Gå til innhold

Når man ganske nylig har fått barn og innser hva en familieferie kan koste!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tar med mat og kjøper ikke tskjorter og leker og whatnot. Nei, vi vil ikke kun gå på åpen gård og stranden. Vi gjør det også, men vi er villige til å betale inngangspenger på parker også. 

I dag betalte vi 140 kr for gårdsmuseum, synes det var verre enn å betale for en fornøyelsespark..

Anonymkode: b48eb...df6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen ganger uten å mene å fornærme noen, tror jeg det er foreldrene som har behov for opplevelser. Jeg hadde i alle fall det når jeg hadde småbarn, men vi var mest i naturen når vi var på ferie. Dro vi på stranda var vi alltid flere voksne sammen med barna. 

Tusenfryd kostet, det var bestefar som spanderte og jeg som var mest på opplevelser og berg og dalbanen. Det vil si at barna var for små, men de har aldri likt overdrevne aktiviteter i en fornøyelsespark. Man er alle forskjellige, jeg ble også lei av karuseller. 

Er mye man kan finne på som er gratis hvis man ser seg rundt i nærområdet. Låne en fotballbane, gå på stranda, fiske krabber, plukke skjell, lage buketter eller blomsterkranser, puslespill, bøker, tegne sammen, ta båten ut til øyene, fiske, ligge i telt. 

Og selvsagt spise jordbær og minst en is hver dag når det er ferie og varme, men den isen du selv spiser kan du ta fra isboksen når barnet sover. 

Det er ikke barna som krever så enormt mye. Det er heller vi voksne som føler at det må kunne vises på sosiale medier? 

 

Endret av Jytte
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det jo stas med suvenier fra disse fornøyelsesparkene. Når datteren var liten så var vi i Mummidalen, Astrid Lindgrens verden, dyreparken, Sommarland, ja jeg husker ikke alle stedene. Vi kjøpte t-skjorter og andre suvenier derfra. Ansiktsmaling var kjempestas, og det gikk noen kroner, men vi hadde noen fine ferier. 

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bare håpe at denne baren ikke tar helt knekken på ts sin økonomi. 

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student, men ser at jeg ikke har råd til å være det nå likevel så kommer til å hoppe av etter denne ferien. 

Jeg bare innså aldri som barn hvor mye penger mine foreldre må ha brukt på ferier. 

Anonymkode: 12859...bc5

En kan gjerne droppe turer til de store ferieparkene Tusenfryd, Hunderfossen, Kristiansand dyrepark .... mens barna er 0-6 år. Ikke så mange av attraksjonene de får så veldig stor glede av uansett, de kan like gjerne dra på åpen gård, strandtur, oppdagelsesferd i skogen... nesten kostnadsfrie turer.

Og om en planlegger er det ofte rabattkuponger eller perioder det er rimeligere å besøke parkene. To dagers er ofte lurt i de fleste parkene, da rekker en å få med seg alt (nesten i hvertfall)

Men det finnes veldig mange gratis/rimelige parker/museum/senter en kan dra til, som ungene kan ha stor glede av. Alt etter hvilke interesser de har.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe snacks i baren som du kan ta med deg da? Kanskje en lime, en sitron og litt peanøtter? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Har du ikke noe snacks i baren som du kan ta med deg da? Kanskje en lime, en sitron og litt peanøtter? 

Veldig god ide.

Kjenner at jeg blir litt stressa på ts sine vegne ang denne baren 🍻🎶🤪

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere virkelig at barn fra 3-6 år ikke har glede av fornøyelsesparker? Mine barn (mellom 4 og 7 år) har alltid elsket slike steder. Nå har vi akkurat vært to uker på sørlandet og i Danmark med Dyreparken, Djurs, akvarier, badeland etc. Minstemann på 4 år er helt vill etter de tingene, og har minner fra parker vi besøkte i fjor. 

Uka før vi dro var vi hjemme og var på lekeplass, gård, skogstur etc. Greia er at dette gjør vi jo året rundt, så ungene synes ikke er så spesielt stas. 

Vi har heldigvis god økonomi, så vi kan kose oss med ungene uten å være på sparebluss. Årets ferie kostet rundt 40.000 kr antar jeg. 

Anonymkode: dd259...15a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gleder meg enormt til å ta med barna til Florida og Disney World,  men det koster,  så det blir nok ikke før de er 8/10 år tenker jeg. Vil at de skal være såpass store at de kan kjøre det meste og få med seg opplevelsen. 

Men Dyreparken, Hunderfossen, Tusenfryd etc kommer vi nok til å begynne med fra 3 års alder! Ja, inmgangen er jo dyr, men allikvel  synes jeg ikke det blir så ille. Disel ser jeg helt bort ifra. Og i parken så kan de få is og noe mat. I dyreparken er en suvenir ok, i de andre parkene behøver de ikke noe. Jeg er selv oppvokst uten slikt,  og vet godt at det tar de ikke skade av 😉

Anonymkode: 83af7...31b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ta, jeg ser du er student med lite midler. Jeg var i fornøyelsesparker mye da jeg var liten, men det er ikke det jeg vil gjøre med mine egne. Tur i naturen, med matpakke osv er det jeg husker.

Anonymkode: e3359...6aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Det lurer jeg også på. Høres veldig bra ut. :)

Anonymkode: 849a4...f5e

Nord-Sverige, i Jokkmokk. 

Anonymkode: 68972...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det nødvendig å ta med et lite barn i fornøyelsespark som for eksempel Tusenfryd? Jeg skjønner at det er kjekt for unger fra 6-7 og oppover, men 2-3-åringer er vel som oftest mer enn fornøyd med veldig enkle opplevelser? Som å klappe et lam, en valp osv. Så er det ofte like greit å ta med matpakke, blir uansett både billigere og bedre å slå på stortromma med en ekstra god hjemmelaget matpakke enn vanlig, kjip junk food på Tusenfryd og lignende steder? 

Og går det ikke an å begrense shoppingen til en suvenir og en is pr. barn? Alle setter vel mer pris på det de ikke får ubegrenset av, både barn og voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man reiser litt utenom høysesongen, så kan man også spare litt. Vi pleier reise i august, før skolestart, spart noen tusen på overnatting f.eks i dyreparken. Minuset er at noen få av aktivitetene er stengt, men vi har 4 barn, vi venter med ting som kapteinsabeltann showet til alle barna får utbytte av det, og det får ikke baby enda. 

Vi har og gjerne tatt en tur med danskebåten midt i en uke, eller når de har kampanjer til høst og påskeferien, da er prisene mange tusen lavere enn i sommerferien. 

 

Anonymkode: 06857...e53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bedre økonomi om 3 år, da har min økonomi mer enn doblet seg.

Anonymkode: 12859...bc5

Men da er det jo greit da. Nå vet ikke jeg hva du mener med «veldig lite» men antar du har en baby? Før barnet er 3 år så trenger det ikke å dra på noen dyr ferie eller park. Besøksgård, skogstur, reise og besøke familie holder i massevis. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn fra 0-6 år koster knapt noe. Det er etter at de er 6 år ferier begynner å koste. 

 

Anonymkode: 43be7...995

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mine på hunderfossen, de er 2 og 4. Vi var der i tre dager, to dager i parken og en dag til bading og lilleputthammer. De kosa seg, minsten hadde attraksjoner som kunne tas alene og vokste en halv meter og var glad og stolt. 

At små barn ikke har glede av det beror på hva man gjør det til. Hadde de skulle se på at eldre søsken stod i kø til zip line og berg og dal bane så hadde de ikke kosa seg så mye. 

Anonymkode: 15850...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 hours ago, AnonymBruker said:

All mat koster penger uansett h ør du tar det med fra. Slik du beskriver er jo 500,- på matbutikken for en dag. Tenk at for de 500 så kan jeg få middag og lunsj for 3 dager ellers. 

Anonymkode: 12859...bc5

1-2 pakker pølser, lompe, litt frukt og nøtter eller kjeks koster 500kr? Hvor handler du? 

Anonymkode: 9ccef...7e6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir familieferie dyrt selv om du har fått bar? Du trenger ikke spandere på familien din. Det er normalt å be folk ta med egen drikke. 

Anonymkode: 20bb4...21c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1-2 pakker pølser, lompe, litt frukt og nøtter eller kjeks koster 500kr? Hvor handler du? 

Anonymkode: 9ccef...7e6

Grillmat i generell betydning er mer enn bare pølse og lompe. 

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er jo akkurat det det er 🤔

Anonymkode: e3359...6aa

Nei, det er ikke det. Jeg skjønner TS godt! Det er faktisk mye billigere å lage enkel hverdagsmat hjemme. Når man skal på tur blir det gjerne en litt annen type mat man tar med seg. Noe sekk-vennlig og ikke for kjipt. Og grillmat, f. eks., er ikke billig med mindre alle elsker pølser.

Virker som om alle er ute etter TS... Dere skal liksom ta henne for alt mulig, selv når hun har rett, bare fordi dere ikke liker hvordan hun formulerer seg. 

Anonymkode: dcf88...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...