Gå til innhold

Drømmen om en familie


Neutral90

Anbefalte innlegg

Dette var en veldig tung lesning, spesielt den med at du ikke får de støttemedisinene som du ønsker. Jeg har støttemedisiner uten at jeg måtte mase om å få dem, spurte ikke engang, de sa til meg hva de mente jeg burde gå på! Håper de hører på dere på St Olav!

Sender masse varme klemmer til deg ❤️

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Saschi skrev (På 9.11.2021 den 7.08):

Dette var en veldig tung lesning, spesielt den med at du ikke får de støttemedisinene som du ønsker. Jeg har støttemedisiner uten at jeg måtte mase om å få dem, spurte ikke engang, de sa til meg hva de mente jeg burde gå på! Håper de hører på dere på St Olav!

Sender masse varme klemmer til deg ❤️

 

 

Stor klem ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farsdag

Farsdag er en av årets verste dager. Verre enn morsdag, for den går ut over meg. Farsdag går ut over mannen min. Klippen min. So  fortjener så mye bedre enn dette ❤ har gruet meg en uke allerede, klumpen bare vokser seg større for hver dag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går var en av de vanskeligste dagene i mitt voksenliv. 

Hadde avsluttende samtale med st olavs i går, det ble alt annet enn oppløftene.

Legen var veldig direkte, noe som tross alt er veldig fint. Men, det er bare 7 mnd siden jeg hadde samtale med samme legen som i går og da var han rimelig positiv. Ga oss 60% sjanse per graviditet og sa at han ikke kunne forstå annet enn at de skulle kunne gi oss et barn...

Nå kunne han ikke rett ut råde oss å gi opp, men han kunne heller ikke anbefale oss å fortsette. At det er livmoren min som ikke får nok blod og at det er den autoimmune sykdommen som gjør at det er slik. At selv om jeg en gang vil bikke 12 uker så er jeg i fare for å miste når som helst helt til baby er levedyktig på utsiden...

Blir så utrolig skuffa og lei meg. Jeg maste i nesten to år på st Olavs om det kunne tenke seg at denne sykdommen påvirket forsøkene. Nei sa de. Så sa de til slutt at en revmatolog kunne vurdere det. Joda, det har mye å si sier revmatolog, men vi kan gi blodfortynnende og da stiger sjansene noe. De sa at så lenge man ikke gir opp vil de fleste få et barn til slutt.

Jeg har hatt 3 innsett siden da, blitt gravid på alle, men mistet alle gangene. Føler på en måte at de første 6 innsettene (og to årene det tok å gjennomføre disse 6 innsettene) er helt bortkastet. Vi hadde jo ikke en sjans.

Legen spurte hva planen videre er. Vi sa finland og pgd analyse. Ikke dumt da han, men også at vi ikke skulle ha noe forhåpninger fordi vi tross alt har fine embryo og en ødelagt kropp som ødelegger.... han sa tre ganger tror jeg, at det er veldig viktig at vi gir en evnt klinikk all informasjon slik at de vet ståa 

Så, veldig veldig demotiverende. Var så utrolig lei meg når vi dro derifra. Legen innledet samtalen med dette møtet tilbydde st Olavs for at vi, pasientene, skal kunne se veien videre. Vel, det tok i alle fall fra meg all mot til å gå videre...

Han gikk langt i si at vi bør gi oss. bør vi gi oss? Det er så sykt vanskelig å få det midt i trynet sånn. Spesielt at det er jeg som er problemet (vi visste jo det , men likevel). At det er min kropp som gjør oss barnløse...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Neutral90 said:

I går var en av de vanskeligste dagene i mitt voksenliv. 

Hadde avsluttende samtale med st olavs i går, det ble alt annet enn oppløftene.

Legen var veldig direkte, noe som tross alt er veldig fint. Men, det er bare 7 mnd siden jeg hadde samtale med samme legen som i går og da var han rimelig positiv. Ga oss 60% sjanse per graviditet og sa at han ikke kunne forstå annet enn at de skulle kunne gi oss et barn...

Nå kunne han ikke rett ut råde oss å gi opp, men han kunne heller ikke anbefale oss å fortsette. At det er livmoren min som ikke får nok blod og at det er den autoimmune sykdommen som gjør at det er slik. At selv om jeg en gang vil bikke 12 uker så er jeg i fare for å miste når som helst helt til baby er levedyktig på utsiden...

Blir så utrolig skuffa og lei meg. Jeg maste i nesten to år på st Olavs om det kunne tenke seg at denne sykdommen påvirket forsøkene. Nei sa de. Så sa de til slutt at en revmatolog kunne vurdere det. Joda, det har mye å si sier revmatolog, men vi kan gi blodfortynnende og da stiger sjansene noe. De sa at så lenge man ikke gir opp vil de fleste få et barn til slutt.

Jeg har hatt 3 innsett siden da, blitt gravid på alle, men mistet alle gangene. Føler på en måte at de første 6 innsettene (og to årene det tok å gjennomføre disse 6 innsettene) er helt bortkastet. Vi hadde jo ikke en sjans.

Legen spurte hva planen videre er. Vi sa finland og pgd analyse. Ikke dumt da han, men også at vi ikke skulle ha noe forhåpninger fordi vi tross alt har fine embryo og en ødelagt kropp som ødelegger.... han sa tre ganger tror jeg, at det er veldig viktig at vi gir en evnt klinikk all informasjon slik at de vet ståa 

Så, veldig veldig demotiverende. Var så utrolig lei meg når vi dro derifra. Legen innledet samtalen med dette møtet tilbydde st Olavs for at vi, pasientene, skal kunne se veien videre. Vel, det tok i alle fall fra meg all mot til å gå videre...

Han gikk langt i si at vi bør gi oss. bør vi gi oss? Det er så sykt vanskelig å få det midt i trynet sånn. Spesielt at det er jeg som er problemet (vi visste jo det , men likevel). At det er min kropp som gjør oss barnløse...

Utrolig leit å høre at dette møtet påvirket deg så negativt, men husk at dette er kun én mening, det er ingen som sitter på fasiten og vet nøyaktig hva framtiden bringer. Skjønner at man mister all lyst å fortsette når man får slike utsagn fra legen slengt i trynet, men hadde det vært meg, hadde jeg i hvertfall hørt meningen til klinikken i Finland før jeg bestemte meg for veien videre. Det skader ikke med en second opinion, og kanskje de har vært borti noe lignende før? Eller har en helt annen syn på situasjonen og sjansen for å lykkes ved bruk av riktige hjelpemidler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-NN skrev (1 time siden):

Utrolig leit å høre at dette møtet påvirket deg så negativt, men husk at dette er kun én mening, det er ingen som sitter på fasiten og vet nøyaktig hva framtiden bringer. Skjønner at man mister all lyst å fortsette når man får slike utsagn fra legen slengt i trynet, men hadde det vært meg, hadde jeg i hvertfall hørt meningen til klinikken i Finland før jeg bestemte meg for veien videre. Det skader ikke med en second opinion, og kanskje de har vært borti noe lignende før? Eller har en helt annen syn på situasjonen og sjansen for å lykkes ved bruk av riktige hjelpemidler?

Ja, det var nokså tøft, jeg skal ikke legge skjul på det. 

Men, jeg er jo enig med deg. Vi skal helt klart høre på hva legen i Finland har å si, men selvsagt, som en privat aktør vil de selvsagt selge. Slik er det jo bare. Vi vet hva vi ønsker av behandling og støttemedisin, håper de kan møte dette :)

 

Takk for svar ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neutral90 skrev (3 minutter siden):

Ja, det var nokså tøft, jeg skal ikke legge skjul på det. 

Men, jeg er jo enig med deg. Vi skal helt klart høre på hva legen i Finland har å si, men selvsagt, som en privat aktør vil de selvsagt selge. Slik er det jo bare. Vi vet hva vi ønsker av behandling og støttemedisin, håper de kan møte dette :)

 

Takk for svar ❤

Dette var ikke noe koselig. 😔 Ønsker dere lykke til videre! Og ikke gi opp før dere har prøvd Finland. ❤️

Om dere går privat i Norge, vil ikke de prøvd ut støttemedisinen du vil prøve?  Er kanskje enklere om en hadde gjort det i Norge, men sikkert en grunn for hvorfor Finland er mer aktuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (1 time siden):

Dette var ikke noe koselig. 😔 Ønsker dere lykke til videre! Og ikke gi opp før dere har prøvd Finland. ❤️

Om dere går privat i Norge, vil ikke de prøvd ut støttemedisinen du vil prøve?  Er kanskje enklere om en hadde gjort det i Norge, men sikkert en grunn for hvorfor Finland er mer aktuelt? 

Takk for fin melding ❤ mannen vil veldig gi det et uttak i Finland før vi gir opp..

Grunnen til at vi går til Finland er at de kan lovlig genteste embryo slik at det er friske embryo de setter inn. Mister jeg et friskt embryo er det jo helt klart meg det er en feil med ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Neutral90 said:

Ja, det var nokså tøft, jeg skal ikke legge skjul på det. 

Men, jeg er jo enig med deg. Vi skal helt klart høre på hva legen i Finland har å si, men selvsagt, som en privat aktør vil de selvsagt selge. Slik er det jo bare. Vi vet hva vi ønsker av behandling og støttemedisin, håper de kan møte dette :)

 

Takk for svar ❤

Det er jo kanskje nettopp det som er fordelen med en privat utenlandsk aktør - at de kan være lettere å få med på det dere ønsker å prøve ut, så lenge det ikke kan gjøre noe skade. I Norge er jo "alt" farlig når det gjelder medisiner.

