninger om kriminalsaker og annet? Fengsel, bøter, overvåkning? Eller en samtale? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosetelys
12 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

@Hermine3011 mener du virkelig at PST har grunnlag til å «slå ned på» rosetelys sine ytringer? 

Du sier videre at de skal begynne med det. Har du kilde på det? Og hvilket rettsgrunnlag vil de ha for dette?

Jeg vil se på det som fullstendig krise, om det du sier er riktig. Fullstendig krise.

På hvilken måte skal de «slå ned på» borgernes formeninger om kriminalsaker og annet? Fengsel, bøter, overvåkning? Eller en samtale? 

Hun er helt på jordet. Jeg er ikke redd for å få PST på døra, ikke i det hele tatt. Og hvis noen mener at mine meninger er ekstreme så tror jeg de ville få bakoversveis dersom de rotet seg inn på et forum eller nettsted med virkelig ekstreme meninger. (Vil jeg tro i hvert fall da, jeg har aldri vært på et slikt forum.)

https://filternyheter.no/pst-overraskende-mange-i-norge-som-sympatiserer-med-hoyreekstreme-terrorhandlinger/

Sitat

Han understreker at PST ikke overvåker legitim innvandringsdebatt, og at tjenesten først har anledning til å registrere eller følge opp nordmenn som går over terskelen til å argumentere for politisk motivert vold.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Rosetelys skrev:

Hvorfor er dette noe som bare må godtas? Det er mulig å stå imot og det er mulig å gjøre noe med det. Det er også mulig å hindre at det blir verre enn det allerede er.

Enig.

Hva om jeg sa at klimaforandringene er kommet for å bli, og sånn er det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.8.2019 den 19.10, Hermine3011 skrev:

Ville ikke skrevet slik du gjør i disse PST-tider. Med dine tidligere innvandre-fiendtlige innlegg kan du lett tolkes som en potensiell. Ingen empati for de involverte, bare et stort fokus på å forsvare den ene siden.

det er litt sånn skriving man ser på sider hvor gjerningsmennene har funnet støtte og blitt oppmuntret: «de har kun fokus på de etnisk norske», «er det noe rart slik skjer når..» etc.

det er nettopp slike (usmarte) innlegg PST nå har varslet at de vil slå hardt ned på. Jeg ville gå mye mer rolig i innvandrer-fiendtlige-dørene framover (enn du har gjort før) om jeg var deg.

*Gjesp*...Slike som deg er hvorfor PST er overarbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, TrekStar skrev:

Kanskje Bærum burde bli mer flerkulturell, slik at disse hvite, høyreekstreme kristne terroristene, flytter vekk derfra. Men problemet er vel da, at de høyreekstreme terroristene bosetter seg på Holmenkollen, eller ved Snarøya, og tar med seg terroren dit. Dem blir sikkert bare mer sint, når en presser dem vekk, og inn i et hjørne.

Men flere IS-kvinner er vel fra Bærum, er dem ikke?! Hva skulle til for at DEM ble radikalisert i Bærum?! Så flere ting skjer tydeligvis i Bærum.

Den eneste(?) moskeen i Bærum, er Al-Noor Islamic Centre. Det er da her de to Syria-søstrene, og hun tredje Syria-fareren Aisha Shezadi gikk, etter som jeg har lest, og gjort meg inneforstått med. Aisha Shezadi var også gift med IS-sympatisøren Arfan Bhatti og senere med IS-fareren Bastian Vasquez. Alt dette, står allerede i Åsne Seierstads bok "To Søstre".

Kanskje var det som står nevnt ovenfor, motivasjonen til Manshaus' angrep mot moskeen, ved at han knyttet moskeen opp mot disse Syria-farerne. JEG knytter ikke den moskeen til radikalisering av f.eks IS-farere, da jeg ikke har informasjon eller artikler om det.

Når det gjelder Manshaus, og også disse kvinnelige IS-farerne, så har barnevern, skolesystemet og myndighetene feilet, da dem ikke har sett alvoret av dette og gjort noe med at dem ble radikalisert. At myndighetene muligens har blitt informert, gir dem et indirekte ansvar når noe alvorlig skjer.

Noen linker: (Adressa), (TV2), (NRK sak 1), (NRK sak 2)

Mitt inntrykk av Bærum er at det er en flerkulturell kommune. Ikke i den graden Holmlia er selvfølgelig. Hvis løsningen din er at hele landet blir såpass flerkulturelt at minoriteter har majoritet slik at nordmenn flytter ut, så er det en dårlig løsning. Man bør heller tenke i retning ''hvorfor oppstår høyreekstremisme og hva gir den næring''. Fjerner du næringen til ekstremismen, forsvinner hele greia fordi det ikke blir noe vits for dem å eksistere. De er to søstre som er fra Bærum, somaliske hvis jeg husker riktig. Ble de ikke radikalisert på nettet? Når det gjelder moskeen er jeg positivt til at de sa at det er åpent for alle å gå og se hva de driver med. Jeg forbinder ikke Bærum med radikale miljøer slik det er i Fredrikstad for eksempel. Manshaus ble jo inspirert av New Zealand hendelsene og siden det er bare 1 moske i Bærum, var det enklere å angripe der enn å reise andre steder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Analyse av Manhaus bør fokusere ikke på innvandrere eller «andre» men heller om strukturelle feil og mangler i norske samfunn og kultur.
 

Han er kun en av flere unge norsk menn og kvinner som har alt alle bandet verden kunne ønske seg - men fortsatt mangler empati, har ikke noen mål i livet, har ikke noen medmenneskelige tanker om 99.99% av verdens befolkning som han kategoriserer som «ikke norsk».

 

Noe går galt her. Norsk sammfunn bør ikke forsette med stadige avsporing og påpeking. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefullt innhold, brukerangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...