Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Gjest Abruzzi
2 minutter siden, hulillerunde skrev:

Så klart alt ikke er SEs feil, det tror jeg heller ingen mener at det er. MEN hun er en pådriver og en som oppfordrer til å granske eget utseende og finne "feil" ved det, og å gjøre noe med disse "feilene". Det er, som Kristin sier i videoen, vanskelig å komme unna SE. Jeg følger henne ikke på en eneste plattform, men allikevel blir jeg pådyttet henne i nyhetene, magasiner på butikken, på tv etc. Jeg ønsker ikke å støtte opp om det hun fronter, nettopp fordi jeg mener og har ment i mange år, at hun er farlig. 

Kritikk kommer sjelden i den formen vi skulle ønske, og man kan velge å henge seg opp i hvordan budskapet ble formidlet eller man kan lytte til hva som faktisk ble sagt. Vi er mange som i årevis har kommentert direkte til SE om at det hun formidler er skadelig, men hun har valgt å gi en lang marsj i det. Det samme har media gjort. Jeg kan forstå at det virker over the top av Kristin å ordlegge seg på den måten hun gjør i den videoen, men det har jo medført at saken har blitt belyst, og at flere har fått opp øynene for hvordan SE opptrer. 

For mange er det deres undergang å få et slikt utseendepress prakket på seg. Vi vet jo feks at unge i dag sliter mer psykisk enn tidligere, og at mye skyldes dette perfeksjonspresset. For at vi skal kunne snu en dårlig trend så må vi sette ord på problemene, ta tak i dem, og vise at dette ikke er normalt. 

En pådriver og en som oppfordrer til å granske eget utseende, finne feil ved det og deretter fikse feilene... Det er det Sophie Elise GJØR ja. Men hun sier jo ikke til følgerne sine at de skal gjøre det samme? Har hun f.eks sagt at det er lettere å ta fett fra mage og lår og sprute inn i rumpa fremfor å trene for å få ferskenrumpe, og har hun sagt at man bør fylle inn leppene og ta silikon? Nå skal det sies at hun har jo faktisk fjernet silikonen og roet ned med restylane i leppene da, så det er jo noe som skjer i hodet på henne. Positivt eller negativt, det vet jeg ikke.. 

Det blir litt det samme som bloggerne som blogger om psykisk helse. Jeg kan ikke trekke frem konkrete eksempler, men det finnes jo folk som skriver om sine psykiske plager. Ofte veldig detaljert også. Vil det da si at disse menneskene påvirker unge til å få psykiske lidelser, og oppfordrer ungdom til å tenke slik som dem? Det høres jo helt banalt ut ikke sant? Bare fordi noen blogger om noe eller reklamerer for noe, betyr det ikke at de prakker det på andre. Og Sophie Elise er kanskje vanskelig å unngå slik du beskriver, men helt ærlig, hvorfor bry seg om dama i det hele tatt da? 

Jeg er enig i at dette presset om å være perfekt har tatt overhånd og gjør at ungdom i dag er sykere enn unge har vært tidligere. Men å kristisere Sophie Elise og prøve å fjerne henne fra media og SoMe er ikke veien å gå mener jeg. Mye mer som må tas tak i før man skal bry seg med Sophie Elise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Abruzzi skrev:

En pådriver og en som oppfordrer til å granske eget utseende, finne feil ved det og deretter fikse feilene... Det er det Sophie Elise GJØR ja. Men hun sier jo ikke til følgerne sine at de skal gjøre det samme? Har hun f.eks sagt at det er lettere å ta fett fra mage og lår og sprute inn i rumpa fremfor å trene for å få ferskenrumpe, og har hun sagt at man bør fylle inn leppene og ta silikon? Nå skal det sies at hun har jo faktisk fjernet silikonen og roet ned med restylane i leppene da, så det er jo noe som skjer i hodet på henne. Positivt eller negativt, det vet jeg ikke.. 

Det blir litt det samme som bloggerne som blogger om psykisk helse. Jeg kan ikke trekke frem konkrete eksempler, men det finnes jo folk som skriver om sine psykiske plager. Ofte veldig detaljert også. Vil det da si at disse menneskene påvirker unge til å få psykiske lidelser, og oppfordrer ungdom til å tenke slik som dem? Det høres jo helt banalt ut ikke sant? Bare fordi noen blogger om noe eller reklamerer for noe, betyr det ikke at de prakker det på andre. Og Sophie Elise er kanskje vanskelig å unngå slik du beskriver, men helt ærlig, hvorfor bry seg om dama i det hele tatt da? 

Jeg er enig i at dette presset om å være perfekt har tatt overhånd og gjør at ungdom i dag er sykere enn unge har vært tidligere. Men å kristisere Sophie Elise og prøve å fjerne henne fra media og SoMe er ikke veien å gå mener jeg. Mye mer som må tas tak i før man skal bry seg med Sophie Elise. 

For å sitere meg selv fra i går: Det som er skummelt med feks SE er at hun gjennom blogg, insta, serie etc kan fremstå som en venninne, en som det er oppnåelig å få kontakt med, bli som. Hun er ikke en eller annen tilfeldig redaktør eller journalist i et magasin, eller en eller annen superstjerne fra USA. Hun er en "normal" ung kvinne fra Harstad, og for mange unge jenter vil det kanskje virke langt mer oppnåelig å bli som henne. Og nettopp derfor er hun ekstra farlig. For man kan møte henne på gata, eller man kan kjenne noen som kjenner henne, og dermed kommer hun nærmere innpå en enn andre kjendiser gjør. Og hun har jo villig vekk delt "oppskriften" på hvordan man kan oppnå det samme som henne. Hardt arbeid (i følge henne selv) og operasjoner/fillere fra ende til annen. Når man da også vet at unge jenter/gutter i en viss alder, eks 12-19/20, lytter mer til forbildene sine enn foreldre i forhold til hvordan man bør se ut, så er det skremmende at bloggere som SE får lov til å fortsette å promotere inngrep, fillers, hodebunnstatovering, for at man skal fremstå så "sexy", "deilig" og "digg" som mulig. Hvor raskt er ikke alt det gode grunnarbeidet til foreldre blåst av kartet når det store forbildet står å viser frem en rumpe som er prakket full av silikon, lepper som er sprøytet fett i, nese som er operert og påstår at det er normalt?  For klart du har komplekser, og hvorfor skal du leve med dem om du kan fikse på det som er "feil", i følge forbildet ditt?! 

For øvrig har hun fylt på fett i leppene sine så at hun har roet ned restylanbruken er vel kanskje en bivirkning av det.

Men ja, jeg er enig i at det nok kan virke banalt, men dessverre er påvirkningskraften til SE reell. Det er andre ting som bør tas tak i samtidig som man tar tak i denne siden av influencere. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Abruzzi skrev:

En pådriver og en som oppfordrer til å granske eget utseende, finne feil ved det og deretter fikse feilene... Det er det Sophie Elise GJØR ja. Men hun sier jo ikke til følgerne sine at de skal gjøre det samme? Har hun f.eks sagt at det er lettere å ta fett fra mage og lår og sprute inn i rumpa fremfor å trene for å få ferskenrumpe, og har hun sagt at man bør fylle inn leppene og ta silikon? Nå skal det sies at hun har jo faktisk fjernet silikonen og roet ned med restylane i leppene da, så det er jo noe som skjer i hodet på henne. Positivt eller negativt, det vet jeg ikke.. 

Det blir litt det samme som bloggerne som blogger om psykisk helse. Jeg kan ikke trekke frem konkrete eksempler, men det finnes jo folk som skriver om sine psykiske plager. Ofte veldig detaljert også. Vil det da si at disse menneskene påvirker unge til å få psykiske lidelser, og oppfordrer ungdom til å tenke slik som dem? Det høres jo helt banalt ut ikke sant? Bare fordi noen blogger om noe eller reklamerer for noe, betyr det ikke at de prakker det på andre. Og Sophie Elise er kanskje vanskelig å unngå slik du beskriver, men helt ærlig, hvorfor bry seg om dama i det hele tatt da? 

Jeg er enig i at dette presset om å være perfekt har tatt overhånd og gjør at ungdom i dag er sykere enn unge har vært tidligere. Men å kristisere Sophie Elise og prøve å fjerne henne fra media og SoMe er ikke veien å gå mener jeg. Mye mer som må tas tak i før man skal bry seg med Sophie Elise. 

Hun er ganske flink til å fortelle hvor hun skulle tatovere hår og hun har skrytt en plastisk kirurgklinikk opp i skyene mange ganger de siste månedene i forbindelse med at hun skulle ta ut silikonen. Som hun forøvrig tok ut fordi de kapslet seg og var steinharde, ikke fordi hun på noen som helst måte angret på at hun tok operasjonen i utgangspunktet. Jeg følger henne ikke på snap eller insta men er innom bloggen av og til.

Du nevnte i innlegget over at det var foreldrenes ansvar å passe på at ikke 13-åringene leser bloggen hennes. Hvordan i all verden skal de klare det 24/7? 

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
4 minutter siden, Justlooking said:

Hun er ganske flink til å fortelle hvor hun skulle tatovere hår og hun har skrytt en plastisk kirurgklinikk opp i skyene mange ganger de siste månedene i forbindelse med at hun skulle ta ut silikonen. Som hun forøvrig tok ut fordi de kapslet seg og var steinharde, ikke fordi hun på noen som helst måte angret på at hun tok operasjonen i utgangspunktet. Jeg følger henne ikke på snap eller insta men er innom bloggen av og til.

Du nevnte i innlegget over at det var foreldrenes ansvar å passe på at ikke 13-åringene leser bloggen hennes. Hvordan i all verden skal de klare det 24/7? 

 

En god forelder skal kunne lære barnet sitt riktig verdier, og hva som er realistisk og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Abruzzi
11 minutter siden, Justlooking skrev:

Hun er ganske flink til å fortelle hvor hun skulle tatovere hår og hun har skrytt en plastisk kirurgklinikk opp i skyene mange ganger de siste månedene i forbindelse med at hun skulle ta ut silikonen. Som hun forøvrig tok ut fordi de kapslet seg og var steinharde, ikke fordi hun på noen som helst måte angret på at hun tok operasjonen i utgangspunktet. Jeg følger henne ikke på snap eller insta men er innom bloggen av og til.

Du nevnte i innlegget over at det var foreldrenes ansvar å passe på at ikke 13-åringene leser bloggen hennes. Hvordan i all verden skal de klare det 24/7? 

 

Har ikke skrevet noen steder at de skal passe på barnet 24/7. Det handler om å lære barnet gode verdier. Ei ung jente på 13 år med gode verdier ser ikke opp til Sophie Elise pga utseendet hennes og plastisk kirurgi. Da er det noe som har rota seg til i oppdragelsen eller miljøet jenta vokste opp i. Det er litt selvsagt egentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest- silje
21 timer siden, Abruzzi skrev:

 

Jeg ser hva du mener, og forstår hvor du vil med innlegget ditt.

Så ta meg, jeg er ett eksempel i innlegget ditt: mor til ei 14år gammel jente - og det er derfor jeg har en instagramprorfil og det er akkurat derfor jeg har følgt S.E, ikke fordi jeg liker henne, men jeg må se hva min datter blir utsatt for daglig. For det om jeg oppfordrer mitt barn til å ikke følge disse influencerne som påvirker negativt, så kan jeg ikke detaljestyre henne heller, jeg kan anbefale og snakke om hva jeg mener er rett og galt, men jeg kan ikke fjerne mobil og nett for evig, det går jo bare ikke.

Det er veldig vanskelig, å bygge opp selvtillit og ett positivt kroppsbilde på en ung jente, når alt som blir vist på sosiale medier er alle disse uoppnålige perfekte menneskene. Og hvordan jobber jeg imot det? Vel vi foreldre fokuserer på egenskaper og evner, istedenfor kropp. Vi holder oss oppdatert på hva hun får input ifra omverden av. Det har for eks vært flere influencere datteren min har ønsket å bli lik (kropp/utseendet), men på grunn av vårt fokus på at det indre teller mye mer enn kropp/utseendet og takket være brukerne her på kg som er veldig flinke til å dokumentere og finne kritikkverdige forhold og løgn, hos bloggerne, så har jeg kunnet vist henne bilderedigering/ manipulering, rumpeoperasjon, fillers i ansiktet og fettsuging. Slik at hun har fått sannheten, og dermed ikke gått fem på, hva hun har fått servert, derfor er hun også veldig kritisk til hva en influencer er og hvordan en influencer bruker sin påvirkningskraft. 

Det er heller ikke bare å slutte å følge, og slutte å lese bloggen, for S.E er jo overalt, på forsider av diverse blader, i artikler, ja hun er blitt så stor, at å slippe unna å se henne, så må en nesten ut av landet.

Tilsist så må jeg si at når en driver en bedrift, om så det er en blogg og en bruker eget navn, så har man ett ansvar, for bloggerne vet jo at de har unge og påvirkelige følgere. Vi foreldre kan gjøre mye, og de fleste av oss prøver så godt vi kan å lære barna våre hva som betyr noe og gi de gode og fine verdier, men det betyr ikke at de ikke kan bli påvirket og usikre for det om.

Endret av gjest- silje
Skrivefeiler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jeg ser hva du mener, og forstår hvor du vil med innlegget ditt.

Så ta meg, jeg er ett eksempel i innlegget ditt: mor til ei 14år gammel jente - og det er akkurat derfor jeg har en instagramorofil og det er derfor jeg har følgt S.E, ikke fordi jeg liker henne, men jeg må se hva min datter blir utsatt for daglig. For det om jeg oppfordrer mitt barn til å ikke følge disse influencerne som påvirker negativt, så kan jeg ikke detaljestyre henne heller, jeg kan anbefale og snakke om hva jeg mener er rett og galt, men jeg kan ikke fjerne mobil og nett for evig, det går jo bare ikke.

Det er veldig vanskelig, å bygge opp selvtillit og ett positivt kroppsbilde på en ung jente, når alt som blir vist på sosiale medier er alle disse uoppnålige perfekte menneskene. Og hvordan jobber jeg imot det? Vel vi foreldre fokuserer på egenskaper og evner, istedenfor kropp, og vi holder oss oppdatert på hva hun får input ifra omverden av. Det har for eks vært flere influencere datteren min har ønsket å bli lik (kropp/utseendet), men på grunn av vi foreldre sitt fokus på at det indre teller mye mer enn kropp/utseendet og takket være brukerne her på kg som er veldig flinke til å dokumentere og finne kritikkverdige forhold og løgn, hos bloggerne, så har jeg kunnet vist henne bilderedigering/ manipulering, rumpeoperasjon, fillers i ansiktet og fettsuging. Slik at hun har fått sannheten, og dermed ikke gått fem på hva hun har fått servert, derfor er hun også veldig kritisk til hva en influencer er og hvordan en influencer bruker sin påvirkningskraft. 

Det er heller ikke bare å slutte å følge, og slutte å lese bloggen, for S.E er jo overalt, på forsider av diverse blader, i artikler, ja hun er blitt så stor, at å slippe unna å se henne, så må en nesten ut av landet.

Tilsist så må jeg si at når en driver en bedrift, om så det er en blogg og en bruker eget navn, så har man ett ansvar, for bloggerne vet jo at de har unge og påvirkelige følgere. Vi foreldre kan gjøre mye, og de fleste av oss prøver så godt vi kan å lære barna våre hva som betyr noe og gi de gode og fine verdier, men det betyr ikke at de ikke kan bli påvirket og usikre for det om.

Der fikk du frem det jeg ikke klarte, tusen takk 😊 Klart foreldre prøver å lære barna gode verdier! Men bloggere generelt og SE spesielt er noe veldig mange får med seg,  for de er dessverre overalt med sin farlige påvirkning.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Picketfence

Alt dette skrivet om at miljø og oppdragelse skjermer ungdom fra ytre påvirkning. 

Mye sant, men kanskje også noe naivt ? Helt klart vil en ungdom som har fått med seg gode verdier føle på en større trygghet, men de er likevel sårbare og kan fort bli "offer" for ugunstig påvirkning utenfra.

Kristin påpeker bla. at SE er ikke bare på blogg og IG. Hun er i magasiner, nettaviser, gratis magasin, radio, podcast, god morgen Norge etc 

Endret av Picketfence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, BlondeVikingRage skrev:

En god forelder skal kunne lære barnet sitt riktig verdier, og hva som er realistisk og ikke. 

Har du barn? :a034:Man skal absolutt lære barna riktige og gode verdier ja, men nå har det seg sånn at venner, alder, SoMe osv osv har en reell innflytelse på unge gutter og jenter, og da kan mammas og pappas oppdragelse fort forsvinne ut av vinduet en stund... Livet skjer også, selv om man kan ha gjort en god jobb. Noen av mine barn er tenåringer nå, og noen har ikke kommet dit enda. Vel har de ikke rotet seg oppi noe fryktelig dumt enda, men jeg skal være den første til å ikke garantere. Og jeg syntes det er skummelt hvordan presset på utseende har økt de siste årene og ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp slik. Derfor utrolig viktig at dette blir sagt høyt og tydelig. Du er flott som du er - unik ❤️

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske den debatten som nå er i gang kan få oss alle til å forstå at reklamebloggerne, med SE, CBE og Sraad i spissen, er fantasifigurer. De finnes ikke. De er skapt av kirurger og sykepleiere, pyntet med hår fra India, fotografert i utstudert heldig positur og grundig retusjert før bildene legges ut. 

 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomme er at nå er det New Z tragedien som får fokus. Skal liksom være godt forbilde nå... Gjøre det rette hehe. Blir bare dumt. Og gjennomsiktig 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BlondeVikingRage skrev:

En god forelder skal kunne lære barnet sitt riktig verdier, og hva som er realistisk og ikke. 

Ja - for som tenåring er man enig i ALT foreldrene sier, og man er aldri I opposisjon? 

Har selv en datter på 13. Har forsøkt å prente inn hva som er riktige verdier i alle hennes leveår. Allikevel får jeg høre av moren til ei venninne, at min datter har sagt at det første hun skal gjøre når hun blir 18 er å fylle leppene. 

Er du virkelig så naiv at du mener at barn alltid følger foreldres leveråd og påvirkning? 

Og jeg kan kjempe så mye jeg vil og ha restriksjoner både her og der. Men det hjelper lite når hun skrur på Paradise Hotel så fort hun er hos faren sin... 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder denne typen bloggere tenker jeg en kombinasjon av kritikk og latterliggjøring strengt tatt er på sin plass. Kritikk fordi de de driver med rett og slett er ekstremt fordummende og kan være skadelig for mange unge. Latterliggjøring fordi moralsk pekefinger i slike sammenhenger sjelden har effekt, og fordi denne typen figurer rett og slett fremstår ganske latterlige. 

Og så må mediene og offentlige personer få litt mer ryggrad. Det virker som mange er livredde for å kritisere "unge kvinner", kanskje særlig de som har vært "åpne om sine komplekser" osv. I tillegg virker lista for å "hylle" å ligge veldig lavt, og så fort noen "står fram" med noe eller har en innholdsløs og ureflektert politisk mening skal dette "hylles". Det virker som forventningene til unge bloggerjenter er så lave, at så fort noen av dem flagger en politisk mening blir reaksjonen et mer eller mindre henrykt "se hun kan snakke". 

Når Sophie Elise er en av Norges mektigste "mediekvinner" er det noe som er forferdelig galt.

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
8 timer siden, Abruzzi skrev:

Har ikke skrevet noen steder at de skal passe på barnet 24/7. Det handler om å lære barnet gode verdier. Ei ung jente på 13 år med gode verdier ser ikke opp til Sophie Elise pga utseendet hennes og plastisk kirurgi. Da er det noe som har rota seg til i oppdragelsen eller miljøet jenta vokste opp i. Det er litt selvsagt egentlig 

Greia er jo at jenter på 13 år gjerne hører mer på venninnene sin enn foreldrene etterhvert. Spesielt når det gjelder utseende, klær og hva som er kult. Du kan ha gitt datteren din så mange gode verdier du bare lyster, men miljøet rundt og det å passe inn i flokken vil telle høyere når de kommer i en viss alder. De kan ha vært så idealistiske som barn, men plutselig så er vennene viktigere enn foreldrene. Noen barn er ikke så nøye med å følge flokken og går sine egne veier, men dette er ikke gitt selv hvor mye man som forelder prøver å påvirke i riktig retning.

Det er litt vell naivt å tro? Har du tenåringer selv? Som jeg skrev over her så lever vi ikke i en boble. Så selv om man ikke følger henne i some så blir jenter påvirket gjennom hverandre. Jeg var oppi kollen her hvor hele Oslo vest ungdommen var på skifest, jeg vil si det var ekstremt mye restylane-lepper, falske øyevipper og brunkrem. Det er en trend og det har blitt godtatt dessverre. Dette var ikke 13-åringer heldigvis, men de var unge, rundt 18-20 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
10 hours ago, Picketfence said:

Alt dette skrivet om at miljø og oppdragelse skjermer ungdom fra ytre påvirkning. 

Mye sant, men kanskje også noe naivt ? Helt klart vil en ungdom som har fått med seg gode verdier føle på en større trygghet, men de er likevel sårbare og kan fort bli "offer" for ugunstig påvirkning utenfra.

Kristin påpeker bla. at SE er ikke bare på blogg og IG. Hun er i magasiner, nettaviser, gratis magasin, radio, podcast, god morgen Norge etc 

Det blir litt det samme som å si at GTA fremmer vold. Med riktig oppdragelse vil man skjønne forskjell på hva som er realistisk, og hva som ikke er det. Hva som er ansett som normalt, og hva som ikke er normalt. Såklart blir man påvirket av å følge ett enkelt menneske som er definisjonen på "barbie", men alle vet at dette er operert. Og man ser opererte kropper OVERALT. Og desuten kjemper SE for andre ting en kroppen, og faktisk fokuserer på litt større verdensproblemer, men blir fortsatt totaltslaktet.

Faktisk er det godt å se en "perfekt" person som SE også ha de samme usikkerhetene. Hun har pengene til å fikse dem, og ved god oppdragelse vil foreldrene lære barnet sitt at det ikke er en løsning. 

Ting tar tid, men de fleste har lært å tenke litt selv etter de har fylt 18, (om ikke, så er det hvertfall noe som har gått feil ett sted) 

Man har faktisk ansvar for egne handlinger, og inntil du er 18 er det foreldrene (på sett og vis) som har det ansvaret. Ikke SE.

Kristin er ute etter og tjene penger, akkurat som SE. Det sier seg selv. Penger gjør ting med mennesker, tror ikke Kristin er noe unntak selvom hun gjerne virker uskyldig. 

 

 

Endret av Mocchhaa
uferdig,
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mocchhaa
10 hours ago, Sacramone said:

Har du barn? :a034:Man skal absolutt lære barna riktige og gode verdier ja, men nå har det seg sånn at venner, alder, SoMe osv osv har en reell innflytelse på unge gutter og jenter, og da kan mammas og pappas oppdragelse fort forsvinne ut av vinduet en stund... Livet skjer også, selv om man kan ha gjort en god jobb. Noen av mine barn er tenåringer nå, og noen har ikke kommet dit enda. Vel har de ikke rotet seg oppi noe fryktelig dumt enda, men jeg skal være den første til å ikke garantere. Og jeg syntes det er skummelt hvordan presset på utseende har økt de siste årene og ønsker ikke at mine døtre skal vokse opp slik. Derfor utrolig viktig at dette blir sagt høyt og tydelig. Du er flott som du er - unik ❤️

Derfor burde det også være en innføring av noe form for undervisning som kan lære barna den realistiske verdenen, for den er tøff, og her gjelder det å ta vare på seg selv. Hvis man skulle skylde på alle andre for hvordan man selv er, så hadde ikke verden sett ut til slutt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, herzeleid skrev:

Når det gjelder denne typen bloggere tenker jeg en kombinasjon av kritikk og latterliggjøring strengt tatt er på sin plass. Kritikk fordi de de driver med rett og slett er ekstremt fordummende og kan være skadelig for mange unge. Latterliggjøring fordi moralsk pekefinger i slike sammenhenger sjelden har effekt, og fordi denne typen figurer rett og slett fremstår ganske latterlige. 

Og så må mediene og offentlige personer få litt mer ryggrad. Det virker som mange er livredde for å kritisere "unge kvinner", kanskje særlig de som har vært "åpne om sine komplekser" osv. I tillegg virker lista for å "hylle" å ligge veldig lavt, og så fort noen "står fram" med noe eller har en innholdsløs og ureflektert politisk mening skal dette "hylles". Det virker som forventningene til unge bloggerjenter er så lave, at så fort noen av dem flagger en politisk mening blir reaksjonen et mer eller mindre henrykt "se hun kan snakke". 

