Gå til innhold

Bør sexkjøp legaliseres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, waco skrev:

Hun mener vel at hun er en venn av sexarbeidere når hun synes det er forkastelig at de får betalt for sex.

Det som er forkastelig er at noen benytter seg av andres nød for egen tilfredsstillelse. 

Men dere ser det vel som at horekundene gjør de prostituerte en stor tjeneste... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

27 minutter siden, Thyra skrev:

Det som er forkastelig er at noen benytter seg av andres nød for egen tilfredsstillelse. 

Men dere ser det vel som at horekundene gjør de prostituerte en stor tjeneste... 

Å benytte seg av andres nød for egen tilfredsstillelse er dårlig gjort uansett.

Å ligge med en som er forelsket i deg fordi du får fordeler er også dårlig gjort, - men for det ønsker ikke jeg meg et lovverk som forbyr mennesker i å ligge med folk som er forelsket i dem for at de skal bli utnyttet.

Forestill deg en prostituert som har sex med en kunde, - så kommer politiet og arresterer kunden. Den prostituerte får jo selvsagt ingen betaling da, - hun ble jo reddet av politiet. Hvilket hell og hvilken lykke  var det ikke at politiet kom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, waco said:

Å benytte seg av andres nød for egen tilfredsstillelse er dårlig gjort uansett.

Du trenger penger. Du jobber. Du får penger. Arbeidsgiveren din er fornøyd med gevinsten. Du er fornøyd med lønnen. Hva er problemet? Kontroll av menn?

Anonymkode: a0d7c...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Thyra said:

Det som er forkastelig er at noen benytter seg av andres nød for egen tilfredsstillelse. 

Men dere ser det vel som at horekundene gjør de prostituerte en stor tjeneste... 

Nei, men voksne myndige mennesker må selv å velge om de ønsker å bytte sex mot penger.

Anonymkode: 65262...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, waco skrev:

Å benytte seg av andres nød for egen tilfredsstillelse er dårlig gjort uansett.

Å ligge med en som er forelsket i deg fordi du får fordeler er også dårlig gjort, - men for det ønsker ikke jeg meg et lovverk som forbyr mennesker i å ligge med folk som er forelsket i dem for at de skal bli utnyttet.

Forestill deg en prostituert som har sex med en kunde, - så kommer politiet og arresterer kunden. Den prostituerte får jo selvsagt ingen betaling da, - hun ble jo reddet av politiet. Hvilket hell og hvilken lykke  var det ikke at politiet kom!

Jeg ønsker heller ikke et lovverk som forbyr det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men voksne myndige mennesker må selv å velge om de ønsker å bytte sex mot penger.

Anonymkode: 65262...223

De fleste av dem gjør det i mangel på bedre alternativer. Hvis alle hadde bedre alternativer ville det vel vært en tragedie for horekundene... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Thyra skrev:

De fleste av dem gjør det i mangel på bedre alternativer. Hvis alle hadde bedre alternativer ville det vel vært en tragedie for horekundene... 

Jeg synes synd på horekunder. Å måtte betale for sex andre får gratis hadde vært for meg en stor katastrofe. Fordi jeg synes synd på horekunder, og fordi jeg synes det er en straff å måtte betale for sex, - klarer jeg ikke å ha den avsmaken for horekunder alle andre synes så naturlig?

Det er sikkert noe galt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Thyra said:

De fleste av dem gjør det i mangel på bedre alternativer. Hvis alle hadde bedre alternativer ville det vel vært en tragedie for horekundene... 

Forbud mot salg og kjøp av seks ser da ut som en betydelige avsporing i kampen mot ulikheter og fattigdom.

Anonymkode: a0d7c...472

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde robotiseres! Fort! For å hindre flere incels.

Anonymkode: 89007...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det burde robotiseres! Fort! For å hindre flere incels.

Anonymkode: 89007...dfd

Slett robotiseres. Sett in legaliseres.👌

Anonymkode: a0d7c...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forbud mot salg og kjøp av seks ser da ut som en betydelige avsporing i kampen mot ulikheter og fattigdom.

Anonymkode: a0d7c...472

Nå må du ikke være så konkret her da, - alle kvinnene på forumet er enige om at det er horekunder som er problemet her i verden, - ikke ulik fordeling av rikdom, - og man vil vel heller utrydde horeri før man utrydder fattigdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slett robotiseres. Sett in legaliseres.👌

Anonymkode: a0d7c...472

Hvorfor skal man fortsette å bruke kvinner når man kan bruke sexdukker med ai? Det er kanskje bare èn prosent om så som ønsker å selge kroppen sin. Alle må få borgerlønn, så kan robotene ta over jobben.

Anonymkode: 89007...dfd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.8.2019 den 23.34, SA00 skrev:

Tviler på at noen i dette uformelle forumet på noe vis snakker av erfaring, men det er en debatt av etisk karakter fordi det omhandler verdier som ligger mennesket nært. Samfunnet skal sette velferd som fokus på slik måte at det skal være mulighet for de fleste å gå ut i en trygg, stabil jobb. Sjeldent det er tilfeller hvor prostitusjon fremkommer som et idéelt jobbyrke, tvert om er det en «situasjon» som blir aktuell når man desperat krever penger for å få innpass som samfunnsborger. Det mener jeg er logisk og enkelt å forstå? 

Det er utrygt å tenke slik du gjør: å tillate prostitusjon og salg/kjøp av sex sier mye om samfunnet i helhet. Og det er ikke et samfunn jeg vil bo i. 

Hvor ligger det etiske i å gjøre det vanskeligere og farligere for de som driver med prostitusjon?

Hvor ligger det etiske i å hindre noen fra å ha sex på egne premisser?

Det er mange yrker som ikke er ideelle. Flere yrker er kun for spesielt interesserte og egnede. Flere yrker er livsfarlige eller helseskadelige.

Å tillate prostitusjon sier at vi tar prostituertes situasjon på alvor, og at vi lar folk ha sex på egne premisser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.8.2019 den 0.18, MuffinStud skrev:

Det er temmelig mange bekymringer rundt prostitusjon. Dette er en gammel artikkel, men lister opp mange faktorer å tallfeste og vurdere. Siden du starter helt på scratch (mener at loven "bare gjør det verre prostituerte"), så mener jeg at du aller først burde ha lest en slik liste for å i det hele tatt forstå hvilke typer vurderinger man mener med "sosialt ansvar"  https://www.rapereliefshelter.bc.ca/learn/resources/10-reasons-not-legalizing-prostitution-janice-g-raymond-catw-2003

Ville du endret mening dersom oppdaterte tall viste at disse faktorene gjør seg gjeldende? At det ikke er behov som "dekkes", men et marked som bare øker. At det med økt marked blir mer etterspørsel også etter esktreme "produkter", så som barn? At selv om folkene i businessen synes det ville vært fortreffelig med bedre rammer, så er det langt fler som etter et liv som prostituert under legaliserte forhold skulle ønske at de ikke hadde gjort dette? Jeg kan komme på mange eksempler til, men jeg tror du skjønner.
Ville du endret mening? 

I de fleste kommersielle handler legger man til grunn en jevnbyrdighet mellom de som inngår en avtale. Er det virkelig en jevnbyrdighet mellom en ung pengenøden jente og en velstående middelaldrende mann? Å påstå at frie markedskrefter er det som vil utjevne to såpass ujevne parter tror jeg har liten empiri å legge til grunn.

Den listen der er bare søppel. Ta f.eks. punkt 1. Forbud her gjør at prostituerte for eksempel ikke kan slå seg sammen med andre, eller ansette noen for å beskytte dem.

Listen er faktisk helt jævlig og ondskapsfull og menneskefiendtlig, da den argumenterer for å frata prostituerte enhver mulighet til å organisere og beskytte seg.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 6.55, Thyra skrev:

Fordi de "luksusprostituerte" er i mindretall. De du kjenner er kanskje i den kategorien. Men de rusavhengige gateprostituerte, tror du de er i den kategorien? De nigerianske prostituerte som før sexkjøpsloven kastet seg over menn med kone og barnevogn på Karl Johan midt på dagen, tror du de var i den kategorien? De traffickerte prostituerte på gata og i illegale bordeller? 

Og hva er så mye mer høyverdig med å kjøpe og selge sex enn å "ligge rundt" av lyst? 

Så problemet er ikke at vedkommende ender opp som rusmisbruker, men at hun selger kroppen sin for å finansiere rusmisbruken sin?

Dette er et godt eksempel på hvor forkvaklet menneskesyn prostitusjonsmostanderne har. Tenk, hadde ikke vedkommende vært avhengig av rusmidler så hadde hun sannsynligvis ikke vært nødt til å prostituere seg, da prostitusjonen er for å finansiere rusbruken. Det som må gjøre er å hjelpe henne ut av rus, slik at hun ikke må gjøre alt hun kan for å skaffe seg rusmidler. For hvis hun ikke prostituerer seg så vil hun gjøre andre ting, for eksempel rane folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 11.23, SA00 skrev:

Du sier at menn dør i byggebransjen, noe som for så vidt er helt sant. Slike grusomme hendelser kan ramme hvem som helst. Likevel er det viktig å understreke forskjellen her: Menn i byggebransjen har mest sannsynlig valgt yrket sitt, slaver i sexbransjen har mest sannsynlig ikke. Dette gjelder helt klart både kvinner og menn som ikke ser seg noen annen mulighet enn å selge kroppen sin for å få en inntekt. Samfunnet kan ikke forøvrig tillate slik grovt misbruk av kropp fordi mulighetene er langt større på den andre siden. Jobber du som prostituert, uavhengig om du er mann eller kvinne, er det vanskelig å få seg jobb andre steder. Dersom dette yrket, som mange argumenterer er frivillig på et vis (i noen tilfeller), er det overhodet ingen sjanse for at disse mestrer å komme inn på arbeidslivet igjen andre plasser. Hvem man har sex med bryr jeg meg ikke noe om, men det er viktig å ikke forsvare en slik bransje fordi utnyttelsesrisikoen er stor og brutal - vil ikke leve i et samfunn hvor dette blir forsvart på noen måte.

Slaver i byggebransjen har heller ikke valgt det.

Eller hva med slavene i bilvaskehaller rundt omkring?

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-leter-politet-etter-slaver-i-oslos-bilhaller/62975142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.8.2019 den 13.09, Roci skrev:

Forskjellen er at aktiviteten i disse yrkene  for det første ikke  innebærer at kunden gjør noe intimt med  yrkesarbeiderens kropp og for det andre er noe som folk flest kanskje ikke gjør på fritiden for sin egen (og partnerens) nytelses skyld. Folk har derimot sex hele tiden av nettopp denne årsaken.

Men jeg skjønner at vi nok aldri blir enig om dette. Jeg for min del klarer ikke å forstå at noen kan ha et så distansert forhold til sin egen kropp og seksualitet at de selger den til høystbydende som en hvilken som helst upersonlig vare/tjeneste. Jeg hadde ikke maktet å ha sex med noen jeg ikke finner tiltrekkende, bare tanken gjør meg uvel.

Forstår du hvordan noen kan ha et så distansert kropp til liv og helse at de klarer å jobbe med å skjære opp og undersøke lik hver dag da?

Hva med begravelsesagenter som kan måtte "spa opp" rester etter en som har blåst hodet av seg?

At du ikke liker noe betyr ikke at ingen andre vil kunne takle det (eller til og med like det eller finne det interessant).

Egoismen din bør du legge bort, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 21.05, Thyra skrev:

Enig. Jeg hadde heller ikke maktet å ha sex med noen jeg visste gjorde det kun fordi jeg betalte. I tillegg til at jeg da hadde utnyttet vedkommende, hadde det også føltes veldig nedverdigende for meg. 

Men det er greit for deg å utnytte barna som bidrar til å lage plaggene eller elektronikken du kjøper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 21.49, SA00 skrev:

Jeg ønsker å avvise din beklagelige argumentasjon som bygger på at jeg er et tomskalle som påpeker ting jeg selv ikke vet. Forskning har vist at det i seksuelle virksomheter foregår sex mellom to parter der hvor sexselgeren egentlig ikke ønsker sex med kunden. Dette forsterker da mitt syn på «den prostituerte verden» som krenkende og diskriminerende, da den prostituerte selger desperat kroppen sin for økonomisk fortjeneste. De risikerer derfor å bli grovt utnyttet og misbrukt til fordel for en inntekt. Det er absurd! Hvis du likevel tviler på mine kunnskaper, kan du lese selv: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/jP6gBw/sexkjoepsloven-skader-ikke-prostituerte

Denne kronikken er et godt eksempel på ondskapen hos prostitusjonsmotstanderne. Det snakkes med vakre ord om hvordan prostituerte har stor risiko, men så ignorerer man at ulike former for forbud faktisk gjør det farligere for de prostituerte, som jeg har nevnt flere ganger nå. For eksempel gjør forbud mot hallikvirksomhet at prostituerte ikke kan få noen til å beskytte seg mot eventuelle voldelige kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 13.24, AnonymBruker skrev:

Fordi voksne folk må få lov å gjøre som de vil uten innblanding fra barnepike-staten.

Anonymkode: 65262...223

Nei, det må de ikke nødvendigvis. Det er ulike interesser som må veies opp mot hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...