Gå til innhold

Bør sexkjøp legaliseres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 11.8.2019 den 13.25, Thyra skrev:

Heldigvis vil ikke samtlige kvinner som blir tatt for prostitusjon miste boligen sin. Ikke om de eier den. Og huseier er vel ikke forpliktet til å kaste ut en leietager som selger sex? 

Hvis ikke huseier kaster ut noen vedkommende vet driver med prostitusjon så vanker det politianmeldelse og straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huseier har et objektiv ansvar. Det holder ikke å si at man ikke visste. Hvis man vet at det foregår prostitusjon og ikke agerer, er man pr. definsjon hallik og man blir straffet. Men man kan også straffes om man "burde ha visst". Det kalles objektiv ansvar, og gjelder i mange forskjellige tilfeller. Hvis en utleier f.eks. registrerer unormalt mye trafikk i leligheten bør det helt klart ringe en bjelle......

Anonymkode: 7c611...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 13.45, Thyra skrev:

Når noen selger sex fra leiligheten, blir det selvsagt konsekvenser. Det er ikke det samme som at alle prostituerte mister boligene sine. De trenger ikke å ta i mot kunder i boligen. Skjønner også at naboer ikke ønsker et renn av horekunder som kommer og går i naboleiligheten. 

Så enkelt og greit. Det må naturligvis få konsekvenser for den prostituerte å selge sex fra der vedkommende bor, selv om vedkommende ikke bryter en eneste lovbestemmelse.

Så for å unngå det så er det jo bare å kjøpe seg to boliger! En der vedkommende bor, og en til jobben. Enkelt som bare det! Null stress! Bare å punge ut for to boliger.

Det som gir ekstra krydder i hverdagen er jo at politiet bruker tid på å spane på steder der prostituerte bor eller oppholder seg. Dette altså uten at de har gjort noe straffbart. Men de skal likevel spanes på. De som ikke har gjort noe galt. De må man bruke ressurser på å spionere på og holde oppsyn med. Viktig det!

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.8.2019 den 13.54, Thyra skrev:

Voksne bør få gjøre som de vil med egen kropp, men ikke med andres kropp. 

Riktig, men voksne bør få gjøre med andres kropp det de får tillatelse til. For eksempel, hvis en mann gir kjæresten sin lov til å ta tissen hans i munnen så må hun få lov til å gjøre det med kroppen hans. For det har han latt henne gjøre.

Eller mener du at en person ikke skal få bestemme hva andre får gjøre med kroppen deres heller?

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, jabx skrev:

Så problemet er ikke at vedkommende ender opp som rusmisbruker, men at hun selger kroppen sin for å finansiere rusmisbruken sin?

Dette er et godt eksempel på hvor forkvaklet menneskesyn prostitusjonsmostanderne har. Tenk, hadde ikke vedkommende vært avhengig av rusmidler så hadde hun sannsynligvis ikke vært nødt til å prostituere seg, da prostitusjonen er for å finansiere rusbruken. Det som må gjøre er å hjelpe henne ut av rus, slik at hun ikke må gjøre alt hun kan for å skaffe seg rusmidler. For hvis hun ikke prostituerer seg så vil hun gjøre andre ting, for eksempel rane folk.

Har jeg skrevet det??? 

Selvsagt er det et problem at hun er rusavhengig og derfor ser seg nødt til å selge kroppen sin. Det er også et problem at enkelte menn utnytter hennes situasjon for å få sex. Hadde hun ikke vært rusavhengig, så hadde hun antagelig ikke hatt behov for å selge kroppen sin. På samme måte som at hadde det ikke funnes fattigdom, ville mange av de prostituerte ikke hatt behov for å selge kroppen sin. 

Selvsagt er det bedre å gjøre noe med de sosiale problemene som fører mange ut i prostitusjon enn å forby kjøp av sex. Men dersom man fikk bukt med de sosiale problemene som er skyld i det meste av prostitusjonen, ville jo det vært fryktelig leit for de "stakkars" horekundene.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, jabx skrev:

Men det er greit for deg å utnytte barna som bidrar til å lage plaggene eller elektronikken du kjøper?

Det er dessverre umulig å unngå det 100 % uten å mm elde seg helt ut av samfunnet. 

Å unngå å kjøpe sex er veldig lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, waco skrev:

Jeg synes synd på horekunder. Å måtte betale for sex andre får gratis hadde vært for meg en stor katastrofe. Fordi jeg synes synd på horekunder, og fordi jeg synes det er en straff å måtte betale for sex, - klarer jeg ikke å ha den avsmaken for horekunder alle andre synes så naturlig?

Det er sikkert noe galt med meg.

Var det Robbie Williams eller Charlie Sheen (ingen av dem bør ha problemer med å dra damer) som sa at de foretrakk prostituerte, for da slapp de alt styret rundt når de egentlig bare ville pule?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huseier har et objektiv ansvar. Det holder ikke å si at man ikke visste. Hvis man vet at det foregår prostitusjon og ikke agerer, er man pr. definsjon hallik og man blir straffet. Men man kan også straffes om man "burde ha visst". Det kalles objektiv ansvar, og gjelder i mange forskjellige tilfeller. Hvis en utleier f.eks. registrerer unormalt mye trafikk i leligheten bør det helt klart ringe en bjelle......

Anonymkode: 7c611...971

Nettopp. Og slik straffes prostituerte, selv om de ikke har gjort noe som helst galt i følge loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Thyra skrev:

Har jeg skrevet det??? 

Selvsagt er det et problem at hun er rusavhengig og derfor ser seg nødt til å selge kroppen sin. Det er også et problem at enkelte menn utnytter hennes situasjon for å få sex. Hadde hun ikke vært rusavhengig, så hadde hun antagelig ikke hatt behov for å selge kroppen sin. På samme måte som at hadde det ikke funnes fattigdom, ville mange av de prostituerte ikke hatt behov for å selge kroppen sin. 

Selvsagt er det bedre å gjøre noe med de sosiale problemene som fører mange ut i prostitusjon enn å forby kjøp av sex. Men dersom man fikk bukt med de sosiale problemene som er skyld i det meste av prostitusjonen, ville jo det vært fryktelig leit for de "stakkars" horekundene.... 

Du driver jo bare og skraper i overflaten fordi du er mer opptatt av å moralisere og vifte med pekefingeren enn å gå til roten av problemet, som er rusavhengigheten.

Og hvis man helt magisk klarte å fjerne rusavhengighet over natten så er det fortsatt ikke bare rusavhengighet som gjør at noen prostituerer seg, så kundene trenger du ikke bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Thyra skrev:

Det er dessverre umulig å unngå det 100 % uten å mm elde seg helt ut av samfunnet. 

Å unngå å kjøpe sex er veldig lett. 

Ah, så når det blir litt anstrengende for deg å unngå å utnytte noen så er det greit å utnytte dem! For at du skal la være å utnytte noen så må det være så enkelt at du ikke trenger å ofre så mye som en kalori.

Du er i det minste ærlig, det skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, jabx skrev:

Hvor ligger det etiske i å gjøre det vanskeligere og farligere for de som driver med prostitusjon?

Hvor ligger det etiske i å hindre noen fra å ha sex på egne premisser?

Det er mange yrker som ikke er ideelle. Flere yrker er kun for spesielt interesserte og egnede. Flere yrker er livsfarlige eller helseskadelige.

Å tillate prostitusjon sier at vi tar prostituertes situasjon på alvor, og at vi lar folk ha sex på egne premisser.

Å selge sex er ikke å ha sex på egne premisser. 

38 minutter siden, jabx skrev:

Forstår du hvordan noen kan ha et så distansert kropp til liv og helse at de klarer å jobbe med å skjære opp og undersøke lik hver dag da?

Hva med begravelsesagenter som kan måtte "spa opp" rester etter en som har blåst hodet av seg?

At du ikke liker noe betyr ikke at ingen andre vil kunne takle det (eller til og med like det eller finne det interessant).

Egoismen din bør du legge bort, rett og slett.

Dette er ikke sammenlignbart. Personlig skulle jeg nok ha taklet å skjære i lik eller på annen måte jobbe med død0e mennesker. Har man dette som yrke, er det kun et yrke. At jeg blir "tvunget" til å skjære i lik i arbeidstiden fordi jeg trenger pengene, gjør ikje at jeg får problem på fritiden fordi jeg pga jobben ikke får noen glede av å skhære i lik lenger. For dette er ikke noe man gjør på fritiden

Men sex skal jo være nytelse og glede. Når man over tid stadig stiller kroppen til disposisjon for andres lyster, sur pliktsex med mennesker man ikke har lyst på, kanskje stadig føler vemnelse under sex, eller i beste fall likegyldighet. Så gjør det selvsagt noe med evnen til å nyte sex med en partner. 

Og egoistisk, å være motstander av prostitusjon????

39 minutter siden, jabx skrev:

Denne kronikken er et godt eksempel på ondskapen hos prostitusjonsmotstanderne. Det snakkes med vakre ord om hvordan prostituerte har stor risiko, men så ignorerer man at ulike former for forbud faktisk gjør det farligere for de prostituerte, som jeg har nevnt flere ganger nå. For eksempel gjør forbud mot hallikvirksomhet at prostituerte ikke kan få noen til å beskytte seg mot eventuelle voldelige kunder.

Ondskap?? Å være motstander av prostitusjon?? 

Sexkjøpsloven er kanskje noe feilslått, men det betyr da ikke at tilhengerne er drevet av ondskap!!! 

Og hallikparagrafen burde kanskje blitt endret noe. Ihvertfall slik at det ikke er forbudt å leie ut bolig til en prostituert. Prostituerte trenger også et sted å bo. Men å tjene penger på andres prostitusjon er ikke greit. De som ønsker å tjene penger på sexsalg, får selge sin egen kropp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/5/2019 at 10:01 AM, AnonymBruker said:

Hva synes du? Bør dette bli lovlig? Mange menn lider i sølibat, har du empati med dem?

Anonymkode: 7cf9e...fe6

Null respekt eller empati for "stakkars menn som ikke får tømt seg"(😂🤣) men om alle menn fritt kunne kjøpe seg sex, hadde kanskje resten av oss kvinner sluppet unna trakassering, voldtekter og sexpress, i så fall så verdt det...!!

Anonymkode: de744...0db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, jabx skrev:

Hvis ikke huseier kaster ut noen vedkommende vet driver med prostitusjon så vanker det politianmeldelse og straff.

Selv om de ikke selger fra boligen? 

19 minutter siden, jabx skrev:

Så enkelt og greit. Det må naturligvis få konsekvenser for den prostituerte å selge sex fra der vedkommende bor, selv om vedkommende ikke bryter en eneste lovbestemmelse.

Så for å unngå det så er det jo bare å kjøpe seg to boliger! En der vedkommende bor, og en til jobben. Enkelt som bare det! Null stress! Bare å punge ut for to boliger.

Det som gir ekstra krydder i hverdagen er jo at politiet bruker tid på å spane på steder der prostituerte bor eller oppholder seg. Dette altså uten at de har gjort noe straffbart. Men de skal likevel spanes på. De som ikke har gjort noe galt. De må man bruke ressurser på å spionere på og holde oppsyn med. Viktig det!

Vel, det finnes mange lover og regler i borettslag og sameier rundt om kring. Noen steder er det ikke lov å ha dyr, andre steder er det ikke lov å grille, det skal være stille etter et visst klokkeslett, ikke lov med ballspill, ikke parkere der eller der osv. Så at det ikke er ønskelig med et renn av horekunder i en øl eilighet i et sameie/borettslag, har jeg ikke problemer med å forstå. Om noen har noen få kunder, møter kunder andre steder og/eller er veldig diskret, burde det ikke være grunn til utkastelse. 

Alle trenger wt sted å bo. Hvis det å ta i mot penger tjent på prostitusjon i husleie gjør huseier til en hallik, bør det samme gjelde for alt annet prostituerte bruker pengene sine på. Så lenge boligen som ok eies ut ikke brukes som bordell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, jabx skrev:

Riktig, men voksne bør få gjøre med andres kropp det de får tillatelse til. For eksempel, hvis en mann gir kjæresten sin lov til å ta tissen hans i munnen så må hun få lov til å gjøre det med kroppen hans. For det har han latt henne gjøre.

Eller mener du at en person ikke skal få bestemme hva andre får gjøre med kroppen deres heller?

Jeg synes ikke man bør gjøre noe med andres kropper dersom mm an har grunn til å tro at tillatelsen de har gitt ikke er oppriktig. Seksuelle handlinger bør være ønsket av motparten, ikke bare gitt tillatelse til. 

At en mann gir kjæresten "lov til" å gi han oralsex er en veldig dårlig sammenligning. Da han etter all sannsynlighet har mer glede av det enn henne. 

Det kan ikke sammenlignes med en prostituert som lar kunden få lov til å ha sex med henne fordi hun sårt trenger pengene og derfor må bite i seg kvalmen og la det stå til. 

19 minutter siden, jabx skrev:

Var det Robbie Williams eller Charlie Sheen (ingen av dem bør ha problemer med å dra damer) som sa at de foretrakk prostituerte, for da slapp de alt styret rundt når de egentlig bare ville pule?

Forundrer meg ikke.

18 minutter siden, jabx skrev:

Du driver jo bare og skraper i overflaten fordi du er mer opptatt av å moralisere og vifte med pekefingeren enn å gå til roten av problemet, som er rusavhengigheten.

Og hvis man helt magisk klarte å fjerne rusavhengighet over natten så er det fortsatt ikke bare rusavhengighet som gjør at noen prostituerer seg, så kundene trenger du ikke bekymre deg for.

Nei, det er andre sosiale problemer også. Fattigdom, at de har mistet selvrespekten pga overgrep og fortsetter å la andre misbruke kroppen deres... 

Hadde man fått bukt med dette, ble det enda ferre prostituerte. 

Om man kun satt igjen med de "lykkelige horene" som solgte seg fullstendig frivillug fordi det er lettjente penger, ville det ikke blitt "nok" prostituerte til å dekke "behovet". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, jabx skrev:

Ah, så når det blir litt anstrengende for deg å unngå å utnytte noen så er det greit å utnytte dem! For at du skal la være å utnytte noen så må det være så enkelt at du ikke trenger å ofre så mye som en kalori.

Du er i det minste ærlig, det skal du ha.

Det er ikke anstrengende å fullstendig unngå å kjøpe og bruke produkter som er produsert av underbetalte mennesker med dårlige arbeidsvillkår. Det er fullstendig umulig. Da må man i så fall melde seg helt ut av samfunnet. Leve av det man dyrker, jakter og sanker selv. Aldri kjøpe noe, ikke bruke briller, medisiner, pc, mobil, bo i en hytte man har bygd selv av tømmer man selv har hogd.... 

Men nei, det er ikke greit at verden er lagt opp på denne måten. Om alle var bevisst på hva de kjøpte, krevde anstendige lønninger og arbeidsforhold i fabrikkene som produserte varene man brukte, kunne man på sikt få til en endring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Null respekt eller empati for "stakkars menn som ikke får tømt seg"(😂🤣) men om alle menn fritt kunne kjøpe seg sex, hadde kanskje resten av oss kvinner sluppet unna trakassering, voldtekter og sexpress, i så fall så verdt det...!!

Anonymkode: de744...0db

Ja, de prostituerte kunne tatt "støyten" for oss...? 

Og kanskje menn burde fått støtte fra staten til å kjøpe sex også? Det er jo ikke alle som har råd til å kjøpe sex så ofte som de "har behov for"... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 12.8.2019 den 21.35, Jalp skrev:

 Jeg kan være helt enig med deg i at det at noen må selge sex under tvang er forkastelig på så mange vis. Som samfunn bør vi bekjempe de sosiale problemene som medfører at kvinner og menn selger sex for å kunne finansiere sin livsførsel. At de ikke har noe alternativ. 

I så måte er det ettertrykkelig bevist at gjeldende sexkjøpslov er helt uhensiktsmessig for å få kvinner og menn som er prostituerte under tvang ut av dette livet. Så,- hvis ditt anliggende er å få kvinner og menn som under tvang prostituerer seg: Hva er ditt alternativ som kunne ha hatt effekt? Sexkjøpsloven,- som du vil opprettholde,- har ikke ønsket effekt. Den gjør livet til de svakeste enda dårligere. Kan du leve med det? For du snakker jo om verdier.

Sexkjøpsloven er etter mitt syn en hyklersk lov. Den ble i sin tid solgt inn som en norm som skulle beskytte de prostituerte og hjelpe dem ut av uføret. Det ble lovet penger på statsbudsjettet for å hjelpe kvinner ut av dette «yrket». Loven ble vedtatt med stor grad av skepsis og ganske riktig: Da loven var på plass ga Stortinget faen i de prostituerte og penger til rehabilitering er uteblitt. Men: Det ble satt krav til at politiet skulle bøtelegge så mange sexkjøpere som mulig.

Derfor er det helt tydelig: Sexkjøpsloven fungerer idag som en ren moralistisk lov som har som formål å bøtelegge og henge ut flest mulig menn. Den har ingen rehabiliterende effekt for dem som skulle ha blitt hjulpet ut av en tvangssituasjon. Sexkjøpsloven forkjempere har mistet all troverdighet...fordi de ikke bryr seg om de prostituerte. De bryr seg kun om å ta flest mulig menn som kjøper sex...av tusen ulike årsaker.

 

Sexkjøpsloven vil aldri være helt perfekt og gi den perfekte virkning, men den er et alternativ som på god vei høster om de samme verdiene som ligger til grunn i samfunnet: nettopp at alle skal ha et trygt, godt liv. Jeg er enig i at å bøtelegge sexkjøpere ikke er veien å gå for å forhindre at slik virksomhet fortsetter, nemlig fordi det er flere ting som må gjøres samtidig. Eksempelvis skal det på ingen måte være tilrettelagt for slik virksomhet på noe vis, der innsatsen er applauderbar ettersom bordell og prostitusjon ikke er lov i Norge. Det er klart at det ikke nødvendigvis er hankjønnet som er skylden for dette, men de bidrar til å opprettholde holdninger ved å delta på slik virksomhet med null omtanke for kvinnene som nærmest blir tvunget til å yte service for dem. Jeg er ikke imot menn slik det lyder i innlegget, men jeg er for at alle fortjener å ha de samme mulighetene til å leve et trygt, anstendig liv der å selge sex ikke skal være alternativ for verken kvinner eller menn. 

Du sier det tydelig: sexkjøpsloven er ikke eneste veien, men den verner om de verdiene vi sårt ønsker å beholde i samfunnet. Den viser til at misbruk og utnyttelse ikke skal være lov der, spesielt ikke der hvor kropp blir brukt som selgeobjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Slaver i byggebransjen har heller ikke valgt det.

Eller hva med slavene i bilvaskehaller rundt omkring?

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-leter-politet-etter-slaver-i-oslos-bilhaller/62975142

Det du henviser til er et sjeldent enkelttilfelle som ikke skjer i like stor grad som seksuelle virksomheter på ulovlig vis.

Det er klart at tvang og misbruk skal være ulovlig uansett hva det gjelder, noe jeg tror de fleste her i forumet kan si eg enig i. Det som derimot er irrelevant er hvordan du henviser til en artikkel om to enkelttilfeller der hvor to menn ble brukt som slaver i et byggeprosjekt når vi snakker om en stadig voksende og utviklet virksomhet som nærmest har blitt en industri for menn og kvinner som selger kroppene sine.

Jeg er ikke uenig i at noe må gjøres i alle yrker hvor slike tilfeller får lov til å gro uten tilsyn, men du må se en forskjell i hvilke tendenser som er voksende, og hvilke som skjer sjeldent - men som man likevel må vie oppmerksomhet til for at unngå at det skjer.

Vi er ikke uenige om alvorligheten, vi er uenige om hva som er relevant å debattere i et forum som denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Thyra said:

Ja, de prostituerte kunne tatt "støyten" for oss...? 

Og kanskje menn burde fått støtte fra staten til å kjøpe sex også? Det er jo ikke alle som har råd til å kjøpe sex så ofte som de "har behov for"... 

I Danmark får funksjonshemmede hjelp til et sexliv.

En talsperson for partiet De grønne i Tyskland foreslår at pleietrengende og alvorlig syke mennesker skal kunne få tilbakebetalt penger fra det offentlige, dersom de betaler for sex med prostituerte.

Anonymkode: 65262...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle som er for salg av sex selv skal ha praksis som prostituert minst 1 år slik at de forstår hva de er for.

Så hvis de trives som prostituerte bør de også fortsette med det minst 2 år da det er viktig å ha prostituerte som trives og ikke bare er prostituert fordi de trenger narkotika eller tvinges.

Anonymkode: 88d5e...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...