Gå til innhold

Sophie Elise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Blod, mod

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dere kan spare dere for å spekulere i ekteheten i SE sitt sammenbrudd, da dere sannsynligvis ikke har kompetanse nok til å vite det.

Jeg er derimot enig i at TV2 ikke burde vist scenen der hun snakker om og normaliserer selvskading, det burde i hvert fall være en advarsel på starten av episoden. Det kan være triggende og i verste fall plante ideen i hodet til unge seere om at selvskading er en løsning når livet blir vanskelig.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, fitnessjenta skrev:

Syns dere kan spare dere for å spekulere i ekteheten i SE sitt sammenbrudd, da dere sannsynligvis ikke har kompetanse nok til å vite det.

Jeg er derimot enig i at TV2 ikke burde vist scenen der hun snakker om og normaliserer selvskading, det burde i hvert fall være en advarsel på starten av episoden. Det kan være triggende og i verste fall plante ideen i hodet til unge seere om at selvskading er en løsning når livet blir vanskelig.

Virket ikke akkurat som at du er så kompetent heller... Man kan oppleve angst og angstanfall forskjellig, men det hun beskriver er ikke ett angstanfall. 

• Liker 19
Gjest pelikanen
Skrevet
21 minutter siden, lille humla skrev:

Virket ikke akkurat som at du er så kompetent heller... Man kan oppleve angst og angstanfall forskjellig, men det hun beskriver er ikke ett angstanfall. 

Det er skremmende at hun får holde på. Hun har lesere ned til 10- 12 årsalderen.  Det har vært beskrevet rus, selvskading som hjelper henne.Det vises at hun kutter seg, og at det hjelper. Det sitter jentungen som ser opp til henne, er usikre og har lav selvtillit.Dette suger de til seg. 

Jeg har sett mange som " risper" seg opp. Får de ikke oppmerksomhet på annen måte, så sørger de for det på annen måte. De stripene hun har er ikke dype. Voksne folk ser hva hun driver med. Oppmerksomhetbehov. En jentunge ser ikke dette. "Jeg tar livet mitt" mas. Se på meg...skriv om meg,  film meg, vis meg frem. Hun er langt bak sin reelle alder. Disse tipsene vil ikke ta livet av deg, da hadde du kuttet på en annen måte. At media ikke har mere ansvar enn som så, er ikke bra. De burde vært meldt til pfu. Når hun selv ikke har grenser, skjønner hva som bør skrives, vises , så går andre ta ansvar. Mine barn hadde aldri fått fulgt henne på nett. Nå er det vanskelig å kontrollere alt unger gjør,  derfor bør andre ha mere ansvar. Denne serien hennes,  fulgt av jentungen.  Her vises det oppførsel som ikke skal være. 

Hva sier de som står bak henne? Er alt greit for de, så lenge de tjener penger? Er hun ikke sammen med en psykologstudent?  Det jeg har sett, er at hun får trøst hver gang hun spiller på å flippe ut

Skrevet

Men hun butde bli beskyttet mot seg selv. Hun hadde hatt godt av å tatt en lang bloggpause. Ikke vært aktiv på SoMe eller noe. Gjerne tatt en ferie med kjæresten. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, pelikanen skrev:

Det er skremmende at hun får holde på. Hun har lesere ned til 10- 12 årsalderen.  Det har vært beskrevet rus, selvskading som hjelper henne.Det vises at hun kutter seg, og at det hjelper. Det sitter jentungen som ser opp til henne, er usikre og har lav selvtillit.Dette suger de til seg. 

Jeg har sett mange som " risper" seg opp. Får de ikke oppmerksomhet på annen måte, så sørger de for det på annen måte. De stripene hun har er ikke dype. Voksne folk ser hva hun driver med. Oppmerksomhetbehov. En jentunge ser ikke dette. "Jeg tar livet mitt" mas. Se på meg...skriv om meg,  film meg, vis meg frem. Hun er langt bak sin reelle alder. Disse tipsene vil ikke ta livet av deg, da hadde du kuttet på en annen måte. At media ikke har mere ansvar enn som så, er ikke bra. De burde vært meldt til pfu. Når hun selv ikke har grenser, skjønner hva som bør skrives, vises , så går andre ta ansvar. Mine barn hadde aldri fått fulgt henne på nett. Nå er det vanskelig å kontrollere alt unger gjør,  derfor bør andre ha mere ansvar. Denne serien hennes,  fulgt av jentungen.  Her vises det oppførsel som ikke skal være. 

