Gå til innhold

Sjefen min nektet meg fri/egenmelding da samboers familiemedlem døde brått


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For en uke siden mistet min samboer et veldig nært familiemedlem. Dødsfallet skjedde uventet så vi hadde ikke tid til å forberede oss. 

Vi fikk vite om dødsfallet kl 23 på kvelden. Min samboer var utrøstelig. Jeg tenkte selvsagt ikke på jobben min neste dag. Vi sovnet etter noen timer sorg også gikk vekkerklokken min. Min samboer var fremdeles utrøstelig da og ønsket at jeg skulle bli hjemme med han. Ikke hadde jeg fått noe særlig søvn heller og jeg sørget jo jeg også. Jeg ringte derfor til jobben og ga beskjed om hva som hadde skjedd. Fikk beskjed om at det ikke var grunn til å ikke komme på jobb og at jeg ville ødelegge for kollegaene mine siden de måtte gå i lavere bemanning da. Jeg forsøkte å si at jeg kan bruke egenmelding, skylde en vakt, dra til legen for sykemelding osv. Sjefen insisterte på at jeg skulle komme. Jeg la bare på etter hvert og dro ikke på jobb. Jeg forstod at det er kjipt for kollegaene mine, men hadde jeg vært de, så hadde jeg gledelig gått med på redusert bemanning dersom jeg viste noen satt hjemme og sørget. 

Nå har sjefen min kalt meg inn til samtale i morgen. Og jeg lurer på hva hun vil si. Hva har jeg egentlig rett på i dette tilfelle? Hvem har tatt feil og hvem riktig?

Anonymkode: be490...7b6

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For en bedriften sjef, men hun/han har vel sitt på det tørre. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skoft å ikke komme på jobb når man ikke har sykemld eller egenmld. Det er avskjedigelsegrunn. 

Men jeg synes jo sjefen din er veldig streng når hn ikke kan gi deg hvertfall en halv dag fri uten lønn eller at du kan ta en feriedag. Kommer selvfølgelig an på typen jobb du har også. 

Anonymkode: 4d1d9...390

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du sørger, men det er tross alt ikke ditt familiemedlem. Da har du ikke rett på egenmelding eller sykemelding. Du kan få fri men å si i fra om det tidlig på morran blir veldig ugunstig for din sjef og dine kolleger.

Du møtte ikke på jobb og du har ikke sykemelding heller virker det som?  

Sjefen har alt på sitt tørre og kan gi deg sparken. 

Anonymkode: 09480...8ec

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville undersøkt regler med tanke på å ta vare på barn som ikke klarer seg selv hjemme.

Anonymkode: d1854...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville undersøkt regler med tanke på å ta vare på barn som ikke klarer seg selv hjemme.

Anonymkode: d1854...3e1

Øh, hva slags barn? 

Anonymkode: 996b4...8e6

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville undersøkt regler med tanke på å ta vare på barn som ikke klarer seg selv hjemme.

Anonymkode: d1854...3e1

Fy faen.. Skulle trodd du var sjefen til ts.. 

Anonymkode: 7b4b7...6e0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Greit at du sørger, men det er tross alt ikke ditt familiemedlem. Da har du ikke rett på egenmelding eller sykemelding. Du kan få fri men å si i fra om det tidlig på morran blir veldig ugunstig for din sjef og dine kolleger.

Du møtte ikke på jobb og du har ikke sykemelding heller virker det som?  

Sjefen har alt på sitt tørre og kan gi deg sparken. 

Anonymkode: 09480...8ec

Kan han/hun selvfølgelig ikke. D3er mange stadier før sparke, muntlig advarsel, skriftlig advarsel osv. Skjønner at mange ønsker amerikanske tilstander i arbeidslivet, men slik er det altså ikke i Norge. 

  • Liker 43
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det egenmeldingsgrunn. Hvem fungerer vel på jobb etter et par timers søvn og mange timer med grining. Man er vel verken frisk psykisk eller fysisk da. 

Anonymkode: 45f70...faf

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ts, du kan gjerne ta med tillitsvalgt på samtalen. 

Anonymkode: 45f70...faf

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det egenmeldingsgrunn. Hvem fungerer vel på jobb etter et par timers søvn og mange timer med grining. Man er vel verken frisk psykisk eller fysisk da. 

Anonymkode: 45f70...faf

Det å ligge våken å gråte om natten er ikke egenmeldingsgrunn nei. Ærlig talt

Anonymkode: 996b4...8e6

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det egenmeldingsgrunn. Hvem fungerer vel på jobb etter et par timers søvn og mange timer med grining. Man er vel verken frisk psykisk eller fysisk da. 

Anonymkode: 45f70...faf

Folk har selvfølgelig ulik tålegrense, men vi er vel ganske mange som har gått på jobb selv om vi er i sorg og ikke har sovet om natta. Av hensyn til kolleger og andre forhold på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 1228e...71b

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kunne han ikke ha søkt trøst hos resten av familien? Er jo det som er mest naturlig tenker jeg. Du har tatt en stor risiko her. De fleste vil nok hjelpe sine ansatte, men når det ikke går så må man nesten forholde seg til reglene.

Anonymkode: 4cb6d...cc5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ulønnet permisjon og reglene rundt dette er ikke så strenge som velferdspermisjon / egenmelding / sykemelding. Det skal mye til for at en leder skal kunne nekte deg ulønnet permisjon, da må denne kunne dokumentere at en evt lavere bemanning er en faktisk som negativt påvirker jobben - evt at du er sykepleier og tilkallingsvikar er en umulighet osv..

Sjefen har nok "rett til" å være vanskelig - men jeg ville beholdt roen om jeg var deg og forklart at dere var i en krise, at du opplevde deg usikket til å ta ansvar på jobb og at du derfor vurdrte det best for jobben at du ikke møtte slik at ikke andre måtte ta hensyn til deg i den krisen du opplevde. Si at du har forståelse for at denne krisen satte sjefen i en vanskelig situasjon men at det desverre ikke er slik at man rår over liv og død og ens reaksjoner knyttet til dette - be også om å få et skriftlig referat der du gjerne er den som skriver før møtet starter.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det å ligge våken å gråte om natten er ikke egenmeldingsgrunn nei. Ærlig talt

Anonymkode: 996b4...8e6

Nei vel? Hvis jeg har ligget våken og gråtet en natt har jeg hovne øyne, dundrende hodepine, rusten stemme og klarer ikke å konsentrere meg. Vil du ha en sånn person til å undervise førsteklassingen din i en krevende klasse? 

Det er litt forskjell på når ting kommer brått på om kvelden også, og om man har hatt litt mer tid på å bearbeide det.

 

Anonymkode: 45f70...faf

  • Liker 24
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke pårørende og har derfor ikke rett på fri.

Anonymkode: e415e...40b

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle nok ha meldt deg inn syk, ts.

Anonymkode: 65c74...092

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...