Gå til innhold

Malama sine skrablerier

Malama

Anbefalte innlegg

da må du bare høre på Chris Rea "Driving home for Christmas" i bilen når du kjører hjem!! Det er det beste jeg vet...kjøre hjem på juleferie og høre på den sangen der... :digge::nisseblunk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Definitivt :)

Tenker på at vi skal kjøre hjem til jul (eller, ok, JEG skal kjøre hjem til jul, og sambo skal sitte på , det blir ikke HJEM for ham, og han skal ikke KJØRE) når jeg hører den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snør.

Julestemningen daler ned... Ganske fort, i store flak. Jeg tror det muligens er litt mildt. Men det snør. (hmm... ok, akkurat nå tenkte jeg "sleipe veier". Jeg skal jo KJØRE på juleferie i år for første gang...)

Men det snør i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi og har fått snø! Begynte å snø igår, og har snødd siden... Så her er det småglatt iallfall. Når jeg kjørte fra jobb igår gikk det i maks 50km/t på veier der fartsgrensen er 80. Så du bør nok beregne god tid til hjemreisen hvis det er samme føret på Vestlandet. Må vel kanskje ta noen ferjer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"noen" ferger ja. 4 ferger.

Eller 2 om vi kjører den lengst veien.

Jeg beregner god tid på veien hjem, så det er mulig vi utsetter det til lille julaften, men noe sier meg at det IKKE er mindre trafikk da enn 22. desember.... (men 23. har vi altså fi hele dagen, fremfor å starte klokka tre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samboeren din tenkt å kjøre opp? slitsom å måtte kjøre hele tiden uten å kunne bytte når man skal på langtur. Dere har ikke vurdert overnatting på veien? Fordelen med å dra 23. er jo at dere får kjøre i dagslys store deler av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslys store deler av dagen? Nja, jo, det er jo dagslys i noen timer... men det blir fort skymt, særlig om det er dårlig vær. Men det går nok greit, jeg renger med vi kjører i kø uansett, og da er det lys fra bilene forran og bak, så da går det greit å kjøre i mørke også. Dessuten er det masse, masse tunneller, og nattetid er det jo lysere der enn ute, og dessuten ikke snø på bakken....

Men jeg GLEDER meg ikke til turen akkurat. Jeg har bare lyt å ta det 22. desember for å bli ferdig med det. Og få mere utav juleferien. Samt at da får jeg være med på å pynte juletreet, det får jeg ikke om vi kjører 23....

Og, jo, jeg har tenkt at han skal kjøre opp. Men når det blir, ja det er en helt annen sak. Han må jo til med traffikalt grunnkurs og sånn greier også... Men det ville helt klart være en stor fordel om vi kunne dele på. Han må jo ville det selv også da, ikke bare at jeg vil det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stresser han ikke med det selv da? Hadde jeg ikke hatt førerkort og vi fikk oss bil hadde jeg startet oppkjøringen med en gang. Men - nå har jeg hadd førerkort siden dagen jeg ble 18, og kjører mye bil, så kan jo være at det hadde vært noe annet om jeg ikke hadde det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han stresser ikke i det hele tatt. Det virker ikke som om han synes det er viktig i det hele tatt. Han er ikke så veldig interessert i å kjøre bil. