Gå til innhold

Når man ganske nylig har fått barn og innser hva en familieferie kan koste!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bryr meg ikke stort om alle som er ute etter å ta meg. Les de som syns det er ok å bruke 40k på en sommerferie.

Skal jeg handle til en dagstur til Hunderfossen da så fyller jeg full tank på bilen. 700,- så handler jeg med mat til to voksne og et barn. Barnet spiser ofte mer enn meg, men vi handler et brød, smør, to forskjellige pålegg. Så handler vi drikke i tillegg til at barnet som regel drikker vann. Så er det inngangsbilletter, koster vel rundt 700,- det også. Så handler vi med en engangsgrill, pølser, lomper, brød. Så handler vi med frukt. 2000,- fløy rett ut i alt det her. 

Da har jeg 3000,- igjen å leve for ut måneden. Kjedelig om noe skulle dukke opp av uforutsette utgifter.

Si at vi heller tar en dagstur til en lokal gård og barnet får være med inn å klappe de fleste dyrene der. Så reiser vi hjem og lager middag ut av noe vi allerede har i skapene. Da trenger jeg kun å tenke på drivstoff egentlig. Så kan vi heller ta flere kjøreturer mellom gårder, familie, lekeparken, lekeland, badevann i området. Barnet er 1.5 år så hva kommer barnet til å huske av en dag i Hunderfossen selv om barnet smilte masse og var fornøyd mens vi var der? Vi kommer jo til å ha fine bilder, vi voksne får fine minner. Men det får vi av dagsturer på andre ting og vil jeg tro. 

Anonymkode: 12859...bc5

Om barnet ditt er 1,5 år, skjønner jeg godt at du dropper fornøyelsesparker. Så små barn koser seg mest når når hen er sammen med deg. Gårdsbesøk, bading og lekeplassen er topp i den alderen (og for eldre barn).

Vi bruker heller ikke 40 000 på sydenferie selv om vi kunne hatt råd til det. Vi ønsker ikke den type ferie, og barnet er så lite at det hverken har hørt om eller forstått konseptet sydenferie.

Jeg henger dog fortsatt ikke med på regnestykket ditt om at turen til fornøyelsesparken må bli kjempedyr. Et godt grovbrød og to pålegg (f.eks. leverpostei og syltetøy) koster under 100 kroner, og pålegget holder jo mye lenger enn den ene dagen, spesielt om man har med et par kjøleelementer i den rimelige kjølebagen. Brødet måtte du uansett hatt, og kanskje baker du selv og kan ta med det?

Engangsgrill, pølser, pølsebrød og lomper (+ketchup og sennep hjemmefra?) er heller ikke spesielt dyrt, og du hadde kjøpt det samme hjemme. Eventuelt kan mn lage gode, grove pølsebrød selv, (fryse ned og la tine i sekken fram til) de varmes på grillen. Frukt koster det samme om man er hjemme eller borte, men kanskje man kan skeie ut med en kurv jordbær til 25,-. Man får tre-pakning eplejuice til barn for 22 kroner, og barnet trenger ikke mer enn én, maks to i løpet av en dag, ergo varer den lenger enn én dag.

Inngangsbilletten er dyr, det kommer man ikke unna. Drivstoffet koster også, men vi bruker ikke drivstoff for 700,- på totalt 4  timers bilkjøring (så drivstoff for 700,- ville vart lenger for oss). Er dog forskjeller på biler og reisevei.

Alt i alt må altså ikke en slik tur bli kjempedyr. Vi kjenner familier som sover på hotell, kjøper nesten all maten i fornøyelsesparken og barna får alltid leker og suvenirer fra fornøyelsesparken, og da blir det veldig dyrt. Med litt planlegging, egeninnsats og måtehold trenger det ikke bli så dyrt.

Anonymkode: e4ae6...759

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må si jeg elsker å høre alle bar vitsene. Fantastisk hvor mye man skal henge seg opp i skrivefeil og late som om man ikke forstår sammenhengen.

Anonymkode: 12859...bc5

Ja, det er noe med det 6 sider med barvitser😴😴😴

Anonymkode: 105de...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2019 den 11.43, AnonymBruker skrev:

Bare vent til du får to barn i skolealder og har lyst å dra på et fint hotell i Hellas og må betale rundt 40 000.

Anonymkode: db2a0...dee

40 000? Vi betalte 59 000 for 14 dager på Kreta forrige sommer for 2 voksne og 3 barn og da var det ikke inkludert hverken mat eller drikke. Hele ferien kom på over 100 000 kr. 

Nå har vi heldigvis økonomi til å gjøre både det ene og det andre med våre barn, men ja, det koster mye penger. 

 

Anonymkode: 3d1bc...35b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Vi var innom en festival med 4 barn. 

Barna handlet for 200 hver. Gjorde aktiviteter på 200 hver. Og spiste for 200 hver + jeg og samboer brukte 400 totalt. Pluss 100 i transport og bompenger... 

 

2900 kroner på 5 timer for nada nix.. Så betaler gladelig for tusenfryd og andre parker med uendelig morro og har egen grillmat med 👌

 

 

Anonymkode: 0e7d9...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det TS spør om: Man legger så mye penger i ferien til barn som man ønsker/har råd til. 

Først og fremst tror jeg foreldre må justere ned forestillinger om hva ferie egentlig er for barn. Barn MÅ ikke ha luksustur til Asia eller tre uker all inclusive i Spania for å være fornøyd. Vi har reist til både dyreparker, storbyturer, Legoland, sydenferier, osv opp gjennom årene. Jeg spurte min 9-åring om hva han gledet seg aller mest til denne sommerferien. "Til å bare vær med familien min hver dag" var svaret. Ikke Oslo-turen som koster 10 000kr + med inngang i Tusenfryd og reptilparken og ikke to uker badeferie til Kreta. Jeg er 100% sikker på at mine barn koser seg like mye på gåturer i nabolaget hvor vi oppdager naturen, bær, nye lekeplasser, spiser lunsj ute, og bare er sammen som de koser seg på ferietur utenlands. Jo visst elsker 3-åringen karuseller, men han liker også å besøke bondegård! 

Vi betaler (dyrt) for å reise på ferie med barna mest for at vi voksne trenge et avbrekk. Vi koser oss sammen. Skaper minner. Gjør ting sammen vi ikke gjør i hverdagen. Men for barnas del hadde de absolutt kost seg like mye hjemme! 

Anonymkode: 4c10f...32d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter gørste familieferie vil jeg si at vi sparer penger på å ha fått barn så langt. Med en ettåring går man nemlig bare i matbutikken, ingen andre butikker, man går ikke på bar og man bor helst på steder hvor man kan lage egen middag. Museer, fornøyelsesparker og lange flyreiser utgår med høye kneløft, og livet er aller best for han om vi finner en haug med grus.. ❤️

Jeg regner med at han blir like dyr i drift som mora si på sikt, men foreløpig er det sparepotensial i han lille knerten 😂

Anonymkode: 53843...b7f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.7.2019 den 18.03, Jytte skrev:

Noen ganger uten å mene å fornærme noen, tror jeg det er foreldrene som har behov for opplevelser. Jeg hadde i alle fall det når jeg hadde småbarn, men vi var mest i naturen når vi var på ferie. Dro vi på stranda var vi alltid flere voksne sammen med barna. 

Tusenfryd kostet, det var bestefar som spanderte og jeg som var mest på opplevelser og berg og dalbanen. Det vil si at barna var for små, men de har aldri likt overdrevne aktiviteter i en fornøyelsespark. Man er alle forskjellige, jeg ble også lei av karuseller. 

Er mye man kan finne på som er gratis hvis man ser seg rundt i nærområdet. Låne en fotballbane, gå på stranda, fiske krabber, plukke skjell, lage buketter eller blomsterkranser, puslespill, bøker, tegne sammen, ta båten ut til øyene, fiske, ligge i telt. 

Og selvsagt spise jordbær og minst en is hver dag når det er ferie og varme, men den isen du selv spiser kan du ta fra isboksen når barnet sover. 

Det er ikke barna som krever så enormt mye. Det er heller vi voksne som føler at det må kunne vises på sosiale medier? 

 

I dag driver foreldre med å aktiviserer og organiserer hele barndommen til ungene. Ingen ting overlates til barna selv. De vet vel knapt hva det er å kjede seg, være kreative, leke alen og finne på ting som ikke koster penger. 

Anonymkode: ed164...19a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ta, jeg ser du er student med lite midler. Jeg var i fornøyelsesparker mye da jeg var liten, men det er ikke det jeg vil gjøre med mine egne. Tur i naturen, med matpakke osv er det jeg husker.

Anonymkode: e3359...6aa

Når ungene var små var vi i syden hvert år, fine ferier som var tilrettelagt for hele familien. Det året ungene var 6 og 7 måtte vi bruke mye penger på å oppgradere bad, og da ble det billig-ferie. Vi fikk låne en hytte ved et fjellvann mot å kjøre opp og stable ved for eierne, og på den hytta var vi i nesten tre uker. Vi lærte ungene å fiske, lage dyr av kongler og pinner, hang opp slengtau i et tre ved vannet, gikk på oppdagelsestur i skogen, badet og var ute med robåt. (alle de tingene som jeg og mannen min var oppvokst med). For ungene var dette ferien over alle ferier, og de ville at vi "bestandig skulle reise dit når det blir sommer igjen". Vi lånte hytta ett år til, og så skaffet vi oss vår egen hytte. Billig og enkel, og uten innlagt vann, men dette er familiens drømmested den dag i dag! :)  (PS: Jeg elsker sydenstemning og har dratt noen ganger på venninnetur til varmere strøk, men familieferier er alltid på hytta. Nå er guttene 14 og 15, og fremdeles er det hit de vil. Noen ganger har de med en eller to venner også).

 

Anonymkode: e676d...fe6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er alt dette som koster penger rundt der. Fra mat til suvernier med stive priser. Men inngangspengene er jo helt spinnville enkelte steder. Når en familie på fire må ut med godt over 1000 kroner, opp mot 2000 enkelte steder for å komme inn, så er det jammen meg dyrt nok som det er. 

Anonymkode: 294d3...5c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

40 000? Vi betalte 59 000 for 14 dager på Kreta forrige sommer for 2 voksne og 3 barn og da var det ikke inkludert hverken mat eller drikke. Hele ferien kom på over 100 000 kr. 

Nå har vi heldigvis økonomi til å gjøre både det ene og det andre med våre barn, men ja, det koster mye penger. 

 

Anonymkode: 3d1bc...35b

Brukte dere seriøst over 41tusen på mat o.l på 2uker? 😂😂😂 GALSKAP såfall.

Anonymkode: 7b1a0...2c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Kragebein, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier dere ikke å fylle drivstoff på bilen til daglig bruk siden dere tar med det i regnestykkene deres? Drivstoff har jeg aldri regnet med, for det må jo bilen ha uansett. 

Anonymkode: 7c8c8...431

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir endel penger på en sånn tur ja, men hvis man planlegger godt er det mye penger å spare. Tusenfryd har ofte billige billetter om mann kan kjøpe de mange måneder før man faktisk bruker det. Ofte har OBOS, DnB og Aftenposten (A-kortet) tilbud på billetter til disse plassene også. 

Så synes jeg ofte maten på disse plassene smaker alt for dårlig for hva det koster, så det er mye bedre å ha med matpakke selv.

C’est la vie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du MÅ ikke dra til fornøyelsesparker med ungen din. Ungen din kan være svært lykkelig på stranden med stupebrett og (så sant du lærer ungen din å svømme skikkelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...