Gå til innhold

Politi drepte enstøing- velferdssjekk?!


I Grosny

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

10 timer siden, I Grosny skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4qVkeR/mann-skutt-og-drept-under-politiaksjon?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=GGeE1B

Det ser ut som om politiet på død og liv skulle ta seg inn til en gubbe for å sjekke helsemesige forhold. Kan det være sant? Han var svært tydelig på at han ikke ville ha besøk. Hvorfor dro ikke politiet helt enkelt  hjem igjen med oppgitt forsøk? Var politiet høye på adrenalin?

Fordi de fikk anmodning fra helsevesenet, og da plikter politiet å bistå.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, 282_NaughtySpark skrev:

Er spørsmålet egentlig om det er rett at det er politiet som er de som burde ta seg av slike situasjoner...?

Ja, for ambulansearbeidere skal ikke måtte utsette seg for unødig risiko, og har heller ikke hjemmel til å ta seg inn med makt i slike situasjoner.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stenalina skrev:

Jeg har personlig sett hvordan politiet kan fullstendig eskalere og hoppe til steget med fysisk konfrontasjon flere ganger. Har ikke noen vanskelighet med å tro at politiet kan ha mye av skylda for at det gikk som det gikk. Syns det er skremmende hvor mye tiltro folk har til politiet. 

Det sto et eller annet sted at de tilkalte forhandlere. Dette er personer med ekspertise på nettopp deeskalering. Så her er det liten grunn til å tro at politiet gjorde noe overilt.

Og de hoppet ikke til steget med fysisk konfrontasjon. Det var det den aktuelle mannen som gjorde. Flere ganger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, stenalina skrev:

Nå er alle situasjoner forskjellig, jeg adresserte problemet om hvordan politiet eskalerer situasjoner og bruker fysisk makt ganske uprovosert. Det er forsåvidt ingen hemmelighet at man som oftest får politiets versjon av hva som har skjedd og det er det. 

Kuttet med machete. Kastet syre på. Angrepet med motorsag.

"Ganske uprovosert" ja.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anocopy skrev:

Hvis man er utrolig bekymret for å bli angrepet, så må man ta tiltak for å være sikker på at man unngår å drepe vedkommende. Eksempel: flere politimenn bevæpnet med elektrosjokkvåpen. De påstår å ha brukt dette, men da må de ha bommet stygt. I så fall trenger de flere med dette, for å være sikker på å treffe ordentlig. De kan også holde avstanden og kun skyte steder som ikke har like stor sannsynlighet for å drepe, f.eks. bein. Vet ikke hvor de har skutt, men de har nok ikke skutt et veldig smart sted.

Haha... "De burde ha brukt elektrosjokkvåpen. Eh, åja, de prøvde det. Men de burde prøvd hardere!"

Seriøst, når en person er i ferd med å kappe noen ned med motorsag og elektrosjokkvåpen allerede er tatt i bruk, så hjelper det ikke å prøve enda flere elektrosjokkvåpen for da vil motorsagen treffe noen. Elektrosjokkvåpen er ikke egnet i alle situasjoner, for eksempel når det er en helt akutt situasjon. Det er fordi det er mange ting som kan gjøre at det ikke blir noen virkning.

Sitat

Er mange tiltak som kan gjøres for å unngå drap, men det har de tydeligvis ikke fått til. 

Hvordan vet du det? Du antar at "mange tiltak" er egnet i situasjonen. Bare fordi man har et middel til rådighet så betyr ikke det at det er egnet til bruk i alle situasjoner.

Endret av jabx
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, LittleMermaid skrev:

Og man har heller ingen garantier for at politiet ikke fremskyndet en slik reaksjon hos denne mannen, man har kun deres ord på det. 

Eh nei, helsevesenet var også på stedet. Hva er det med din desperasjon etter å spre grov løgn og hets?

Sitat

Spørsmålet om det er blitt for enkelt å bare drepe noen som er i psykisk ubalanse, og forklare det med selvforsvar whatsoever?

Hva er det du babler om? Du mener at de planla å henrette mannen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og svar til dette. Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, jabx skrev:

Kuttet med machete. Kastet syre på. Angrepet med motorsag.

"Ganske uprovosert" ja.

Jeg vet ikke helt om du fikk med deg at jeg skrev (begge innleggene du siterte, ja) om hvordan det er å møte politiet som den som anklages for lovbrudd, og ikke nødvendigvis denne situasjonen helt spesifikt. Det går an å ta seg tid til å lese før man svarer.

Til det første du skrev, ja jeg syns at det er overilt av politiet å drepe noen i sitt eget hjem. Jeg bryr meg ikke om grunnen.

