Gå til innhold

Politi drepte enstøing- velferdssjekk?!


I Grosny

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anocopy said:

Og hvis hen ikke vil ha denne sjekken, så bør man respektere det og trekke seg unna. Det er min mening.

"Ok, det er greit det, naboene dine har sett at du har løpt naken rundt i hagen og ropet og skreket til kirsebærtrærne dine med en motorsag i hendene (min frie fantasi) og virket veldig sint og utafor, så de ringte oss for å høre om du hadde det bra".

Så oppgis det også at mannen har hatt meldinger på seg fra før hos politiet.

Så når de da prøver å ta kontakt med mannen og han rett og slett sier "fuck off", så skal de bare ta med seg lua si og gå hjem igjen?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nå kom vel bekymringen av en grunn. Var det mulig at de var redd mannen skulle skade seg selv? Vi vet bare at det er en historie her, og at det ble bekymring. En lar ikke en som kan være til fare for seg selv, være alene.

 

Nettopp, vis en er redd han skal skade seg selv, så bør en jo i det lengste prøve å unngå å drepe mannen

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 282_NaughtySpark said:

"Ok, det er greit det, naboene dine har sett at du har løpt naken rundt i hagen og ropet og skreket til kirsebærtrærne dine med en motorsag i hendene (min frie fantasi) og virket veldig sint og utafor, så de ringte oss for å høre om du hadde det bra".

Så oppgis det også at mannen har hatt meldinger på seg fra før hos politiet.

Så når de da prøver å ta kontakt med mannen og han rett og slett sier "fuck off", så skal de bare ta med seg lua si og gå hjem igjen?

Ja, det jeg mener det. For meg kommer personlig frihet først, retten til å ikke bli plaget av fremmede vesener på sin egen eiendom. Fin fantasi da, det er nok noe lignende som forårsaker de fleste velferdssjekker.😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Nettopp, vis en er redd han skal skade seg selv, så bør en jo i det lengste prøve å unngå å drepe mannen

Jeg tror de prøvde i det lengste av det vi hittil vet. Og det var aldri intensjonen til politiet å drepe ham. Det er tragisk for offeret, og det er tragisk for hn som skjøt. Så langt vi vet nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Apis said:

Nettopp, vis en er redd han skal skade seg selv, så bør en jo i det lengste prøve å unngå å drepe mannen

Hva i alle dager..? Dette sier du bare for å provosere og være interessant.

Det må da være åpenbart at politiet som er på stedet for å hjelpe kan forsvare seg når de blir angrepet med motorsag/machete?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anocopy said:

Ja, det jeg mener det. For meg kommer personlig frihet først, retten til å ikke bli plaget av fremmede vesener på sin egen eiendom. Fin fantasi da, det er nok noe lignende som forårsaker de fleste velferdssjekker.😊

Jeg forbeholder meg også retten til å være så gal jeg bare vil hjemme i mitt eget hus, problemet er bare det at det kan hende andre folk bryr seg om det hvis man er for gal, høylytt, bråkete eller truende og lager problemer for andre eller gjør at andre blir bekymret.

Da er det helt naturlig at det kommer en velferdssjekk, og hvordan man forholder seg til dette sier en hel del om ens generelle sinnsstemning og jo mer trøbbel man lager jo mer berettighet var denne velferdssjekken.

Jeg tror forresten at de fleste velferdssjekker har en langt mer omfattende bakhistorie enn enkelthendelser, som oftest er det nærstående som har snakket med personen og fått inntrykk av at personen har mistet litt kontakt med virkeligheten og befinner seg i akutt fare, på bakgrunn av historie og nylig kommunikasjon.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg tror de prøvde i det lengste av det vi hittil vet. Og det var aldri intensjonen til politiet å drepe ham. Det er tragisk for offeret, og det er tragisk for hn som skjøt. Så langt vi vet nå. 

Det tror ikke jeg heller, men at de løste situasjonen på best mulig måte er jeg kritisk til, jeg er også kritisk til at politiet er så mye involvert i psykiatrien som de er, faktisk er erfarne psykiatriske sykepleiere og vernepleiere mye flinkere til å lese disse pasientene

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, PerUlv said:

Hva i alle dager..? Dette sier du bare for å provosere og være interessant.

Det må da være åpenbart at politiet som er på stedet for å hjelpe kan forsvare seg når de blir angrepet med motorsag/machete?

Hvis man er utrolig bekymret for å bli angrepet, så må man ta tiltak for å være sikker på at man unngår å drepe vedkommende. Eksempel: flere politimenn bevæpnet med elektrosjokkvåpen. De påstår å ha brukt dette, men da må de ha bommet stygt. I så fall trenger de flere med dette, for å være sikker på å treffe ordentlig. De kan også holde avstanden og kun skyte steder som ikke har like stor sannsynlighet for å drepe, f.eks. bein. Vet ikke hvor de har skutt, men de har nok ikke skutt et veldig smart sted. Er mange tiltak som kan gjøres for å unngå drap, men det har de tydeligvis ikke fått til. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Macro skrev:

Om TS er helsepersonell så vet han at de gjør alt de kan for å ta gjøre rett. Jeg som helsepersonell bør vite bedre enn å kritisere andres vurdering når jeg ikke kjenner verken pasient eller situasjon. Vi vet politiet hadde et visst kjennskap til pasienten, men helse sin erfaring vet vi ingenting om.

Selv om man er helsepersonell kan man godt stille kritiske spørsmål til ting. Det gjør jeg hver dag i jobben min. 

Og man har heller ingen garantier for at politiet ikke fremskyndet en slik reaksjon hos denne mannen, man har kun deres ord på det. Som politi skal man beskytte folket, men også opprettholde tillit i befolkningen. 

Spørsmålet om det er blitt for enkelt å bare drepe noen som er i psykisk ubalanse, og forklare det med selvforsvar whatsoever?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anocopy said:

Hvis man er utrolig bekymret for å bli angrepet, så må man ta tiltak for å være sikker på at man unngår å drepe vedkommende. Eksempel: flere politimenn bevæpnet med elektrosjokkvåpen. De påstår å ha brukt dette, men da må de ha bommet stygt. I så fall trenger de flere med dette, for å være sikker på å treffe ordentlig. De kan også holde avstanden og kun skyte steder som ikke har like stor sannsynlighet for å drepe, f.eks. bein. Vet ikke hvor de har skutt, men de har nok ikke skutt et veldig smart sted. Er mange tiltak som kan gjøres for å unngå drap, men det har de tydeligvis ikke fått til. 

Det er åpenbart at du ikke kan noe om hvordan politiet jobber. Du har ikke mye handlingsrom dersom noen kommer løpende mot deg med stikkvåpen. Det er ikke alltid elektrosjokkvåpen fungerer.
Politiet i Norge bruker kun skytevåpen som siste utvei. Det forsøkes alltid med lempeligere midler først. Dette blir drillet kontinuerlig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Apis said:

Det tror ikke jeg heller, men at de løste situasjonen på best mulig måte er jeg kritisk til, jeg er også kritisk til at politiet er så mye involvert i psykiatrien som de er, faktisk er erfarne psykiatriske sykepleiere og vernepleiere mye flinkere til å lese disse pasientene

Jeg er også usikker på om politiet er riktig instans i disse tilfellene, men når alt låser seg og går til helvete så er makt det siste virkemiddelet vi har.

Jeg tror ikke det var slik at de bare ga opp og sendte inn politiet for å slippe mer tull.

Men alt dette vil jo som sagt bli nøye vurdert og diskutert i etterspillet av denne saken.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
1 minutt siden, Apis skrev:

Det tror ikke jeg heller, men at de løste situasjonen på best mulig måte er jeg kritisk til, jeg er også kritisk til at politiet er så mye involvert i psykiatrien som de er, faktisk er erfarne psykiatriske sykepleiere og vernepleiere mye flinkere til å lese disse pasientene

Selv i psykiatrien så må politiet tilkalles for å hjelpe med farlige pasienter i blant. Noen ganger så går det ikke med vanlig tilnærming. Jeg synes vi skal respektere livet og helsen til de som står i slike jobber hver eneste dag, det er veldig tøft. Disse er vanlige mennesker med barn og familie, noen til og med gravide. Det er en grunn til at vi har politi og at de i blant må tilkalles når andre metoder dessverre ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Apis skrev:

Det tror ikke jeg heller, men at de løste situasjonen på best mulig måte er jeg kritisk til, jeg er også kritisk til at politiet er så mye involvert i psykiatrien som de er, faktisk er erfarne psykiatriske sykepleiere og vernepleiere mye flinkere til å lese disse pasientene

Nå er det jo ingen konkurranse mellom politi og fagfolk på området. Jeg tror politiet lett leser andre, mens fagfolk selvfølgelig har mer kunnskap om div personer de ivaretar. Nå ringte de jo politiet, og jeg syns det samarbeidet er bra! Kjenner en vernepleier som jobber innen tyngre psykiatri. Hun sier at hun kjenner pasientenes handlingsmønster osv at hun ser hun kan være i fare om hun går inn alene. Da må hun ringe politiet. Har aldri hørt at hun ikke syns det er ok. 

Ps hun jobber med rus og psykrati

Endret av SoWhat?
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, PerUlv said:

Det er åpenbart at du ikke kan noe om hvordan politiet jobber. Du har ikke mye handlingsrom dersom noen kommer løpende mot deg med stikkvåpen. Det er ikke alltid elektrosjokkvåpen fungerer.
Politiet i Norge bruker kun skytevåpen som siste utvei. Det forsøkes alltid med lempeligere midler først. Dette blir drillet kontinuerlig.

Har du lest saken? De har vært der tidligere og blitt angrepet til en viss grad. Da må man være ekstremt på den sikre siden og garantere sin egen sikkerhet i tillegg til vedkommendes sikkerhet. Man trenger ikke å vite veldig mye om saken for å skjønne at politiet har handlet til de grader feil i denne lange situasjonen. Dette er helt unødvendig. 

Elektrosjokkvåpen funker nesten alltid, men i tilfelle det ikke fungerer må man ha en ekstra ladning klar til å skytes. Hvis ikke er løsning nr. 2 å bruke farligere våpen, noe politiet i utgangspunktet ikke skal ha lyst til å bruke. Politiet her har vært inkompetent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anocopy said:

Har du lest saken? De har vært der tidligere og blitt angrepet til en viss grad. Da må man være ekstremt på den sikre siden og garantere sin egen sikkerhet i tillegg til vedkommendes sikkerhet. Man trenger ikke å vite veldig mye om saken for å skjønne at politiet har handlet til de grader feil i denne lange situasjonen. Dette er helt unødvendig. 

Elektrosjokkvåpen funker nesten alltid, men i tilfelle det ikke fungerer må man ha en ekstra ladning klar til å skytes. Hvis ikke er løsning nr. 2 å bruke farligere våpen, noe politiet i utgangspunktet ikke skal ha lyst til å bruke. Politiet her har vært inkompetent.

Store ord fra en sylfersk bruker.

Vi har som flere nevner ikke et utpreget triggerhappy politi i Norge og i en situasjon hvor en psykisk ustabil person forskanser seg og angriper politet med våpen så er politiet både kompetent og rett instans til å håndtere det.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anocopy said:

Har du lest saken? De har vært der tidligere og blitt angrepet til en viss grad. Da må man være ekstremt på den sikre siden og garantere sin egen sikkerhet i tillegg til vedkommendes sikkerhet. Man trenger ikke å vite veldig mye om saken for å skjønne at politiet har handlet til de grader feil i denne lange situasjonen. Dette er helt unødvendig. 

Elektrosjokkvåpen funker nesten alltid, men i tilfelle det ikke fungerer må man ha en ekstra ladning klar til å skytes. Hvis ikke er løsning nr. 2 å bruke farligere våpen, noe politiet i utgangspunktet ikke skal ha lyst til å bruke. Politiet her har vært inkompetent.

Igjen. Dette kan du ingenting om. Elektrosjokk fungerte ikke denne gangen, da hjelper ikke at elektrosjokk stort sett fungerer. Skulle politiet bare lagt på sprang? Hva om han da hadde skadet andre?

Det er veldig lett å sitte trygt bak skjermen å kritisere politiet. Og politiet SKAL kritiseres, og er vant til det. Men det bør helst være saklig. og ikke bunne i skadefryd.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, 282_NaughtySpark said:

Store ord fra en sylfersk bruker.

Vi har som flere nevner ikke et utpreget triggerhappy politi i Norge og i en situasjon hvor en psykisk ustabil person forskanser seg og angriper politet med våpen så er politiet både kompetent og rett instans til å håndtere det.

Å, nei! En fersk bruker! Herregud, det blir bare for dumt. Folk kan jo umulig ha flere brukere? 

Fint du forsvarer politiet, men det er naivt å tro at de alltid er kompetente. 

1 minutt siden, PerUlv said:

Igjen. Dette kan du ingenting om. Elektrosjokk fungerte ikke denne gangen, da hjelper ikke at elektrosjokk stort sett fungerer. Skulle politiet bare lagt på sprang? Hva om han da hadde skadet andre?

Det er veldig lett å sitte trygt bak skjermen å kritisere politiet. Og politiet SKAL kritiseres, og er vant til det. Men det bør helst være saklig. og ikke bunne i skadefryd.

Hersketeknikker er idiotisk. Gidder ikke å diskutere med en som ikke kan komme med noe annet enn barnehagenivå "dette kan du ikke noe om". Du er direkte usaklig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mattie16 skrev:

Selv i psykiatrien så må politiet tilkalles for å hjelpe med farlige pasienter i blant. Noen ganger så går det ikke med vanlig tilnærming. Jeg synes vi skal respektere livet og helsen til de som står i slike jobber hver eneste dag, det er veldig tøft. Disse er vanlige mennesker med barn og familie, noen til og med gravide. Det er en grunn til at vi har politi og at de i blant må tilkalles når andre metoder dessverre ikke fungerer. 

Har stor tillit til politiet og de fleste politifolk, her er det vel egentlig mer system kritikk en kritikk av den enkelte betjenten 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Apis skrev:

Jeg er faktisk enig med TS her, jeg mener også å erindre at TS faktisk har jobbet innen psykiatrien, det vi vet med sikkerhet er at et helsetilsyn har fått et fatalt utgangspunkt for en mann som ga all mulig utrykk for at han ønsker å være alene. 

Er veldig få tilfeller det er lurt å la en psykisk potensiell farlig person være alene..... Man trenger ikke jobbe innen psykiatri for å forstå det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Macro skrev:

De kan ikke la en person ute av kontroll være på frifot ute blant publikum. Hvordan hadde du likt at politiet forlot deg meg en slik nabo? Man kan risikere at personen forlater boligen og møter på uvitende og usyldige andre. De bisto helse og vi har faktisk noe som heter tvang dersom personen er til fare for seg selv og andre. 

 

Enig! Mannen angrep med både machete og motorsag, noe som vil si at han var livsfarlig. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...