Jeg heier på dere, har fulgt med siden start, men ikke turt å legge igjen spor før i år. Håper av hele mitt hjerte at dere lykkes til slutt ❤

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så leit å lese om den siste samtalen dere hadde med st.olav😞 fikk skikkelig vondt inni meg av å lese, og hvordan du har det etter den samtalen😞så tenker jeg også som hun ene skriver over her at dette er kun en mening, at mulighetene kan være noe helt annet og at noen ser helt annet på det en annen plass! Og veldig bra valg at dere prøver finland fordi da er dere sikre på at et friskt embryo blir satt inn, at det ikke er problemet. Jeg tenker jo hva hvis? Og du faktisk får satt inn et helt frisk et som går! Eller får medisinene du trenger som støtte for å ikke støte det ut! Kanskje ser de andre muligheter og har vært borti lignende der det har klaffet! Jeg har fortsatt troa på at dere får deres etterlengtet barn, selv om jeg ikke kjenner dere! Så tror jeg det vil skje! ❤️ 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært her inne på år og dag føles det ut som, veldig trist å lese om den avsluttende samtalen hos St Olav og at legen virket så negativ. Kanskje det er mulig å gå til privat lege for å teste ut denne medisinen du snakker om, hvis dere skulle bli gravide på egenhånd? Tenker ikke nødvendigvis på fertilitetsklinikk, men annen privat lege som kan skrive ut denne. Eller til og med fastlege? Blir det Finland før eller etter jul? Sender deg mange førjulsklemmer og ønsker dere en fin adventstid ❤️🎄 Veldig godt at dere har hverandre og at forholdet iallfall har kommet styrket ut av denne lange, vonde reisen dere har hatt så langt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hei!

Jeg måtte ta en pause. Denne dagboken ble ikke noe positivt for meg. 

Kvinneguiden er et fint forum, men det er ikke noe skjermet avdeling for osd som ikke faller inn i "vi fikk det ikke til helt med en gang, men det gikk likevel", så selv om jeg unner alle å lykkes så er det også vanskelig å bli værende her som i en vakuum over flere år ❤ og jeg merket det at dagboken ble en plass der det er lett å dyrke de mørke følelsene fordi man prøver å sette ord på det.

Jeg var skikkelig langt nede etter utskrapingen i november. Ikke minst den fæle samtalen på st Olavs. Føler virkelig ikke at det var en grei avslutning. Har snakket med flere leger siden, og de har ikke samme mening som han på st Olavs. Det er bare det at hans mening veier jo tungt fordi han er lege på fertilitetsseksjonen. Når det er sagt skrev han ikke noe om det med at det er livmoren min som ikke vil bære frem i journalen, og da synes jeg han kunne latt være å diagnostisere meg også.

Vi hadde alt klart for å reise til Finland nå i januar, så skjedde korona 😅 det har vært et fryktelig utbrudd lokalt, med nesten 10% av innbyggerne smittet ukentlig de siste tre ukene. Så finland ble lagt på is. Vi valgte finland fordi de gentester embryo. Hvis vi ble gravid med friskt embryo, men likevel mistet, så ville det vært en god indikasjon på hvor i leia vi låg.

Så da hoppet vi på et forsøk med Spiren. Flott med rask oppstart. Låg an til 18 egg ut, men på uttak var det bare 8 egg. Jeg hadde hatt eggløsning! Helt krise! Det betydde de få som var igjen var av dårlig kvalitet og bare 2 lot seg befruktet. Seriøst helt krise for oss. Vi har aldri hatt et så dårlig forsøk, dette er fjerde uttak. 

Klinikken la ikke skjul på hva som hadde skjedd heller når vi sa hva vi trodde hadde skjedd (eggløsning). Og her blir det vanskelig synes jeg. Vi er pasienter (og slikt kan skje, man er ikke sikret, men jeg mener det var en veldig dårlig beslutning å la meg gå X antall dager på medisin etter ultralyd) men vi er også kunder. Som betalende kunder forventer jeg bedre medisinsk behandling. 

Uansett, det ble satt inn et OK todagers. Jeg er i dag 12 dpo og gravid. Helt utrolig ❤ forventet ingenting siden kvaliteten var så dårlig. 

Testet relativt sterkt positivt 9 dpo.

11 dpo begynte jeg å ha litt brun utflod. Samme som alle gangene før altså. Det er jo for tidlig for mensen, så jeg antar bare at slik er jeg og at det er hormonelt.

Kommer ikke til å be om ultralyd før evnt uke 8. Orker ikke det kjøret med å se hjerte i uke 6 og uke 7 før det er dødt i uke 8. 

Så, en liten oppdatering fra meg. Håper alle har det bra ❤ hvem vet? Kanskje den 8. gangen er den gangen jeg skal få lov til å bli mamma. Har i så fall termin 14 oktober.

Dagens test 12 dpo 🌺

20220129_094652.thumb.jpg.ee40a090f1e3751c53a6c43cdca74d4a.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...