Gå til innhold

Sophie Elise

Fremhevede innlegg

Gjest Hesten88
Skrevet (endret)
Nightcrawler skrev (31 minutter siden):

Først og fremst, kan du vise konkrete eksempler på "hudfletting og mobbing" som har foregått i tråden her? Du er ikke den første som sier at det er vært mobbing her (snakker nå fra og med jeg har vært med i debatten her, av naturlige årsaker kan ikke jeg svare for hva som eventuelt har vært skrevet her tidligere) - men dersom du hadde kunnet fremvise konkrete beviser på det, ja - da hadde du faktisk vært den første til det.

Jeg har aldri møtt Sophie Elise, men jeg har fulgt henne på sosiale medier siden hun var 17 år gammel. Vi er omtrent like gamle. Selvfølgelig lever vi totalt forskjellige liv, og jeg vet like lite om hvordan det er å være kjendis, som hun vet hvordan det er å jobbe 07-15 hver dag. Vi har ulike erfaringer. Likevel synes jeg det er ganske drøyt at du sammenligner dette med "heksebålene som foregikk i dette ganske land fra 1500-1800-tallet". For ikke å snakke om, så er det en ganske dårlig sammenlignelse.

De som ble brent på bål var uskyldige, Sophie Elise er ikke en uskyldig part her.

Det er for lett å si at foreldrene må passe på hva ungene eksponeres for. Selvfølgelig har foreldre rett til, og ansvar for, å passe på barna sine. Hvor lett tror du det er å passe på samtlige instagramkontoer som følges? Eller hvilke serier ungene ser på? For det som tidligere var bloggere, det er influencere som når ut til hver eneste kanal. Som en person treffende sa tidligere i tråden her; Sophie Elise har praktisk talt klippekort på programmer hos TV2.

Hun har også, igjen noe som har blitt påpekt her opptil flere ganger, blitt kåret til en av de mektigste kvinnene i Norge.

Skal hun med den enorme påvirkningskraften hun har, ikke måtte svare for måten hun holder på? Virkelig?

Jeg er uenig i at det er en dårlig sammenligning, dette med heksebål. Ikke fordi hverken S.E eller de kvinnene som ble brent på bålet var skyldige i alt eller ingenting, men fordi jeg ser et menneske oppi alt dette. Og fordi det handlet da og nå om massene av folk, som skal bestemme hva ett annet menneske er eller står for, uten å egentlig kjenne vedkommende personlig. Så man kan absolutt trekke paraleller til heksebålene. 

Her inne er det en gjeng med såkalte voksne mennesker som påberoper seg retten til å fortelle hva en annen person har gjort feil eller hvor feil denne personen er, samtidig som det snakkes om psykiske vanskeligheter og diagnoser kastes rundt forbi over en lav sko om samme menneske. Om ikke det er mobbing eller tilsvarende heksebål, når fåtallet kjenner henne personlig, så vet ikke jeg.

Jeg står totalt på utsiden av dette og stiller et par spørsmål og fremmer et par meninger og blir truet med rapportering og blir forsøkt påtvunget andre meninger. Dette er så typisk norsk. Og så usunt. Det er skikkelig mobbekultur, men man fraskriver seg eget ansvar og sabler ned et usikkert menneske som er veldig medie-styrt (E.S.) og tenker at nå har  man endelig funnet en ny unnskyldning for det ene eller det andre problemet man selv har?? Samtidig som man hetser en annen person for å være årsaken og samtidig som man snakker om hvilke problemer den aktuelle personen har eller ikke?? 

Hun har et ansvar, hele poenget mitt er at det har du og alle andre som holder liv i debattene eller påpeker hva hun har gjort eller ikke, også.... som fører til at hun fortsetter å påvirke. Dere som er så himla opptatt av andre enn dere selv, er jo dem som livnærer og kontinuerer disse influencerene sin næring.

Hvorfor bry seg så mye om hva andre velger å bruke livet sitt på? Jeg skjønner det genuint ikke. Og jeg driter i det. 

Endret av Hesten88
Videoannonse
Annonse
Skrevet
J.. skrev (8 timer siden):

Kort pause i ekkokammeret.

20210211_145257.jpg

20210211_145311.jpg

20210211_145326.jpg

20210211_150253.jpg

20210211_150718.jpg

Du glemte «forsiden» til den storyen 😂

A88B3678-D81C-491A-9A1B-06161743F7B3.jpeg

• Liker 12
Skrevet
MzMe skrev (1 minutt siden):

Du glemte «forsiden» til den storyen 😂

A88B3678-D81C-491A-9A1B-06161743F7B3.jpeg

Kjenner jeg får gåsehud i hodebunnen.

• Liker 10
Skrevet
J.. skrev (5 minutter siden):

Fordi ingen (media) gidder å skrive om det.

De har jo gitt henne en stemme, og mulighet for å påvirke ytterligere. 

Nightcrawler skrev (5 minutter siden):

Det som jeg tror er problematisk i mange av de sakene som har omhandlet influensere i sosiale medier, er at de har muligheten til å la kommunikasjonen kun være enveis. F.eks ved at de gjør profilene sine på Instagram private, skrur av kommentarfelt og kan vinkle ting akkurat slik de vil. Det er en begrensning av ytringsfriheten som jeg synes er især problematisk når det dreier seg om enmannsforetak (om man skal kategorisere Sophie Elise som det) som har enorm påvirkning.

I mitt stille sinn tenker jeg at det er vel lovgivning mot å reklamere for barn. Nå har ikke jeg tall på hvor mange av Sophie Elise sinere følgere som er mindreårige, men jeg synes de må beskyttes mot skadelig påvirkning.

Usikker på hvordan det skal la seg gjennomføre i praksis, men noe må gjøres. Den saken er klar. (Tenker jeg, da.) Så håper vel på en eller annen måte at hun - beklager, jeg må ikke trampe på noen tær her nå, vil ikke bli kategorisert som mobber - firmaet, må innse at de bør endre virksomheten sin.

Ja, meget spesiell form for forretningsdrift. Kan bare luke ut det som ikke passer, kalle berettighet kritikk for mobbing og hets. Skulle likt å se Vy eller FHI operere slik. 

Skrevet
Hesten88 skrev (1 minutt siden):

Jeg står totalt på utsiden av dette og stiller et par spørsmål og fremmer et par meninger og blir truet med rapportering og blir forsøkt påtvunget andre meninger. Dette er så typisk norsk. Og så usunt. Det er skikkelig mobbekultur, men man fraskriver seg eget ansvar og sabler ned et usikkert menneske som er veldig medie-styrt (E.S.) og tenker at nå har  man endelig funnet en ny unnskyldning for det ene eller det andre problemet man selv har?? Samtidig som man hetser en annen person for å være årsaken og samtidig som man snakker om hvilke problemer den aktuelle personen har eller ikke?? 

Hun har et ansvar, hele poenget mitt er at det har du og alle andre som holder liv i debattene eller påpeker hva hun har gjort eller ikke, også.... som fører til at hun fortsetter å påvirke. Dere som er så himla opptatt av andre enn dere selv, er jo dem som livnærer og kontinuerer disse influencerene sin næring.

Hvorfor bry seg så mye om hva andre velger å bruke livet sitt på? Jeg skjønner det genuint ikke. Og jeg driter i det. 

Jeg har ikke truet deg med rapportering, så vil bare si at det stiller jeg meg utenforstående til. Jeg er av den oppfatning av det er viktig å få fram ulike meninger - men samtidig mener jeg at man må kunne ytre ting om virksomheten til en av Norges mektigste kvinner uten å bli stemplet som mobber. Det er klart, på begge sider i denne debatten vil man finne råtne epler i treet. Om det er noen her som oppriktig mener at jeg har mobbet Sophie Elise (og kan vise til eksempler på hvor jeg har gjort det), så skal jeg selvfølgelig beklage det. Min intensjon har aldri vært, og kommer heller ikke til å være, å mobbe Sophie Elise. Jeg står for hva jeg har skrevet i tråden her - jeg mener at Sophie Elise som AS må få beskjed om at folk reagerer på hvordan hun holder på. At folk forsvarer det - selvfølgelig helt greit, men debatten må få leve. Synes jeg. Ellers blir det bare et scenario hvor Sophie Elise (og andre) kan gjøre som de vil, si det de vil, og så skru av kommentarfelt og på den måten gjøre seg utilgjengelig for kritikk. Det ungdommene ikke ser, det tenker de nødvendigvis heller ikke over. Tar man en kikk på Sophie Elise sitt kommentarfelt på Instagram, ser man at kritikken tas bort ganske fort (hun kontrollerer jo også hvem som følger henne). Det sender ikke ut bra signaler til ungdommer. Igjen - personlige meninger om hvordan hun som AS, businesskvinne, driver på.

Nå skal jeg være litt ufin, beklager på forhånd. Jeg ser at det er flere her som argumenterer for at vi som er aktive i tråden her, gidder bruke tid på dette. Men igjen - jaggu sitter dere og svarer i de samme trådene. Jeg er hverken bedre eller dårligere enn noen andre her inne. Stikk i strid med hva du og andre kanskje mener om meg, så tillegger jeg ikke folk egenskaper de ikke har. Derfor synes jeg det blir urettferdig at folk skal kritisere en for at man bruker forumet for det det nettopp er; et sted hvor man kan ytre de meningene man måtte ha, innenfor et visst regelverk. Ytringsfriheten står ganske sterkt i Norge, forutsatt at man ikke bryter noen regler.

Du sier du "driter i det", da lurer jeg på - hvorfor svarer du i tråden her da?

• Liker 28
Gjest Hesten88
Skrevet
Nightcrawler skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke truet deg med rapportering, så vil bare si at det stiller jeg meg utenforstående til. Jeg er av den oppfatning av det er viktig å få fram ulike meninger - men samtidig mener jeg at man må kunne ytre ting om virksomheten til en av Norges mektigste kvinner uten å bli stemplet som mobber. Det er klart, på begge sider i denne debatten vil man finne råtne epler i treet. Om det er noen her som oppriktig mener at jeg har mobbet Sophie Elise (og kan vise til eksempler på hvor jeg har gjort det), så skal jeg selvfølgelig beklage det. Min intensjon har aldri vært, og kommer heller ikke til å være, å mobbe Sophie Elise. Jeg står for hva jeg har skrevet i tråden her - jeg mener at Sophie Elise som AS må få beskjed om at folk reagerer på hvordan hun holder på. At folk forsvarer det - selvfølgelig helt greit, men debatten må få leve. Synes jeg. Ellers blir det bare et scenario hvor Sophie Elise (og andre) kan gjøre som de vil, si det de vil, og så skru av kommentarfelt og på den måten gjøre seg utilgjengelig for kritikk. Det ungdommene ikke ser, det tenker de nødvendigvis heller ikke over. Tar man en kikk på Sophie Elise sitt kommentarfelt på Instagram, ser man at kritikken tas bort ganske fort (hun kontrollerer jo også hvem som følger henne). Det sender ikke ut bra signaler til ungdommer. Igjen - personlige meninger om hvordan hun som AS, businesskvinne, driver på.

Nå skal jeg være litt ufin, beklager på forhånd. Jeg ser at det er flere her som argumenterer for at vi som er aktive i tråden her, gidder bruke tid på dette. Men igjen - jaggu sitter dere og svarer i de samme trådene. Jeg er hverken bedre eller dårligere enn noen andre her inne. Stikk i strid med hva du og andre kanskje mener om meg, så tillegger jeg ikke folk egenskaper de ikke har. Derfor synes jeg det blir urettferdig at folk skal kritisere en for at man bruker forumet for det det nettopp er; et sted hvor man kan ytre de meningene man måtte ha, innenfor et visst regelverk. Ytringsfriheten står ganske sterkt i Norge, forutsatt at man ikke bryter noen regler.

Du sier du "driter i det", da lurer jeg på - hvorfor svarer du i tråden her da?

Du blander meg med andre brukere her altså, les igje ......jeg har engasjert meg i kveld, men annerkjenner å ikke følge bloggere eller å interessere meg for kjendiser generelt. De er bare mennesker de også. 

Jeg skriver jo rett ut i mitt innlegg at jeg driter i å blande meg i andres livsførsel og at jeg genuint ikke skjønner hvorfor det fører til så mange meninger eller en egen tråd på et kvinneforum hva en influencer gjør eller ikke. 

Skrevet
Jaymie skrev (4 minutter siden):

Den var ryddig og fin. 

Enig! 

Skrevet
Hesten88 skrev (Akkurat nå):

Du blander meg med andre brukere her altså, les igje ......jeg har engasjert meg i kveld, men annerkjenner å ikke følge bloggere eller å interessere meg for kjendiser generelt. De er bare mennesker de også. 

Jeg skriver jo rett ut i mitt innlegg at jeg driter i å blande meg i andres livsførsel og at jeg genuint ikke skjønner hvorfor det fører til så mange meninger eller en egen tråd på et kvinneforum hva en influencer gjør eller ikke. 

Og igjen lurer jeg på da, hvis det ikke er av interesse for deg whatsoever, hvorfor du sitter og svarer i en tråd om Sophie Elise. Virkelig. Hvis du er interessert i et lenger svar skal jeg gi det til deg, men ja.

• Liker 15
Skrevet (endret)
Hesten88 skrev (På 11.2.2021 den 23.38):

Hvorfor bry seg så mye om hva andre velger å bruke livet sitt på? 

Vi bryr oss fordi det hun, og andre influencere, fronter er med på å øke kroppspresset til en hel generasjon. Influencere, eller påvirkere, har et etisk og juridisk ansvar for hvordan de fremstår og reklamerer for produkter. Ensidig og negativ påvirkning må være lov å kritisere.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 18
Gjest Hesten88
Skrevet
Nightcrawler skrev (4 minutter siden):

Og igjen lurer jeg på da, hvis det ikke er av interesse for deg whatsoever, hvorfor du sitter og svarer i en tråd om Sophie Elise. Virkelig. Hvis du er interessert i et lenger svar skal jeg gi det til deg, men ja.

Hm...nei jeg synes bare det er jævlig spesielt at x-antall voksne mennesker sitter og hetser en «offentlig» person. Et annet menneske. Beklager så mye for min input, det skal selvfølgelig aldri gjenta seg. Skal slette brukeren min siden jeg ikke er i stand til å føye meg for mobben her inne. 

Se på det som en tidlig julegave😘🎅🏼

Skrevet

Hm...nei jeg synes bare det er jævlig spesielt at x-antall voksne mennesker sitter og hetser en «offentlig» person. Et annet menneske. Beklager så mye for min input, det skal selvfølgelig aldri gjenta seg. Skal slette brukeren min siden jeg ikke er i stand til å føye meg for mobben her inne. 

Ok, i stad mobbet vi, nå hetser vi? Du klarer jo ikke gi et eneste eksempel på det. Ingen her har hintet om at du skal slette noen bruker eller at du må bøye deg for mobben, så den kunne du elegant spart deg for. Takk for emojiene, forresten.

• Liker 21
Skrevet
Uatskillelig skrev (1 minutt siden):

Vi bryr oss fordi det hun, og andre influencere, fronter er med på å øke kroppspresset til en hel generasjon. Jeg har en søster på ungdomsskolen, og jeg har tidligere vært bekymret for at hun skulle la seg påvirke av dette enorme kroppsfokuset influencere fronter. Det gjelder ikke bare SE, men samtlige i samme bransje. Heldigvis er min søster der at hun bare rister på hodet og synes det er teit at folk opererer seg av kosmetiske årsaker, men alle er ikke som henne. Noen er mye mer usikre og lettpåvirkelige. Influencere, eller påvirkere, har et etisk og juridisk ansvar for hvordan de fremstår og reklamerer for produkter. Ensidig og negativ påvirkning må være lov å kritisere.

Helt enig med deg 🙌🏻

Du må slutte å kaste begreper som hets og mobbing rundt deg uten å vise spesifikke eksempler. Mesteparten av debattene inne på rampelys er konstruktiv kritikk av bedriftene og deres drift. Usakligheter blir fjernet og forsøkt ignorert. Passiv aggressivitet er ikke et godt bidrag til debatten og jeg anbefaler at du setter deg litt inn i problemstillingene ang Sophie Elise AS om du vil være med på den seriøse debatten. 

• Liker 29
Gjest Hesten88
Skrevet
Nightcrawler skrev (3 minutter siden):

Ok, i stad mobbet vi, nå hetser vi? Du klarer jo ikke gi et eneste eksempel på det. Ingen her har hintet om at du skal slette noen bruker eller at du må bøye deg for mobben, så den kunne du elegant spart deg for. Takk for emojiene, forresten.

For mobbing og hetsing står langt fra hverandre?😅👌🏻

Skrevet

For mobbing og hetsing står langt fra hverandre?😅👌🏻

Igjen dette med å slenge ut begreper uten å vise til faktiske innlegget hvor mobbing/hetsing/whatsoever har forekommet. Hva er greia?

• Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, Hesten88 said:

Prøver igjen. Hvor ser du hets og mobbing? Kan du sitere noen innlegg som inneholder dette? Jeg finner ikke noe selv, så det hadde vært fint å se hva du sikter til. 

• Liker 16
Skrevet (endret)
Nightcrawler skrev (3 minutter siden):

Igjen dette med å slenge ut begreper uten å vise til faktiske innlegget hvor mobbing/hetsing/whatsoever har forekommet. Hva er greia?

Avsporinger? Åpenbart at en redelig debatt ikke er på agendaen. 

Endret av Lin11
Gjest Hesten88
Skrevet
Citha skrev (2 minutter siden):

Prøver igjen. Hvor ser du hets og mobbing? Kan du sitere noen innlegg som inneholder dette? Jeg finner ikke noe selv, så det hadde vært fint å se hva du sikter til. 

Nei, vet du hva. Det er ikke det at man ikke kan se feil eller uetiske sider ved E.S, men at alle dere som har sterke meninger her inne ikke er i stand til å se at det kollektivt samlet blir det samme som hetsing og mobbing av enkeltpersonen, som fronter den såkalte bedriften hun står bak, er for meg mer skremmende enn alle hennes utsagn og operasjoner til sammen...

Skrevet
Hesten88 skrev (1 minutt siden):

Nei, vet du hva. Det er ikke det at man ikke kan se feil eller uetiske sider ved E.S, men at alle dere som har sterke meninger her inne ikke er i stand til å se at det kollektivt samlet blir det samme som hetsing og mobbing av enkeltpersonen, som fronter den såkalte bedriften hun står bak, er for meg mer skremmende enn alle hennes utsagn og operasjoner til sammen...

Det er saklig debatt her inne om påvirkningen hun har på ungdom. Hvordan får du det til å bli mobbing? Det er nå engang slik at på et forum så vil man få ulike meninger. Ser at denne tråden har vært blant de mest aktive de siste dagene. Det er kanskje en grunn til det? Måten hun driver business på provoserer mange, og folk har ytringsfrihet. Hadde det vært slengt ut stygge kallenavn her eller annen upassende oppførsel, hadde garantert moderatorteamet har tatt affære, og folk hadde ikke stått på siden og ledd av det. Det er saklig kritikk her, folk er redde for påvirkningen hun har på ungdom i dag. Igjen - hvordan får du det til å bli mobbing?

• Liker 23
Skrevet
2 minutter siden, Hesten88 said:

Den såkalte bedriften...? Dette blir for dumt.
Om det er vanskelig for personen bak selskapet (som forresten tjener mange millioner i året) å forholde seg til kritikk, så står hun helt fritt til å f.eks slutte med å lage seksualisert reklame rettet mot barn. 

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...