AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #101 Del Skrevet 22. juli 2019 Akkurat nå, loveli skrev: Det jeg sier er at hvis du likevel blir borte fra jobb, burde du lyve for å ikke miste jobben. Har ikke lest tråden, og jeg vet derfor ikke om TS har en god arbeidsmoral ellers, men jeg tar utgangspunkt i at hun har det. Da mener jeg at TS burde løyet. Jeg vet om VELDIG mange folk som tar egenmelding for langt mindre og de beholder jo jobben. Selv har jeg ikke levert egenmelding på 5 år. Jeg er ikke enig. Når hun først skulle skulke jobben, var det like greit å være ærlig slik at arbeidsgiver har en reell oppfatning av situasjonen. Anonymkode: a84b5...d7d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #102 Del Skrevet 22. juli 2019 59 minutter siden, Kitcat skrev: Hvis man selv har opplevd sjokk og en traumatisk hendelse i livet så vet man at tankene er i kaos de første par dagene, og at det å konsentrere seg om trivielle gjøremål kan være en umulig oppgave. Man kan rett og slett være «utenfor seg selv» og i stor risiko for å gjøre feil og mangler vurderingsevne. TS, du gjorde noe dumt, men du gjorde det i en sjokktilstand - og du forventet at arbeidsplassen din ville vise forståelse. Du er sikkert innkalt i møte for å få en advarsel, tviler på om de sier deg opp hvis du ellers har vært en pliktoppfyllende arbeidstaker. Du bør ta med deg en tillitsvalgt i møtet, og legge fram saken slik jeg beskrev i første avsnitt. Be om at alt referatføres før møtet starter. Fokuser på din egen sjokk- og sorgreaksjon over å miste en ung nærstående. Ikke bland inn søvn eller samboeren din sine behov. Du ringte primært inn for å be om fri/ulønnet permisjon- men da du ikke fikk nei hadde du ikke annet valg enn egenmelding grunnet psykisk stressreaksjon, at du rett og slett ikke var i forsvarlig tilstand for å utføre arbeidet ditt. Si gjerne at du er lei deg for å ha skapt belastning for kolleger, men at du syntes leder burde vist mer forståelse i en akutt situasjon med uventet dødsfall av ung person i familien. Tøft når man får slike beskjeder på natta. Kanskje kan dette brannslukke litt, og neste gang møter du på jobb når du får et nei. Klem til deg ❤️ Hvordan en fjær blir til ti høns ser man tydelig av innlegget ditt. Det står ingenting om at det var en ung person, bare at det var en nær. Om det er bestefar, tante, mor, bror eller kusine vet vi ingenting om, hvordan man beskriver "nær" defineres ulikt, hvillket forhold folk har er også ulikt. Ts er heller ikke i noen sjokktilstand, hun er ønsket hjemme av sin samboer. Du bygger opp om en masse basert på din egen fantasi, og be ts handle ut fra det. Ts bør for øvrig ikke brannslukke, hun bør legge seg paddeflat ved første mulighet og satse på at ærlighet, fremfor løgn som du og andre oppfordrer til, er veien å gå. 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her syns jeg sjefen din er særs usympatisk. Da jeg mistet min bror hadde jeg aldri taklet det om samboeren min skulle på jobb og han hadde nok heller ikke klart å dra. Nå aner jeg ikke hvem det er din samboer har mistet, men det er like vondt uansett og her skulle sjefen din hatt forståelse for situasjonen. Ser det er mange her som skriver at de aldri hadde skulka jobb uansett, men da vil jeg nok ikke tro at de har opplevd å mise noen så nærme. Anonymkode: d8f82...347 Å miste en udefinert person i svigerslekten tror jeg nok de fleste har opplevd jo, det er slett ikke så spesielt. Anonymkode: afc6c...185 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma89 Skrevet 22. juli 2019 #103 Del Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig at det er greit å lyve? Håper ikke at du er en av mine ansatte. Anonymkode: e415e...40b Det tviler jeg på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma89 Skrevet 22. juli 2019 #104 Del Skrevet 22. juli 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Mener du virkelig at det er greit å lyve? Håper ikke at du er en av mine ansatte. Anonymkode: e415e...40b Er min egen sjef Heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #105 Del Skrevet 22. juli 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, jeg er sammen med en sykepleier, og kjenner mange, så jeg har grei kunnskap om hvordan arbeidsdagen deres er, så den kan du dra lenger ut på landet med. Dette er uansett en avsporing. Kunne hun det? Hva hvis hun var i Spania på ferie? Hvordan vet du hva leder kunne og ikke kunne gjøre annet enn i din egen fantasi? Anonymkode: a84b5...d7d Ja det samme gjør jeg (kjenner mange) og har jobbet som nevnt på sykehus/sykehjem. Legene irriterer seg over sytingen fra sykepleiere. Det skal du bare vite. Anonymkode: 9f09b...860 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2019 #106 Del Skrevet 22. juli 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det samme gjør jeg (kjenner mange) og har jobbet som nevnt på sykehus/sykehjem. Legene irriterer seg over sytingen fra sykepleiere. Det skal du bare vite. Anonymkode: 9f09b...860 Som sagt, avsporing. Anonymkode: a84b5...d7d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 22. juli 2019 #107 Del Skrevet 22. juli 2019 Det er regler for begravelser og det er regler for sykdom. Ingen av disse kommer til anvendelse her, da det verken var arbeidstaker eller barnet som var syk. Samtalen du skal ha med sjefen handler om arbeidsnekt, noe som kan medføre advarsel eller sågar avskjedigelse. Jeg råder deg til å ta med verneombud, tillitsvalgt eller en annen kollega i møtet. Hvis det er vanskelig - ikke signer noe i møtet, krev å få lese gjennom i enerom før du signerer. Signerer du på en oppsigelse kan ingen hjelpe deg tilbake i jobb! Hvordan ville JEG håndtert situasjonen? Jeg ville gått på jobb, og tilstede på jobb ville jeg fortalt sjef/kollegaer at jeg var litt ute av meg selv grunnet det som hadde skjedd. Da kan det jo faktisk være at du blir møtt med litt større velvilje. Tenk over følgende: Det er juli måned. Det er mange på ferie og få på jobb. Først ringer person 1 inn for å varsle at de er syk. Men heldigvis, du har tilkallingshjelp klar. Så ringer person 2 - samboer sin slektning er død og vi er så lei oss og har ikke sovet. Ikke bare skal person 2 ha fri i juli, men atpåtil for samboers sorg. Nå skjønner jeg at dette er tungt for dere begge, TS. Men når man har solgt arbeidskraften sin til en arbeidsgiver så må man følge reglene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 22. juli 2019 #108 Del Skrevet 22. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei faktisk ikke. Det står ingen steder om at det er krav til advarsler både muntlig eller skriftlig. Har TS brutt en regel som står i kontrakta så er det nok. Anonymkode: 09480...8ec Oppsigelsesverneg er ganske sterkt i Norge. Arbeidsmiljøloven setter krav til en gyldig oppsigelse. Hovedkravet er at oppsigelsen skal være saklig. Skoft en enkelt dag er neppe saklig grunn til oppsigelse, uavhengig av hva som står i kontrakten. Normalt skal man ha 2 skriftlige advarsler før man kan starte prosessen med oppsigelse. Det står noe om oppsigelse her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #109 Del Skrevet 23. juli 2019 Oppdater oss etter møtet da ts. Anonymkode: fc639...e50 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #110 Del Skrevet 23. juli 2019 11 timer siden, petterm skrev: Oppsigelsesverneg er ganske sterkt i Norge. Arbeidsmiljøloven setter krav til en gyldig oppsigelse. Hovedkravet er at oppsigelsen skal være saklig. Skoft en enkelt dag er neppe saklig grunn til oppsigelse, uavhengig av hva som står i kontrakten. Normalt skal man ha 2 skriftlige advarsler før man kan starte prosessen med oppsigelse. Det står noe om oppsigelse her: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/ Det er da ikke mye her som er direkte relevant for TS' situasjon. Å gi TS falske forhåpninger om at man har krav på/normalt skal ha advarsler, har ingen hensikt. Anonymkode: 23322...e09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 23. juli 2019 #111 Del Skrevet 23. juli 2019 Ganske sykt å lese de mest likte kommentarene her, handler om ubarmhjertighet. Dersom det forventes at man stiller opp på jobb i krisesituasjoner ved livet, kan en jo begynne å stille spørsmålstegn til det systemet vi har og hva poenget med det egentlig er. Jeg vet ikke om noe bedre alternativ, men er ganske sikker på at kapitalisme ikke er til folks beste. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #112 Del Skrevet 23. juli 2019 5 timer siden, kikkana skrev: Ganske sykt å lese de mest likte kommentarene her, handler om ubarmhjertighet. Dersom det forventes at man stiller opp på jobb i krisesituasjoner ved livet, kan en jo begynne å stille spørsmålstegn til det systemet vi har og hva poenget med det egentlig er. Jeg vet ikke om noe bedre alternativ, men er ganske sikker på at kapitalisme ikke er til folks beste. Nå må du slutte. Dette har ingenting med ubarmhjertighet å gjøre, men om at et sted må man sette grensen. Alle opplever små og store kriser gjennom livet, og alle klarer å komme seg gjennom dem. Men man kan ikke gi alle carte blanche hver gang de - eller noen de kjenner, som i dette tilfellet - blir lei seg. Anonymkode: a84b5...d7d 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2019 #113 Del Skrevet 23. juli 2019 TS, hvordan gikk møtet? Anonymkode: 0e5a3...0d8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. juli 2019 #114 Del Skrevet 23. juli 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke mye her som er direkte relevant for TS' situasjon. Å gi TS falske forhåpninger om at man har krav på/normalt skal ha advarsler, har ingen hensikt. Anonymkode: 23322...e09 Mener du at skoft en enkelt dag er saklig grunn til oppsigelse? https://www.langsethadvokat.no/avdeling/arbeidsrett/oppsigelse/oppsigelse-p-g-a-fravaer/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bullehurk Skrevet 24. juli 2019 #115 Del Skrevet 24. juli 2019 På 23.7.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev: Det er da ikke mye her som er direkte relevant for TS' situasjon. Å gi TS falske forhåpninger om at man har krav på/normalt skal ha advarsler, har ingen hensikt. Anonymkode: 23322...e09 Ta å sjekk arb.miljøloven paragraf 15, punkt 1 du. Alle arb.givere har plikt å følge arbeidsmiløloven uansett kontrakt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #116 Del Skrevet 24. juli 2019 On 7/22/2019 at 11:10 AM, AnonymBruker said: Greit at du sørger, men det er tross alt ikke ditt familiemedlem. Da har du ikke rett på egenmelding eller sykemelding. Du kan få fri men å si i fra om det tidlig på morran blir veldig ugunstig for din sjef og dine kolleger. Du møtte ikke på jobb og du har ikke sykemelding heller virker det som? Sjefen har alt på sitt tørre og kan gi deg sparken. Anonymkode: 09480...8ec Det er opp til lege å bestemme, hvis legen mener at sykemelding er det beste i den situasjonen så får man det Anonymkode: f6476...377 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #117 Del Skrevet 24. juli 2019 Ts, kunne du oppdatere oss om hvordan møtet gikk? Anonymkode: fc639...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #118 Del Skrevet 24. juli 2019 Jeg var på jobb da jeg fikk en telefon om at min mor var død. Altså: Ikke samboers mor. Men min egen mor. Jeg var medeier i butikken, og det var høysesong. Jeg tok meg 10 minutters pause, og jobbet resten av dagen. Min mor var død. Men hun ble ikke mindre død av at jeg ikke jobbet den dagen. Anonymkode: 7fd1f...6f3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2019 #119 Del Skrevet 24. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på jobb da jeg fikk en telefon om at min mor var død. Altså: Ikke samboers mor. Men min egen mor. Jeg var medeier i butikken, og det var høysesong. Jeg tok meg 10 minutters pause, og jobbet resten av dagen. Min mor var død. Men hun ble ikke mindre død av at jeg ikke jobbet den dagen. Anonymkode: 7fd1f...6f3 Ha nå i bakhodet at sorg oppleves forskjellig fra person til person. Det finns ingen fasit. Og noko av det fyrste som skjer ved eit dødsfall er sjokkfasen og den kan være lammende og mange blir heilt utslått. Anonymkode: e267b...b85 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_Pixiedust_ Skrevet 24. juli 2019 #120 Del Skrevet 24. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på jobb da jeg fikk en telefon om at min mor var død. Altså: Ikke samboers mor. Men min egen mor. Jeg var medeier i butikken, og det var høysesong. Jeg tok meg 10 minutters pause, og jobbet resten av dagen. Min mor var død. Men hun ble ikke mindre død av at jeg ikke jobbet den dagen. Anonymkode: 7fd1f...6f3 Så flink du var? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå