Gå til innhold

Politi drepte enstøing- velferdssjekk?!


I Grosny

Anbefalte innlegg

Just now, Apis said:

Har stor tillit til politiet og de fleste politifolk, her er det vel egentlig mer system kritikk en kritikk av den enkelte betjenten 

Hvem andre enn politiet skal vi sette inn når en situasjon utvikler seg til dette punktet?

Helse var allerede på banen, og det tok lang tid før situasjonen endte slik den gjorde.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva folk mener er en god løsning og hva slags personell man skal sette inn, som både har handlingsrom til å gjøre noe når det begynner å brenne på dass og som kan løse situasjonen anderledes når personen det gjelder ikke er åpen for dialog.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Hvem andre enn politiet skal vi sette inn når en situasjon utvikler seg til dette punktet?

Helse var allerede på banen, og det tok lang tid før situasjonen endte slik den gjorde.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva folk mener er en god løsning og hva slags personell man skal sette inn, som både har handlingsrom til å gjøre noe når det begynner å brenne på dass og som kan løse situasjonen anderledes når personen det gjelder ikke er åpen for dialog.

Du glemmer å problematisere over hvorfor situasjonen ble som den ble, kunne ting vært gjort annerledes slik at situasjonen ikke utviklet seg så langt som den gjorde?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

Du glemmer å problematisere over hvorfor situasjonen ble som den ble, kunne ting vært gjort annerledes slik at situasjonen ikke utviklet seg så langt som den gjorde?

Joda, jeg er interessert i det også, men da fra det punktet hvor helse ble avvist og dermed ikke fikk gjort det de skulle.

Nå er det selvfølgelig mye vi ikke vet her, både om mannens historie og hva meldingen gikk ut på.

Men så låste det seg da.

Hva skulle man gjort herfra?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mattie16 skrev:

Enig med den over! I slike situasjoner er faktisk pasienten livsfarlig, mener du seriøst at en sykepleier/vernepleier ubevæpnet skulle gått til mannen og risikert liv og helse?

I psykiatrien blir politiet ofte tilkalt når pasienter blir livsfarlige for de ansatte! Til og med på gamlehjem tilkalles politi når demente går amok og det er fare for liv og helse til andre pasienter, og ansatte!

Få deg litt kunnskap før du poster slike latterlige ting I Grosny, jeg blir forbannet av å lese dette!!!!!

Jeg tenker at sykepleiere, vernepleiere, politi og andre helt enkelt skulle tatt signalet om at han ikke ville ha besøk og latt han være i fred. Det eventuelle helsemessige problemet, mulig det var dødelig, men ikke like akutt dødelig som den endelige løsningen han ble utsatt for.   

Jeg vet at helsevesen, med hjelp av politi kan bruke tvang, men tvangen skal stå i forhold til den plagen vedkommende har.

Kunnskap? Selvfølgelig har jeg ikke alle fakta her, Dette er rart.Mulig det kommer fram noe fra noen som vet noe.

Dette var ikke noe gamlehjem, men hans eget private hjem. Han kunne ikke skadd en eneste medpasient. Det var jo ingen, og helsevesenet kan egentlig bare snu og dra hjem.

Endret av I Grosny
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så sikre på at politiet har gjort jobben sin og ikke går hardt fysisk til verks uten å ha prøvd alt annet. Har dere noen gang vært i en situasjon hvor politiet er mot deg? La oss si at de kommer opp døra di og du er mistenkt, eller at du blir stoppa på gata og spurt hvor du tror du skal hen. Om du er skyldig eller ikke i hva det nå skulle være. Eller har du kanskje hørt fra de fleste rundt deg at politiet skal man stole på og godt å ha en politimester Bastian som kan passe på deg når du trenger det og ellers hørt på nyhetene om hvordan politiet uttaler seg om diverse saker og hvordan deres jobb rettferdiggjøres uten at mennesket de kanskje bura inne fikk fortelle  hvordan  de opplevde situasjonen? 

 

Endret av stenalina
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, I Grosny said:

Jeg tenker at sykepleiere, vernepleiere, politi og andre helt enkelt skulle tatt signalet om at han ikke ville ha besøk og latt han være i fred. Det eventuelle helsemessige problemet, mulig det var dødelig, men ikke like akutt dødelig som den endelige løsningen han ble utsatt for.   

Nå vet jo ikke du, jeg eller noen andre her hva hele situasjonen dreide seg om.

Men jeg er fremdeles nysgjerrig på hva folk ser for seg av løsninger og type personell til å håndtere situasjoner som dette.

Jeg ser det altså ikke som et alternativ å "bare la han være i fred ".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, SoWhat? skrev:

Enig i alt du skrev her, men hvem andre enn politiet kan hjelpe i en sånn situasjon. Mannen var jo farlig...

Farlig fordi? For hvem? Gikk han rundt og var farlig , eller var han bare en fare for de som ikke respekterte hans grenser inne i sitt eget hjem?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny said:

Farlig fordi? For hvem? Gikk han rundt og var farlig , eller var han bare en fare for de som ikke respekterte hans grenser inne i sitt eget hjem?

Det vet du ikke noe om, da du verken kjenner mannen eller stituasjonen i detalj.

Å tviholde på denne retten til å forsvare egen eiendom, gjerne med våpen og makt om "nødvendig" minner mer om en republican gun-nut fra det indre USA enn en normal og oppegående norsk borger.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 282_NaughtySpark skrev:

"Ok, det er greit det, naboene dine har sett at du har løpt naken rundt i hagen og ropet og skreket til kirsebærtrærne dine med en motorsag i hendene (min frie fantasi) og virket veldig sint og utafor, så de ringte oss for å høre om du hadde det bra".

Så oppgis det også at mannen har hatt meldinger på seg fra før hos politiet.

Så når de da prøver å ta kontakt med mannen og han rett og slett sier "fuck off", så skal de bare ta med seg lua si og gå hjem igjen?

Ja.  Han skal ikke ha besøk. Iallfall ikke denne dagen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny said:

Ja.  Han skal ikke ha besøk. Iallfall ikke denne dagen. 

Selv om han da står i umiddelbar fare for å potensielt drepe seg selv?

Og ikke kom med at det er bedre enn at han blir drept av politiet, siden det var det som til slutt skjedde.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 282_NaughtySpark skrev:

Selv om han da står i umiddelbar fare for å potensielt drepe seg selv?

Og ikke kom med at det er bedre enn at han blir drept av politiet, siden det var det som til slutt skjedde.

Hvorfor mener du at man ikke kan "komme med" det? Hvorfor er det mindre ille å bli drept av politiet enn å drepe seg selv?  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, I Grosny skrev:

Farlig fordi? For hvem? Gikk han rundt og var farlig , eller var han bare en fare for de som ikke respekterte hans grenser inne i sitt eget hjem?

Når du bruker våpen som han gjorde, så vil jeg kalle mannen farlig ja. Jeg sier ikke ond, men farlig. Politiet ble tilkalt av en grunn. Helt ok å respektere andres grenser, men en er rimelig i ubalanse om en angriper som han gjorde fordi politiet kom på døra! Noe jeg mener viser at det var god grunn til bekymringsmelding som ble sendt i utgangspunktet. Vi vet kun det lille vi leste i går, så kan kun mene ut fra det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 282_NaughtySpark skrev:

Hvem andre enn politiet skal vi sette inn når en situasjon utvikler seg til dette punktet?

Helse var allerede på banen, og det tok lang tid før situasjonen endte slik den gjorde.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva folk mener er en god løsning og hva slags personell man skal sette inn, som både har handlingsrom til å gjøre noe når det begynner å brenne på dass og som kan løse situasjonen anderledes når personen det gjelder ikke er åpen for dialog.

Det er riktig å bruke politi når man må inn til en farlig person, men man skal ikke på død og liv alltid gå inn. Særlig ikke når man har fått nei. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Når du bruker våpen som han gjorde, så vil jeg kalle mannen farlig ja. Jeg sier ikke ond, men farlig. Politiet ble tilkalt av en grunn. Helt ok å respektere andres grenser, men en er rimelig i ubalanse om en angriper som han gjorde fordi politiet kom på døra! Noe jeg mener viser at det var god grunn til bekymringsmelding som ble sendt i utgangspunktet. Vi vet kun det lille vi leste i går, så kan kun mene ut fra det. 

Politiet burde ha forstått at han var i ubalanse fordi de truet seg inn hos han, og at aksjonen ikke bidro til å roe han ned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny said:

Politiet burde ha forstått at han var i ubalanse fordi de truet seg inn hos han, og at aksjonen ikke bidro til å roe han ned.

I følge alle solemerker så var mannen i ubalanse lenge før politiet i det hele tatt viste snuta si, så å skylde på politiet for at mannen var i ubalanse må du langt lenger ut på landet med.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Synes ikke at politiet har håndtert denne saken bra, så kritikken mot dem er berettiget slik jeg vurderer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, I Grosny skrev:

Politiet burde ha forstått at han var i ubalanse fordi de truet seg inn hos han, og at aksjonen ikke bidro til å roe han ned.

Selvfølgelig forsto de at han var i ubalanse! De hadde tross alt kontakt med ham på telefon. Så hvorfor de truet seg inn får vi nok vite etterhvert. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Made4u skrev:

Synes ikke at politiet har håndtert denne saken bra, så kritikken mot dem er berettiget slik jeg vurderer det.

Det vet du lite om. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal vi diskutere dette? Ingen av oss var der. Å jobbe innen helsevesenet og politiet er svært utfordrende i slike situasjoner. Lett å sitte på sidelinja og kritisere. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AsYouLikeIt said:

Det vet du lite om. 

Det vet ingen av oss noe om, da ingen av oss var der eller er noen av partene i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...