Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Gjest Hesten88
Skrevet
Nightcrawler skrev (Akkurat nå):

Det er saklig debatt her inne om påvirkningen hun har på ungdom. Hvordan får du det til å bli mobbing? Det er nå engang slik at på et forum så vil man få ulike meninger. Ser at denne tråden har vært blant de mest aktive de siste dagene. Det er kanskje en grunn til det? Måten hun driver business på provoserer mange, og folk har ytringsfrihet. Hadde det vært slengt ut stygge kallenavn her eller annen upassende oppførsel, hadde garantert moderatorteamet har tatt affære, og folk hadde ikke stått på siden og ledd av det. Det er saklig kritikk her, folk er redde for påvirkningen hun har på ungdom i dag. Igjen - hvordan får du det til å bli mobbing?

Hadde folk her inne holdt seg til sak og ikke person, hadde jeg aldri skrevet noe som helst. Det er ikke tilfellet at denne tråden dreier seg om hennes buisness alene. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Hesten88
Skrevet
Citha skrev (1 minutt siden):

Den såkalte bedriften...? Dette blir for dumt.
Om det er vanskelig for personen bak selskapet (som forresten tjener mange millioner i året) å forholde seg til kritikk, så står hun helt fritt til å f.eks slutte med å lage seksualisert reklame rettet mot barn. 

Link takk, til den seksualiserte reklamen rettet mot barn? 

Skrevet (endret)
Hesten88 skrev (3 minutter siden):

Hadde folk her inne holdt seg til sak og ikke person, hadde jeg aldri skrevet noe som helst. Det er ikke tilfellet at denne tråden dreier seg om hennes buisness alene. 

Nå er det slik at Sophie Elise har laget en business rundt sitt virke som enkeltperson. Det er kun hun som fronter selskapet (som bærer hennes navn også, faktisk). Da blir det vanskelig å skulle kunne si at "Ja, jeg snakker om firmaet" hele tiden. Sophie Elise bidrar selv til å holde den grensen ganske flytende. Det er bare å se på hvordan det er nå, bedriften Sophie Elise får en pris, hun uttaler seg som om Redd Barna har gitt henne pris for at hun er en dårlig person. Det har de ikke.

Endret av Nightcrawler
*skrivefeil
  • Liker 17
Gjest Hesten88
Skrevet
Citha skrev (2 minutter siden):

Den såkalte bedriften...? Dette blir for dumt.
Om det er vanskelig for personen bak selskapet (som forresten tjener mange millioner i året) å forholde seg til kritikk, så står hun helt fritt til å f.eks slutte med å lage seksualisert reklame rettet mot barn. 

Om hun ikke forholder seg til kritikk er det uheldig for hennes del, men igjen, hvorfor fortsetter alle å «hype» henne ved å bry seg da? Det støtter jo bare hennes økonomi og omsetning. All PR-er god PR...eller noe sånn..

Skrevet
Hesten88 skrev (Akkurat nå):

Om hun ikke forholder seg til kritikk er det uheldig for hennes del, men igjen, hvorfor fortsetter alle å «hype» henne ved å bry seg da?

Det er en forskjell på å "hype" henne og på å uttale seg kritisk til hvordan firmaet Sophie Elise opererer (sorry dårlig ordvalg) på sosiale medier. For ordens skyld.

• Liker 12
Skrevet
Just now, Hesten88 said:

Om hun ikke forholder seg til kritikk er det uheldig for hennes del, men igjen, hvorfor fortsetter alle å «hype» henne ved å bry seg da? Det støtter jo bare hennes økonomi og omsetning. All PR-er god PR...eller noe sånn..

Jeg hyper henne ikke. Jeg kritiserer kritikkverdige forhold hos millionbedrifter. Og det ønsker jeg å fortsette med, fordi jeg bryr meg om alle som blir påvirket negativt. 

2 minutter siden, Hesten88 said:

Hun ligger i bikini på en strand hvor det er badetemperatur? Og ingen andre enn henne har en rumpe eller bruker bikini? 
Menneskekroppen skal være stygg og hemmelig? 

Du har ikke skjønt noen ting av dette her, du. 

• Liker 36
Skrevet
Hesten88 skrev (2 minutter siden):

SE eier en millionbedrift. Hun er på jobb. I ethvert yrke har man et yrkesetisk ansvar for hvordan man fremstår i kommunikasjonen med kunder, klienter eller pasienter. Influencere driver med salg og markedsføring. De har altså en kommunikasjon utad for å kunne selge produkter og tjenester. Utfordringen med influencere er at de i stor grad bruker eget navn i markedsføringen. Det skaper, dessverre, et svakt skille mellom person og bedrift, men det fritar allikevel ikke influenceren for kritikk om deler av kommunikasjonen er basert på villedelse, løgn, skadelig påvirkning og seksualisering. Influencere ønsker å bli anerkjent som arbeidere i et selvstendig yrke. De kan ikke både bli tatt seriøst, og samtidig være skånet for all kritikk om de fronter ting som er uetisk ift den jobben de har. 

• Liker 23
Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

De kan ikke både bli tatt seriøst, og samtidig være skånet for all kritikk om de fronter ting som er uetisk ift den jobben de har.

:duskedame:

• Liker 14
Skrevet (endret)
Hesten88 skrev (8 minutter siden):

Vi må snakke om ting som er viktige. Bloggere har stor innflytelse på barn og unge. Det er en plattform som har vokst frem som mange bruker. Sofie Elise har selv valgt å gjøre om livet sitt til en bedrift - en bedrift som tjener flere millioner hvert år. Hun vil få en del kritikk til tider som vil gå på hva slags holdninger hun fronter og hva slags syn hun fronter. Kvinner har kjempet seg ut av rollene fra å bare være sexy og til at man skal stå i en likestilt rolle med menn. Rett på økonomisk frihet, rett til å stemme. Ja, egentlig rett til selvstendighet. 

Har du sett noen menn som står og reklamerer for f.eks språkreiser og bøker nærmest naken? Nei. Det er ikke det. De vet at de har kunnskapen og hjernen til å tjene penger uten å kle seg naken. Det er der man ønsker seg for kvinner, og da Sofie Elise som er en stor påvirkning på ung - som da skal nedverdige kvinner sin rolle i samfunnet om at de kun er pupper, rumpe og fitte. 

Endret av Sylveon
  • Liker 17
Gjest Hesten88
Skrevet
Citha skrev (2 minutter siden):

Jeg hyper henne ikke. Jeg kritiserer kritikkverdige forhold hos millionbedrifter. Og det ønsker jeg å fortsette med, fordi jeg bryr meg om alle som blir påvirket negativt. 

Du har ikke skjønt noen ting av dette her, du. 

Jeg skjønner prinsippene folk kommer med og kan være enig i at hun markedsfører seg uheldig og feil. Jeg er i midlertidig ikke enig i at det skal være fritt frem for alle å hakke løs på et medmenneske basert på det grunnlaget.

At det faller deg og andre her inne naturlig å utvise slik atferd ved første og beste anledning, sier langt mer om dere enn om meg. Selvom «dere» er alle mot en...eller to?☺️👌🏻

Skrevet

At det faller deg og andre her inne naturlig å utvise slik atferd ved første og beste anledning, sier langt mer om dere enn om meg. Selvom «dere» er alle mot en...eller to?☺️👌🏻

"Slik atferd"?

• Liker 9
Skrevet
Just now, Hesten88 said:

Jeg skjønner prinsippene folk kommer med og kan være enig i at hun markedsfører seg uheldig og feil. Jeg er i midlertidig ikke enig i at det skal være fritt frem for alle å hakke løs på et medmenneske basert på det grunnlaget.

Jeg har ennå ikke sett eksempler på verken mobbing, hets eller at noen "hakker løs på medmennesker". Sofie Steen Isachsen er sikkert kjempekul og grei og snill, jeg kjenner ikke henne. Jeg snakker om (og kritiserer) Sophie Elise AS.

• Liker 21
Skrevet
Uatskillelig skrev (3 minutter siden):

SE eier en millionbedrift. Hun er på jobb. I ethvert yrke har man et yrkesetisk ansvar for hvordan man fremstår i kommunikasjonen med kunder, klienter eller pasienter. Influencere driver med salg og markedsføring. De har altså en kommunikasjon utad for å kunne selge produkter og tjenester. Utfordringen med influencere er at de i stor grad bruker eget navn i markedsføringen. Det skaper, dessverre, et svakt skille mellom person og bedrift, men det fritar allikevel ikke influenceren for kritikk om deler av kommunikasjonen er basert på villedelse, løgn, skadelig påvirkning og seksualisering. Influencere ønsker å bli anerkjent som arbeidere i et selvstendig yrke. De kan ikke både bli tatt seriøst, og samtidig være skånet for all kritikk om de fronter ting som er uetisk ift den jobben de har. 

Enig med alt :pls: men spesielt til det uthevede. Ja, det skaper et svakt skille mellom person og bedrift, men det betyr ikke at vi kan late som problemene ikke eksisterer fordi at bloggerne dessverre kan ende opp med å føle seg såret. 

Skulle tatt seg ut om Bent Høie sto i spørretimen i Stortinget og sutret over personangrep og mobbing når han fikk spørsmål fra opposisjonen eller at han sto foran pressen og sutret over personangrep og mobbing hvis han fikk kritiske spørsmål. Han har et yrkesansvar og han vet at han er på jobb. Han tar seg sammen og svarer ordentlig. 

• Liker 23
Skrevet (endret)
Hesten88 skrev (23 minutter siden):

Fordi kroppspress er et reelt, og STORT, samfunnsproblem. 

Endret av Uatskillelig
  • Liker 34
Gjest Hesten88
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Fordi kroppspress er et reelt, og STORT, samfunnsproblem. 

Ja, det er det, men det blir garantert ikke mindre av å presse det over på enkeltpersoner som åpenbart allerede har følt på kroppspresset. Touché.

Skrevet

Ja, det er det, men det blir garantert ikke mindre av å presse det over på enkeltpersoner som åpenbart allerede har følt på kroppspresset. Touché.

Influencere som selv har følt på kroppspress bør vel ikke bidra til det samme problemet?

• Liker 42
Skrevet

Ja, du, den satt.

Det er ikke snakk om å presse kroppspresset over på Sophie Elise. Poenget her er å si "Du, hallo, hva er det du holder på med?" eller (siden det er svært viktig å skille mellom firma og enkeltperson) "Firmaet drives på en etisk uforsvarlig måte, måten innholdet til firmaet på sosiale medier påvirker ungdom er ikke grei, og nå må firmaet vennligst prøve tenke gjennom den rollen firmaet har". Dette ble komplisert, men du skjønner greia.

• Liker 33
Gjest Hesten88
Skrevet
Uatskillelig skrev (Akkurat nå):

Influencere som selv har følt på kroppspress bør vel ikke bidra til det samme problemet?

Nei, og vi andre forøvrig i samfunnet bør tilsvarende ikke få andre til å føle seg dårlige basert på utseende, influencere eller ei. Vi er alle mennesker med vår egen verdi og historie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...