Gå til innhold

Sjefen min nektet meg fri/egenmelding da samboers familiemedlem døde brått


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

23 timer siden, petterm skrev:

Mener du at skoft en enkelt dag er saklig grunn til oppsigelse? 

https://www.langsethadvokat.no/avdeling/arbeidsrett/oppsigelse/oppsigelse-p-g-a-fravaer/

 

8 timer siden, bullehurk skrev:

Ta å sjekk arb.miljøloven paragraf 15, punkt 1 du.  Alle arb.givere har plikt å følge arbeidsmiløloven uansett kontrakt.

https://www.arbeidsrettsadvokater.no/avskjed/avskjed-p-grunn-av-ordrenekt/ 

Dere trenger ikke like det, ei heller trenger dere være enig i det, men faktum er at man har ikke krav på advarsel, og man kan i ytterste konsekvens risikere å få fyken etter en dags fravær. 

 

Anonymkode: 23322...e09

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på jobb da jeg fikk en telefon om at min mor var død. Altså: Ikke samboers mor. Men min egen mor. Jeg var medeier i butikken, og det var høysesong. Jeg tok meg 10 minutters pause, og jobbet resten av dagen. 

Min mor var død. Men hun ble ikke mindre død av at jeg ikke jobbet den dagen. 

Anonymkode: 7fd1f...6f3

Skal det være bra, at du er flink, er det det du mener?

Anonymkode: 65c74...092

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjefen gå deg ordre om å komme på jobb, du nektet = ordrenekt. 

Når foreligger avskjedsgrunn?

Det kan være flere årsaker til at en arbeidstaker nekter å utføre en pålagt arbeidsoppgave eller instruks. Det er derfor viktig at arbeidsgiver forsøker å avklare hva som har skjedd og hvorfor, før en reaksjon somavskjed blir benyttet. Ordrenekt er imidlertid et alvorlig forhold og det setter arbeidsgiveren i en svært vanskelig situasjon. Det er derfor slik at situasjoner som arbeidstaker oppfatter som bagatellmessige kan føre til avskjed. Dette fordi det i mange tilfeller vil være uten betydning hvor viktig det rent subjektivt fremstår for arbeidstaker at et pålegg blir fulgt. Hovedpoenget er at instruksen ble nektet uført og det er ikke opp til arbeidstaker å vurdere dens betydning.

Det er ingen krav til at ordrenekt skal måtte skje flere ganger før arbeidsgiver kan meddele avskjed. I noen situasjoner kan det likevel være mer hensiktsmessig å gi arbeidstakeren enadvarsel før avskjed besluttes. Før arbeidsgiver beslutter avskjed bør det også være klargjort at arbeidstakeren faktisk hadde fått og forstått instruksen som ikke ble utført.  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.7.2019 den 11.03, AnonymBruker skrev:

For en uke siden mistet min samboer et veldig nært familiemedlem. Dødsfallet skjedde uventet så vi hadde ikke tid til å forberede oss. 

Vi fikk vite om dødsfallet kl 23 på kvelden. Min samboer var utrøstelig. Jeg tenkte selvsagt ikke på jobben min neste dag. Vi sovnet etter noen timer sorg også gikk vekkerklokken min. Min samboer var fremdeles utrøstelig da og ønsket at jeg skulle bli hjemme med han. Ikke hadde jeg fått noe særlig søvn heller og jeg sørget jo jeg også. Jeg ringte derfor til jobben og ga beskjed om hva som hadde skjedd. Fikk beskjed om at det ikke var grunn til å ikke komme på jobb og at jeg ville ødelegge for kollegaene mine siden de måtte gå i lavere bemanning da. Jeg forsøkte å si at jeg kan bruke egenmelding, skylde en vakt, dra til legen for sykemelding osv. Sjefen insisterte på at jeg skulle komme. Jeg la bare på etter hvert og dro ikke på jobb. Jeg forstod at det er kjipt for kollegaene mine, men hadde jeg vært de, så hadde jeg gledelig gått med på redusert bemanning dersom jeg viste noen satt hjemme og sørget. 

Nå har sjefen min kalt meg inn til samtale i morgen. Og jeg lurer på hva hun vil si. Hva har jeg egentlig rett på i dette tilfelle? Hvem har tatt feil og hvem riktig?

Anonymkode: be490...7b6

Hvorfor må folk alltid si sannheten? Du kunne bare sagt du er syk.

Anonymkode: 59840...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What, hvorfor er folk så negative her? Ts har aldri sagt hvor nært forhold hun hadde til personen som døde. Hvis min svigermor døde for eksempel, så hadde jeg faen ikke dratt på jobb!

Anonymkode: 22482...501

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vi vet ingen ting om omstendighetene til dødsfallet. Man kan fint havne i sjokktilstand, selv om man ikke personlig sto så nærme den som døde under gitte omstendigheter - særlig dersom det var et brutalt dødsfall.

Jeg har selv opplevd at noen jeg hadde kjent i kort tid døde på en brutal måte, pg jeg var såpass i sjokk, at jeg ikke klarte å dra på kino engang. Jeg hadde overhode ikke hatt noe på jobb å gjøre. Nå var dette før jeg begynte å jobbe, så jeg slapp heldigvis den problemstillingen.

Anonymkode: c8634...878

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter å ha lest disse dustete kommentarer skjønner jeg hvorfor verden og menneskeheten er tapt. Lurer om det er noe skikkelig feil med mennesker og menneskeheten her i Norge- fordi utifra mange svarene ts har fått er dere umosjonelle roboter uten følelser. 

Anonymkode: 8b074...5e5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest disse dustete kommentarer skjønner jeg hvorfor verden og menneskeheten er tapt. Lurer om det er noe skikkelig feil med mennesker og menneskeheten her i Norge- fordi utifra mange svarene ts har fått er dere umosjonelle roboter uten følelser. 

Anonymkode: 8b074...5e5

Nå er det vel ikke snakk om å være umosjonell som du kaller det, jeg velger og si uemosjonell. Det er snakk om å bruke hue også da. Skulle vi alle fått være hjemme fra jobb ved den minste lille ting, så kunne like gjerne jordkloden eksplodert. Vi har ikke råd til alt fraværet, og arbeidsplassene ville bare vært kaotiske om folk ikke kom på jobb. 

Anonymkode: fc639...e50

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel nesten anta at det ikke gikk så bra på møtet siden ts ikke kommer med oppdatering. 

Anonymkode: fc639...e50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får vel nesten anta at det ikke gikk så bra på møtet siden ts ikke kommer med oppdatering. 

Anonymkode: fc639...e50

Skjønner godt at hun ikke gidder, med all den dritten som står i denne tråden.

Anonymkode: 65c74...092

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke snakk om å være umosjonell som du kaller det, jeg velger og si uemosjonell. Det er snakk om å bruke hue også da. Skulle vi alle fått være hjemme fra jobb ved den minste lille ting, så kunne like gjerne jordkloden eksplodert. Vi har ikke råd til alt fraværet, og arbeidsplassene ville bare vært kaotiske om folk ikke kom på jobb. 

Anonymkode: fc639...e50

"Hver minste lille ting" ? Om min samboer var i dyp sorg/sjokk/krise, og hadde det helt jævli, så hadde jeg ikke ansett det som en "liten ting". Innlegget du kommenterte beskriver deg på en prikk... 

Anonymkode: 51603...acb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sammensurium i svarene her.. Syns TS skal ha kred for å være ærlig jeg! Mange hadde nok tatt en «spansk en», og brukt en egenmeldingsdag. Forøvrig så må man ikke ha 40 i feber for å bruke egenmelding, det kan være både fysisk og psykisk sykdom. TS har jo spurt om fri. Fri betyr jo å ikke komme på jobb og ikke få betalt for vakten. TS har også tilbudt seg å jobbe inn vakten. Dermed kan man si at TS har bedt om permisjon fra denne vakten. Arbeidsgivers rett til å nekte å gi en ansatt permisjon, er veldig begrenset. Presiserer her at permisjon er definisjonen på «fri uten lønn». Normalt er det arbeidsgiver som vil måtte kunne bevise at det var «særlige» grunner til at ikke TS kunne få fri/permisjon denne vakten. Lavere bemanning vil nok ikke være en «gyldig» grunn, hadde TS jobbet i en butikk som kanskje måtte stenge dørene den dagen fordi TS ikke kom, hadde det vært annerledes. Samtidig er det nok lurt av TS å forklare situasjonen så godt og tydelig hun kan, så hun kan ha ett godt forhold til arbeidsstedet fortsatt. Viktig at man ser saken fra begge sider, og også reflekterer hvorfor dette ble vanskelig for sjefen. Forøvrig praktiseres det i de fleste seriøse bedrifter skriftlig og muntlig advarsel før man går til skrittet å gir oppsigelse. Arbeidsmiljøloven har strenge krav her. Arbeidsgiver må da bevise at det har vært ett gjentagende problem, arbeidstager har fått mulighet til å «skjerpe» seg osv før en oppsigelse vil være gyldig dersom man får til retten. Man har også avskjed, som kan gis for «grov utroskap» i tjenesten. Da må man gå på dagen. Tyveri kan føre til avskjed feks. Men det er ett helt annet kapittel!  Håper det løser seg TS!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2019 den 15.08, AnonymBruker skrev:

Skjønner godt at hun ikke gidder, med all den dritten som står i denne tråden.

Anonymkode: 65c74...092

Dritt og dritt, voksne folk må tåle å høre sannheten. Har hun ikke rett på fri, så har hun ikke det.  Folk må forholde seg til realitetene, å ikke lulle seg inn i en slags drømmeverden.  Folk er jo så lettkrenka og tandre, skulle blitt psykolog eller terapeut så hadde jeg vært rik i dag.

Anonymkode: d8cfb...72b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til senere i jobber, enten denne jobben eller andre, så nevner du aldri hvorfor du er syk når de blir det. Aldri si hva som "feiler deg". Da blir det til at du ikke pleier å si det, noe du selvsagt ikke må, og dermed blir det kanskje ikke så mye mas heller.

Anonymkode: 90c79...c50

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
På 27.7.2019 den 22.17, Skyblue7 skrev:

(...) Dermed kan man si at TS har bedt om permisjon fra denne vakten. Arbeidsgivers rett til å nekte å gi en ansatt permisjon, er veldig begrenset. Presiserer her at permisjon er definisjonen på «fri uten lønn». Normalt er det arbeidsgiver som vil måtte kunne bevise at det var «særlige» grunner til at ikke TS kunne få fri/permisjon denne vakten. Lavere bemanning vil nok ikke være en «gyldig» grunn, hadde TS jobbet i en butikk som kanskje måtte stenge dørene den dagen fordi TS ikke kom, hadde det vært annerledes. (...)

Hva mener du her? For det første har ikke TS formelt søkt permisjon, hun antok at hun kom til å få fri grunnet dødsfallet. Ja, min arbeidsgiver ville sett stort på det og gitt meg fri med eller uten lønn (bruke feriedag, arbeid inn igjen osv) mens en annen ansatt i samme bedrift med en stilling der det må være X personer på jobb mellom kl XX og YY hadde fått nei hvis det ikke hadde vært mulig å dekke inn vakten. Lavere bemanning i ferie- og helligdagsperioder er faktisk en helt alminnelig grunn til å få avslag på både permisjon, avspasering og ferie. Men du har kanskje noe lovverk å vise til?

Og ja, på generelt grunnlag er det all grunn til å være romslig med ansatte som opplever sorg og dødsfall. Men når man ikke kan si ja grunnet at det ikke er forsvarlig bemanning da må den ansatte gå på jobb. Hvis ikke kan det få konsekvenser.

Det står i første innlegg fra TS at hun arbeider skift (hun prøvde å få "skylde en vakt"). Ved skiftordninger er det ikke bare å utebli.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
3 timer siden, Skyblue7 skrev:

Er ikke noe formelt krav til hvordan man søker en permisjon, men den er gjerne skriftlig dersom man ønsker permisjon over lengre tid (utdanningspermisjon feks). Les mer om det her https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/permisjoner/ Å be om fri før vakten vil være nok i dette tilfellet. 

Svar på det jeg spør om du:: Du hevdet "Lavere bemanning vil nok ikke være en «gyldig» grunn," Dette er det jeg vil ha svar på. TS ba om fri/bytte. Hadde det vært mulig hadde sjefen sagt "drit i det, vi tar det når du kommer på jobb". Det valgte ikke sjefen med begrunnelse i at da ville de få problemer med å ha (nok) folk på jobb. Du hevder - som sitert over - at dette "nok ikke er en gyldig grunn". Så hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 22.7.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Her handler det ikke om hvem som har gått bort, det handler om reaksjonen man får på det. Sorg i seg selv er ingen sykdom, men kan gi symptomer som er forenelige med sykdom (og mindre forenelige med jobb). Her har jo ts klart fått en sterk reaksjon. Det burde gå under egenmelding. 

Anonymkode: 45f70...faf

Jo, sorg er faktisk en diagnose. Ikke riktig i dette tilfellet, men du kan bli diagnostisert med sorg som en sykdom. 

 

https://www.nrk.no/norge/na-blir-sorg-en-offisiell-diagnose-1.14289277

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

En av jobbene jeg hadde fikk bestevenninna til sjefen lov til å ta fri etter samlivsbrudd. Vet ikke om det ble løst med egenmelding eller hva. Sier bare dette fordi ingen arbeidsgivere er like, og ikke alle er rettferdige eller gode ledere heller.

 

Anonymkode: 3d63a...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...