Endret av stenalina
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Macro skrev:

Om TS er helsepersonell så vet han at de gjør alt de kan for å ta gjøre rett. Jeg som helsepersonell bør vite bedre enn å kritisere andres vurdering når jeg ikke kjenner verken pasient eller situasjon. Vi vet politiet hadde et visst kjennskap til pasienten, men helse sin erfaring vet vi ingenting om.

Det er veldig stor uenighet blant helsepersonell hvorvidt det er riktig å bruke (uniformert) politi i forbindelse med feks velferdssjekk, og det er veldig mange som er i mot dette, da de har erfaring med at det skjeldent fører noe godt med seg, og ofte bidrar til at situasjonen eskalerer. Så jo, dette kan man ha en mening om på generell basis. 

Når det gjelder akkurat denne saken opplyser pårørende på facebook at mannen er schizofren, og har isolert seg bla fordi han har angst for nettopp politi og helsevesen, og det virker ut fra kommentarfeltene at dette er en kjent sak i bygda, og dersom dette stemmer blir det jo ekstra dustete å kjøre i gang en slik aksjon. Tragisk sak for alle partner, men regner med å at politiet som vanlig kommer til å frikjenne seg selv. Artiklene om saken vinkler det foreløpig kun fra deres side.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anocopy skrev:

Hvis noen vil være for seg selv, så bør man vel respektere det. Hvorfor var de hos han i det hele tatt?

Være for seg selv, slik at han kan gå ut og skade/drepe andre mennesker?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Apollonia skrev:

Det er veldig stor uenighet blant helsepersonell hvorvidt det er riktig å bruke (uniformert) politi i forbindelse med feks velferdssjekk, og det er veldig mange som er i mot dette, da de har erfaring med at det skjeldent fører noe godt med seg, og ofte bidrar til at situasjonen eskalerer. Så jo, dette kan man ha en mening om på generell basis. 

Når det gjelder akkurat denne saken opplyser pårørende på facebook at mannen er schizofren, og har isolert seg bla fordi han har angst for nettopp politi og helsevesen, og det virker ut fra kommentarfeltene at dette er en kjent sak i bygda, og dersom dette stemmer blir det jo ekstra dustete å kjøre i gang en slik aksjon. Tragisk sak for alle partner, men regner med å at politiet som vanlig kommer til å frikjenne seg selv. Artiklene om saken vinkler det foreløpig kun fra deres side.

Det er en sak i lokalavisen her om at noe av naboene mener politiet overreagerte... Naboene oppgir at det var ubehagelig med så stort politioppbud, veisperringer osv.

Vanskelig og tragisk sak. Jeg var også først veldig kritisk til politiet, men dette har jo åpenbart blitt en svært farlig situasjon for dem på jobb - når de blir angrepet med machete og motorsag.

Det var kanskje ikke mulig for politiet å roe ned situasjonen da, - de kunne ikke bare la mannen være, åpenbart. Lett for oss å sitte og si «kunne de ikke bare ha skutt ham i beinet»...

Men at mannen må ha følt dette som en uhåndterlig trussel, det står vel ganske klart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikkegjestlenger
59 minutter siden, Apollonia skrev:

Det er veldig stor uenighet blant helsepersonell hvorvidt det er riktig å bruke (uniformert) politi i forbindelse med feks velferdssjekk, og det er veldig mange som er i mot dette, da de har erfaring med at det skjeldent fører noe godt med seg, og ofte bidrar til at situasjonen eskalerer. Så jo, dette kan man ha en mening om på generell basis. 

Når det gjelder akkurat denne saken opplyser pårørende på facebook at mannen er schizofren, og har isolert seg bla fordi han har angst for nettopp politi og helsevesen, og det virker ut fra kommentarfeltene at dette er en kjent sak i bygda, og dersom dette stemmer blir det jo ekstra dustete å kjøre i gang en slik aksjon. Tragisk sak for alle partner, men regner med å at politiet som vanlig kommer til å frikjenne seg selv. Artiklene om saken vinkler det foreløpig kun fra deres side.

For å bruke et konkret eksempel for å balansere påstanden din: så du på dokumentarserien "113" som omhandlet ambulansetjenesten i Tromsø? Der fikk ambulansen i oppdrag å gjennomfør en velferdsjekk av en mann med psykiske problemer. Det var historikk på mannen og ambulansen fikk med en politipatrulje. Før patruljen kom snakket de i ambulansen om at de ønsket patruljen inn først, dersom mannen var skikkelig dårlig. 

 

Det kan godt være at enkelte i helsevesenet er kritiske (du må gjerne dokumentere påstanden din..), men alternativet er at helsepersonell med null trening og erfaring med voldelige personer går inn i en farlig situasjon de ikke har hjemmel til å takle. 

