AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #61 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved møter med noen du kjenner er det typisk norsk å smile og hilse, samme med noen du har et ærend med. Og hva er ærend til "rom-folk" som sitter f.eks. ved inngangen til butikken og hilser på alle som går forbi? Å få noen til å stoppe opp og gi penger. En slik "vennlig og smilende" oppførsel blir falsk når man vet at det bare er for å tigge penger av folk. Selvopplevd episode(en av flere lignende): "Rom"-kvinne sitter utenfor en Kiwi-butikk og roper "Heeiii! MADAM!!" Jeg nikker og smiler litt mens jeg går forbi og videre, så hører jeg en ramse på et uforståelig språk, og: "Puta. Puta puta puta PUTA PUTA!!" Skal jeg oversette? Det er et kjent ord som betyr "hore", og det er slengt etter meg. I parken like i nærheten har flere "rom"-menn slått leir, søpla flyter. Jeg ringer politiet og ber dem gjøre noe med dette, forteller at jeg aldri har sett akkurat denne gjengen før, at hun som vanligvis sitter ved den Kiwi-butikken aldri oppfører seg slik. Har aldri sett de folka igjen, mens hun vanlige er som regel på plass. Hun hilser bare, sitter et stykke unna døra, selger iblant håndstrikkede votter og sokker, overholder reglene for når det er lov å tigge. Anonymkode: 1ee89...53b Ja. Til meg og en venn skrek de: dra til helvette på rumensk. Fordi man ikke ville gi de noe når de tagg. Se kan være farlige. Har sett de løper etter folk og banner og sverter. Det er ei like ved hun sitter også og ynker seg og selger strikket-ting. En annen går og tar nedi veskene til folk mens hun holder på og en tredje går rundt og hilser mens hun roter rundt. Anonymkode: b3d2d...f8b 3
Gjest 007_008_007 Skrevet 15. juli 2019 #62 Skrevet 15. juli 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ved møter med noen du kjenner er det typisk norsk å smile og hilse, samme med noen du har et ærend med. Og hva er ærend til "rom-folk" som sitter f.eks. ved inngangen til butikken og hilser på alle som går forbi? Å få noen til å stoppe opp og gi penger. En slik "vennlig og smilende" oppførsel blir falsk når man vet at det bare er for å tigge penger av folk. Selvopplevd episode(en av flere lignende): "Rom"-kvinne sitter utenfor en Kiwi-butikk og roper "Heeiii! MADAM!!" Jeg nikker og smiler litt mens jeg går forbi og videre, så hører jeg en ramse på et uforståelig språk, og: "Puta. Puta puta puta PUTA PUTA!!" Skal jeg oversette? Det er et kjent ord som betyr "hore", og det er slengt etter meg. I parken like i nærheten har flere "rom"-menn slått leir, søpla flyter. Jeg ringer politiet og ber dem gjøre noe med dette, forteller at jeg aldri har sett akkurat denne gjengen før, at hun som vanligvis sitter ved den Kiwi-butikken aldri oppfører seg slik. Har aldri sett de folka igjen, mens hun vanlige er som regel på plass. Hun hilser bare, sitter et stykke unna døra, selger iblant håndstrikkede votter og sokker, overholder reglene for når det er lov å tigge. Anonymkode: 1ee89...53b So what om vedkommende roper Puta puta? Jeg gikk forbi en stand utenfor en butikk der det sto to svensker som forsøkte å verve nye kunder til et nytt Mastercard program. Jeg smilte og takket nei hvorpå den ene bannet på svensk til meg. Vel, jeg tok meg ikke nær av det. Det er nok ikke en veldig gøyal jobb og de hører vel nei ofte. Dagen min ble ikke ødelagt av det selv om jeg synes at det var dumt det som skjedde. Og slik går nå livet. Denne hendelsen skjedde for to år siden. Jeg har ikke fått psykiske traumer av den grunn eller at jeg tenker at søta bror er nå blitt sura bror :D
