Gå til innhold

Hvorfor må vinglasset med?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg snakker generelt om hvorfor folk henger seg opp i det.

Og jo, du henger deg opp i det når du på beste besserwisservis er nødt til å hamre inn at "jo, du får ørlite rus" når folk prøver å forklare det ikke er motivasjonen deres.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, NBA skrev:

Jeg snakker generelt om hvorfor folk henger seg opp i det.

Og jo, du henger deg opp i det når du på beste besserwisservis er nødt til å hamre inn at "jo, du får ørlite rus" når folk prøver å forklare det ikke er motivasjonen deres.

Da har vi forskjellig ordbok. 

Anonymkode: b8ba9...b3e

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da har vi forskjellig ordbok. 

God dag mann økseskaft.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NBA skrev:

God dag mann økseskaft.

Klokka er 00:16

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klokka er 00:16

Feil, den er 00:26.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, NBA skrev:

Feil, den er 00:26.

Nei, 07:53

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke hengt meg opp i noe som helst jeg. Folk skriver at det ikke er for rusen, men for smaken. Jeg sier at ved å drikke alkohol oppnår man begge deler, uten at det er noe galt i det. Det forundret meg at det skal benektes. Syns det er andre her som høres mer opphengt  ut enn meg.

Du gjør en logisk feilslutning.

At man oppnår begge deler, er ikke det same som at man drikker "kun for rusen og ikke for smaken", slik noen (vet ikke om det var deg) slo kategorisk fast her, og som utløste denne avsporingen av debatten.  Dessuten er også alkoholen selvsagt en viktig komponent for å skape smaksnyanser, så skillet er ikke så åpenbart som de som ikke bryr seg later som. Særlig gjelder dette vin. Du dro fram at "alkoholfritt øl ofte er like godt som vanlig øl", og jeg er enig i at det er fullt mulig å finne akseptabelt alkoholfritt øl, men med vin er det en helt annen historie, for å si det mildt. "Like godt", eller "det samme", er imidlertid i begge sammenhenger helt absurd å påstå.

Det du forteller med disse uttalensene, er at DU ikke vet, kan eller bryr deg om smaksaspektet ved vin og øl. Noen av oss gjør det, og vi får i alle sånne diskusjoner slengt etter oss at vi er alkoholikere som lyver for oss selv, fordi vi ikke vil innrømme at vi drikker årgangsvinen vår til en treretters helgemiddag for å bli dritings. Det er litt irriterende.

Og så er det noe med å basere en diskusjon på at motpartens argumenter ikke kan tas på ordet, fordi vedkommende lyver for seg selv. Det blir som sagt rent logisk sett et helt ugyldig og temmelig håpløst. Når man forsøker å forklare hvor håpløst det er, får man så selvsagt tilbake i retur at "det var voldsomt som folk reagerte på dette ja, her føler noen seg truffet". :rolleyes:

Anonymkode: a4584...f76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/10/2019 at 7:25 PM, herremann said:

Folk koser seg med vin/øl for smaken, ikke for alkoholen. Brus blir for søtt, vann blir for kjedelig. 

Men du som er avholds nekter å innse dette. For dere handler det alltid om alkohol og fyll. 

Ingen drikker alkohol for smakens skyld, det vet alle. En kald øl på en varm sommerdag, greit. Hva med den tiende da? Og hva med den tredje vinflasks, smaken? Nei du, folk drikker ikke alkohol for smakens skyld. 

Anonymkode: f1156...32c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen drikker alkohol for smakens skyld, det vet alle. En kald øl på en varm sommerdag, greit. Hva med den tiende da? Og hva med den tredje vinflasks, smaken? Nei du, folk drikker ikke alkohol for smakens skyld. 

Anonymkode: f1156...32c

Nice try.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke den mest aktive på sosiale medier, men i år har jeg faktisk sendt bilder av en tallerken god mat med vinglass for å vise at jeg koser meg på ferie. Vanligvis spiser jeg sjelden ute, alkohol blir det bare noen få ganger i året, så da jeg var på ferie og ville unne meg noe veldig godt, sendte jeg bl.a. bilder av det da jeg fikk spørsmål om hvordan jeg hadde det. 

Det er ikke snakk om hver dag, bare alkohol jeg sender bilder av, eller rølpefyll, og jeg ville heller ikke ha sendt det til noen jeg vet har et anstrengt forhold til alkohol, så da mener jeg det må være lov. Fikk også kun positive reaksjoner.

Og ja, jeg vet at de som har mottatt disse bildene ikke har problemer med alkohol, så godt kjenner jeg dem.

Anonymkode: f6f1d...0e5

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør en logisk feilslutning.

At man oppnår begge deler, er ikke det same som at man drikker "kun for rusen og ikke for smaken", slik noen (vet ikke om det var deg) slo kategorisk fast her, og som utløste denne avsporingen av debatten.  Dessuten er også alkoholen selvsagt en viktig komponent for å skape smaksnyanser, så skillet er ikke så åpenbart som de som ikke bryr seg later som. Særlig gjelder dette vin. Du dro fram at "alkoholfritt øl ofte er like godt som vanlig øl", og jeg er enig i at det er fullt mulig å finne akseptabelt alkoholfritt øl, men med vin er det en helt annen historie, for å si det mildt. "Like godt", eller "det samme", er imidlertid i begge sammenhenger helt absurd å påstå.

Det du forteller med disse uttalensene, er at DU ikke vet, kan eller bryr deg om smaksaspektet ved vin og øl. Noen av oss gjør det, og vi får i alle sånne diskusjoner slengt etter oss at vi er alkoholikere som lyver for oss selv, fordi vi ikke vil innrømme at vi drikker årgangsvinen vår til en treretters helgemiddag for å bli dritings. Det er litt irriterende.

Og så er det noe med å basere en diskusjon på at motpartens argumenter ikke kan tas på ordet, fordi vedkommende lyver for seg selv. Det blir som sagt rent logisk sett et helt ugyldig og temmelig håpløst. Når man forsøker å forklare hvor håpløst det er, får man så selvsagt tilbake i retur at "det var voldsomt som folk reagerte på dette ja, her føler noen seg truffet". :rolleyes:

Det har jeg da heller aldri skrevet at formålet er å bli full. Full blir man ikke av 1 øl eller 1 glass vin. Jeg er glad i smaken av øl og vin selv. Har funnet alkoholfri øl jeg syns smaker like godt som med alkohol så det kan jeg drikke om jeg skal kjøre feks. Vin har jeg ikke funnet like god som. Du gjør selv en del feilslutninger her. Men jeg mener at 1 glass vin eller øl med alkohol er ekstra godt nettopp på grunn av rusen den gir. 

Jeg skriver aldri at jeg mener folk drikker kun for rusen eller er alkoholikere. Jeg syns det er rart at man benekter at alkohol, selv det ene glasset med vin gir en liten rus. 

Jeg skal være så ærlig og si at jeg liker til og med å bli full. Etter 2.ølen er det ikke for smaken sin skyld lenger, liksom. Det er greit å være på en liten kule innimellom også. Men dette er selvfølgelig individuelt. 

Uansett alkohol gir rus uansett hvordan man vrir og vender på det. Formålet kan være smaken, men en liten rus får man med på kjøpet. Og den er god og gjør det glasset ekstra godt etter min mening. 

Noen syns kanskje ikke det, men da drikker de vel ikke alkohol heller? 

AnonymBruker
Skrevet

Smaken sin skyld, den er så gøy å høre. Mange aner ikke hvor påvirket de er av 2 glass vin, har en venninne av meg som påstå hun ikke ble det av 2 glass vin. Helt til hun fikk se seg selv filmet.

Da sluttet hun å drikke, selv kuttet jeg for 5år siden. Aldri følt meg bedre. Alkohol handler kun om rusen og effekt, ferdig snakket. Alkohol er en gammel tradisjon, som man brukte for å rømme fra livet. Fra det vonde, samme som mange lever i dag. Jager fra mandag-fredag i et trist a-4/stereotype liv, da må de bedøve seg med alkohol for å koble av. Alt "sosialt" skal innholde alkohol også, jobben inviterer til drikking. Tragisk, nordmenn er en skandale når det kommer til å sosiale ting. Drepes alltid av alkoholen.

Vi har null drikkekultur. Se på andre land, de tar et glass til lunsj eller kvelds mens de spiser. Men i norge forstår man ikke dette. Utrolig pinling å være norsk på reise, når man ser hvordan andre nordmenn oppfører seg gjennomsnittlig.

En ting er sikkert, verden hadde vært et mye bedre sted uten alkohol. Men når man lever etter regel "alkohol er gøy" så blir jo livet utrolig trist for mange, er jo slik vi vokser opp i norge.

Anonymkode: 3c12d...79f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, FantasDick skrev:

Har ferie en uke nå og har nok sendt noen snaps av et glass med rødvin et par kvelder. Har vært på hytta i en uke og har drukket nesten en halv flaske. Koser meg både i hverdagen og ferie, dagtid og kveldstid, med eller uten alkohol. 

Hvorfor må du drikke alkohol da, er det mere kos enn å la være? Kan du sette ord på det, det handler nok mer om en uvane du har skapt deg mentalt. At alkoholen er kos, samme som at godteri er kos. En hjerneskade som programmeres mens du vokser opp, som barn blir vi lært opp til at godteri er kos. Ofte er lørdag godtedag, allerede der starter hjerneskaden.

Så etterhvert lærer vi at alkohol er gøy og kos.

Så enkle og dumme er vi mennesker.

🙂 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på andre land, de tar et glass til lunsj eller kvelds mens de spiser. Men i norge forstår man ikke dette. Utrolig pinling å være norsk på reise, når man ser hvordan andre nordmenn oppfører seg gjennomsnittlig.

Så i Norge blir man full av to glass, mens i andre land blir man det ikke? 😂

Anonymkode: d06b3...777

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 10.7.2019 den 20.30, AnonymBruker skrev:

Hehe samme tenker jeg. 

Eller motsatt - hvorfor må folk dele bilder av en grønn salat? Kan de ikke bare være sunne uten å briefe?

Anonymkode: 6626e...142

De fleste av mine oppdatering på snap, facestory o.l er for tiden Herbalife-målider. Morgen, lunsj, middag og kvelds Det irriterer meg mer enn et glass vin/øl en gang i blant. Jeg trenger ikke se hva de spiser 4 ganger om dagen. 

Anonymkode: 1f39e...b3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du drikke alkohol da, er det mere kos enn å la være? Kan du sette ord på det, det handler nok mer om en uvane du har skapt deg mentalt. At alkoholen er kos, samme som at godteri er kos. En hjerneskade som programmeres mens du vokser opp, som barn blir vi lært opp til at godteri er kos. Ofte er lørdag godtedag, allerede der starter hjerneskaden.

🙂 

Dette argumentet kan brukes med alt: mat, aktiviteter. Har du lært at en fjelltur er gøy aktiveres belønningssenteret når du er på fjelltur. Litt vin eller øl er en del av disse gledene, sammen med hobbier, opplevelser, mat og mennesker jeg har lært å like. Er gjerne enkel og dum, det gjør livet mye morsommere.

Anonymkode: 4fd46...157

• Liker 1
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙂 

Jeg må ikke, men jeg har lyst. Det er en annen type kos å drikke et lite glass rødvin kontra å ikke drikke et lite glass rødvin. 

Godteri er også kos, men en annen type kos igjen. Hvis det gjør meg hjerneskadet, enkel og dum så er det greit. Jeg koser meg det også. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Smaken sin skyld, den er så gøy å høre. Mange aner ikke hvor påvirket de er av 2 glass vin, har en venninne av meg som påstå hun ikke ble det av 2 glass vin. Helt til hun fikk se seg selv filmet.

Da sluttet hun å drikke, selv kuttet jeg for 5år siden. Aldri følt meg bedre. Alkohol handler kun om rusen og effekt, ferdig snakket. Alkohol er en gammel tradisjon, som man brukte for å rømme fra livet. Fra det vonde, samme som mange lever i dag. Jager fra mandag-fredag i et trist a-4/stereotype liv, da må de bedøve seg med alkohol for å koble av. Alt "sosialt" skal innholde alkohol også, jobben inviterer til drikking. Tragisk, nordmenn er en skandale når det kommer til å sosiale ting. Drepes alltid av alkoholen.

Vi har null drikkekultur. Se på andre land, de tar et glass til lunsj eller kvelds mens de spiser. Men i norge forstår man ikke dette. Utrolig pinling å være norsk på reise, når man ser hvordan andre nordmenn oppfører seg gjennomsnittlig.

En ting er sikkert, verden hadde vært et mye bedre sted uten alkohol. Men når man lever etter regel "alkohol er gøy" så blir jo livet utrolig trist for mange, er jo slik vi vokser opp i norge.

Eh ja? Og det gjør ingen i Norge, mener du?

Jeg gjør dette jevnlig, og alle i omgangskretsen min drikker alkohol kun på denne måten. Voksne etablerte mennesker med stor matinteresse som drikker to glass til middagen og ferdig med det. For de fleste er det så prosaisk og lite oppsiktsvekkende at de ikke poster bilde av det på IG eller FB heller, med mindre det er en særlig vin fra spesialslipp de drikker akkurat den kvelden, til en rett den passet godt til.

Problemet med slike tråder er rett og slett sosio-økonomiske forskjeller, tror jeg. De som svarer skråsikkert som deg om hvordan nordmenn drikker, bedømmer bare ut fra sin egen omgangskrets og sosiale lag (sorry), og later rett og slett ikke til å vite at noe annet mulig forhold til alkohol finnes innenfor landets grenser.

Så: Hvis alle vennene dine drikker fordi det er "gøy", og poster bilde av det på SoMe for å flashe det, da sier det noe om omgangskretsen din, eller i beste fall alderen din - ikke om nordmenn i sin alminnelighet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hahaha! Skulle tatt seg ut at folk begynte å poste bilder av snopet sitt. Eller at de peller seg i nesen. Eller klør seg i rompa.

«Endelig ferie! Koser meg!»

Nei, folk er SAUER. Derfor poster de glasset sitt. For å være en av gjengen.

Alkohol er koselig nok til at man ikke fremstår som nevrotisk på kjøkkenet eller i lysløypa...

...og samtidig anstendig nok til at man ikke blir tatt for å være helt smakløs og daff.

Vik fra meg, alle dere som bruker opp livet deres på å passe inn!

Endret av a l'orange
AnonymBruker
Skrevet
På 13.7.2019 den 16.08, a l'orange skrev:

Hahaha! Skulle tatt seg ut at folk begynte å poste bilder av snopet sitt. Eller at de peller seg i nesen. Eller klør seg i rompa.

«Endelig ferie! Koser meg!»

Nei, folk er SAUER. Derfor poster de glasset sitt. For å være en av gjengen.

Alkohol er koselig nok til at man ikke fremstår som nevrotisk på kjøkkenet eller i lysløypa...

...og samtidig anstendig nok til at man ikke blir tatt for å være helt smakløs og daff.

Vik fra meg, alle dere som bruker opp livet deres på å passe inn!

Dessverre er det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...