Gå til innhold

Skravletråd mars/april 2020


Lovely123

Anbefalte innlegg

Jeg fikk høre hjertelyd hos jordmor i dag 😊  Utrolig god følelse da jeg har vært mindre kvalm de to siste dagene, og hadde litt brun utflod for noen dager siden. 
Så nå kan jeg senke skuldrene. Ble ganske overrasket når hun sa hun ville lytte, for er bare 10+5 og førstegangsfødende, trodde ikke det gikk så tidlig.Hun brukte lang tid, men det gikk til slutt. Hopper litt rundt i glede nå 💕

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, trachea skrev:

Takk, det var godt å høre! Hendige deg som er 13+4 og over på den tryggere siden. Ser for meg at jeg vil kunne slappe av når jeg også er like langt på vei som det du er :) 

Jeg har hørt at når man har sett bankende hjerte etter 8 fullgåtte uker, så har man like gode sjanser som etter de 12 ukene det er så mye mas om. Så tror de 12 ukene ikke har så mye å si lenger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste symptomer hos meg forsvant over natten! Ble veldig bekymret, og fikk komme på en privat time på UL i dag. Der så vi en sprell levende baby, og alt var bare fint med den lille! Jordmor brukte veldig god tid til å gå gjennom alle organer, så jeg ble veldig trygg og glad da jeg gikk ut der ifra! Jeg er 11+1.

De symptomene jeg sitter igjen med nå er smerter i korsryggen, og nedsatt matlyst, ellers føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, trachea said:

Hvordan er deres symptomer? Varierer dem nå fra hvordan de var tidligere? Plutselig er jeg ikke så kvalm lenger og puppene er mye mindre ømme. Er 10+0 i morgen

Kvalmen min dabbet veldig av i uke 9 for meg og, byttet den ut med brekninger i et par uker men nå begynner det å bli litt lettere også. Sliter fortsatt en del med aversjoner og det å lage mat er en daglig utfordring men også det går mye bedre. Puppene mine er fortsatt ømme og jeg er veldig sliten og trøtt, er 11+5 i dag. Har faktisk fått fødeplass denne uken, den kjente jeg føltes ganske uvirkelig. 😳

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, 56hedy skrev:

De aller fleste symptomer hos meg forsvant over natten! Ble veldig bekymret, og fikk komme på en privat time på UL i dag. Der så vi en sprell levende baby, og alt var bare fint med den lille! Jordmor brukte veldig god tid til å gå gjennom alle organer, så jeg ble veldig trygg og glad da jeg gikk ut der ifra! Jeg er 11+1.

De symptomene jeg sitter igjen med nå er smerter i korsryggen, og nedsatt matlyst, ellers føler jeg meg ikke gravid i det hele tatt!

Så godt at du fikk ultralyd og sett at alt var bra 💕 

Her blir neste ultralyd om litt under tre uker, er da 13+3, kjenner jeg gleder meg masse 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle, håpe det er greit at jeg hiver meg på 🙈 

Anonym232 - 21 - B1 - Menstermin 25.03

Endelig ble jeg gravid etter to(!!) år prøving, selvfølgelig skjedde det når jeg egentlig hadde lagt prøvingen bak meg og bestemt at jeg skulle nyte sommeren helt 😅

Var på TUL når jeg var 7+6, er i dag 10+0. Når jeg var på TUL var alt her perfekt, ektremt bekymret for at noe har skjedd men krysser fingrene. Tenker jeg skal en gang til på tidlig ul for å være 100% sikker, dette blir da rundt 16.09. 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym232 skrev:

Hei alle, håpe det er greit at jeg hiver meg på 🙈 

Anonym232 - 21 - B1 - Menstermin 25.03

Endelig ble jeg gravid etter to(!!) år prøving, selvfølgelig skjedde det når jeg egentlig hadde lagt prøvingen bak meg og bestemt at jeg skulle nyte sommeren helt 😅

Var på TUL når jeg var 7+6, er i dag 10+0. Når jeg var på TUL var alt her perfekt, ektremt bekymret for at noe har skjedd men krysser fingrene. Tenker jeg skal en gang til på tidlig ul for å være 100% sikker, dette blir da rundt 16.09. 😊

Velkommen inn hit 😊 

Om du har termin 23.03 er du ikke da 10+3 i dag? Spør fordi jeg har termin to dager før deg og er 10+5, så fikk det ikke helt til å gå opp 🙈 

Er veldig greit å ha vært på TUL og få sett et hjerte slå, jeg ble ihvertfall roligere av det 💕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pingvin1 skrev:

Velkommen inn hit 😊 

Om du har termin 23.03 er du ikke da 10+3 i dag? Spør fordi jeg har termin to dager før deg og er 10+5, så fikk det ikke helt til å gå opp 🙈 

Er veldig greit å ha vært på TUL og få sett et hjerte slå, jeg ble ihvertfall roligere av det 💕

Jeg skrev 25.03 🙈 men bruker tre forskjellige apper der alle tre forteller meg forskjellig så har egentlig gitt opp ukene litt 🤷🏽‍♀️😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym232 skrev:

Jeg skrev 25.03 🙈 men bruker tre forskjellige apper der alle tre forteller meg forskjellig så har egentlig gitt opp ukene litt 🤷🏽‍♀️😂

Haha, skjønner, ikke så lett å bli klok på det 🙈 Jeg er gravid ved hjelp av IVF så da vet jeg nøyaktig termin og hvor langt jeg er på vei, må jo ha noe fordel 😂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym232 skrev:

Jeg skrev 25.03 🙈 men bruker tre forskjellige apper der alle tre forteller meg forskjellig så har egentlig gitt opp ukene litt 🤷🏽‍♀️😂

Velkommen til deg 🤩

jeg har termin 26.03.20, en dag etter deg, og er 9+6. Så da stemmer det vel at du er 10+0?😄😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, trachea skrev:

Velkommen til deg 🤩

jeg har termin 26.03.20, en dag etter deg, og er 9+6. Så da stemmer det vel at du er 10+0?😄😄

Jeg har brukt terminkalkulator fra Babyverden og den stemmer akkurat med det klinikk Hausken og jordmor kom fram til. Jeg har termin 23.03 og er 10+6 i dag. På deg fikk jeg opp at du skal være 10+3. Bruker de forskjellig regnemåte rundt om i landet? 

Screenshot_20190829-112045.png

Endret av Pingvin1
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, noen sykehus opererer med 40+2 og noen med 40+3. Jordmoren jeg var hos for tidlig ultralyd brukte svensk regnemåte, som er 40+0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sariou skrev:

Ja, noen sykehus opererer med 40+2 og noen med 40+3. Jordmoren jeg var hos for tidlig ultralyd brukte svensk regnemåte, som er 40+0.

Ok, takk for info, det var jeg ikke klar over. Ganske rart at de ikke holder seg til samme, man kan jo bli forvirret av mindre 😂 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. Men det spiller jo ikke så stor rolle, det er ikke nøyaktig uansett. Man burde heller snakke om terminperiode som noen leger har foreslått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pingvin1 skrev:

Jeg har brukt terminkalkulator fra Babyverden og den stemmer akkurat med det klinikk Hausken og jordmor kom fram til. Jeg har termin 23.03 og er 10+6 i dag. På deg fikk jeg opp at du skal være 10+3. Bruker de forskjellig regnemåte rundt om i landet? 

Screenshot_20190829-112045.png

Åå? Første dag i siste mens var 20.06.19(en torsdag) og hver torsdag er jo da en ny uke :) nei nå skjønner jeg ingenting. Får opp på terminkalkulator at termin er 29.03🤔 mens denne appen + jordmor sier termin er 26.03. Og at jeg er 10+0

765081A1-117E-4B80-B1B9-C177F79CE235.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, trachea skrev:

Åå? Første dag i siste mens var 20.06.19(en torsdag) og hver torsdag er jo da en ny uke :) nei nå skjønner jeg ingenting. Får opp på terminkalkulator at termin er 29.03🤔 mens denne appen + jordmor sier termin er 26.03. Og at jeg er 10+0

765081A1-117E-4B80-B1B9-C177F79CE235.png

Det er sikkert som @Sariou sier at de regner forskjellig. Hvis de har gått utifra svensk regnemåte, som visstnok er 40+0, så stemmer det akkurat. Tror min jordmor og de appene jeg bruker (preglife og babyverden) går utifra 40+3. 

Da har jeg lært noe nytt i dag også 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Pingvin1 skrev:

Det er sikkert som @Sariou sier at de regner forskjellig. Hvis de har gått utifra svensk regnemåte, som visstnok er 40+0, så stemmer det akkurat. Tror min jordmor og de appene jeg bruker (preglife og babyverden) går utifra 40+3. 

Da har jeg lært noe nytt i dag også 😂

Jaja da har vi lært noe nytt 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40+0 er også det de bruker i USA, så mange appee bruker det, selv om de er oversatt til norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sariou skrev:

40+0 er også det de bruker i USA, så mange appee bruker det, selv om de er oversatt til norsk. 

Ja, jeg ser at appen som heter graviditet+ gir meg termin 20.3 og ikke 23.3. Den appen er bare oversatt til norsk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei gravide kvinner :)

Vil bare legge til at de har termin 40+3 i Norge og 42+0 som maks overtid.

For 20-25år tilbake i tid hadde de termin 40+0 og 42+0 som maks overtid.

Nå når de har flyttet termindato med 3dager så sparer man mange kvinner for å bli igangsatt og for unødvendig stress rundt overtid da det er mange flere som har født ved 40+3 enn ved 40+0 :) :) Tro meg den datoen kan man bli opphengt i ;) Hehehe :fnise:

Private ultralyd klinikker har ikke autoritet til å endre termindato og disse blir da ikke gjeldende.
Slikt går via kvinneklinikk/sykehus (ved ordinær ultralyd som er bindende) og fastlege/jordmor (f.eks i form av henvisning til kvinneklinikk/sykehus e.l. ved usikkerhet i starten). 

Vil bare legge til at jeg HAR erfaring da jeg har født x antall ganger ;)

Endret av kvinne35+
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...