Gå til innhold

Hvorfor må vinglasset med?

Fremhevede innlegg

Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet

Ser det overalt i sosiale medier, såkalte "influencere" som frivillig avslører hvor dårlige alkoholvaner de har. :nei:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får vondt i mammahjertet når jeg ser bilde av vinglass når jeg vet at det er barn tilstede

Anonymkode: 07bba...05c

Får du vondt i mammahjertet av alle som er oppvokst i Frankrike, Spania, Italia, Portugal og Hellas?😅

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte bare ikke poenget, du?

Jeg åpnet instagram for første gan i dag rundt kl 18. Scrollet nedover, og blant de første fem bildene var to av stetteglass med musserende (joda, det var alko - flaskene sto ved siden av/det ble omtalt). Da kom jeg på at det er fredag, så jeg lukket instagram. Gjesp.

Anonymkode: b837d...b5b

Jeg åpnet nettopp Insta og scrollet tilbake til i forigårs. Ikke et eneste bilde av alkohol.

Har det kanskje noe med hva slags folk du velger å følge på sosiale medier?🙄

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, MarkRonsonsWife skrev:

Ser det overalt i sosiale medier, såkalte "influencere" som frivillig avslører hvor dårlige alkoholvaner de har. :nei:

Har man dårlige alkoholvaner fordi man tar seg et glass i ny og ne?😅

Eller er du bare avholdsmann som ikke aksepterer at noen andre velger å leve annerledes enn deg? For denne moralprekenen kan du legge fra deg, fru Blom.

• Liker 5
Skrevet

Har ferie en uke nå og har nok sendt noen snaps av et glass med rødvin et par kvelder. Har vært på hytta i en uke og har drukket nesten en halv flaske. Koser meg både i hverdagen og ferie, dagtid og kveldstid, med eller uten alkohol. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, NBA skrev:

Vet ikke hva som er verst jeg, folk som tar seg et glass alkohol i ny og ne eller folk som ser ned på alle andre som gjør noe annet enn en selv🙄

Var ikke meningen at det skulle høres ut som om jeg ser ned på andre. Blir bare så ... påvirka av at alle på jobben nå konstant snakket om denne her «ute-pilsen», og gir meg det blikket når jeg sier hva mine planer er. Ikke noe utepils, men ligge inne med varmepumpa på kjøling og gjemme meg for denne fæle varmen! 

Jeg kan fint respektere andre og dere valg, om jeg får samme behandling tilbake. Jeg drikker sjeldent, da jeg ikke liker smaken, men jobber dessverre på en arbeidsplass der alkohol alltid er involvert i alle sosiale settinger 😕 ja da får man de blikkene «er du avholds eller?» 😐 nei, men hvorfor sitte å drikke på noe, en hel kveld som, når det smaker mye bedre med brus ol? 

Anonymkode: 043a8...04d

Skrevet

Jeg tror det er et norsk/skandinavisk fenomen. Røflig en tredjedel av FB-vennene mine er norske, en tredjedel er fra et land hvor øl/vin er mer eller mindre selvskreven - spesielt til måltider, og den siste tredjedelen er fra andre land. De eneste som poster bilder av alkohol er de norske. 

Problemet er ikke at folk drikker et glass vin. Problemet er at for en del blir det ikke kun med dette ene glasset. Det er gjerne hele flaska og vel så det. Det begynner så kontinentalt, og ender med klassisk norsk flatfyll. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes faktisk det er rart med de som blir så defensive og skal forklare i detalj om smak og mat og hvordan det kun handler om smak. Om det handler kun om smak, så kunne man like godt drevet med alkoholfri. Å nei, vent, "smaken" er jo annerledes. Har ingenting med rusen å gjøre....

Anonymkode: 91079...070

Jeg drikker alkoholfri øl, men har ennå til gode å finne en god alkoholfri vin. Det er stor forskjell.

