Gå til innhold

Når man ganske nylig har fått barn og innser hva en familieferie kan koste!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det. Jeg skjønner TS godt! Det er faktisk mye billigere å lage enkel hverdagsmat hjemme. Når man skal på tur blir det gjerne en litt annen type mat man tar med seg. Noe sekk-vennlig og ikke for kjipt. Og grillmat, f. eks., er ikke billig med mindre alle elsker pølser.

Virker som om alle er ute etter TS... Dere skal liksom ta henne for alt mulig, selv når hun har rett, bare fordi dere ikke liker hvordan hun formulerer seg. 

Anonymkode: dcf88...dd1

Jeg bryr meg ikke stort om alle som er ute etter å ta meg. Les de som syns det er ok å bruke 40k på en sommerferie.

Skal jeg handle til en dagstur til Hunderfossen da så fyller jeg full tank på bilen. 700,- så handler jeg med mat til to voksne og et barn. Barnet spiser ofte mer enn meg, men vi handler et brød, smør, to forskjellige pålegg. Så handler vi drikke i tillegg til at barnet som regel drikker vann. Så er det inngangsbilletter, koster vel rundt 700,- det også. Så handler vi med en engangsgrill, pølser, lomper, brød. Så handler vi med frukt. 2000,- fløy rett ut i alt det her. 

Da har jeg 3000,- igjen å leve for ut måneden. Kjedelig om noe skulle dukke opp av uforutsette utgifter.

Si at vi heller tar en dagstur til en lokal gård og barnet får være med inn å klappe de fleste dyrene der. Så reiser vi hjem og lager middag ut av noe vi allerede har i skapene. Da trenger jeg kun å tenke på drivstoff egentlig. Så kan vi heller ta flere kjøreturer mellom gårder, familie, lekeparken, lekeland, badevann i området. Barnet er 1.5 år så hva kommer barnet til å huske av en dag i Hunderfossen selv om barnet smilte masse og var fornøyd mens vi var der? Vi kommer jo til å ha fine bilder, vi voksne får fine minner. Men det får vi av dagsturer på andre ting og vil jeg tro. 

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Grillmat i generell betydning er mer enn bare pølse og lompe. 

Anonymkode: 12859...bc5

Hvorfor må man absolutt ha med biff på tur med barna? Holder med pølser.

Anonymkode: 9ccef...7e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må man absolutt ha med biff på tur med barna? Holder med pølser.

Anonymkode: 9ccef...7e6

Å herregud, så da finnes det bare pølser eller biff da. Huff, du har tydeligvis en dårlig dag. Jeg orker ikke å måtte forklare så grundig til et voksen ukjent menneske på internett. Takk for deg.

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Å herregud, så da finnes det bare pølser eller biff da. Huff, du har tydeligvis en dårlig dag. Jeg orker ikke å måtte forklare så grundig til et voksen ukjent menneske på internett. Takk for deg.

Anonymkode: 12859...bc5

Hvis man har lite penger, så trenger man bare kjøpe med seg en pakke pølser og de billigste lompene. Man kan ikke komme og klage over at det er dyrt når man velger helt selv å kjøpe noe dyrt.

Anonymkode: 9ccef...7e6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 10.54, AnonymBruker skrev:

En tur til tusenfryd trenger ikke være så dyrt som du beskriver. Joda, transport og inngangspenger koster litt. Men ta med litt snacks hjemmefra. Kjeks og frukt. Er det griller som publikum kan bruke på tusenfryd? Det er det mange sånne steder. Ta med egen grillmat. 

Barna kan få én suvenir og én is hver. Trenger ikke kjøpe massevis av greier.

Anonymkode: 9ccef...7e6

Det er heldigvis ikke griller på Tusenfryd, slik du spør om. Skulle tatt seg ut om «halve India og Pakistan» satt hele dagen og grillet til hele storfamilien. 

Anonymkode: 8b2f3...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har lite penger, så trenger man bare kjøpe med seg en pakke pølser og de billigste lompene. Man kan ikke komme og klage over at det er dyrt når man velger helt selv å kjøpe noe dyrt.

Anonymkode: 9ccef...7e6

Nå snakket man vel mest om det generelle en vanlig familie ville handlet med seg og spist på en tur slik. Ikke alle tåler pølser, ikke alle liker pølser. Og av de tre grunnene der så syns jeg at man skal se grillmat som mer enn bare pølser. Uten at man trenger å dra det så langt som til biff, nei jeg syns ikke biff er typisk grillmat.

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er heldigvis ikke griller på Tusenfryd, slik du spør om. Skulle tatt seg ut om «halve India og Pakistan» satt hele dagen og grillet til hele storfamilien. 

Anonymkode: 8b2f3...716

Tusenfryd er for større barn enn mitt 😊

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusenfryd er for større barn enn mitt 😊

Anonymkode: 12859...bc5

Blir vel eldre etterhvert?

Anonymkode: 8b2f3...716

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er heldigvis ikke griller på Tusenfryd, slik du spør om. Skulle tatt seg ut om «halve India og Pakistan» satt hele dagen og grillet til hele storfamilien. 

Anonymkode: 8b2f3...716

"Halve India og Pakistan" griller for hele storfamilien sommeren igjennom på Ekeberg, og jeg håper å klare å invitere meg selv til å smake en gang. Det lukter himmelsk!

Anonymkode: 740c5...bbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så frekt svart. TS hadde et poeng. Jeg skjønner absolutt hva hun mener, for uansett hva andre får til, blir det alltid dyrere med medbragt turmat enn vanlig hverdagsmat hjemme for meg, og jeg klarer ikke å se at svarene hennes er arrogante. De er bare veldig saklige og rett frem. 

Anonymkode: dcf88...dd1

Har du bar? 🍻🥃🍸

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå snakket man vel mest om det generelle en vanlig familie ville handlet med seg og spist på en tur slik. Ikke alle tåler pølser, ikke alle liker pølser. Og av de tre grunnene der så syns jeg at man skal se grillmat som mer enn bare pølser. Uten at man trenger å dra det så langt som til biff, nei jeg syns ikke biff er typisk grillmat.

Anonymkode: 12859...bc5

Må alle synes det samme som deg? For noen er kanskje biff typisk grillmat - selv om ikke du synes det. 

Jeg f.eks synes det er unødvendig å ha en egen bar, men det er meg. Du synes tydeligvis det er viktig med en bar, og det må også være helt ok.

 

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName

Vi har bestemt oss for at det blir kun rimelige ferier frem til ungen spør om fancy ferie. Målet er å ha ferdig nedbetalt boliglån til ungen er ca 6-7 år. Frem til da er det å leve svært sparsomt. "Alt" går til nedbetaling av lånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå snakket man vel mest om det generelle en vanlig familie ville handlet med seg og spist på en tur slik. Ikke alle tåler pølser, ikke alle liker pølser. Og av de tre grunnene der så syns jeg at man skal se grillmat som mer enn bare pølser. Uten at man trenger å dra det så langt som til biff, nei jeg syns ikke biff er typisk grillmat.

Anonymkode: 12859...bc5

Man kan grille kyllinglår eller svinekoteletter, ta med en hjemmelaget salat og dressing. Det blir ikke dyrt. Koster like mye som om man hadde laget det samme til middag hjemme!

Grillmat trenger ikke være dyrt.

Man trenger ikke grille heller. Lag en kald pastasalat og en potetsalat hjemme og ta med. 

Anonymkode: 9ccef...7e6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man kan grille kyllinglår eller svinekoteletter, ta med en hjemmelaget salat og dressing. Det blir ikke dyrt. Koster like mye som om man hadde laget det samme til middag hjemme!

Grillmat trenger ikke være dyrt.

Man trenger ikke grille heller. Lag en kald pastasalat og en potetsalat hjemme og ta med. 

Anonymkode: 9ccef...7e6

Gode forslag du kommer med 👍

Hvis Ts i tillegg dropper og kjøpe inn til baren noen uker i sommer, er mye penger spart. 

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må alle synes det samme som deg? For noen er kanskje biff typisk grillmat - selv om ikke du synes det. 

Jeg f.eks synes det er unødvendig å ha en egen bar, men det er meg. Du synes tydeligvis det er viktig med en bar, og det må også være helt ok.

 

Anonymkode: 68a8b...55a

Jeg kan ikke annet enn å svare for meg selv her i tråden. Hva vil du ha for et svar egentlig? Uansett hva jeg sier så er det feil.

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, FirstNameLastName skrev:

Vi har bestemt oss for at det blir kun rimelige ferier frem til ungen spør om fancy ferie. Målet er å ha ferdig nedbetalt boliglån til ungen er ca 6-7 år. Frem til da er det å leve svært sparsomt. "Alt" går til nedbetaling av lånet.

Det er godt å ha det sånn mens barna er små vil jeg tro! Ingen vet hva som skjer i fremtiden. Det er hverdagen det er flest av 😊

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan grille kyllinglår eller svinekoteletter, ta med en hjemmelaget salat og dressing. Det blir ikke dyrt. Koster like mye som om man hadde laget det samme til middag hjemme!

Grillmat trenger ikke være dyrt.

Man trenger ikke grille heller. Lag en kald pastasalat og en potetsalat hjemme og ta med. 

Anonymkode: 9ccef...7e6

Hjemme har jeg tørrvarer og fryser med mat så jeg har så jeg klarer meg.

Men ja, da går det 2000 for en dag i Tusenfryd eller Hunderfossen (eller lignende) hva med de resterende dagene i ferien?

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du skal få litt sjokk når du har 2-3barn i skolealder og har lysst å reise til syden i fellesferien 😛

Anonymkode: 7b1a0...2c2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg elsker å høre alle bar vitsene. Fantastisk hvor mye man skal henge seg opp i skrivefeil og late som om man ikke forstår sammenhengen.

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ikke stort om alle som er ute etter å ta meg. Les de som syns det er ok å bruke 40k på en sommerferie.

Skal jeg handle til en dagstur til Hunderfossen da så fyller jeg full tank på bilen. 700,- så handler jeg med mat til to voksne og et barn. Barnet spiser ofte mer enn meg, men vi handler et brød, smør, to forskjellige pålegg. Så handler vi drikke i tillegg til at barnet som regel drikker vann. Så er det inngangsbilletter, koster vel rundt 700,- det også. Så handler vi med en engangsgrill, pølser, lomper, brød. Så handler vi med frukt. 2000,- fløy rett ut i alt det her. 

Da har jeg 3000,- igjen å leve for ut måneden. Kjedelig om noe skulle dukke opp av uforutsette utgifter.

Si at vi heller tar en dagstur til en lokal gård og barnet får være med inn å klappe de fleste dyrene der. Så reiser vi hjem og lager middag ut av noe vi allerede har i skapene. Da trenger jeg kun å tenke på drivstoff egentlig. Så kan vi heller ta flere kjøreturer mellom gårder, familie, lekeparken, lekeland, badevann i området. Barnet er 1.5 år så hva kommer barnet til å huske av en dag i Hunderfossen selv om barnet smilte masse og var fornøyd mens vi var der? Vi kommer jo til å ha fine bilder, vi voksne får fine minner. Men det får vi av dagsturer på andre ting og vil jeg tro. 

Anonymkode: 12859...bc5

Pålegg, ikke minst smør kan du jo strengt tatt ta med hjemmefra. Brød må dere jo ha uansett. Vann hjemmefra også. Evt saft.

Dessuten er ungen 1,5, og som du sier, fornøyd med å klappe dyr. Og innen barnet er stort nok til å ønske (og "trenge") mer utfordrende aktivitet, eller du ønsker skape minner, er jo inntekten din mye høyere. Da går det vel greit da?

Du spør jo strengt tatt ikke om råd her heller, bare lufter en mening. Så litt morsomt med de som skal overtale deg så veldig om det ene og det andre.

Etter jeg ble voksen, har jeg begynt å skjønne hvor mye foreldrene mine har ofret og spart for at vi barna kunne reise hit og dit. Vi har ikke hatt veldig god råd i oppveksten, men har gode minner fra turer og opplevelser  som overskygger det meste av den biten. Men de hadde alltid med seg kjølebag i bilen med mat, vi reiste aldri innom esso og kjøpte pølse osv (med unntak), og vi var ikke på Tusenfryd HVERT år. Men enn eller anna tur.  Nå er jeg utrolig takknemlig for det!

 

Og til dere som snakker om sydenturer.. Jeg husker jeg var smått misunnelig på de i klassen som reiste til "syden". Men led jeg noen nød fordetom? NOPE!

Endret av Anim92
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...