Gå til innhold

Hva er galt med foreldre som lar barna bli overvektige allerede fra småbarnsalder?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle blir feit av all mat, hvis kaloriinntaket er stort nok. Alt handler om mengde, det burde du også vite!! (seriøst, du trenger ikke skrive som en sinna fjortenåring..) 

Du har gjort deg opp meninger som ikke åpner for diskusjon eller samtale, da er det ikke noe vits å ha den samtalen. 

Anonymkode: 79bdd...fb7

Enig.

Hvis noen trenger veiledning så er ikke dette måten å nå inn til personene på. Lite effektivt, rett og slett. Ingen fagfolk som er god i faget sitt gjør dette en gang og det er en grunn til det. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det stemmer nok at mange foreldre ikke ser, bevisst eller ubevisst, overvekten hos sine egne barn. Spesielt om de selv er overvektige. Venninnen min sine to i barnehagealder er store, og dette har blitt påpekt ved alle helsekontroller. Men venninnen min blir irritert på at "hvorfor skal alle barn passe inn i et skjema fra 1950-tallet", og "disse målingene tar ikke hensyn til kroppsform" ect. Datteren er nå 9, og min datter som går to klasser over henne på samme skole sier at datteren til venninnen min blir mobbet for vekten.

Anonymkode: 2bfe5...7f1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok at mange foreldre ikke ser, bevisst eller ubevisst, overvekten hos sine egne barn. Spesielt om de selv er overvektige. Venninnen min sine to i barnehagealder er store, og dette har blitt påpekt ved alle helsekontroller. Men venninnen min blir irritert på at "hvorfor skal alle barn passe inn i et skjema fra 1950-tallet", og "disse målingene tar ikke hensyn til kroppsform" ect. Datteren er nå 9, og min datter som går to klasser over henne på samme skole sier at datteren til venninnen min blir mobbet for vekten.

Anonymkode: 2bfe5...7f1

Barneskolealder skulle det stå. De har vært overvektige hele livet, så det kan jo være genetisk.

Anonymkode: 2bfe5...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når en kaller barn i barnehagen for feite, da er man dømmende. Det er ofte for tidlige å se! 

Anonymkode: cbf06...87c

Det sa HS til meg også da jeg var bekymret allerede i bhg..de var direkte anklagende om at det var jeg som var sprø og hadde ett unaturlig syn på det fordi jeg selv er på grensen til undervekt... angrer på at jeg hørte på dem og dermed ikke begynte å jobbe aktivt med det før hun var 6...

Anonymkode: 1e4d3...70b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 av 10 nordmenn er overvektige. Jeg tenker at når så mange voksne sliter med å kontrollere matinntaket sitt selv så overføres dette til barna. Jeg har selv venner som er i kategorien fedme. Hjelper ikke at middagen i seg selv er sunn når de spiser minst 2 middager daglig. Kjenner en person som sier han prøver å gå ned i vekt og gjør det ved å spise knekkebrød i stedet for brødskiver på jobb, men det hjelper jo ikke det når han setter seg ned fordi han må ha matpause etter 1 time på jobb og spiser minst 3 knekkebrød i timen hele dagen, mens om jeg spiser knekkebrød spiser jeg 4 stk til lunsj og that's it og er betydelig mye mer aktiv enn vedkommende både på jobb og etter jobb. Det er jo ikke rart at når de selv fornekter hvor lite aktiv de er og hvor mye de spiser at barna lærer det av dem. 

Anonymkode: 95f23...181

Stort problem er mangel på kunnskap også og ingen tvil at folk er større i da, men hvis overvekt måles etter BMI så mener jeg at det er helt på jordet. BMI er en pekepinne, ikke en fasit på kosthold. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det omsorgssvikt når barna er kresne og ikke vil spise kjøtt og annen middag, bare brødmat osv? Jeg er tjukk sjøl med bagasje fra tidlig barndom, men også kresen i matveien til jeg ble ungdom. Men tjukk og tidlig utviklet (begynte da jeg var 8 år). Jeg møtte en slank mann med "spiseproblemer" ala bestemte seg når han var 10 år hva han liker og ikke liker. Ser ut som ungene våre er som han, og han har jo vært som både mora og tanta si før han. Det var akseptabelt i hans familie at de var kresne og ikke ville spise... Han spiser 80% mer råvarer etter at han møtte meg og ble lubben. 

Mens mora mi gav meg sukkerfri dent til lørdagsgodt og faren min prøvde å snikveie meg, så prøvde en annen familie å overse et annet barn som ikke ville røre maten sin. 

Noen ganger er bare livet sånn. Og jeg vet hvor skrekkelig vanskelig det er med småspiste barn, som til og med nektet å drikke morsmelka! Føler en viss missunnelse når foreldre med litt lubne barn kan servere hva de vil til ungene sine og de sluker alt med stor appetitt! 

Anonymkode: 89e59...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett feite barn sammen med slanke foreldre! Men er dette greit uansett, å ødelegge sine egne barn pga egen overvekt og dårlige matvaner?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Vel, jeg vet om et par som er meget godt trente, har trent på toppidrettsnivå tidligere. Datteren på 9 er skikkelig feit stakkars. Synes det er så merkelig.... var tykk allerede i BHG. Hun har dwn dobbelthaka og en kjempemage. Hele kroppen hennes disser. Tykke bein også. Synes utrolig synd på henne. Kan ikke fatte og begripe at hun er blitt slik og forleddet er godt veltrente og slanke. 

Anonymkode: 8d2cc...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det sa HS til meg også da jeg var bekymret allerede i bhg..de var direkte anklagende om at det var jeg som var sprø og hadde ett unaturlig syn på det fordi jeg selv er på grensen til undervekt... angrer på at jeg hørte på dem og dermed ikke begynte å jobbe aktivt med det før hun var 6...

Anonymkode: 1e4d3...70b

Fôret du henne usunt frem til hun var 6 år? Og var du ærlig om hva du ga henne til HS? 

For hvis du ga henne det som er vanlig å gi så kan ikke HS påstå at du gjør barnet ditt feit heller. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det handler bare om å gi barn riktig mat, når de er sulten!!

Ingen barn blir feite av å spise fisk og grønnsaker, det burde du også vite!!

Og gi barna kjeks og snacks, når de e sulte, er omsorgssvikt så det holder!!!

Anonymkode: b8a6c...d64

Hvorfor roper du alt du skriver?!!!!!!

Anonymkode: 9390f...917

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det omsorgssvikt når barna er kresne og ikke vil spise kjøtt og annen middag, bare brødmat osv? Jeg er tjukk sjøl med bagasje fra tidlig barndom, men også kresen i matveien til jeg ble ungdom. Men tjukk og tidlig utviklet (begynte da jeg var 8 år). Jeg møtte en slank mann med "spiseproblemer" ala bestemte seg når han var 10 år hva han liker og ikke liker. Ser ut som ungene våre er som han, og han har jo vært som både mora og tanta si før han. Det var akseptabelt i hans familie at de var kresne og ikke ville spise... Han spiser 80% mer råvarer etter at han møtte meg og ble lubben. 

Mens mora mi gav meg sukkerfri dent til lørdagsgodt og faren min prøvde å snikveie meg, så prøvde en annen familie å overse et annet barn som ikke ville røre maten sin. 

Noen ganger er bare livet sånn. Og jeg vet hvor skrekkelig vanskelig det er med småspiste barn, som til og med nektet å drikke morsmelka! Føler en viss missunnelse når foreldre med litt lubne barn kan servere hva de vil til ungene sine og de sluker alt med stor appetitt! 

Anonymkode: 89e59...398

Du har ikke automatisk sviktet etter barn fordi den er kresen. Ei heller hvis den mangler magemål. Er derfor jeg ikke mener dette med mat er a4. 

Selv har jeg ett barn med autisme. Han hadde 2 år hvor han spiste maks det 4 skiver tilsvarer ilp av en dag med alt for lite næring. Næringsdrikker var også vanskelig å få i han. Det enkleste var frokostblanding med kakao kuler. Jeg følte meg rådløs og misslykket, men ingen fagfolk dømte meg. Jeg tok det på alvor, men tvangsfôre han var ikke tema. Det var ikke langt i fra før han fikk knapp på magen før det løsnet.

Jeg blir ikke overrasket om noen hadde sine tanker om vår omsorgsevne som kun så oss utad, men jeg fokuserte på at jeg visste hva som foregikk og det var det viktigste. Mange reagerte på at jeg ikke prøvde mer når vi var blant folk. At jeg bare godtok at han ikke ville. 

Vi omgås mye med ett foreldrepar som har den utfordringen enda. Barnet har knapp på magen og samme diagnose. Hun ble livredd mat etter å ha satt fast en kjøttbit. BV ble også innblandet for skolen varslet. Jeg føler så med dem, ikke at det var galt å varsle BV, men motstanden. Jeg opplevde kun støtte i vår utfordringen, de møtte alt for mye motstand.

Og jeg vet enkelte i omgangskretsen med foreldre til barn som har autisme dømmer disse fordi de har også barn med samme diagnose som også sliter med mat, og de får det Jon bedre til.

Og jeg blir provosert ja, når det kommer til bastante mennesker.

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor roper du alt du skriver?!!!!!!

Anonymkode: 9390f...917

Fordi hun bor ett sted omringet av feite barn med kun tafatte foreldre. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du bv griper inn fordi man får ubegrensa tilgang på loff og Nugatti men ikke grønnsaker? Nei, selvsagt gjør de ikke det. Men de plikter å gripe inn ved vold og overgrep.

Anonymkode: 1f26f...37d

Har jeg sagt det? 

Svikt i omsorgen har mange punkter, og flere evt. alvorligere punkter skal brytes før man kan starte å snakke om involvering fra BV med tiltak. 

Så det er skille på lettere og alvorlig svikt. Det lærer man til og med på dr. Phil.

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Voksne kjøper mat og lager mat. Er barnet overvektig så er det inaktiv og får for mye mat. Det burde de voksne regulere for barna. Lag mindre middag. Barn har ikke vondt av å høre at det er tomt eller at det er nok. De har heller ikke vondt av å bli tatt med ut i lek isteden for å sitte på PAD. 

 

Ikke si til barnet ditt at det er tjukt, ikke sonar det ikke får en vaffel til fordi det blir man tjukk av. Bare si at det holder, eller at det bare er en vaffel til hver. Voksne har et ansvar for å passe på! Det er forferdelig å være barn å overvektig! Løpe saktere enn klassekamerater, føle seg styggere. Bli mobbet osv. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Naboen min gir ungen is flere ganger om dagen,  hver eneste dag.... og han får ikke være ute, bare sitter hjemme og ser på ipad hver dag... sikkert 8 timer med skjerm pr dag i helgene

2.5 år.  

Og hun vet bedre, for jeg har snakket med henne om det. Hun bare gir en lang F

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner hva du tenker TS, og som en som ble overvektig som barn har jeg tenkt mye selv på hvorfor det ble sånn. 

Svaret jeg har landet på er at for min del utviklet jeg et usunt forhold til mat pga ting som var vanskelig i min oppvekst, blant annet alkoholiserte foreldre, vond skilsmisse, osv. 

Mange prøvde å regulere kosten min, og jeg visste etterhvert også hvordan jeg burde spise, men det ble bare symptombehandling. Problemet var at jeg ikke hadde noen andre måter å håndtere vonde følelser på og tydde til mat, til tross for streng kostregulering fra mine foreldre.

Dette var bare min historie. Men jeg tror at det er veldig mange sammensatte grunner til at mennesker er overvektige, og at det oftest er underliggende årsaker - ikke nødvendigvis dårlig kunnskap om kosthold.

 

Anonymkode: 92acf...d1b

Det der har jeg lært litt om om de senere åra. Mange her inne skjønner ikke hvorfor folk overspiser. At mat på en måte demper følelser. Selv har jeg alltid vært slank og skjønte tidligere ikke hvor vanskelig overvektsproblemer er. Det samme gjelder jo barn (større barn). Synes jo også det er ille at overvekten blir ført videre til barna allerede mens de er små.. Kanskje det kan være lurt å søke hjelp når man blir mor?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er tross alt ikke amerikanere, de aller fleste gir barna sine et normalt norsk kosthold med brød, poteter, fisk, kjøtt, etc. Et par brødskriver med nugatti gjør ikke en unge feit, så lenge de spiser et normalt kosthold resten av dagen. Jeg tror mange foreldre med feite barn har misforstått den egentlige årsaken til at barna deres er feite.

Den egentlige årsaken er for lite aktivitet, fordi de orker ikke å løpe etter ungen sin så de plasserer dem foran TV-en eller foran en iPad. Jeg ser nesten aldri feite unger på lekeplasser, så ta dem ut og lek.

Min datter var litt feit som baby, fordi hun elsker mat. Men når hun ble 1.5 år så gikk hun ikke lenger opp i vekt, fordi hun ble for aktiv. Å gi henne masse sukker er ikke engang et alternativ, fordi da blir hun hyper og blir en plage for alle andre.

Anonymkode: b9d82...0cd

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Disse barna vil med all sannsynlighet slite med overvekt og fedme for resten av sitt liv, har stor sjanse for å bli mobbet og utestengt, få ødelagt sin selvtillit pga sin vekt/utseendet, hva svikter så fundamentalt i barneoppdragelsen og kostholdet i disse familiene?! Og hvorfor får det ingen konsekvenser for foreldrene som svikter sine barn fullstendig, ved å la dem spise seg feite, allerede i barnehagen?!? 

Er det noen her som syns dette er greit?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Du har ikke tenkt tanken at noen, både voksne og barn, veier mer enn andre fordi de har sykdommer eller bruker medisiner som gjør dem større enn andre på egen alder. Sist men ikke minst at du med ditt uhyre stigmatiserende hovedinnlegg og din tankegang legger sten til byrden for syke mennesker? 

Anonymkode: f167d...485

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barnet mitt fikk leukemi måtte han gå på medisiner som gjorde at han blåste opp som en ballong. (Blant annet kortison) Vi ble stoppet på gaten og kjefta på fordi jeg «ikke kunne la barnet bli så tykt, det var omsorgssvikt»

Hele denne tråden er syk. Det er ikke alle barn som er overvektige bare fordi de tilsynelatende var tykke.

Anonymkode: 98666...4ff

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det finnes unntak, men det finnes i dag alt for mange med dårlig kosthold. Ungene får jo dårlige vaner når måltidene består av usunn junk food. Jeg jobber på et sted der vi selger en del usunn mat, og det virker som det er mange som mer eller mindre lever av burgere, pølser, is osv. Og ja, det er klart at det må være lovt til å kose seg av og til, men trenger man å kjøre full pakke med burger, brus, is, smågodt, sjokolade osv? Hadde det ikke holdt med en usunn ting? Har en overnattingsbedrift i nærheten, og i sommer har jeg nesten fått inntrykk av at enkelte familier har tilbrakt det meste av ferien inne hos oss for å kjøpe is, slush, pølser osv. Blir virkelig oppgitt av enkelte. 

Det verste er når ungene i utgangspunktet ikke virker så interesserte, men foreldrene styrer på og mer eller mindre presser på dem godteri: Er du sikker på at du ikke skal ha sjokolade? Hva med denne da?

 

Anonymkode: a0828...bc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det automatisk være noe galt med folk, bare for at man ikke forstår deres situasjon? Helt greit å mene at foreldre med overvektige barn burde gjøre noe annerledes eller bedre, men å totalt slakte folk, og påstå at det er noe "galt" med de, når man ikke kjenner de, eller situasjonen deres, blir bare idiotisk og trangsynt. 

Anonymkode: 4b65b...2d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...