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #63 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, 007_008_007 skrev: So what om vedkommende roper Puta puta? Jeg gikk forbi en stand utenfor en butikk der det sto to svensker som forsøkte å verve nye kunder til et nytt Mastercard program. Jeg smilte og takket nei hvorpå den ene bannet på svensk til meg. Vel, jeg tok meg ikke nær av det. Det er nok ikke en veldig gøyal jobb og de hører vel nei ofte. Dagen min ble ikke ødelagt av det selv om jeg synes at det var dumt det som skjedde. Og slik går nå livet. Denne hendelsen skjedde for to år siden. Jeg har ikke fått psykiske traumer av den grunn eller at jeg tenker at søta bror er nå blitt sura bror 😄 Det er ikke det at man tar seg nær av det men det er pågående og uhøflig og spørre om det samme flere ganger om dagen. Også er de slitsomme, sure og sånn falskt blide de romfolkene. Anonymkode: b3d2d...f8b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #64 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, 007_008_007 said: So what om vedkommende roper Puta puta? Jeg gikk forbi en stand utenfor en butikk der det sto to svensker som forsøkte å verve nye kunder til et nytt Mastercard program. Jeg smilte og takket nei hvorpå den ene bannet på svensk til meg. Vel, jeg tok meg ikke nær av det. Det er nok ikke en veldig gøyal jobb og de hører vel nei ofte. Dagen min ble ikke ødelagt av det selv om jeg synes at det var dumt det som skjedde. Og slik går nå livet. Denne hendelsen skjedde for to år siden. Jeg har ikke fått psykiske traumer av den grunn eller at jeg tenker at søta bror er nå blitt sura bror 😄 Hvis dette er det verste du har opplevd fra svensker, så er det lite å klage for, ja. Men jeg skrev "en av flere lignende episoder" - jeg har oplevd verre. Det er et gjennomgående mønster i hvordan "rom"-folk oppfører seg, og det taler ikke akkurat i deres favør. Anonymkode: 1ee89...53b 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #65 Skrevet 15. juli 2019 De kan være ganske påtrengende. Jeg har dessverre store problem med å si nei og jeg var nylig i Oslo. Gikk nedover gata og ble stoppet av en dame, hun spurte om jeg kunne kjøpe mat til henne, for hun var så sulten, noe jeg sa ja til. Plutselig ville hun ha 600 kr til bussen til Romania, og ble skikkelig masete. Endte med at jeg ga henne 200 kr og en cheeseburger. Senere samme dag ble jeg stoppa av ei på matbutikken. Sa ja til å kjøpe litt mat, men hun gikk helt amok. Plukka varer for sannsynligvis 1000 kr, da måtte jeg si stopp, men handla likevel for ca 400 kr til henne. Det er jo litt min feil som ikke klarer å si nei. Nå går jeg bare rett forbi, ignorerer hvis de snakker til meg. For hvis ikke blir det dyrt for meg. Anonymkode: f1809...e56
Gjest 007_008_007 Skrevet 15. juli 2019 #66 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis dette er det verste du har opplevd fra svensker, så er det lite å klage for, ja. Men jeg skrev "en av flere lignende episoder" - jeg har oplevd verre. Det er et gjennomgående mønster i hvordan "rom"-folk oppfører seg, og det taler ikke akkurat i deres favør. Anonymkode: 1ee89...53b Tror du ikke skjønte hva jeg forsøkte å si i underteksten.
Gjest 007_008_007 Skrevet 15. juli 2019 #67 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan være ganske påtrengende. Jeg har dessverre store problem med å si nei og jeg var nylig i Oslo. Gikk nedover gata og ble stoppet av en dame, hun spurte om jeg kunne kjøpe mat til henne, for hun var så sulten, noe jeg sa ja til. Plutselig ville hun ha 600 kr til bussen til Romania, og ble skikkelig masete. Endte med at jeg ga henne 200 kr og en cheeseburger. Senere samme dag ble jeg stoppa av ei på matbutikken. Sa ja til å kjøpe litt mat, men hun gikk helt amok. Plukka varer for sannsynligvis 1000 kr, da måtte jeg si stopp, men handla likevel for ca 400 kr til henne. Det er jo litt min feil som ikke klarer å si nei. Nå går jeg bare rett forbi, ignorerer hvis de snakker til meg. For hvis ikke blir det dyrt for meg. Anonymkode: f1809...e56 Men da ligger problemet hos deg, ikke sant? Slik du beskriver deg selv så tror jeg du har garantert vansker med å si nei i andre sammenhenger også. Ta ansvar og jobb med deg selv.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #68 Skrevet 15. juli 2019 Jeg vil også tilføye at det virkelig er noe å stadig få slengt skjellsord etter meg fra diverse mennesker av utenlandsk opprinnelse; skjellsord om meg som kvinne. Når du blir kalt "hore", "puta" og mye annet stygt, dag ut og dag inn, år etter år, når du blir trakassert, antastet og ranet så blir du jævlig lei! Anonymkode: 1ee89...53b 2
Guppy88 Skrevet 15. juli 2019 #69 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil også tilføye at det virkelig er noe å stadig få slengt skjellsord etter meg fra diverse mennesker av utenlandsk opprinnelse; skjellsord om meg som kvinne. Når du blir kalt "hore", "puta" og mye annet stygt, dag ut og dag inn, år etter år, når du blir trakassert, antastet og ranet så blir du jævlig lei! Anonymkode: 1ee89...53b Jeg går forbi og smiler. Har aldri fått noe slengt etter meg. Hvis jeg hadde stirret stygt på dem eller oversett dem, kanskje jeg hadde fått det. Ofte er det slik at what comes around, goes around. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #70 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan være ganske påtrengende. Jeg har dessverre store problem med å si nei og jeg var nylig i Oslo. Gikk nedover gata og ble stoppet av en dame, hun spurte om jeg kunne kjøpe mat til henne, for hun var så sulten, noe jeg sa ja til. Plutselig ville hun ha 600 kr til bussen til Romania, og ble skikkelig masete. Endte med at jeg ga henne 200 kr og en cheeseburger. Senere samme dag ble jeg stoppa av ei på matbutikken. Sa ja til å kjøpe litt mat, men hun gikk helt amok. Plukka varer for sannsynligvis 1000 kr, da måtte jeg si stopp, men handla likevel for ca 400 kr til henne. Det er jo litt min feil som ikke klarer å si nei. Nå går jeg bare rett forbi, ignorerer hvis de snakker til meg. For hvis ikke blir det dyrt for meg. Anonymkode: f1809...e56 har opplevd akkurat det samme. Jeg hadde nylig kommet til Oslo, og kjente ikke kulturen og har ikke en metode å avvise folk. Men ble tatt på senga når det gjaldt blant annet å kjøpe mat. Da skulle de ha alt ekstra. De virket så snille. Men så forstod jeg ikke at de opplært til det minste detalj. Det kom brått på meg, men så visste jeg ikke at det fantes en sånn vemmelig kultur. Kan trygt si jeg har lært, og aldri mer. Anonymkode: 97128...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #71 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kan være ganske påtrengende. Jeg har dessverre store problem med å si nei og jeg var nylig i Oslo. Gikk nedover gata og ble stoppet av en dame, hun spurte om jeg kunne kjøpe mat til henne, for hun var så sulten, noe jeg sa ja til. Plutselig ville hun ha 600 kr til bussen til Romania, og ble skikkelig masete. Endte med at jeg ga henne 200 kr og en cheeseburger. Senere samme dag ble jeg stoppa av ei på matbutikken. Sa ja til å kjøpe litt mat, men hun gikk helt amok. Plukka varer for sannsynligvis 1000 kr, da måtte jeg si stopp, men handla likevel for ca 400 kr til henne. Det er jo litt min feil som ikke klarer å si nei. Nå går jeg bare rett forbi, ignorerer hvis de snakker til meg. For hvis ikke blir det dyrt for meg. Anonymkode: f1809...e56 Hvorfor sier du ja til det? Du må jo ha mye penger da når du klarer å gi bort såpass? Pleier aldri å gi de noe. Hvis de maser går jeg bare men her om dagen kom ei i sånt langt skjørt og limte seg på meg. Hva med å holde litt avstand? Rett etterpå kom en annen dame og hilste og gikk med et sånt psycho smil i mot meg. Der gikk hun og niglodde mens hun bare: hei hei hei. Jeg svarte ikke og begynte å se en annen vei. Du må ikke gi de noe. Hvorfor skal man gi de noe i det hele tatt? Det er andre som trenger 200kr mer enn de. De sitter alene når de tigger men har et samlested når de er ferdig for dagen liksom. Har dem klart å komme til Norge klarer de å dra tilbake til hjemlandet sitt! Anonymkode: b3d2d...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #72 Skrevet 15. juli 2019 Akkurat nå, Guppy88 skrev: Jeg går forbi og smiler. Har aldri fått noe slengt etter meg. Hvis jeg hadde stirret stygt på dem eller oversett dem, kanskje jeg hadde fått det. Ofte er det slik at what comes around, goes around. Du har nok ikke hørt alt det dem har snakket om deg. Så du ville nok et sjokk selv. Anonymkode: 97128...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #73 Skrevet 15. juli 2019 3 minutter siden, 007_008_007 said: Men da ligger problemet hos deg, ikke sant? Slik du beskriver deg selv så tror jeg du har garantert vansker med å si nei i andre sammenhenger også. Ta ansvar og jobb med deg selv. Du har nok rett i det. Jeg er bare ikke vant med at folk er slik mot meg. Så nå må jeg bare ignorere, selv om jeg egentlig synes det er slemt. Det er jo virkelig helt ekstremt i Oslo. Er fra en annen storby i Norge og her er det ikke slik. Anonymkode: f1809...e56 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #74 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: har opplevd akkurat det samme. Jeg hadde nylig kommet til Oslo, og kjente ikke kulturen og har ikke en metode å avvise folk. Men ble tatt på senga når det gjaldt blant annet å kjøpe mat. Da skulle de ha alt ekstra. De virket så snille. Men så forstod jeg ikke at de opplært til det minste detalj. Det kom brått på meg, men så visste jeg ikke at det fantes en sånn vemmelig kultur. Kan trygt si jeg har lært, og aldri mer. Anonymkode: 97128...0f8 Syns ikke de virker noe snille jeg. Der har vi totalt forskjellig mening altså. Syns de virker helt korka og er kjempe frekke. Og når de legger til seg babystemmer. Hallo i luken. Anonymkode: b3d2d...f8b 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #75 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvorfor sier du ja til det? Du må jo ha mye penger da når du klarer å gi bort såpass? Pleier aldri å gi de noe. Hvis de maser går jeg bare men her om dagen kom ei i sånt langt skjørt og limte seg på meg. Hva med å holde litt avstand? Rett etterpå kom en annen dame og hilste og gikk med et sånt psycho smil i mot meg. Der gikk hun og niglodde mens hun bare: hei hei hei. Jeg svarte ikke og begynte å se en annen vei. Du må ikke gi de noe. Hvorfor skal man gi de noe i det hele tatt? Det er andre som trenger 200kr mer enn de. De sitter alene når de tigger men har et samlested når de er ferdig for dagen liksom. Har dem klart å komme til Norge klarer de å dra tilbake til hjemlandet sitt! Anonymkode: b3d2d...f8b Har ikke så mye penger. Bare veldig vanskeligheter med å si nei. Anonymkode: f1809...e56 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #76 Skrevet 15. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil også tilføye at det virkelig er noe å stadig få slengt skjellsord etter meg fra diverse mennesker av utenlandsk opprinnelse; skjellsord om meg som kvinne. Når du blir kalt "hore", "puta" og mye annet stygt, dag ut og dag inn, år etter år, når du blir trakassert, antastet og ranet så blir du jævlig lei! Anonymkode: 1ee89...53b Ja. Enig. Skal man liksom gi de penger for å slippe å bli sjikanert og trakassert??? Nei! Ikke her i gården. Ikke en krone en gang. Anonymkode: b3d2d...f8b 2
Guppy88 Skrevet 15. juli 2019 #77 Skrevet 15. juli 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har nok ikke hørt alt det dem har snakket om deg. Så du ville nok et sjokk selv. Anonymkode: 97128...0f8 Og de har ikke hørt alt som blir sagt om dem... Det er jo nettopp det jeg sier, jeg har aldri opplevd å få noe slengt etter meg. Hva de eventuelt sier om meg når jeg har gått, plager meg grusomt lite. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2019 #78 Skrevet 15. juli 2019 5 minutter siden, Guppy88 said: Jeg går forbi og smiler. Har aldri fått noe slengt etter meg. Hvis jeg hadde stirret stygt på dem eller oversett dem, kanskje jeg hadde fått det. Ofte er det slik at what comes around, goes around. "Victim blaming" må være fint for deg å ha, så kan du fortsette å tro at alle som utsettes for noe galt er skyld i det selv. Anonymkode: 1ee89...53b 1
Guppy88 Skrevet 15. juli 2019 #79 Skrevet 15. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: "Victim blaming" må være fint for deg å ha, så kan du fortsette å tro at alle som utsettes for noe galt er skyld i det selv. Anonymkode: 1ee89...53b Hahaha, ingen er offer bare fordi man blir hilst på. Herregud.... 1
Jensine Skrevet 15. juli 2019 #80 Skrevet 15. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hisser meg ikke opp. Ber bare om å slippe å bli hilst på av fremmede. Hvorfor skal man hilse på en haug fremmede folk hver gang man passerer de der dem har forplantet seg på et gatehjørne?!? Det er jo helt dumt å si hei ørten ganger til noen de ikke vet hvem er. Anonymkode: b3d2d...f8b Hvis du ser dem forplante seg på gatehjørnene skjønner jeg du reagerer 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå