AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #21 Skrevet 10. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Folk trenger alkoholen for å kunne slappe av og bruke den til sosialt glidemiddel i sammenkomster de egentlig finner stressende. Anonymkode: 3c186...d5e Er jo det som er problemet, trenger rus for å bedøve nervesystemet. Da er det på tide å legge om livet og søke hjelp 🙂 Anonymkode: 3c12d...79f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #22 Skrevet 10. juli 2019 1 hour ago, NBA said: Hvorfor må moralpolitiet alltid være på jobb? Kan ikke moralpolitiet ta litt ferie og kose seg det og? Ikke bry deg så mye om hva andre driver med. Slutt å se på bilder av hva andre gjør. Hold deg til deg og ditt, det kan du gjøre noe med. Det du gjør nå er bare å spre eder og galle. Quote https://www.danskmisbrugsbehandling.dk/blog/alkohol/sadan-konfronterer-du-en-alkoholiker/ Sådan reagerer en alkoholiker Når en alkoholiker bliver konfronteret med sit drikkeri og krav om behandling, vil vedkommende ofte benægte problemets alvor og kæmpe for retten til fortsat at drikke alkohol. Enten ved at benægte omfanget af sit drikkeri, reagere aggressivt eller slå det hen, som en overdreven reaktion fra de pårørendes side – og der vil sjældent umiddelbart være motivation fra alkoholikerens side til at søge hjælp. Derfor oplever de fleste det meget vanskeligt, hvordan man motiverer en alkoholiker Anonymkode: 3c186...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #23 Skrevet 10. juli 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Er jo det som er problemet, trenger rus for å bedøve nervesystemet. Da er det på tide å legge om livet og søke hjelp 🙂 Anonymkode: 3c12d...79f Ja, og det er definitvt mange alkoholikere-light der ute. Anonymkode: 3c186...d5e 3
Brunello Skrevet 10. juli 2019 #24 Skrevet 10. juli 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten. Jeg vet alt om alkohol og rus, Anonymkode: 3c12d...79f Fet du skriver er det dummeste jeg har lest på lenge. Det er mange som drikker vin fordi det er godt. Et glass vin gir heller ikke nevnbsr promille. De fleste kan kjøre bil en halv time etterpå. 17
NBA Skrevet 10. juli 2019 #25 Skrevet 10. juli 2019 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor må det deles at jeg drikker? Hvorfor må noe som helst deles? Noen kan bli støtt av at du har fri. Noen kan bli støtt av at du har jobb. Noen kan bli støtt av at du har råd til mobil med fint kamera. Hold deg til deg og ditt. 6
SoWhat? Skrevet 10. juli 2019 #26 Skrevet 10. juli 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten. Jeg vet alt om alkohol og rus, Anonymkode: 3c12d...79f Hahaha. Du vet alt om alkohol og rus? Eh, nei tydeligvis ikke! Det er for smakens skyld at en drikker vin til mat. I hvertfall er det det jeg er vant til. Hvordan kan en føle rus med ett glass vin til et måltid?? Jeg drikker et glass vin til middag hver dag jeg kan jeg. Det er sjelden jeg ikke kan. Men det gjør meg heller ingenting de dagene jeg ikke har mulighet. Så om det er en vane å drikke et glass vin til maten, så trenger en ikke være avhengig. Og om noen skulle blitt avhengig av ett glass vin pr dag, så ser jeg heller ikke problemet? Jeg er mer avhengig av kaffe om morgen en. Ingen sier noe på det. Ett glass vin pr dag tror jeg neppe gjør noen skade. 12
NBA Skrevet 10. juli 2019 #27 Skrevet 10. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ingenting med moral å gjøre. Det har alt med moralpoliti å gjøre. Alle skal mene noe om alt alle gjør. 5
NBA Skrevet 10. juli 2019 #28 Skrevet 10. juli 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet, det er tragisk å se hvor viktig alkoholen er for kosen sin skyld. Nordmenn drikker utrolig mye, spesielt eldre drikker mer og mer. Ikke bra i heletatt. Trist. Anonymkode: 3c12d...79f 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten. Jeg vet alt om alkohol og rus, Anonymkode: 3c12d...79f Haha, jeg dør. Folk som tror de vet alt, de vet egentlig ingenting. 8
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #29 Skrevet 10. juli 2019 2 minutter siden, SoWhat? said: Hahaha. Du vet alt om alkohol og rus? Eh, nei tydeligvis ikke! Det er for smakens skyld at en drikker vin til mat. I hvertfall er det det jeg er vant til. Hvordan kan en føle rus med ett glass vin til et måltid?? Jeg drikker et glass vin til middag hver dag jeg kan jeg. Det er sjelden jeg ikke kan. Men det gjør meg heller ingenting de dagene jeg ikke har mulighet. Så om det er en vane å drikke et glass vin til maten, så trenger en ikke være avhengig. Og om noen skulle blitt avhengig av ett glass vin pr dag, så ser jeg heller ikke problemet? Jeg er mer avhengig av kaffe om morgen en. Ingen sier noe på det. Ett glass vin pr dag tror jeg neppe gjør noen skade. Er man avhengig av nikotin hvis man bare røyker en sigarett om dagen? Den ene røyken etter middag. Anonymkode: 3c186...d5e
SoWhat? Skrevet 10. juli 2019 #30 Skrevet 10. juli 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er man avhengig av nikotin hvis man bare røyker en sigarett om dagen? Den ene røyken etter middag. Anonymkode: 3c186...d5e Sikkert? Og så? Vil man avvennes, så må de jo gjøre det da. Jeg har aldri så lenge jeg har vært voksen (over 18) ønsket å avvennes med mitt glass vin til middag. Aldri. Ikke ser jeg det minste poeng i det heller. Er det noe poeng? 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #31 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten. Jeg vet alt om alkohol og rus, Anonymkode: 3c12d...79f All respekt for din erfaring med alkohol og rus. Men det betyr ikke at du vet alt om feks vin og mat. Det er faktisk helt vanlig for mange å ha vin som en integrert del av et måltid, valgt ut til rettene man spiser. Det er en helt annen verden enn det å drikke for rus. Sånne debatter blir alltid så utrolig polariserte på nett. Noen vet ikke om noe annet enn grøftefylla, og noen, som feks jeg, ville aldri drikke mer enn to glass vin til en middag. Når jeg skriver det i tråder som dette, og argumenterer for smak og vinens rolle i et måltid, får jeg typisk høre at jeg er skapdranker og lyver for meg selv og andre ++++. Det er ikke mulig å føre en diskusjon om dette, har jeg erfart, fordi den ene siden nekter å ta den andres påstander for noe annet enn bortforklaringer. Når det er sagt: Jeg poster aldri bilder av vinglass på SoMe. Jeg trodde folk hadde sluttet litt med denslags, i hvert fall den klassiske "nå koser vi oss med et glass hvitt"-greia på FB. Det framstår litt passé og harry. De som poster vinbilder på SoMe blant folk jeg følger er matfolk som har rene mat- og vinkanaler. Det er greit nok, for det gir bildene en kontekst og informasjonsverdi, men jeg synes likevel det følger et ansvar med å skrive jevnlig om vinkonsum på SoMe straks man har et visst antall følgere - og det er et ansvar jeg ikke ønsker meg. Den enkelte får gjøre slike valg for seg selv og sitt liv, og så overlater jeg vinomtalene til vinjournalistene. Anonymkode: a4584...f76 10
abc123detvardet Skrevet 10. juli 2019 #32 Skrevet 10. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet alt om alkohol og rus Som du har erfaring med ja. Betyr ikke at du vet hvordan andres forhold til alkohol er. 6
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2019 #33 Skrevet 10. juli 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe av det dummeste jeg har lest noen gang, ingen drikker alkohol for noe annet enn rusen og effekten man får av det. Det er så lett å bli hekta, skal bare ha seg et glass hver kveld. Til slutt er det glasset blitt avhengighet, men klarer seg ikke uten. Jeg vet alt om alkohol og rus, Anonymkode: 3c12d...79f Jeg drikker øl for smaken, men for det meste alkoholfri øl. Skulle gjerne drukket alkoholfri vin om det var godt. Alkohol drikker jeg ca 2 ganger i måneden fordi vin til mat er kjempegodt. Aldri hatt behov for noe mer enn det, man kan faktisk kose seg med det. Anonymkode: 4fd46...157 4
Gjest Familytree Skrevet 12. juli 2019 #34 Skrevet 12. juli 2019 Nei På 10.7.2019 den 15.45, AnonymBruker skrev: Hvorfor må dette glasset alltid med på bildet? Går det ikke sn og kose seg uten? Du trenger ikke å ha alkohol for å ha det gøy, men det glasset indikerer en vei ut av rutinen, kanskje indikerer at man bryter regelen😊
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #35 Skrevet 12. juli 2019 Så at man koser seg med et glass vin, betyr at man IKKE kan kose seg uten...? Om jeg skriver at jeg koser meg med barna i ferien, tolker du det da sånn at jeg IKKE klarer kose meg uten barna? Jeg tror nok du må lese deg litt opp på predikatlogikk.. "Jeg liker A" betyr nemlig ikke "Jeg liker IKKE B". Man kan være fullt i stand til å kose seg både med og uten vin - men akkurat på det bildet koste man seg altså med vin. Anonymkode: 9d1c6...c6d 8
a l'orange Skrevet 12. juli 2019 #36 Skrevet 12. juli 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så at man koser seg med et glass vin, betyr at man IKKE kan kose seg uten...? Om jeg skriver at jeg koser meg med barna i ferien, tolker du det da sånn at jeg IKKE klarer kose meg uten barna? Jeg tror nok du må lese deg litt opp på predikatlogikk.. "Jeg liker A" betyr nemlig ikke "Jeg liker IKKE B". Man kan være fullt i stand til å kose seg både med og uten vin - men akkurat på det bildet koste man seg altså med vin. Anonymkode: 9d1c6...c6d Predikatlogikk, og annet flisespikkeri. KG sin egen ekvivalent til FB sine vinglass...
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #37 Skrevet 12. juli 2019 På 10.7.2019 den 19.25, herremann skrev: Folk koser seg med vin/øl for smaken, ikke for alkoholen. Brus blir for søtt, vann blir for kjedelig. Men du som er avholds nekter å innse dette. For dere handler det alltid om alkohol og fyll. Det handler vel litt om rusen man får også. Nei man blir ikke full av 1-2 glass vin, men man får en liten god rus av det. Blir mer avslappet. Jeg gjør i alle fall det. Anonymkode: b8ba9...b3e 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #38 Skrevet 12. juli 2019 Jeg er SÅ enig med deg, ts! Facebook og instagram er fulle av vinglass i ferier og høytider. «Endelig fri!» Jeg er så lei av at det glasset liksom skal være et symbol på at man slapper av og koser seg. Neida, jeg tror ikke at folk flest raver dritings rundt med ungene på slep hele ferien, men det er noe med signalene disse bildene gir. Selv er jeg totalavholds, og la ut et bilde av en brus sist jeg ankom feriestedet. Jeg fikk en del kommentarer på hvor forfriskende folk syntes det var, oppi alle vinglassene fra hyttetrappa, flyplassen, bassengkanten osv. Anonymkode: b837d...b5b 1
NBA Skrevet 12. juli 2019 #39 Skrevet 12. juli 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er SÅ enig med deg, ts! Facebook og instagram er fulle av vinglass i ferier og høytider. «Endelig fri!» Jeg er så lei av at det glasset liksom skal være et symbol på at man slapper av og koser seg. Neida, jeg tror ikke at folk flest raver dritings rundt med ungene på slep hele ferien, men det er noe med signalene disse bildene gir. Selv er jeg totalavholds, og la ut et bilde av en brus sist jeg ankom feriestedet. Jeg fikk en del kommentarer på hvor forfriskende folk syntes det var, oppi alle vinglassene fra hyttetrappa, flyplassen, bassengkanten osv. Anonymkode: b837d...b5b Fascinerende at folk ikke evner å se at problemet faktisk ikke er alkoholen, men hvor avhengige folk er av sosiale medier og hvor lettlurte man er. 6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2019 #40 Skrevet 12. juli 2019 På 10.7.2019 den 19.18, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du at det er vin eller øl i glasset? Jeg drikker nesten bare av stetteglass, men sjelden alkohol.. og jeg tror bildene mine på some med glass i seg stort sett inneholder alkoholfri drikke.. ser sikkert ut som alkohol, men er det ikke.. Anonymkode: cb24e...e69 Jeg kjenner flere som har stetteglass i kjøkkenskapet og drikker vann, juice, brus av det til hverdags bare fordi det føles koselig ☺ Anonymkode: 84aae...4b6 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå