Gå til innhold

Når man ganske nylig har fått barn og innser hva en familieferie kan koste!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner noen som bygde bar i kjellern. Men det var også kjøleskap for cola, fanta og Capri sone så det var barnevennlig også. Solgte til vennepris så billig for venner å drikke og litt penger til eierne. Mye billigere enn reise til Hellas 

Anonymkode: b8f76...378

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi dro på campingtur i Sverige i år, 1 uke. Vi har ikke barn. Tre netter på hotell, ellers bare campingplasser. Leide bil for å få plass til all bagasjen. Hele turen kostet 15 000, og jeg klarer ikke å se at den hadde blitt særlig mye dyrere med et barn eller to. Alt vi gjorde var barnevennlig (hallo, camping). Vi måtte ikke leid større bil eller større rom/hytter. Kun maten hadde blitt ekstra, men det betaler man jo uansett.

Jeg kommer til å overlate de dyreste aktivitetene til besteforeldre med god råd 😅 kino, badeland, Tusenfryd, dyrepark? Værsågod bestemor! 

Anonymkode: 76018...7b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

All mat koster penger uansett h ør du tar det med fra. Slik du beskriver er jo 500,- på matbutikken for en dag. Tenk at for de 500 så kan jeg få middag og lunsj for 3 dager ellers. 

Anonymkode: 12859...bc5

Næmmen så flink du er da 👏👏👏

Jeg synes fortsatt du skulle holdt deg til baren 🍻🍷🥃🍸

Anonymkode: 68a8b...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så det gikk opp for deg først nå at barn koster 🙄 Tror du skulle holdt deg til den baren jeg 🤡

Hvorfor håper du at flere gjør som deg? Var det supersmart eller tror du ikke voksne folk kan tenke sjæl? 

Anonymkode: 68a8b...55a

Lurer fælt på hvorfor mitt innlegg får deg til å ha lyst til å trykke meg ned?

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent til du får to barn i skolealder og har lyst å dra på et fint hotell i Hellas og må betale rundt 40 000.

Anonymkode: db2a0...dee

Jeg har bedre økonomi om 3 år, da har min økonomi mer enn doblet seg.

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke på dere som svarer frekt for å trykke meg ned, skjønner det virkelig ikke. Hva får deg til å fæle det behovet om et innlegg om ferie, penger og familie?

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, så barnet mitt er med på åpen gård og får treffe massevis av dyr, får være med på mating, stell og kos. Barnet mitt får treffe venner på de lokale badestrendene eller lekeparkene i området. Barnet mitt får bli skjemt bort av besteforeldre og lekt masse med søskenbarn. Gratis ferie før barnet mitt blir 5 år gir alle her gleden av å trykke meg ned?

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjøper også brukttøy og lager mat de bunnen av. Skikkelig fælt hva

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig å dra til Hellas med 2 store barn koster det 60.000,-

Anonymkode: b8f76...378

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Campingvogn til å sove i. Så er det inngangsbilletter. Bensin. Campingavgift. 

Vi har med drikkeflasker og mat. Bilder, stæsj osv trenger vi ikke. Har ofte med mat. 

Sydenturer koster. MEN man kan ha det like fint på en billig tur. Hadde en tur med datteren min som kostet 700 kr pr billett uspesifisert for noen år siden. Fineste turen ever.

Anonymkode: 0b01b...e6a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du fikk barn - hadde du ikke utgifter til ferier da ? Selvsagt en annen type ferie, men uansett utgifter ? 

Økonomi handler om hva man bruker penger på i hverdagen. I forhold til hva en ferie koster, er det mye mer å spare på å være bevisst hvor man kjøper klær, hvilket utstyr man faktisk trenger og hva man fint kan klare seg uten, maten som handles inn til hverdags osv. 

Ferie tenker jeg er et minne, en felles opplevelse.Selvsagt er det kjekt med en tur på stranden, i fjellet eller andre mer økonomisk alternativer. Men tenker dere økonomi til hverdags, og har en noenlunde gjennomsnittlig årsinntekt, er det fullt mulig også ha ferie både fornøyelsesparker.

Anonymkode: 59c86...e35

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er trollet mitt veldig lite ennå, så det holder lenge med en dagstur i ny og ne. Men si at man skal kjøre 2t hver vei til en fornøyelsespark. Da er det drivstoff og mat, full tank på bilen koster jo litt. Så tar man frokosten hjemme, kanskje man er heldig og har pakket en lunsj også en lettere middag på et barnevennlig sted. Inngangspenger til fornøyelsesparken med høydegrense på fra 95cm på betaling. Så vil barnet ha en slik, en sånn, en leke og en t-skjorte som minne. Tilslutt går turen hjemover. 

Hvor mange tusen går det ikke samlet til bare en dagstur hvis man ser helheten? 

Håper flere gjør som meg de første årene og heller bruker badestrender, åpen gård og familiebesøk i ferier.

Hvor mye penger skal man legge i ferier for barn fra 0 til 6 år?

Anonymkode: 12859...bc5

Jeg mener man ikke trenger å legge mye penger i ferier, spesielt ikke når barna er små.

Vi drar i år til dyreparken i Kristiansand. Inngangsbilletten koster mye, men ellers gjør vi det enkelt. Vi sover i telt på campingplass, ordner med frokost og lunsj selv, og kjøper et måltid (middag?) og en is i dyreparken. Barnet kommer helt sikkert til å ville ha en slik, en sånn, mange leker og flere t-skjorter, men får mest sannsynlig ingenting, eller kan kanskje bruke noe av lommepengene fra besteforeldrene.

Inngangsbilletten er selvsagt dyr, men det som virkelig trekker opp kostnadene er å skulle overnatte bra/på hotell, kjøpe mange/alle måltidene og mye is/godis i Dyreparken, samt om barna får mange leker og suvenirer.

Man kan sikkert fint bruke 10-15 000 på en helg der om man har et par barn, eller man kan gjøre ting enklere (men like koselige minner) til en mye, mye lavere sum. Barn har ikke vondt av å sove i telt (det er jo kjempestas) eller ikke få alt de vil av leker og suvernirer.

Jeg synes du har en negativ holdning. "Kanskje er man heldig og har pakket lunsj"? Det er jo ikke hell, men fornuftig bruk av penger. Jeg synes ikke en dagstur til en fornøyelsespark koster så mye som jeg synes du gir inntrykk av at det må koste.

Anonymkode: e4ae6...759

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Før du fikk barn - hadde du ikke utgifter til ferier da ? Selvsagt en annen type ferie, men uansett utgifter ? 

Økonomi handler om hva man bruker penger på i hverdagen. I forhold til hva en ferie koster, er det mye mer å spare på å være bevisst hvor man kjøper klær, hvilket utstyr man faktisk trenger og hva man fint kan klare seg uten, maten som handles inn til hverdags osv. 

Ferie tenker jeg er et minne, en felles opplevelse.Selvsagt er det kjekt med en tur på stranden, i fjellet eller andre mer økonomisk alternativer. Men tenker dere økonomi til hverdags, og har en noenlunde gjennomsnittlig årsinntekt, er det fullt mulig også ha ferie både fornøyelsesparker.

Anonymkode: 59c86...e35

Pleide å jobbe som regel jeg da, har hatt en ferietur i mitt voksne liv, for 6 år siden som kostet 12k.

Skal sies at jeg er student nå

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener man ikke trenger å legge mye penger i ferier, spesielt ikke når barna er små.

Vi drar i år til dyreparken i Kristiansand. Inngangsbilletten koster mye, men ellers gjør vi det enkelt. Vi sover i telt på campingplass, ordner med frokost og lunsj selv, og kjøper et måltid (middag?) og en is i dyreparken. Barnet kommer helt sikkert til å ville ha en slik, en sånn, mange leker og flere t-skjorter, men får mest sannsynlig ingenting, eller kan kanskje bruke noe av lommepengene fra besteforeldrene.

Inngangsbilletten er selvsagt dyr, men det som virkelig trekker opp kostnadene er å skulle overnatte bra/på hotell, kjøpe mange/alle måltidene og mye is/godis i Dyreparken, samt om barna får mange leker og suvenirer.

Man kan sikkert fint bruke 10-15 000 på en helg der om man har et par barn, eller man kan gjøre ting enklere (men like koselige minner) til en mye, mye lavere sum. Barn har ikke vondt av å sove i telt (det er jo kjempestas) eller ikke få alt de vil av leker og suvernirer.

Jeg synes du har en negativ holdning. "Kanskje er man heldig og har pakket lunsj"? Det er jo ikke hell, men fornuftig bruk av penger. Jeg synes ikke en dagstur til en fornøyelsespark koster så mye som jeg synes du gir inntrykk av at det må koste.

Anonymkode: e4ae6...759

Heldig med lunsj hjemmefra så tenkte jeg vs kjøpe full lunsj i tillegg til middag ute. Sist vi spiste fulle middager ute så kostet det oss 900,- 

Anonymkode: 12859...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville solgt baren og heller dratt på ferie. 

Anonymkode: a663c...886

Men hva skal man da finne på etter ungene har lagt seg?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vent til dere skal til legoland! Mener det ikke sarkastisk, ja det er kjempedyrt, og ja, du gjør lurt i å spare slike ting til barnet er større, og prioritere hva som gir "mest for penga". Hvis drømmen e rå slå seg løs i Euro-Disney en gang, så velg vekk slike Tusenfryd-turer nå og spar de tusenlappene til da, og barnet er eldre og opplevelsen større.

(Jeg er yngst av 3 barn. I 3-5-års alderen dro min familie til Legoland og Kristiansand, da var jeg "gammel nok", og mine søsken 10-12 og de hadde endelig fantastiske ferier. Jeg husker bare at jeg var for liten til å kjøre karusellene de kjørte. Siden dro vi ikke på slike turer).

Anonymkode: bb765...262

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldig med lunsj hjemmefra så tenkte jeg vs kjøpe full lunsj i tillegg til middag ute. Sist vi spiste fulle middager ute så kostet det oss 900,- 

Anonymkode: 12859...bc5

Men det er jo fortsatt ikke snakk om hell, men planlegging og fornuftig bruk av pengene.

I det store og hele handler det om hvordan man disponerer de pengene man har, og hvor fornuftig eller ufornuftig man gjør det. Alt kan jo bli dyrt om man bruker pengene på en ufornuftig måte.

Anonymkode: e4ae6...759

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal sies at jeg er student nå

 

Du kunne kanskje ha informert om din økonomiske stilling tidligere i tråden, så hadde du nok fått mer forståelse for dine ønsker om å økonomisere ferieturen. Selvsagt - som student med begrensete økonomiske midler, er det helt naturlig, og ikke minst økonomisk forsvarlig, å tenke at det gir en fullt ut fullverdig ferie for barnet å ha dager på stranden, i skog og mark, åpen gård osv. Et tips, er å kjøpe små bøker med bilder av fugler og insekter og ta med i sekken. Så kan dere finne ut hva dere ser på veien. Vi pleide også å ta med hjem blader, blomster og annet, og så laget ungene bilder av det. Mye koselig å gjøre med små barn uten at det koster all verden :)

Anonymkode: 59c86...e35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vent til dere skal til legoland! Mener det ikke sarkastisk, ja det er kjempedyrt, og ja, du gjør lurt i å spare slike ting til barnet er større, og prioritere hva som gir "mest for penga". Hvis drømmen e rå slå seg løs i Euro-Disney en gang, så velg vekk slike Tusenfryd-turer nå og spar de tusenlappene til da, og barnet er eldre og opplevelsen større.

(Jeg er yngst av 3 barn. I 3-5-års alderen dro min familie til Legoland og Kristiansand, da var jeg "gammel nok", og mine søsken 10-12 og de hadde endelig fantastiske ferier. Jeg husker bare at jeg var for liten til å kjøre karusellene de kjørte. Siden dro vi ikke på slike turer).

Anonymkode: bb765...262

Takk! Det er akkurat dette jeg mente, men tror jeg er dårlig på å ordlegge meg ettersom alle trodde at jeg var arrogant.

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du kunne kanskje ha informert om din økonomiske stilling tidligere i tråden, så hadde du nok fått mer forståelse for dine ønsker om å økonomisere ferieturen. Selvsagt - som student med begrensete økonomiske midler, er det helt naturlig, og ikke minst økonomisk forsvarlig, å tenke at det gir en fullt ut fullverdig ferie for barnet å ha dager på stranden, i skog og mark, åpen gård osv. Et tips, er å kjøpe små bøker med bilder av fugler og insekter og ta med i sekken. Så kan dere finne ut hva dere ser på veien. Vi pleide også å ta med hjem blader, blomster og annet, og så laget ungene bilder av det. Mye koselig å gjøre med små barn uten at det koster all verden :)

Anonymkode: 59c86...e35

Har skrevet dette et sted til om det så ikke var i den aller første teksten. 

 

Anonymkode: 12859...bc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...