Anonymkode: 4fd46...157

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket inatgram hos meg nå for siste 2 dager. Ikke et eneste vinglass eller øl. Fjelltopper derimot 😥

Anonymkode: e2c54...3ae

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjekket inatgram hos meg nå for siste 2 dager. Ikke et eneste vinglass eller øl. Fjelltopper derimot 😥

*Instagram 

Gjest MarkRonsonsWife
Skrevet
1 hour ago, NBA said:

Har man dårlige alkoholvaner fordi man tar seg et glass i ny og ne?😅

Eller er du bare avholdsmann som ikke aksepterer at noen andre velger å leve annerledes enn deg? For denne moralprekenen kan du legge fra deg, fru Blom.

Det er Fru Ronson, takk! Og ingen moralpreken herfra, så kanskje du kan spare deg din? 🙂

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, MarkRonsonsWife skrev:

Det er Fru Ronson, takk! Og ingen moralpreken herfra, så kanskje du kan spare deg din? 🙂

Ja nei den pekefingeren er jo ikke moraliserende i det hele tatt :sarkasme:

Anonymkode: 4f433...d5b

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, MarkRonsonsWife skrev:

Snakk om å ikke se skogen for alle trærne.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så folk blir ikke litt mer avslappet /nyter en liten rus selv om det er det ene glasset? Hvis man liker smaken av øl kjøp alkoholfri øl da? 

Mange her tok dette unødvendig hardt? Jeg liker selv og kose meg med vin og øl. Uten å bli full, men det er jo den lille rusen man liker? Litt mer avslappet samtidig som smaken er god. Folk må slutte å benekte at man drikker det glasset for å kjenne rusen.  Hva er galt med det? 

Syns det er litt rart og dele den flaska eller vinen på some hver sommerferie, men sol, øl/vin sommer hører jo sammen. Ser fint ut på bilde. Det er mandag og man drikker øl kl 2, et brudd på rutiner. (Egentlig foruroligende mange sammenhenger som alkohol hører sammen med når jeg tenker meg om. Menmen.) 

Anonymkode: b8ba9...b3e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man liker smaken av øl kjøp alkoholfri øl da? 

Hvorfor drikke brus når du kan drikke saft? Eller vann?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk må slutte å benekte at man drikker det glasset for å kjenne rusen.  Hva er galt med det? 

Åja, så DU vet bedre hva alle andre føler enn dem selv? Ja, det var jo greit å vite! Bare fordi DU har et forhold til alkohol som tilsier at du setter rusen høyest, betyr ikke at det er tilfelle for andre.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig foruroligende mange sammenhenger som alkohol hører sammen med når jeg tenker meg om.

Hvorfor er det foruroligende? Alkohol har vært en del av menneskers kultur i årtusener. Det er langt verre at man fx deler bilde av sine mindreårige barn på sosiale medier.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, NBA skrev:

Åja, så DU vet bedre hva alle andre føler enn dem selv? Ja, det var jo greit å vite! Bare fordi DU har et forhold til alkohol som tilsier at du setter rusen høyest, betyr ikke at det er tilfelle for andre.

Hvorfor er det foruroligende? Alkohol har vært en del av menneskers kultur i årtusener. Det er langt verre at man fx deler bilde av sine mindreårige barn på sosiale medier.

Når du drikker vin eller øl blir man jo ruset. Derfor man ikke skal kjøre bil etter å ha drukket feks. Det gjelder kun denne ene ølen eller ene glasset med vin. Så dette er da fakta. Smaken er god og rusen er god. 

Jeg syns det er mye drikking i alle anledninger. Sommerfester, julebord, bursdag, jul, påske, afterski, helg, bryllup, fadderuker, bli kjent fest, konserter, kick off, utepils, osvosv. Alltid skal det drikkes. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, NBA skrev:

Og jo fordi noen liker bedre brus enn vann. Alkoholfri øl smaker jo ofte det samme som annen øl. Helt greit for meg å ta seg en pils, men ingen kan benekte at man får en liten god rus av det samtidig som smaken er god. Likevel, generelt er det mye tilstelninger som inkluderer drikking. Kan bli for mye av det gode. (den gode smaken.....) 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du drikker vin eller øl blir man jo ruset. Derfor man ikke skal kjøre bil etter å ha drukket feks. Det gjelder kun denne ene ølen eller ene glasset med vin. Så dette er da fakta. Smaken er god og rusen er god. 

Jeg syns det er mye drikking i alle anledninger. Sommerfester, julebord, bursdag, jul, påske, afterski, helg, bryllup, fadderuker, bli kjent fest, konserter, kick off, utepils, osvosv. Alltid skal det drikkes. 

Mange kan fint kjøre kort tid etter å ha drukket et glass øl eller vin, så dine fakta stemmer faktisk ikke. Rusen av et glass er så svinnende liten at det ikke er derfor mange drikker det. Det bare passer fx langt bedre til mat enn det brus gjør, og vann er gørrkjedelig.

Du vet at tidligere drakk vi øl hver dag, selv som barn, fordi det var den eneste måten å sikre at vi drakk rent vann? Som sagt er det en del av kulturen vår. Hvorfor henge seg så mye opp i at man drikker, og heller diskutere måten man drikker på?

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alkoholfri øl smaker jo ofte det samme som annen øl.

Nei, det gjør ikke det. Det er vissvass. Alkoholfri øl kan ha en god smak det og, men det er en helt annen. Og så da, om man vil ha en bitteliten rus, hva er galt i det? Har du så mye i mott røyk og snus også? Enn hva med sukker og godteri? Det utløser mye av de samme dopaminene!

Det overordnede problemet er at her i Nisselueland er vi så JÆVELIG opptatt av hva andre driver med, i stedet for å granske litt mer hva vi selv driver med. I Middelhavslandene drikker folk i lunsjpausen sin og til middag, HVER dag, og det går heeeeelt fint.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, NBA skrev:

Mange kan fint kjøre kort tid etter å ha drukket et glass øl eller vin, så dine fakta stemmer faktisk ikke. Rusen av et glass er så svinnende liten at det ikke er derfor mange drikker det. Det bare passer fx langt bedre til mat enn det brus gjør, og vann er gørrkjedelig.

Du vet at tidligere drakk vi øl hver dag, selv som barn, fordi det var den eneste måten å sikre at vi drakk rent vann? Som sagt er det en del av kulturen vår. Hvorfor henge seg så mye opp i at man drikker, og heller diskutere måten man drikker på?

Nei, det gjør ikke det. Det er vissvass. Alkoholfri øl kan ha en god smak det og, men det er en helt annen. Og så da, om man vil ha en bitteliten rus, hva er galt i det? Har du så mye i mott røyk og snus også? Enn hva med sukker og godteri? Det utløser mye av de samme dopaminene!

Det overordnede problemet er at her i Nisselueland er vi så JÆVELIG opptatt av hva andre driver med, i stedet for å granske litt mer hva vi selv driver med. I Middelhavslandene drikker folk i lunsjpausen sin og til middag, HVER dag, og det går heeeeelt fint.

Nei jeg sier jo at det ikke er noe galt i det. Men folk idenne tråden benekter det. Godt mulig det er kort tid etterpå, men en rus er det. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg sier jo at det ikke er noe galt i det. Men folk idenne tråden benekter det.

Men dersom det ikke er noe galt i det, hvorfor skal man da henge seg opp i det?

Jeg er så LEI dette bedreviteriet, janteloven og bry seg om hva alle andre driver med-mentaliteten vi bedriver i Norge. Er det rart vi er landet med mest nabokonflikter som ender i rettsvesenet i verden??? Lev ditt eget liv, og ta hensyn til at andre bare ønsker å leve sitt liv. Så kan man heller finne felles verdigrunnlag fremfor ting man mener er feil med hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, NBA skrev:

Men dersom det ikke er noe galt i det, hvorfor skal man da henge seg opp i det?

Jeg er så LEI dette bedreviteriet, janteloven og bry seg om hva alle andre driver med-mentaliteten vi bedriver i Norge. Er det rart vi er landet med mest nabokonflikter som ender i rettsvesenet i verden??? Lev ditt eget liv, og ta hensyn til at andre bare ønsker å leve sitt liv. Så kan man heller finne felles verdigrunnlag fremfor ting man mener er feil med hverandre.

Har ikke hengt meg opp i noe som helst jeg. Folk skriver at det ikke er for rusen, men for smaken. Jeg sier at ved å drikke alkohol oppnår man begge deler, uten at det er noe galt i det. Det forundret meg at det skal benektes. Syns det er andre her som høres mer opphengt  ut enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...