Hva sier de som står bak henne? Er alt greit for de, så lenge de tjener penger? Er hun ikke sammen med en psykologstudent?  Det jeg har sett, er at hun får trøst hver gang hun spiller på å flippe ut

Tror det kan være flere alternativer; blant annet at hun spiller på det "cash is king", hun blir utnyttet av media (denne teorien tror jeg ikke på selv), eller det at hun er en enkel skjel som ikke har fått nok grenser i livet. Jeg er helt enig med deg at de kuttene hennes mest sannsynlig stammer fra ett behov for oppmerksomhet. De jeg kjenner som skader seg selv går etter smerte nivået, IKKE synligheten. Risp er lite vondt, det finnes andre "muligheter" som er ekstremt smertefulle som de fleste som sliter med selvskading kjenner til. 

• Liker 6
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Jeg leste noe på bloggen om at hun fikset på utseende som et slags kontrollbehov. Hun beskrev at følelsene hennes alltid har vært et kaos, og at utseende var noe hun selv hadde makt til å kontrollere. Dette synes jeg er veldig forståelig. 

Gjest pelikanen
Skrevet
52 minutter siden, lille humla skrev:

Tror det kan være flere alternativer; blant annet at hun spiller på det "cash is king", hun blir utnyttet av media (denne teorien tror jeg ikke på selv), eller det at hun er en enkel skjel som ikke har fått nok grenser i livet. Jeg er helt enig med deg at de kuttene hennes mest sannsynlig stammer fra ett behov for oppmerksomhet. De jeg kjenner som skader seg selv går etter smerte nivået, IKKE synligheten. Risp er lite vondt, det finnes andre "muligheter" som er ekstremt smertefulle som de fleste som sliter med selvskading kjenner til. 

Kjenner til en i samme " gaten" som henne. Hun sugerør energien fra de rundt seg. Det er sutring, grining om fokuset blir tatt fra henne. Hun kan finne på å kaste seg ned i gulvet å skrike. Listen er lang. Jeg skjermet mine barn fra henne. Nå har ikke hun media til å vise " galskapen" men har brukt familie og venner. Hvor mange tlf hun har ringt, med at nå har jeg kuttet meg. Hvor mange ganger har vi dradd dit. Siste gang, dro jeg og så på kuttene...var noen risp på armen. Det var siste gang, for jeg orket ikke mere. Dette er ikke kutting, du har ristet deg, ja det kommer blod til overflaten.sett på plaster. Og ærlig talt, ingen kan hindre deg i dette. Vil du ta livet ditt, så gjør du ikke sånn. Jeg viste henne faktisk hvordan det gjøres. Det vil bli mye blod, men ikke bry deg. Det blir andre som vasker opp. For da er du død. Så kaster du tlf...sånn at du ikke får tilkalt hjelp. Så gikk jeg. Hun spurte om jeg var gal. Og hun turte ikke kutte dypt. Jeg fortalte andre hva som skjedde. Endelig noen som sa i fra. De andre har trøstet, snakket rolig, fått henne på sofa under teppet. Hun styrte showet hele tiden. 

Hun var klar over at andre fikk vite dette. Hun mente da jeg hadde sagt hun burde ta livet av seg. Hun har i ettertid ikke ringt noen om risping.  Kutting som hun kaller det.

Kan gi to eksempler til. Vi var i bursdag. Stor stas for jubilanten. Vi kom først, for å hjelpe verten. Verten fikk en tlf ang slekni g som var blitt alvorlig syk. Dette tok tid. Jeg drev å dekket på og fikset ting. Verten måtte dra avgårde, da skapte hun seg rabiat med angst. Ingen som var opptatt med henne.  Ikke var det forskjell på pusting, målte puls. .helt fin. Jeg nektet å kjøre henne hjem. Du tar taxi. Da ble hun brått bra. Ville ikke bruke penger på taxi. Så en gang ringte hun å sier hun har tatt masse piller. Hvilke piller? Paracet.  Boksen var ny, og hun hadde mistet oversikten. Ingen her som kan pumpe deg, så du må ringe legevakten. Det er veldig farlig, så ring med en gang. Hennes mor kjørte hjem til henne, der satt hun og drakk te. Hun hadde tatt paracet. 3 stk istedenfor 2. Sånn har hun holdt venner og familie gående i flere år. Jeg ba andre ...slutt. Til mer oppmerksomhet, til verre ble hun.Det skal sies, hun har psykiske problemer.  Det er det mange som har, men å bli troll i tillegg, ødelegger for de selv, familie og venner. Til slutt blir de ensomme.

Etter å ha slitt ut familie og venner og ingen brydde seg, valgte hun og flytte. Hun la seg inn på psyk også. Gikk i terapi etterpå. Faktisk i dag er hun i jobb. Jobber 60 %.Hun har tatt opp kontakt med tidligere folk, men nå får hun ikke stre showet. Jeg fikk også kontakt. Hun har prøvd å nevne angsten, men da får hun til svar at jeg kan ikke hjelpe deg, ta kontakt med lege/ psykolog.

Å ha med slike folk er veldig slitsomt.  De suger energien ut av deg. De kan ødelegge familie og venner. 

Så når jeg ser tv og aviser fyller opp med dette, så blir jeg skremt. 

Skrevet
5 minutter siden, pelikanen skrev:

Kjenner til en i samme " gaten" som henne. Hun sugerør energien fra de rundt seg. Det er sutring, grining om fokuset blir tatt fra henne. Hun kan finne på å kaste seg ned i gulvet å skrike. Listen er lang. Jeg skjermet mine barn fra henne. Nå har ikke hun media til å vise " galskapen" men har brukt familie og venner. Hvor mange tlf hun har ringt, med at nå har jeg kuttet meg. Hvor mange ganger har vi dradd dit. Siste gang, dro jeg og så på kuttene...var noen risp på armen. Det var siste gang, for jeg orket ikke mere. Dette er ikke kutting, du har ristet deg, ja det kommer blod til overflaten.sett på plaster. Og ærlig talt, ingen kan hindre deg i dette. Vil du ta livet ditt, så gjør du ikke sånn. Jeg viste henne faktisk hvordan det gjøres. Det vil bli mye blod, men ikke bry deg. Det blir andre som vasker opp. For da er du død. Så kaster du tlf...sånn at du ikke får tilkalt hjelp. Så gikk jeg. Hun spurte om jeg var gal. Og hun turte ikke kutte dypt. Jeg fortalte andre hva som skjedde. Endelig noen som sa i fra. De andre har trøstet, snakket rolig, fått henne på sofa under teppet. Hun styrte showet hele tiden. 

Hun var klar over at andre fikk vite dette. Hun mente da jeg hadde sagt hun burde ta livet av seg. Hun har i ettertid ikke ringt noen om risping.  Kutting som hun kaller det.

Kan gi to eksempler til. Vi var i bursdag. Stor stas for jubilanten. Vi kom først, for å hjelpe verten. Verten fikk en tlf ang slekni g som var blitt alvorlig syk. Dette tok tid. Jeg drev å dekket på og fikset ting. Verten måtte dra avgårde, da skapte hun seg rabiat med angst. Ingen som var opptatt med henne.  Ikke var det forskjell på pusting, målte puls. .helt fin. Jeg nektet å kjøre henne hjem. Du tar taxi. Da ble hun brått bra. Ville ikke bruke penger på taxi. Så en gang ringte hun å sier hun har tatt masse piller. Hvilke piller? Paracet.  Boksen var ny, og hun hadde mistet oversikten. Ingen her som kan pumpe deg, så du må ringe legevakten. Det er veldig farlig, så ring med en gang. Hennes mor kjørte hjem til henne, der satt hun og drakk te. Hun hadde tatt paracet. 3 stk istedenfor 2. Sånn har hun holdt venner og familie gående i flere år. Jeg ba andre ...slutt. Til mer oppmerksomhet, til verre ble hun.Det skal sies, hun har psykiske problemer.  Det er det mange som har, men å bli troll i tillegg, ødelegger for de selv, familie og venner. Til slutt blir de ensomme.

Etter å ha slitt ut familie og venner og ingen brydde seg, valgte hun og flytte. Hun la seg inn på psyk også. Gikk i terapi etterpå. Faktisk i dag er hun i jobb. Jobber 60 %.Hun har tatt opp kontakt med tidligere folk, men nå får hun ikke stre showet. Jeg fikk også kontakt. Hun har prøvd å nevne angsten, men da får hun til svar at jeg kan ikke hjelpe deg, ta kontakt med lege/ psykolog.

Å ha med slike folk er veldig slitsomt.  De suger energien ut av deg. De kan ødelegge familie og venner. 

Så når jeg ser tv og aviser fyller opp med dette, så blir jeg skremt. 

