Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Hedy Lamarr skrev (4 timer siden):

Og om dere hadde hatt det, ville det vært fulllstendig meningsløst. Myten om at fullmåne gir flere fødsler er vitenskapelig undersøkt - og tilbakevist - flere ganger, for det finnes ingen sammenheng. 

Forskningen har ikke landet enda på akkurat dette.

https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mathematique/articles/10.5802/crmath.223/

Forskere så på over 38 millioner fødsler over 50 år i Frankrike, og der fant de en liten, men signifikant økning av antall fødsler rundt fullmåne. (så spekulerer de i om årsaken er pga. selvoppfyllende tro, men den spekulasjonen er vel ikke særlig vitenskapelig)

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frisk Frosk skrev (22 minutter siden):

Forskningen har ikke landet enda på akkurat dette.

https://comptes-rendus.academie-sciences.fr/mathematique/articles/10.5802/crmath.223/

Forskere så på over 38 millioner fødsler over 50 år i Frankrike, og der fant de en liten, men signifikant økning av antall fødsler rundt fullmåne. (så spekulerer de i om årsaken er pga. selvoppfyllende tro, men den spekulasjonen er vel ikke særlig vitenskapelig)

Er mange rare faktorer som tilsynelatende henger sammen uten at de egentlig har noe med hverandre å gjøre

 

IMG_2986.jpeg

IMG_2985.jpeg

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedy Lamarr skrev (22 timer siden):

Og om dere hadde hatt det, ville det vært fulllstendig meningsløst. Myten om at fullmåne gir flere fødsler er vitenskapelig undersøkt - og tilbakevist - flere ganger, for det finnes ingen sammenheng. 

Avdelinger generelt landet over sliter med underbemanning ved hvert vaktskifte; etter at regjeringa begynte å legge ned fødeavd landet så har det florert i media med artikler der jordmødre og barnepleiere løper beina av seg og rekker hverken å gå på do eller spise. Glemmer aldri den jordmoren som publiserte et leserbrev i Aftenposten (tror det var Aftenposten) med bilde av seg selv på jobb der hun var rød i skrittet og nedover lårene pga hun rakk ikke gå på do og skifte bind/tampong pga det var sommer og høytid fot fødsler, og underbemannet avdeling. Dette har jeg kjent på kroppen selv, og det var før nedleggelser av avdelinger begynte, så var det fast rutine med grønn ob (den største)+nattbind pga vi ante ikke om vi rakk å stikke å bytte.

Innlegg skrevet etter meg med forskning viser en ørliten økning, men uten at det er noe hold i det. I allefall ikke nok til å øke bemanningen ved de fødeavdelingene som ikke er nedlagt.

(jeg spurte for moro skyld ei jeg studere med som jobber på nettopp St Olavs, et stort universitetssykehus, og nei, de øker ikke bemanning ved fullmåne)

(grunnen til at jeg skriver at jeg har jobber er pga jeg har fått kreft som ikke er kurativ/helbredende og derfor dessverre ute av arbeidslivet. Men det betyr ikke at jeg ikke lengre har peiling etter lang fartstid i helsevesenet eller er engasjert….er ikke hjernen jeg har kreft i!) 

  • Liker 5
  • Hjerte 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Are More Babies Born When There’s a Full Moon?

Like most old wives’ tales, this tale (keyword: tale) is not true, despite the fact that even doctors and nurses like to repeat this one. 

However, there’s no scientific proof to the “more babies during a full moon” theory.

Bottom line: The man in the moon won’t control when your baby will be born.

https://www.thebump.com

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må le, nei bemanningen økes ikke under fullmåne. Fødeavd. har bare er viss antall fødestuer, er det fult på føden må den gravide sendes til et annet sykehus. Det er alltid bemannet så det kan hvertfall være en jordmor inne på hver fødestue, pluss en ekstra jordmor til å bistå under en fødsel. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (21 timer siden):

Var det fullmåne i natt?

Hos meg her i Bergen var det fullmåne sist natt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tough cookie skrev (1 time siden):

Hos meg her i Bergen var det fullmåne sist natt 

Neste fullmåne er 24. april uansett om du er i Bergen eller i Oslo eller i Helsinki, månen fungerer ikke sånn at det er ulikt utifra hvilken by du er i. 🙈

edit: selv om jeg ikke helt har fått med meg hva dette har med SE å gjøre.

Endret av Sinccis
  • Liker 22
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært stille en stund, så tipper noe er i gang ❤️

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (27 minutter siden):

Neste fullmåne er 24. april uansett om du er i Bergen eller i Oslo eller i Helsinki, månen fungerer ikke sånn at det er ulikt utifra hvilken by du er i. 🙈

edit: selv om jeg ikke helt har fått med meg hva dette har med SE å gjøre.

Når jeg kikket ut vinduet rundt midnatt, lyste månen gul som en ost på himmelen, så det var i allefall fullmåne natt til i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (28 minutter siden):

Neste fullmåne er 24. april uansett om du er i Bergen eller i Oslo eller i Helsinki, månen fungerer ikke sånn at det er ulikt utifra hvilken by du er i. 🙈

edit: selv om jeg ikke helt har fått med meg hva dette har med SE å gjøre.

SE sa at hun hadde hørt at de økte bemanningen på fødestuer når det var fullmåne, fordi flere fødte da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (26 minutter siden):

Nå har det vært stille en stund, så tipper noe er i gang ❤️

Ja det tror jeg også ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tough cookie skrev (3 timer siden):

Hos meg her i Bergen var det fullmåne sist natt 

Vi har alle den samme månen. Neste fullmåne er 24.april. 

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hon är online på instagram, tror inte födseln är igång ännu 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

winterchild skrev (22 minutter siden):

Hon är online på instagram, tror inte födseln är igång ännu 

Tror ikke selv en fødsel nok for å få henne til å gå offline 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tough cookie skrev (2 timer siden):

Når jeg kikket ut vinduet rundt midnatt, lyste månen gul som en ost på himmelen, så det var i allefall fullmåne natt til i dag.

Eeeehh… Har du litegrann tungt for det? Det var IKKE fullmåne natt til i dag. Det er fullmåne 24. april.

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Wald86
Personvern og sikkerhet
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fhs skrev (2 timer siden):

Ja det tror jeg også ❤️

Eller, hun pauser some for klikk og diskusjon rundt det 🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wald86 skrev (1 minutt siden):

SE AS har en assistent, som fint kan legge ut ferdiglaget content. Dette mener jeg flere influensere har gjort, for eks i etterkant av kirurgisk inngrep, der de ønsker å hemmeligholde "nedetid". 
Holder en knapp på planlagt KS. 7-10 dager før termin. 

7-10 dager før termin, om termin er 29. April? Da må det være i dag da 🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...