Gå til innhold

Hvorfor må vinglasset med?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver sommer ser vi det bilder på, sosiale medier med tittelen «koser seg»

nesten uten unntak er det et vin eller øl glass med på bildet.

en nydelig solnedgang med et vinglass foran...

Hvorfor må dette glasset alltid med på bildet? Går det ikke sn og kose seg uten?

Må det alkoholholdig drikke til for at man skal hygge seg?

Hvilke signaler sender dette, du må drikke for å ha det koselig..

tanker i solen men jeg koser meg med et glass iskaldt vann 😊

Anonymkode: 549d1...b45

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at det er vin eller øl i glasset? Jeg drikker nesten bare av stetteglass, men sjelden alkohol.. og jeg tror bildene mine på some med glass i seg stort sett inneholder alkoholfri drikke.. ser sikkert ut som alkohol, men er det ikke..

Anonymkode: cb24e...e69

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig går det an å kose seg uten alkohol. Antakeligvis ser du langt flere bilder uten alkohol enn med. Bilder av folk i aktivitet til vanns, på sykkel, til fots osv. Det er bare det at folk legger ut flere bilder i ferien, OG at ferien ofte medfører flere anledning der man drikker alkohol. Man tar dessuten flere bilder når man har pauser og er i sosiale settinger. Det trenger ikke være verken fyll eller avhengighet knyttet til dette, og personlig synes jeg kritikken av slike bilder er overdreven og litt moralistisk. 

Men for å møte meg selv i døra: jeg tenker mitt om de som deler mange vin- og drinkbilder, for det er jo egentlig utrolig harry. 

Anonymkode: 06840...d34

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det er vin eller øl i glasset? Jeg drikker nesten bare av stetteglass, men sjelden alkohol.. og jeg tror bildene mine på some med glass i seg stort sett inneholder alkoholfri drikke.. ser sikkert ut som alkohol, men er det ikke..

Anonymkode: cb24e...e69

Du har et poeng der..

Men ofte står det jo i teksten at vi koser oss med vin/øl.

Har ingenting i mot at folk drikker alkohol, gjør det selv, men det jeg tenker er hvorfor det må deles som en understreking av at man koser seg. Jeg kan kose meg å ha det hyggelig både med og uten alkohol.

• Liker 5
Skrevet

Folk koser seg med vin/øl for smaken, ikke for alkoholen. Brus blir for søtt, vann blir for kjedelig. 

Men du som er avholds nekter å innse dette. For dere handler det alltid om alkohol og fyll. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Det har vel en sammenheng med at alkoholbruk er assosiert med fri/ferie for nordmenn. Det å "kose seg" er generelt høyt verdsatt i Norge, og det innebærer gjerne fri, sol og annet som hører med det. 

Anonymkode: 4c3e0...327

• Liker 4
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må dette glasset alltid med på bildet? Går det ikke sn og kose seg uten?

Hvorfor må moralpolitiet alltid være på jobb?

Kan ikke moralpolitiet ta litt ferie og kose seg det og?

Ikke bry deg så mye om hva andre driver med.

Slutt å se på bilder av hva andre gjør.

Hold deg til deg og ditt, det kan du gjøre noe med.

Det du gjør nå er bare å spre eder og galle.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Signalene man sender er at eksistensen er middelmådig og at alkoholen gjør den verdt å leve? Velkommen til verden mine barn, å eksistere er ikke noe å glede seg til

Anonymkode: 91079...070

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har et poeng der..

Men ofte står det jo i teksten at vi koser oss med vin/øl.

Har ingenting i mot at folk drikker alkohol, gjør det selv, men det jeg tenker er hvorfor det må deles som en understreking av at man koser seg. Jeg kan kose meg å ha det hyggelig både med og uten alkohol.

Også er det gjerne en tekst med "og noe rødt i glasset". Typisk Facebook og sånt den setningen der.

Anonymkode: 6b660...152

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, herremann skrev:

Folk koser seg med vin/øl for smaken, ikke for alkoholen. Brus blir for søtt, vann blir for kjedelig. 

Men du som er avholds nekter å innse dette. For dere handler det alltid om alkohol og fyll. 

Som sagt er jeg på ingen måte avholds, kan kose meg med både vin og øl.

Men hvorfor må det deles at jeg drikker?

Nordmenn har jo et merkelig forhold til alkohol, kommer vi til utlandet der prisene er lavere og tilgangen enklere tar det jo helt av..

Det går faktisk an å mene noe om dette uten at man selv er avholds! Alt er ikke så svart/hvitt, er noen flere nyanser her 😉

Men moro at det engasjerer til debatt da.

TS

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må folk drikke så mye Pepsi max? Hvorfor må folk grille? Går det ikke an å kose seg uten grillmat? Går det ikke an å kose seg uten iskrem? 

Anonymkode: cf5de...6fc

Hehe samme tenker jeg. 

Eller motsatt - hvorfor må folk dele bilder av en grønn salat? Kan de ikke bare være sunne uten å briefe?

Anonymkode: 6626e...142

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Også er det gjerne en tekst med "og noe rødt i glasset". Typisk Facebook og sånt den setningen der.

Anonymkode: 6b660...152

Gjerne med "det er ikke feil med" foran 😛 

Anonymkode: 0bf58...706

• Liker 5
Skrevet

Fordi en kald øl eller kald hvitvin er knallgodt når det er varmt og sommer. Vin er godt uansett. 

Men de deler nok de bildene fordi det ikke er så hverdagslig for dem? At å komme litt utenfor normalen og rutiner er avslappende og kos. Derfor? 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det må være utrolig slitsomt å skulle ha en mening om alt det som deles på SoMe. Som regel er det lite gjennomtenkt, og det "sendes ikke noen signaler" utover..."Her er et bilde av et glass med vin/øl/brus/vann mot en idyllisk bakgrunn".

La det gli over netthinnen uten å la det feste seg dersom du ikke liker det, er et godt råd.

Anonymkode: b3458...090

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, NBA said:

Hvorfor må moralpolitiet alltid være på jobb?

Kan ikke moralpolitiet ta litt ferie og kose seg det og?

Ikke bry deg så mye om hva andre driver med.

Slutt å se på bilder av hva andre gjør.

Hold deg til deg og ditt, det kan du gjøre noe med.

Det du gjør nå er bare å spre eder og galle.

Har ingenting med moral å gjøre. 

Har ingenting med eder og galle å gjøre. 

Det er en observasjon ts har gjort seg, og som ts velger å kommentere. 

Anonymkode: f1156...32c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mozell i vinglass i solnedgang her 😁

Anonymkode: 57052...ff6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, det er tragisk å se hvor viktig alkoholen er for kosen sin skyld. Nordmenn drikker utrolig mye, spesielt eldre drikker mer og mer. 

Ikke bra i heletatt. Trist.

Anonymkode: 3c12d...79f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, herremann skrev:

Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten.

Jeg vet alt om alkohol og rus,

Anonymkode: 3c12d...79f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk trenger alkoholen for å kunne slappe av og bruke den til sosialt glidemiddel i sammenkomster de egentlig finner stressende.

Anonymkode: 3c186...d5e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...