Vedkommende du beskriver høres veldig emosjonelt ustabil ut, faktisk. Noen mennesker med emosjonelt ustabil pf oppfører seg faktisk noenlunde likt som du beskriver, men de ødelegger ryktet for oss som ikke oppfører oss helt sinnsykt. Dog skal ikke jeg diagnosere vedkommende, men noen mennesker med EUPF oppfører seg faktisk på den måten. Men for all del, det kan være utallige grunner til at noen utviser slik atferd. 

Gjest pelikanen
Skrevet
6 minutter siden, aell skrev:

Vedkommende du beskriver høres veldig emosjonelt ustabil ut, faktisk. Noen mennesker med emosjonelt ustabil pf oppfører seg faktisk noenlunde likt som du beskriver, men de ødelegger ryktet for oss som ikke oppfører oss helt sinnsykt. Dog skal ikke jeg diagnosere vedkommende, men noen mennesker med EUPF oppfører seg faktisk på den måten. Men for all del, det kan være utallige grunner til at noen utviser slik atferd. 

Tar det som et spill pga med ukjente så skjedde dette aldri. Det var når hun ble kjent med de at det utartet seg. Når hun var ute å reiste, mange timer på flyplass. ..lange reiser.  På legekontor, på sykehuset hvor hun var innlagt 2 lange perioder med noe fysisk. Med naboer , hun var med på uteplass med grilling osv. På kjøpesenter. Det er utallige flere plasser...skjedde aldri. 

Jeg vet at det har skjedd på psyk. Hun var egentlig for "frisk" til å være der. Der var det virkelige syke folk som fikk oppmerksomhet. Da utartet det seg voldsomt. Hun ble utskrevet. 2 gangen skrev hun seg ut selv. 

Ustabil? Det er vel en lidelse å må ha oppmerksomhet hele tiden. Det rare er, når folk har fått nok og satte foten ned...så skjedde det noe med henne også.

Det er flere bloggere....som er avhengi av oppmerksomhet. Det grenser til det sykelige hva de må offentliggjøre. Tror ikke det er bloggingen og eksponeringen som har gjort det. Det har forverret det, de har hatt noe med seg fra før.

Som nevnt i tilfellet i vår familie, så unngår de kritikk, da er de offer. De går heller ikke av veien, for å fare med løgn. De ser heller ikke at det livet de velger ikke er bra,og er du ute i offentligheten, så må du forvente kritikk. Takler du ikke det, så har du valgt feil. 

Ser mange bloggere, og det er nok flere som jeg vet som er like.Tror mange ikke fungerer i et A- 4 liv, hvor et arbeidsliv krever noe av de. Kolegaer som også krever. De har kun seg selv, og et speil. Legger merke til at mange ikke har vært i ordinært arbeide. At en kan bli tusset av å sitte i en sofa med en pc, og være sykelig opptatt av å se perfekt ut, må jo gjøre noe med psyken til folk.

De har jo null peiling på hvordan livet fungerer. Etter år med selvspeiling, der speilet er din Kolega og skriving om deg selv. Når du ikke har snøring på normativ,  så må du gå til det drastiske. Og det er ingen som setter foten ned. 

Skrevet

Fra en som har panikkanfall relativt ofte; For meg så det ikke ut som om det Sophie Elise hadde var et panikkanfall, selvom man skal være forsiktige med å si at det ikke er det også. Når jeg har panikkanfall, så kjennes det ut som om hele halsen min snører seg sammen, og jeg sliter mer og mer med å puste. Så får man enda mer panikk, fordi det føles som om man holder på å dø. Man hiver etter pusten, griner og holder seg om halsen. Har også hatt store brystsmerter og banking i brystet, samtidig som jeg er svimmel. Dro til legen, og han sa at dette også er en type panikkanfall. For Sophie Elise sin del så det ut som om hun hadde en slags reaksjon på de blinkende lysene.

Når det er sakt, så tror jeg godt at Sophie Elise sliter med psyken. Det tror jeg de aller, aller fleste mennesker gjør i perioder. Men det behøver ikke å bety at hun har noen diagnose, og jeg synes det er ille med denne glorifiseringen av psykisk sykdom. Det gjør bare ting verre for oss som faktisk er syke.

• Liker 20
Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Gjest orfeus
Skrevet
14 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

Snakk om mangel på selvinnsikt. SE's ord om den nye tv serien hennes "Jeg er stolt over at vi har klart å lage noe som faktisk er så ekte, dypt, ikke bare stryker på overflaten av påklistrede problemer som er laget for underholdning"

Jeg har ikke ord. 

Jeg vet ikke, men det er et skjær av tragikomikk over hele prosjektet.

*rister på hodet*

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 23.3.2018 den 15.20, Nasse Nøff ❤ skrev:

Snakk om mangel på selvinnsikt. SE's ord om den nye tv serien hennes "Jeg er stolt over at vi har klart å lage noe som faktisk er så ekte, dypt, ikke bare stryker på overflaten av påklistrede problemer som er laget for underholdning"

Jeg har ikke ord. 

Reagerte på akkurat det samme.

Endret av Jegskulleønskeat
Gjest -Willow
Skrevet

Hva er det tv2 driver med?! Det er ikke overraskende at Sophie Elise på blåst vis promoterer selvskading som et "godt" utløp for vonde følelser, men at kanalen godkjenner opptil flere nærbilder av arrene hennes er helt på trynet! Lurer på hvor mange unge jenter som for første gang kutter seg på grunn av dette. 

Skrevet

Har en relativt mild klaustrofobi, men en gang ble det for mye og jeg gikk i bakken.  Først prøvde jeg å roe meg selv ned, men når jeg begynte å bli enda mer stresset så jeg etter en mulighet for å komme meg ut, uten å vise det til alle rundt meg å “drite meg selv ut”. Når jeg ikke så en utveg, følte jeg full panikk og synet forsvant temmelig sjapt så jeg satt meg rett ned før jeg besvimte. Etterpå sa noen som hadde stått rett ved meg at de hadde reagert på at jeg så veldig redd eller stresset ut, selv om jeg trodde jeg skjulte det. Så hvordan tilfeldigr folk kunne se det på meg, mens på tv klarer vi ikke se det på henne forstår jeg ikke. Jeg forstår heller ikke hvordan en person som er i nerheten av å besvime klarer å bevege seg så raskt og mårettet. Du mister jo hodet og blir veldig forvirret, så typisk er du litt vinglete og klumsete når du setter deg ned

Hadde ikke Sophie løyet, overdrevet og lurt folk for oppmerksomhet gang på gang, hadde jeg ALDRI tvilt på henne. For man SKAL tro på folk. Men om det er som det virker, at hun gjør slike ting for oppmerksomhet, lesere og penger, så må hun faktisk bli tatt på det!

• Liker 17
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
2 timer siden, -Willow skrev:

Hva er det tv2 driver med?! Det er ikke overraskende at Sophie Elise på blåst vis promoterer selvskading som et "godt" utløp for vonde følelser, men at kanalen godkjenner opptil flere nærbilder av arrene hennes er helt på trynet! Lurer på hvor mange unge jenter som for første gang kutter seg på grunn av dette. 

Jepp, tragisk. 

Gjest Saarah
Skrevet

Uten å være usaklig, så synes jeg Joakim var den som kom best ut av hele serien om Sofie Elise, og jeg skulle nesten ønske den handlet om han. Alt fra da han sa i mot henne før hun skulle være med på det TV-programmet til siste episode. Han gav henne konstruktiv kritikk og jeg syntes det er det som er ekte vennskap: det var tydelig at han sa ting i beste mening fordi han vil henne vel. Også tror jeg nok SE har hengt seg opp i den forestillingen om at psykiske problemer er kult, og at det er noe man «må» ha for å være interessant...Det er noe jeg ikke skjønner, og jeg har mine (diagnostiserte) problemer. De gjør ikke annet enn å ødelegge for meg, og jeg blir ikke interessant som person av det- heller det motsatte. Håper uansett at hun vil få et behandlingstilbud på dps- man må først gjennom vurderingssamtaler- altså er det ikke gitt at man får hjelp selv om man er henvist og får tilbud om utredning. For jeg tror holdningene hun (og flere andre bloggere) viser rundt psykiske problemer er skadelige. Både for henne og for samfunnet.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spørsmål om moderering. Dette bes tatt på PM eller Ris og ros.

Blod, mod.

Endret av Blod
Skrevet (endret)

I går fikk jeg vite at bestekamereaten til en venn av meg er innlagt på et psykriatisk sykehus, og er diagnostisert med en alvorlig psykisk sykdom, og tro meg han har det IKKE kult nå. 

Unner ingen å være psykisk syk, men S.E. burde nesten tilbragt noen dager med folk som faktisk er psykisk syk så kan hun i etterpå uttale seg om hvor kult hun mener det er. 

Endret av The Kitten
  • Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...