Når Sophie Elise er en av Norges mektigste "mediekvinner" er det noe som er forferdelig galt.

Dette!! 🙌 Akkurat det jeg tenker!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BlondeVikingRage skrev:

Det blir litt det samme som å si at GTA fremmer vold. Med riktig oppdragelse vil man skjønne forskjell på hva som er realistisk, og hva som ikke er det. Hva som er ansett som normalt, og hva som ikke er normalt. Såklart blir man påvirket av å følge ett enkelt menneske som er definisjonen på "barbie", men alle vet at dette er operert. Og man ser opererte kropper OVERALT. Og desuten kjemper SE for andre ting en kroppen, og faktisk fokuserer på litt større verdensproblemer, men blir fortsatt totaltslaktet.

Faktisk er det godt å se en "perfekt" person som SE også ha de samme usikkerhetene. Hun har pengene til å fikse dem, og ved god oppdragelse vil foreldrene lære barnet sitt at det ikke er en løsning. 

Ting tar tid, men de fleste har lært å tenke litt selv etter de har fylt 18, (om ikke, så er det hvertfall noe som har gått feil ett sted) 

Man har faktisk ansvar for egne handlinger, og inntil du er 18 er det foreldrene (på sett og vis) som har det ansvaret. Ikke SE.

Kristin er ute etter og tjene penger, akkurat som SE. Det sier seg selv. Penger gjør ting med mennesker, tror ikke Kristin er noe unntak selvom hun gjerne virker uskyldig. 

 

 

Jeg skjønner hvor du vil. Men det er en ganske stor forskjell på et tv-spill som er animert med fiktive figurer i forhold til en virkelig person som skriver til unge jenter som om de er venninene hennes, og som er mulig å få møte i virkeligheten. Hun skriver om usikkerhetene sine, hvordan hun fikser de, og hvor det kan gjøres. 

Du sier at alle vet at det er operert, og det er kanskje lett å si for oss som ikke er 13år. Men når hun drar til Istanbul og opererer rumpa, for så å komme tilbake å si at hun har trent seg til den, så er jo det noe de unge som ser opp til henne tror på.

Det er heller ikke så lett for foreldrene å lære barne gode verdier når de får input fra ganske mange andre i samfunnet også, da spesielt venner som er mye kulere enn foreldrene. Sophie elise snakker til disse ungdommene som om de er venninnene hennes.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt åpenbart at en som fikser så mye på sitt utseende og har et så enormt bekreftelsesbehov ikke har et voldsomt godt selvbilde. Problemet mitt er ikke at det er plastic fantastic, problemet mitt med henne er at hun er dronningen av dobbeltmoral og løgner servert for å virke unik, interessant og bedre enn hun faktisk er.

Papirfobien hennes er jo bare barnslig oppspinn. Typisk sånn en fjortenåring kan si for å være interessant. Miljøengasjementet er overfladisk og gjenspeiles ikke i livsstilen (nei, det er faktisk ikke nok å ikke spise kjøtt). Hun som for en god tid tilbake skulle bidra hos dyrebeskyttelsen har ikke hatt tid til det likevel gitt. Til tross for at en av hennes beste venner har laget en dokumentar om arbeidsforholdene i klesindustrien, så har hun kjøpt klær på Ebay (eller var det Wish) som er latterlig billige og selges fra land som ikke har godt rykte på seg. Dette gjør hun altså selv om hun tjener mer enn godt nok til å kjøpe klær på butikker som fokuserer på bedre vilkår for arbeiderne. For ikke å snakke om denne selvdiagnostiseringen hennes, som for min del toppet seg med at hun har påstått at hun har vært bipolar men har blitt frisk. Et medisinsk under der altså.

Jeg leser hva hun skriver, jeg hører hva hun sier, men jeg ser også hva hun gjør. Kritikken fra Kristin er berettiget og helt på sin plass. Tårene hennes er nok ekte, for det kan umulig føles godt å få kritikk på denne måten fra en som betyr nok til at kritikken også når mediene. Men det pisset som kommer etterpå, der hun forsøker seg på å forsterke venninnefølelsen ved å tilby følgerne sine å ta kontakt hvis de trenger å snakke etter terroren på New Zealand... Det er faktisk skikkelig desperat. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...