Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Gjest Mocchhaa
Skrevet
3 minutter siden, Ellatin said:

I mine øyne virket journalisten kjøpt og betalt. Hun var et menneskelig skjold for SE. Beskytte henne ved å angripe. Ikke bare angripe motdebatanter men samtlige foreldre i landet fikk så ørene flagret. Det er sjokkerende at hun ikke klarte å holde seg til tema i det hele tatt. Jeg hadde håpet på en god og ordentlig debatt men ble istedenfor møtt av en tilfeldig sinna journalist som forsøkte å dominere hele programmet ved å kjefte på alle som sa SE imot. Som sagt for meg virker hun kjøpt og betalt til den rollen.

SE virker som at hun har blitt coachet av noen veldig smarte PR folk før hun stilte. Alt fra måten hun gikk kledd, var sminket til toneleie var eksemplarisk for å få frem et uskyldig image. Jeg er umåtelig imponert av at hun holdt seg for god til å gråte under debatten, det satt jeg og ventet på. Hun imponerte, rett og slett. 

Uansett hvordan denne debatten utartet seg så håper jeg de nødvendige forandringene skjer. Jeg håper at Kristin's video er starten på en sårt trengt forandring i influencer Norge. Jeg håper at SE tar til seg lærdommen og kler på seg og slutter å forhellige kropp og behandlinger og operasjoner. Selv om debatten var dårlig for flere av deltakerne håper jeg den gjorde jobben. 

Hun hadde blitt kritisert uansett hvordan hun gikk kledd/sminket. Det er ikke rocket science at det beste er å stille opp naturlig i en slik debatt. Det sier seg selv. Her er det bare noen som trenger flere argumenter for å kritisere SE virker det som. Journalisten var jo noe spesiell, men hun hadde også noen gode poenger, og om ikke annet, så burde faktisk ikke debatten handle OM SE. Hvis man vil ha en forandring. Hun svarte godt og reflektert, hva mer kan hun gjøre? 

At hun er flink til og svare for seg, er ikke kritikkverdidig. "Holdt seg for god til å gråte" 

Er du klar over hvor pinlig det hadde vært, om hun begynte å gråte? Ærlig talt. Det er en livesendt debatt, hvor man skal holde seg profesjonelle. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

At hun er flink til og svare for seg, er ikke kritikkverdidig. "Holdt seg for god til å gråte" 

Er du klar over hvor pinlig det hadde vært, om hun begynte å gråte? Ærlig talt. Det er en livesendt debatt, hvor man skal holde seg profesjonelle. 

Hun var jo overhode ikke flink å svare for seg, hun la seg jo bare flat gang på gang. 

SE er god skriftlig  men ikke muntlig. Hun er ikke på ballen i tv-debatter

• Liker 26
Skrevet (endret)

Journalisten fremsto som at hun ikke forstår problemet (som mange her har nevnt) "Det er jo bare å avfølge".  Hun bagatelliserer det. Det gjør desverre mange, det er vel derfor denne viktige debatten også blir kalt "blogg-krig"(det ligger noe nedverdigende i det, det gjør at det ikke er alvorlig, det er "tulle-nyheter") Blogger er da bare tøv og tøys? "Disse nauta, herregud hvem bryr seg".  Det er til og med flaut å snakke om at man vet hvem de er. 

Vet ikke hvor gamle barna til journalisten er,  men mine er 18, 20 og 23. De to eldste er jenter. Hun eldste min slet med veldig dårlig kroppsbilde i mange år, men det har hun egentlig ikke fortalt meg før de siste årene - Nå når hun er ung voksen, nå når hun har funnet ordene -  jeg ante det ikke, for hun snakket ikke med meg om det. Utad var hun trygg, tøff og hadde en kul stil. Vi har alltid hatt en nært forhold og jeg trodde hun delte alt med meg. Jeg ante ikke at hun rett og slett syns hun selv var stygg og helt feil. 

Hun var jo ikke opptatt av "sånt" - trodde jeg. 

Det kom frem at hun faktisk planla et par operasjoner, DA snakket hun heldigvis med oss - for hun hadde mange spørsmål og ønsket hjelp til å ta avgjørelsen, vi fikk snakket henne fra det.. Etter å ha vært et par år nå i et fantastisk godt studiemiljø og fått seg en flott kjæreste så blir hun lei seg selv når hun tenker på at hun ville forandre på seg selv. Nå kjemper hun for at jenter skal bli glad i seg selv som de er - uten "staffasje" og operasjoner. gjerne uten sminke og. 

Jeg skal ikke "skylde på" blogger for at min jente slet, for jeg vet faktisk ikke om hun leste blogger, men hun sier iallefall selv at det ikke akkurat hjalp å se jenter som har operert seg perfekte - og som poserte med resultatet. Det er på internett unge jenter får ideene til å fikse på noe de syns er stygt på seg selv. 

Endret av Isild
  • Liker 28
Skrevet

Hun får gjøre som hun vil, men jeg hadde ikke vært fornøyd med at mitt barn så opp til henne. Hun ligner ikke på seg selv lengre, noe som hinter til lav selvtillit. En person som er fornøyd med seg selv har ikke gått gjennom så mange drastiske endringer, og det stopper jo ikke. Hvordan vil hun se ut om om 20 år? Vi vet alle hvordan man til slutt blir seende ut hvis man alltid tenker at kirurgi er løsningen. 

• Liker 10
Skrevet (endret)

Det tristeste med Debatten var kanskje at ungjenta Sophie Elise ikke hadde mimikk. 

Endret av Pust
Rettet feil
  • Liker 26
Skrevet

@Isild  Journalisten fikk sitt første barn for ett eller to år siden ...

Skrevet
1 minutt siden, Pust skrev:

@Isild  Journalisten fikk sitt første barn for ett eller to år siden ...

Da håper jeg hun begynner å ta dette alvorlig før hennes blir tenåringer ... 

• Liker 19
Skrevet
42 minutter siden, Ellatin skrev:

I mine øyne virket journalisten kjøpt og betalt. Hun var et menneskelig skjold for SE. Beskytte henne ved å angripe. Ikke bare angripe motdebatanter men samtlige foreldre i landet fikk så ørene flagret. Det er sjokkerende at hun ikke klarte å holde seg til tema i det hele tatt. Jeg hadde håpet på en god og ordentlig debatt men ble istedenfor møtt av en tilfeldig sinna journalist som forsøkte å dominere hele programmet ved å kjefte på alle som sa SE imot. Som sagt for meg virker hun kjøpt og betalt til den rollen.

SE virker som at hun har blitt coachet av noen veldig smarte PR folk før hun stilte. Alt fra måten hun gikk kledd, var sminket til toneleie var eksemplarisk for å få frem et uskyldig image. Jeg er umåtelig imponert av at hun holdt seg for god til å gråte under debatten, det satt jeg og ventet på. Hun imponerte, rett og slett. 

Uansett hvordan denne debatten utartet seg så håper jeg de nødvendige forandringene skjer. Jeg håper at Kristin's video er starten på en sårt trengt forandring i influencer Norge. Jeg håper at SE tar til seg lærdommen og kler på seg og slutter å forhellige kropp og behandlinger og operasjoner. Selv om debatten var dårlig for flere av deltakerne håper jeg den gjorde jobben. 

Disclaimer først: Jeg så bare bruddstykker av debatten i går, og da nettopp en av replikkene til Skjeggestad. Så jeg baserer meg bare på det og debatten her og i NRK Radio i etterkant.

Jeg skjønner hva du mener med "virket kjøpt og betalt", men hun var jo selvsagt ikke det - det er en beskyldning om korrupsjon og rigget journalistikk, omtrent. Men inntrykket jeg fikk var at Skjeggestad var blitt valgt ut og muligens "coachet" på forhånd til å stå på Sophie Elises side i debatten. Slik siling eller screening skjer når deltakere til en debatt i TV eller radio velges ut - det har jeg blant annet fra kolleger som er blitt kontaktet av TV-journalister med forespørsel å stille i debatt, men som har fått nei etter en liten testrunde der de avslører at de ser saken litt for mye fra begge sider. En debattleder ønsker seg klare fronter og gjerne litt hissige debattanter - tabloidiseringen og kampen om seerne gjelder også her. I tillegg må jo en TV-debatt være balansert i utvalget av deltakere for å være journalistisk god, og presseetisk forsvarlig.

I dette spesielle tilfellet tror jeg de må ha vært ekstra påpasselige med at Sohpie Elise skulle få en sterk stemme på "sin side", også rent fysisk i TV-studio, slik at det ikke ble henne mot røkla. Og grunnen er jo dessverre at det er vanskelig å føre debatten uten at den går direkte på henne som person, - dvs handler om hennes egen iscenesettelse av egen kropp, komplekser, inngrep +++ under fullt navn, fra dag til dag gjennom år, fra hun var et barn. Hvis hun står der blond med dådyrøyne og tre-fire sinte damer hamrer løs på henne, så vil den jevne godt voksne seer som ikke har fulgt med på dette SoMe-fenomenet, i sær alle de godt voksne mannlige seerne som kunne vært pappaen eller den eldre kollegaen hennes, bli helt aldeles sjokkerte over hvor stygge alle plutselig er mot en søt liten usikker jente på TV, liksom. Merket meg også at Solvang ga henne ordet tilslutt med myk stemme fordi "det er jo deg dette har gått mest utover". Og han tar jo ikke feil. Det går utover henne, hun setter seg i den posisjonen at det gjør det, og utnytter den så kalkulert for alt det er verdt for å tjene mest mulig penger på det, få mest mulig makt og oppmerksomhet som et resultat av det, og unnslippe mest mulig kritikk pågrunn av det. Ingen av elementene er utilsiktet.

Alle som ikke kjenner hele bakgrunnshistorien eller konteksten vil aldri hverken skjønne eller akseptere at her snakker vi om manipulering av offentligheten på linje med det toppolitikere med egne spinndoktorer driver med. Det er veldig, veldig effektivt det Sophie Elise og folkene rundt henne gjør, enn så lenge. Og hun la seg jo FLAT, stakkars. Da så! Ikke mer å lure på. Det har vært gjentatt snart 100 ganger i P2s nyhetsmorgen i dag.

• Liker 47
Skrevet
59 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

Hun hadde blitt kritisert om hun hadde kommet sminket opp også. 

Nei.

Hadde hun stilt opp i det imaget hun har bygd seg selv opp på i 8-10 år nå,så hadde jeg ikke kommentert det.

• Liker 26
Skrevet (endret)

Det jeg egentlig er lei av i bunn og grunn med Sofie er å uoppfordret se den halvnakte kroppen hennes i sexy positurer til en hver tid. Hun har så mange andre ting som hun kan spille på enn utseende. Tenk hvor sykt statement hun hadde klart å vise ved å slette alle sexy bilder på instagram, begynne å engasjere seg mer aktivt i ting som hun brenner for. Fysisk VISE jenter at det ikke er kroppen og hvor deilig man er som teller. Hjelper ikke å bare si at det ikke er det som er viktig, men fortsette å spille på det som om det er det eneste viktige. DET ER IKKE VIKTIG. FOLK ER LEI AV RÆVA DI. Tenk så  mye bedre hun hadde fått det med seg selv også, om hun fikk fine tilbakemeldinger og gode ord på ting som hun gjorde bra, og ikke bare kommentarer fra sleskete menn som runker til bildene hennes på instagram. Hun er en voksen kvinne nå, hun trenger ikke oppføre seg som en usikker tenåring. 

Det hadde vært win win, bedre for følgerene hennes og ikke minst sunnere for hennes egen psyke, om hun hadde en liten instagram og blogg revamp hvor alle seksualiserte bilder ble fjernet for godt. Fine, naturlige og smilende selfies er mer enn nok. Litt mer tullebilder, litt mindre glam. 

Det er ingen grunn til å fortsette å være en del av problemet hun selv lider av, og har slitt med opp i gjennom årene. Hun har makt til å gjøre en stor forskjell, hvorfor ikke ta den?

Endret av deedee_
  • Liker 35
Gjest Ms. Daisy
Skrevet

Man kan si mangt og meget. SE dumma seg ut her og jeg applauderer frk. Gjeldsvik for å få dette frem i lyset. Som Gjeldsvik også sa i går dette er helheten - det er ikke bare èn blogger som fronter press. Nå skal SE ha dette - hun stilte opp til debatt. Det synes jeg faktisk er ganske bra. Om hun gjorde et så veldig god figur er en annen sak, men hun stakk ikke hodet i sanden i håp om at dette skulle blåse over.

Gjest nicecar
Skrevet
11 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Ja, kunne ikke vært mer enig. 💜 Jeg tror SE er en stor støtte for alle ofrene for kroppspresset. Hun har gått gjennom det selv, og vet mye om hva det vil si å slite med det. Synes det er fint at hun har fått så mange henvendelser fra unge jenter om at innleggene har hjulpet dem 

Du må virkelig være naiv. De "henvendelsene" hun har fått fra jenter som føler de har fått støtte pga alle de plastiske inngrepene hun har hatt, har vi ikke engang bevis på. For alt vi vet så er det ren bullshit fra hennes sin side, for hvordan skal man kunne bevise det? Og hvor logisk er det at hun har "hjulpet" en haug med jenter ved å publisere om hvordan hun ødelegger sin egen kropp?

Gjest LillaGorilla🐒
Skrevet
29 minutter siden, Ms. Daisy skrev:

Man kan si mangt og meget. SE dumma seg ut her og jeg applauderer frk. Gjeldsvik for å få dette frem i lyset. Som Gjeldsvik også sa i går dette er helheten - det er ikke bare èn blogger som fronter press. Nå skal SE ha dette - hun stilte opp til debatt. Det synes jeg faktisk er ganske bra. Om hun gjorde et så veldig god figur er en annen sak, men hun stakk ikke hodet i sanden i håp om at dette skulle blåse over.

Synes jeg ser CBE stille opp på noe sånt...

Gjest Macimba
Skrevet

SE hadde ikke noe annet valg enn å stille til debatt uten å tape ansikt helt, så jeg vil ikke gi henne kred for det. Hun «måtte».

Men den jenta er ganske så smart som stilte så nedtonet og la seg flat....... smart og uttenkt trekk.

Jeg skulle ønske at folk avfølget henne. Jeg har aldri fulgt henne, men hun er umulig å unngå siden hun er fremelsket av så mange. 

Gjest Anna Nas
Skrevet
11 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

SE blir kritisert uansett hva hun gjør. Jeg synes oppriktig synd på henne nå. Hun blir anklaget for det ene og det andre uansett om hun legger seg flat, viser følelser, snakker fra hjertet, sier hun ikke skal fremme presset mer. Altså uansett er folk på hugget for å ta henne.

Må være vanskelig å være SE nå. Jeg føler med henne ❤️

Det er sikkert mange av hennes tilhengere som føler det samme som deg, men dere og SE kan også se litt positivt på det: 

Sophie Elise blir tatt på alvor. Hun blir invitert til seriøs debatt, og anerkjent som en viktig person i kraft av jobben hun har og forbildet hun er for mange ungdom og unge voksne. Det er derfor folk engasjerer seg i henne og hun blir bedt om å tenke seg bedre om.

Skrevet

I en scene fra den nyeste sesongen av Sophie Elises verden sier hun noe slikt som dette: " det må skje nåkka snart... enten så må æ kjøpe mæ hus (eller var det å bli gravid, husker ikke), eller så kan æ ta alle de plastiske operasjonan æ har løst på, Hehe". 

Så hun bidrar til å normalisere det i alle sine kanaler egentlig. Jeg syneas hun aldri burde ha snakket om inngrepene sine. Latt det være, slik som Kardashians gjør. 

• Liker 29
Skrevet

Jeg er ikke fan av Sophie Elise, men er enig med henne i at man bør kunne snakke om komplekser. Det hun burde endre er jo hvordan hun snakker om dem (og vært mer kritisk til hvilke komplekser hun snakker om). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

En klokere kvinne ville snakket om komplekser for å normalisere kompleksene, ikke brukt beskrivelse av komplekser som en unnskyldning for reklame / skjult reklame for diverse operatører i «skjønnhetsmarkedet».

Helt ærlig; hvem hadde hørt om klinikken i Istanbul før SE reiste dit? Den klinikken bruker ikke fem flate øre i markedsføring, kun «jungeltelegrafen», og da er man avhengig av for eksempel influensere, debattforum, etc, for å skaffe nye kunder. Hvor mange nye kunder tror dere SE genererte til den klinikken?

Endret av Pust
rettet skrivefeil
  • Liker 25

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...