Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Pidla skrev (2 timer siden):

Ja, om det bare fantes rom med senger og mer stillhet et annet sted 🤔 føler det begynner på H...

Jeg og. Men kanskje disse også hadde vansker med å huske hele ordet så de dro på sykehuset for å sove i stedet😜

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Xmasclovn skrev (6 timer siden):

Det er ganske sykt at det, med så mange korridorpasienter på sykehusene, skal være mulig å bli innlagt og få et rom «for å sove»…

De har observasjonsrom på føden, det er her Sophie har sovet. Hun har heller ikke sovet i en fødeseng, sengen hun sov i (som hun har lagt ut bilde av) er en helt vanlig sykehusseng. Og det er ikke uvanlig at noen gravide må overnatte på sykehuset med en sovedose som det kalles. Og da ligger de på observasjonsrom

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnus skrev (3 minutter siden):

De har observasjonsrom på føden, det er her Sophie har sovet. Hun har heller ikke sovet i en fødeseng, sengen hun sov i (som hun har lagt ut bilde av) er en helt vanlig sykehusseng. Og det er ikke uvanlig at noen gravide må overnatte på sykehuset med en sovedose som det kalles. Og da ligger de på observasjonsrom

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (19 minutter siden):

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

Men herregud da, gjør du deg vanskelig med vilje eller? Mange gravide har problemer med å sove på slutten av svangerskapet av ulike grunner som maserier, alvorlig bekkenløsning, smerter og ubehag. Du forstår vel viktigheten av søvn? Får man ikke nok søvn kan man bli alvorlig syk og man kan faktisk ende i en psykose. For en gravid kvinne som har ekstra belasning på kroppen og som i tillegg er nært å gå igjennom livets største anstrengelse er naturlig nok terskelen lavere for å tilby rom for å sove under observasjon når man mottar medikamenter. 

  • Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (13 minutter siden):

Men herregud da, gjør du deg vanskelig med vilje eller? Mange gravide har problemer med å sove på slutten av svangerskapet av ulike grunner som maserier, alvorlig bekkenløsning, smerter og ubehag. Du forstår vel viktigheten av søvn? Får man ikke nok søvn kan man bli alvorlig syk og man kan faktisk ende i en psykose. For en gravid kvinne som har ekstra belasning på kroppen og som i tillegg er nært å gå igjennom livets største anstrengelse er naturlig nok terskelen lavere for å tilby rom for å sove under observasjon når man mottar medikamenter. 

Hvorfor skulle jeg gjøre meg vanskelig med vilje? Er det fordi du synes det er vanskelig å forstå at noen har en annen mening enn deg selv? For meg er det sykt og ubegripelig hvis eneste grunn er soving, uavhengig av hvor mange som føler behovet for å påpeke at det er vanlig, viktig osv osv. Å motta medikamenter eller annet som krever observasjon er et helt annet tema.

Endret av Xmasclovn
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle jeg gjøre meg vanskelig med vilje? Er det fordi du synes det er vanskelig å forstå at noen har en annen mening enn deg selv? For meg er det sykt og ubegripelig hvis eneste grunn er soving, uavhengig av hvor mange som føler behovet på for å påpeke at det er vanlig, viktig osv osv. Å motta medikamenter eller annet som krever observasjon er et helt annet tema.

Nei, det er ikke et annet tema - det er det vi diskuterer nå. SE sier at hun ble tilbudt sovemedisin men fordi baby kan bli rolig/slapp av det var hun ikke komfortabel med å ta det hjemme og ble derfor tilbudt å ta det på sykehuset heller. 

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

snurk skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke et annet tema - det er det vi diskuterer nå. SE sier at hun ble tilbudt sovemedisin men fordi baby kan bli rolig/slapp av det var hun ikke komfortabel med å ta det hjemme og ble derfor tilbudt å ta det på sykehuset heller. 

Med andre ord ikke medikamenter som krever observasjon, og som den gravide kunne tatt hjemme. Så jo det er samme tema. Du får vel heller være glad det ikke er jeg og meningsfeller som bestemmer rundt innleggelser, om denne meningen plager deg så mye.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (29 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg gjøre meg vanskelig med vilje? Er det fordi du synes det er vanskelig å forstå at noen har en annen mening enn deg selv? For meg er det sykt og ubegripelig hvis eneste grunn er soving, uavhengig av hvor mange som føler behovet for å påpeke at det er vanlig, viktig osv osv. Å motta medikamenter eller annet som krever observasjon er et helt annet tema.

Du evner iallefall ikke å sette deg inn i eller se lengre enn dine egne meninger/ tanker. Jeg personlig synes også det høres helt merkelig ut, men samtidig forstår jeg at det er en grunn til det og at andre er i en situasjon der det faktisk trengs av grunner jeg ikke vet litt om en gang. 

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt&Komplisert skrev (3 minutter siden):

Du evner iallefall ikke å sette deg inn i eller se lengre enn dine egne meninger/ tanker. Jeg personlig synes også det høres helt merkelig ut, men samtidig forstår jeg at det er en grunn til det og at andre er i en situasjon der det faktisk trengs av grunner jeg ikke vet litt om en gang. 

Her evner jeg ikke å se det fra en annen side så lenge årsaken er «å sove» uten videre utdypning. Det var det som var tema her. «…situasjon der det faktisk trengs av grunner jeg ikke vet litt om en gang» er jo da situasjoner man ikke vet noe om og som stiller seg annerledes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophie Elise hadde mye kynnere, følte seg i dårlig form og har lenge slitt med søvn.  Derfor fikk hun komme på sykehuset for å sove en natt. 
 

Når fødsel nærmer seg hender det at sykehuset gjør en vurdering og skriver inn den gravide kvinnen for natten. Det er en grunn til at man anbefales å slappe av og sove før fødsel. Nettopp fordi det er en enorm belastning for kroppen å skulle føde. Det å ikke sove er en stressrespons for kroppen og man risikerer liten fremgang i fødsel dersom mor er helt utslitt når hun går i fødsel. Hvilket igjen fører til større sannsynlighet for komplikasjoner under fødsel som igjen fører til flere inneliggende døgn i sykehus.  
 

Sophie har ikke tatt plassen til noen andre som trengte den mer. Sykehuset hadde kapasitet til å ta henne inn. 
 

Jeg syns det er fint at svangerskapsomsorgen i Norge fungerer på denne måten og unner alle å få hjelp når de trenger det.

Endret av Christin91
  • Liker 25
  • Hjerte 7
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (26 minutter siden):

Her evner jeg ikke å se det fra en annen side så lenge årsaken er «å sove» uten videre utdypning. Det var det som var tema her. «…situasjon der det faktisk trengs av grunner jeg ikke vet litt om en gang» er jo da situasjoner man ikke vet noe om og som stiller seg annerledes. 

Jeg forstår at du reagerer.

Men det er lang billigere for samfunnet å ta ekstra vare på de gravide som ellers står i fare for utvikling av langt større problemer. Hvor viktig søvn er for mennesker, det har forskning vist i mange år, og andre har også nevnt hva som kan skje om man ikke får søvn. Hvis man er så utslitt før fødsel at man ikke har krefter til å takle en fødsel på en god måte, da er det langt bedre å la kvinnen sove på sykehuset, ev. med overvåket medikamentbruk - enn å ta utgiftene for et ellers unødvendig keisersnitt, eller de enorme følgene det kan få for barn, mor og familie hvis mor pga. langvarig søvnmangel skulle gå inn i fødselsdepresjon, psykose, få angstproblematikk osv. som kan bli et langvarig problem. Skjer dette vil mor trolig trenge langvarig oppfølging i helsevesenet, psykolog o.l. Men det kan også bli alvorlig for barn(a), hvis mor pga. slike psykiske tilstander ikke greier å gi barnet nok nærhet og kontakt og kommunikasjon - det er faktisk så alvorlig at barnet kan bli varig skadet fordi det ikke får en god nok utvikling mentalt, kognitivt, følelsesmessig. Og bare ett ødelagt barn kan gjøre at det kan trenge behandling resten av livet, kommer seg kanskje aldri i jobb, takler ikke nære relasjoner osv. Og skulle dette skje, da går det jo også utover ev. andre barn i familien, familier splittes m.m.

Så selv om det i utgangspunktet høres idiotisk "overbehandlende" å la en gravid få komme inn for å sove, så kan det være veldig gode grunner til det. Enda større grunn til å gjøre det kan være om mor i tillegg f.eks. er utslitt pga. forverring av kronisk sykdom, store bekkenløsningsproblemer, alvorlig svangerskapskvalme eller andre årsaker. Kvinner som har en historie med nåværende eller tidligere psykisk sykdom kan også være langt mer utsatt for å få alvorligere følger om de over tid, som høygravid, ikke får søvn.

Egentlig er denne diskusjonen litt meningsløs i denne tråden, da ingen av oss vet tilstanden til Sofie Steen Isachsen nå. Men om hun har vært på sykehus for å sove, da har helsevesenet vurdert det som nødvendig, og de har hatt kapasitet til å ta henne inn. Dessuten vet vi at via sine ulike sosiale medier i årevis har bedriftseier brettet ut om flere påståtte psykiske diagnoser hun har. Dermed ved vi at hun, om de diagnosene hun selv har påstått å ha stemmer, nok regnes å kunne være i en risikogruppe for å gå inn i alvorligere psykisk sykdom i forbindelse med graviditeten, fødselen og tiden etter. At hun har et forholdsvis nylig, ganske alvorlig rusproblem, vil ytterligere forsterke risiko. Alt i alt er det nok ikke så rart om helsevesenet har ment at - siden de hadde kapasitet - så var det best å la henne komme inn. Jeg tenker at med alle hennes problemer med psyken, så er det i alles interesse at hun får noe hjelp for å ikke bikke over i f.eks. en alvorlig psykose.

(Og ang. å ligge på andre avdelinger - det gjøres selvfølgelig om det er krise. Men i dag er hver avdeling som regel såpass spesialiserte, har sine egne prosedyrer som må følges, utstyr som kun er tilpasset pasientgruppen de er spesialister på. Det betyr at en ev. høygravid kvinne som trenger å følges opp, hun vil kreve mer ressurser om hun plasseres på en helt annen avdeling, og personell fra føden må stadig ut av fødeavdelingen for å følge opp den gravide på en annen avdeling. Noen ganger må man da også ta med utstyr for å overvåke spesifikke ting, noe som igjen gjør at utstyret da blir mindre tilgjengelig for andre på fødeavdelingen. Det er gode grunner for at sykehusene helst ikke legger pasienter på en annen avdeling enn de egentlig hører til - fordi oppfølgingen dessverre ofte blir dårligere.)

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (3 timer siden):

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

Men du vet ho ikke grunnen til at Sophie fikk overnatte på sykehus. Utrolig hvor dømmende man skal være overfor andre! Det kan være MANGE grunner til at hun fikk sovedosen. Hun sa selv at lang tid uten søvn, påvirket psyken. Ingen her vet hva det innebar. 

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (7 timer siden):

Her evner jeg ikke å se det fra en annen side så lenge årsaken er «å sove» uten videre utdypning. Det var det som var tema her. «…situasjon der det faktisk trengs av grunner jeg ikke vet litt om en gang» er jo da situasjoner man ikke vet noe om og som stiller seg annerledes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber som helsepersonell på en annen avdeling, så dette er ikke nødvendigvis faglig riktig det jeg sier, det er generelt mer fokus i sykehus og pasientomsorgen nå på søvn og hvile da det viser seg å ha stor betydning for forløpet.
 

Det er ikke uvanlig at en førstegangsfødende har plagsomme kynnere oh modningsrier i ukesvis før fødsel, for så å være i aktiv fødsel i 12-24 timer. 
For de fleste så går dette fint, men jo mer utslitt mor er allerede før siste fase i fødsel jo større fare er det for for lite fremdrift og komplikasjoner underveis. 
Det er mange som strever med fødselsdepresjoner og i SE sitt tilfelle er det nok gjort kjent for sykehuset i hennes papirer at det må tas hensyn til hennes tidligere og nåværende psykiske helse. 
Det er noe som heter barselpsykose som også er veldig alvorlig. 
 

Jeg synes det er kjempefint at helsevesnet kan ta inn gravide som et forebyggende tiltak når det er plass og resurser til det. Det er ikke alltid stappa fult og gravide som føder på pasientkjøkkenet slik media skriver hver sommer. 

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også huske på at søvnen ikke bare er viktig for en ukomplisert fødsel, men å ha fått hvile før fødsel for fødselens skyld OG tiden etter som er krevende med en kropp som skal leges, amming, lære å kjenne en liten, lære å tilpasse seg en helt annen hverdag osv. Er nok ikke alle som er så heldig og får en god natts søvn etter fødsel. Værtfall ikke SE som sliter med det fra før av. 

Håper hun får den styrken og hvilen hun trenger for de neste dagene, og ønsker henne lykke til med både fødsel og dagene etter ❤️

Endret av Enkelt&Komplisert
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pidla skrev (På 25.4.2024 den 10.03):

Det høres skikkelig lurt ut at babyen får mange å forholde seg til som ikke er mamma og pappa i en tidlig og sårbar fase. Hvor er samvittigheten hennes? Er det bare meg meg meg hele tida? Hun er så klisje på seg selv!

Hun er jo ikke som hun skal være tydeligvis, inntrykket mitt av henne er at hun bare anser ungen for et nytt tilbehør. Et mulig slitsomt. Aldri sett en sånn vinkling en gravid har mot å bli mor. Håper det bare er skuespill.

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (14 timer siden):

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

Hadde du sagt det samme om det var din datter som ble lagt inn for observasjon? Hadde du bedt henne om og komme seg hjem med en gang fordi hun tar opp plassen 

  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margit777 skrev (20 minutter siden):

Hun er jo ikke som hun skal være tydeligvis, inntrykket mitt av henne er at hun bare anser ungen for et nytt tilbehør. Et mulig slitsomt. Aldri sett en sånn vinkling en gravid har mot å bli mor. Håper det bare er skuespill.

Kan godt hende morsinstinktet kicket inn og hun endrer syn på det å få barn når hun faktisk får den lille i armene og hjem. Enig i at det hittil har virket som at hun ser på baby som en accessorie og kontent til so-me der hun kan spille rollen som en ung, nyrik mamma. Men så har hun jo delt at hun skal ha mye hjelp til babyen, både av ansatte som nanny og sleep coach, foreldrene skal delta og ikke minst barnefar som blir 100% hjemmeværende mens hun går tilbake til jobb etter 6 uker. Så er jo mulig hun kan vedlikeholde sin nåværende livsstil samtidig som hun er blitt mor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (14 timer siden):

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

Ja gud forby at en høygravid førstegangsgravid kvinne får omsorg og hjelp til et av de mest grunnleggende menneskelige behovene før hun skal gjennom en fødsel. Herregud ta deg sammen. 

  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...