Gå til innhold

Hva er galt med foreldre som lar barna bli overvektige allerede fra småbarnsalder?!?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det handler bare om å gi barn riktig mat, når de er sulten!!

Ingen barn blir feite av å spise fisk og grønnsaker, det burde du også vite!!

Og gi barna kjeks og snacks, når de e sulte, er omsorgssvikt så det holder!!!

Anonymkode: b8a6c...d64

Tror ikke du er noe kostholdsekspert. Mengde har mye og si om en har ett vanlig kosthold. Og kun spise grønnsaker og fisk, er ikke ett vanlig kosthold, men uvariert. Saus f. Eks er er en stor synder på tallerken. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min ble sykt tjukk som spedbarn, jeg produserte bra melk og hun sugde godt i seg. Det satt igjen lenge. 

Helt fra to-årsalderen har jeg derfor vært ekstremt bevisst på kosthold og aktivitet. Snacks er agurk og paprika, ikke banan og smoothies som andre barn får, men kan jo ikke nekte henne mer mat når hun er sulten. Vi spiser sunn mat.

Og det er jo dessverre is og kaker i bursdager etc. 

Vi er aktive hver dag etter barnehage og i helger. 

Hun er nå fem, ikke overvektig lenger men kraftig og pluggete - etter tre års iherdig jobbing fra min side! 

Jeg kan forestille meg at det må være utrolig vanskelig for dem som ikke har kunnskap og/eller kapasitet til å følge opp slik jeg gjør. 

 

Anonymkode: 6fda8...647

Og desverre vil jeg tro enkelte her i tråden lett kunne dømt kostholdet du ga ditt barn fordi de faktisk ikke vet noe, de bare antar.

Er så feil å gjøre av dem. Og det fortjener ikke dere!  

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror ikke du er noe kostholdsekspert. Mengde har mye og si om en har ett vanlig kosthold. Og kun spise grønnsaker og fisk, er ikke ett vanlig kosthold, men uvariert. Saus f. Eks er er en stor synder på tallerken. 

Anonymkode: cbf06...87c

Var bare ett eksempel, på en middag, som du sikkert skjønner hvis du tenker deg litt om..

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det skjer jo åpenbart ikke noe likevel, siden disse barna åpenbart er overvektige, mange av dem allerede i barnehagen!?!

Når små gutter på 8-10 år veier nærmere 60 kg og har fått bryster også pga overvekt, har jo noe gått fundamentalt galt.. 

Anonymkode: b8a6c...d64

Hvordan kan du vite hvem som er feite allerede i barnehagen? Det er ofte alt for tidlig å si så lenge du ikke er sammen med familien 24/7. Samboers barn så ut som ett michelin barn og det har aldri hatt noe med kostholdet å gjøre. Vi flirer hver gang vi ser bildene av han og det er en helt annen 6 åring i dag. Han er en plugg enda, men fett er det ikke lenger. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var bare ett eksempel, på en middag, som du sikkert skjønner hvis du tenker deg litt om..

Anonymkode: b8a6c...d64

Jeg skjønner, men du opptrer utrolig dømmende. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere søskenflokker hvor en er litt anorektisk  og et annet søsken er lubben/feit. Er ikke godt å si hvordan barnet blir. Når det er sagt så er det åpenbart at mange foreldre velger minste motstands vei når det gjelder mat og aktivitet..

Anonymkode: 1f26f...37d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er uenig at lett overvekt er å anse som omsorgssvikt. Å sammenligne dårlig kosthold med vold og overgrep blir for dumt. 

Anonymkode: 1f26f...37d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen ligger det andre ting enn dårlig kosthold bak, eller dårlig kontroll på mengde. Hos oss f.eks er vi tre søsken, mamma og pappa er normalt bygde, vi er alle fostra opp med samme husmannskosthold, mye fisk og grønt (fiska sjøl, dyrka grønnsaker sjøl), lite rødt kjøtt (det vi spiste av kjøtt var vilt som pappa sørga for), grovt brød, godteri kun lørdager og kaker til selskap. Vi var alle aktive, syklet dit vi skulle, spilte fotball, gikk på ski osv.

Jeg og mitt ene søsken er slanke, alltid vært det, mens den tredje har hatt vansker med stoffskiftet siden veldig tidlig alder. Mange ville nok trodd de var slepphendte med kosten hjemme, men nei. Det er først i voksen alder med strikt diett og korrekt medisinering at h*n klarer å holde vekta.

Det er flere grunner bak enn sløve foreldre som kjøper smågodt og junk flere ganger i uka, foreldre som ikke bryr seg eller vet bedre. Ikke døm når du ikke vet.

Anonymkode: 3ca6a...e0b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmende?!? Er det dømmende at mange barn i realiteten sliter med seriøs overvekt allerede i barnehagen?!?

Og det skyldes KUN at de får for mye å spise/feil mat..

Nei, jeg står opp for disse barna som har foreldre som ikke klarer å gi dem et godt og sunt kosthold, det finnes absolutt ingen unnskyldninger for å ødelegge sine barn med overvekt!!

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hos noen ligger det andre ting enn dårlig kosthold bak, eller dårlig kontroll på mengde. Hos oss f.eks er vi tre søsken, mamma og pappa er normalt bygde, vi er alle fostra opp med samme husmannskosthold, mye fisk og grønt (fiska sjøl, dyrka grønnsaker sjøl), lite rødt kjøtt (det vi spiste av kjøtt var vilt som pappa sørga for), grovt brød, godteri kun lørdager og kaker til selskap. Vi var alle aktive, syklet dit vi skulle, spilte fotball, gikk på ski osv.

Jeg og mitt ene søsken er slanke, alltid vært det, mens den tredje har hatt vansker med stoffskiftet siden veldig tidlig alder. Mange ville nok trodd de var slepphendte med kosten hjemme, men nei. Det er først i voksen alder med strikt diett og korrekt medisinering at h*n klarer å holde vekta.

Det er flere grunner bak enn sløve foreldre som kjøper smågodt og junk flere ganger i uka, foreldre som ikke bryr seg eller vet bedre. Ikke døm når du ikke vet.

Anonymkode: 3ca6a...e0b

Dømmer ikke, men jeg ser!! Og det er ikke normalt for små barn å være feite, heller ikke voksne, sånn er det bare!! Bare å slutte med alle unnskyldninger..

Anonymkode: b8a6c...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dømmende?!? Er det dømmende at mange barn i realiteten sliter med seriøs overvekt allerede i barnehagen?!?

Og det skyldes KUN at de får for mye å spise/feil mat..

Nei, jeg står opp for disse barna som har foreldre som ikke klarer å gi dem et godt og sunt kosthold, det finnes absolutt ingen unnskyldninger for å ødelegge sine barn med overvekt!!

Anonymkode: b8a6c...d64

Ja, de finnes, men om en bare ser en ting så er man heller ikke realistisk. Stå på du, men pass på hva du sier og mener om andre. Helt ok på anonymt forum, men hadde jeg hørt ett kvepp om at foreldrene mine sviktet min bror hadde jeg flippet! 

Ikke alle tilfeller er slik det ser ut som, men helt enig i at kostholdet og aktivitet har endret seg sammen med samfunnet. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dømmer ikke, men jeg ser!! Og det er ikke normalt for små barn å være feite, heller ikke voksne, sånn er det bare!! Bare å slutte med alle unnskyldninger..

Anonymkode: b8a6c...d64

Når en kaller barn i barnehagen for feite, da er man dømmende. Det er ofte for tidlige å se! 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du vite hvem som er feite allerede i barnehagen? Det er ofte alt for tidlig å si så lenge du ikke er sammen med familien 24/7. Samboers barn så ut som ett michelin barn og det har aldri hatt noe med kostholdet å gjøre. Vi flirer hver gang vi ser bildene av han og det er en helt annen 6 åring i dag. Han er en plugg enda, men fett er det ikke lenger. 

Anonymkode: cbf06...87c

Fordi man ser det. Da jeg jobbet i bhg ble vi beordret til å ikke mer mat enn nødvendig til en litt tjukk baby. Vi reagerte selvfølgelig på dette men foreldrene hadde fått beskjed fra HS om å slanke ungen. Nå tror jeg ikke de hadde hjerte til å slanke henne i lengden, men når jeg ser bilder av henne som 10-åring så er hun fortsatt kraftig.

Anonymkode: 25ba5...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er uenig at lett overvekt er å anse som omsorgssvikt. Å sammenligne dårlig kosthold med vold og overgrep blir for dumt. 

Anonymkode: 1f26f...37d

Det er virkelig tragisk at alt tas for å være omsorgssvikt enda man ikke vet årsaken til hvorfor barn er som de er.

Anonymkode: 25ba5...6db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi man ser det. Da jeg jobbet i bhg ble vi beordret til å ikke mer mat enn nødvendig til en litt tjukk baby. Vi reagerte selvfølgelig på dette men foreldrene hadde fått beskjed fra HS om å slanke ungen. Nå tror jeg ikke de hadde hjerte til å slanke henne i lengden, men når jeg ser bilder av henne som 10-åring så er hun fortsatt kraftig.

Anonymkode: 25ba5...6db

Tilfeller finnes alltid, men du fremstår som du ikke klarer å skiller på valpefett, kraftig, feit og fedme. Ikke rart du ser fatso kids over alt. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det handler bare om å gi barn riktig mat, når de er sulten!!

Ingen barn blir feite av å spise fisk og grønnsaker, det burde du også vite!!

Og gi barna kjeks og snacks, når de e sulte, er omsorgssvikt så det holder!!!

Anonymkode: b8a6c...d64

Alle blir feit av all mat, hvis kaloriinntaket er stort nok. Alt handler om mengde, det burde du også vite!! (seriøst, du trenger ikke skrive som en sinna fjortenåring..) 

Du har gjort deg opp meninger som ikke åpner for diskusjon eller samtale, da er det ikke noe vits å ha den samtalen. 

Anonymkode: 79bdd...fb7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri sett feite barn sammen med slanke foreldre! Men er dette greit uansett, å ødelegge sine egne barn pga egen overvekt og dårlige matvaner?!

Anonymkode: b8a6c...d64

Vi har jobbet aktivt mot vekten til datteren siden hun var 6 år... vi er begge slanke, jeg på grensen til undervektig og vi har også en sønn som er slank så det stemmer ikke.

det er absolutt ikke greit å ignorere det, men jeg kan fortelle deg at det ikke er veldig enkelt når problemet ikke er usunn mat, men for stor appetitt og sedat natur. Tror de fleste du ser vet det og jobber med saken...

Anonymkode: 1e4d3...70b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er virkelig tragisk at alt tas for å være omsorgssvikt enda man ikke vet årsaken til hvorfor barn er som de er.

Anonymkode: 25ba5...6db

Hvis man ikke gir barnet forsvarlig mengde med mat eller næring så er det en form for omsorgssvikt. Det er en svikt i omsorgen for barnet ditt og omsorgssvikt har mange grader/kategorier, men det er ikke noe jeg ville hylt ut mtp. at man forbinder dette med mye mer alvorlige ting. 

Anonymkode: cbf06...87c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 av 10 nordmenn er overvektige. Jeg tenker at når så mange voksne sliter med å kontrollere matinntaket sitt selv så overføres dette til barna. Jeg har selv venner som er i kategorien fedme. Hjelper ikke at middagen i seg selv er sunn når de spiser minst 2 middager daglig. Kjenner en person som sier han prøver å gå ned i vekt og gjør det ved å spise knekkebrød i stedet for brødskiver på jobb, men det hjelper jo ikke det når han setter seg ned fordi han må ha matpause etter 1 time på jobb og spiser minst 3 knekkebrød i timen hele dagen, mens om jeg spiser knekkebrød spiser jeg 4 stk til lunsj og that's it og er betydelig mye mer aktiv enn vedkommende både på jobb og etter jobb. Det er jo ikke rart at når de selv fornekter hvor lite aktiv de er og hvor mye de spiser at barna lærer det av dem. 

Anonymkode: 95f23...181

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis man ikke gir barnet forsvarlig mengde med mat eller næring så er det en form for omsorgssvikt. Det er en svikt i omsorgen for barnet ditt og omsorgssvikt har mange grader/kategorier, men det er ikke noe jeg ville hylt ut mtp. at man forbinder dette med mye mer alvorlige ting. 

Anonymkode: cbf06...87c

Tror du bv griper inn fordi man får ubegrensa tilgang på loff og Nugatti men ikke grønnsaker? Nei, selvsagt gjør de ikke det. Men de plikter å gripe inn ved vold og overgrep.

Anonymkode: 1f26f...37d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...