 

Media er som regel svært kritiske til politiet når det er utført maktmidler. At artiklene du har lest ikke er det denne gangen, bør kanskje være en indikasjon. Kanskje.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikkegjestlenger
1 time siden, stenalina skrev:

Jeg vet ikke helt om du fikk med deg at jeg skrev (begge innleggene du siterte, ja) om hvordan det er å møte politiet som den som anklages for lovbrudd, og ikke nødvendigvis denne situasjonen helt spesifikt. Det går an å ta seg tid til å lese før man svarer.

Til det første du skrev, ja jeg syns at det er overilt av politiet å drepe noen i sitt eget hjem. Jeg bryr meg ikke om grunnen.

Du bryr deg ikke om grunnen? Så helsevesen / politi skulle latt han holde på med machete, syre og motorsag?

Med unntak av å ikke hjelpe psykisk syke (greia med psykisk syke er at de ikke alltid skjønner at de har en lidelse), hva skal man gjøre med slike? La de gå gatelangs?

 

Nok av eksempler på psykisk syke som har drept tilfeldige folk på gata. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet i Norge er ikke kjent for å være triggerhappy. Når en person er skutt og drept, er det en indikasjon på at situasjonen ble oppfattet som virkelig alvorlig. Som "fyren var helt åpenbart psykisk ustabil, og kom i fullt firsprang med motorsag mot kollegaen din" (spekulasjon). Da må du reagere raskt og effektivt.

Det er naturligvis tragisk at en psykisk syk person ble drept.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, stenalina skrev:

Jeg vet ikke helt om du fikk med deg at jeg skrev (begge innleggene du siterte, ja) om hvordan det er å møte politiet som den som anklages for lovbrudd, og ikke nødvendigvis denne situasjonen helt spesifikt. Det går an å ta seg tid til å lese før man svarer.

Til det første du skrev, ja jeg syns at det er overilt av politiet å drepe noen i sitt eget hjem. Jeg bryr meg ikke om grunnen.

Det er ikke overilt å beskytte seg mot noen som prøver å drepe en.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apollonia skrev:

Det er veldig stor uenighet blant helsepersonell hvorvidt det er riktig å bruke (uniformert) politi i forbindelse med feks velferdssjekk, og det er veldig mange som er i mot dette, da de har erfaring med at det skjeldent fører noe godt med seg, og ofte bidrar til at situasjonen eskalerer.

Nei, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sveva skrev:

Det er en sak i lokalavisen her om at noe av naboene mener politiet overreagerte... Naboene oppgir at det var ubehagelig med så stort politioppbud, veisperringer osv.

Vanskelig og tragisk sak. Jeg var også først veldig kritisk til politiet, men dette har jo åpenbart blitt en svært farlig situasjon for dem på jobb - når de blir angrepet med machete og motorsag.

Det var kanskje ikke mulig for politiet å roe ned situasjonen da, - de kunne ikke bare la mannen være, åpenbart. Lett for oss å sitte og si «kunne de ikke bare ha skutt ham i beinet»...

Men at mannen må ha følt dette som en uhåndterlig trussel, det står vel ganske klart.

Selvsagt er det ubehagelig med masse politi, sperringer, osv. Det vitner om at det skjer noe alvorlig, og ingen vil jo at det skal skje i nabolaget. Men bare fordi noen synes det er ubehagelig så betyr ikke det at det var galt. Det er helt riktig å sperre av området så sjansen for at den bevæpnede mannen skader noen minimeres.

Når det gjelder å roe ned situasjonen så brukte de jo spesialister (forhandlere) i mange timer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Apollonia skrev:

Det er veldig stor uenighet blant helsepersonell hvorvidt det er riktig å bruke (uniformert) politi i forbindelse med feks velferdssjekk, og det er veldig mange som er i mot dette, da de har erfaring med at det skjeldent fører noe godt med seg, og ofte bidrar til at situasjonen eskalerer. Så jo, dette kan man ha en mening om på generell basis. 

Når det gjelder akkurat denne saken opplyser pårørende på facebook at mannen er schizofren, og har isolert seg bla fordi han har angst for nettopp politi og helsevesen, og det virker ut fra kommentarfeltene at dette er en kjent sak i bygda, og dersom dette stemmer blir det jo ekstra dustete å kjøre i gang en slik aksjon. Tragisk sak for alle partner, men regner med å at politiet som vanlig kommer til å frikjenne seg selv. Artiklene om saken vinkler det foreløpig kun fra deres side.

Rart at vi på KG og folk i kommentarfelt vet så mye mer enn helse og politi som pasienten. Rart hvordan alt ordner seg når hele landet slipper til i vurderingen. Rart, indeed.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...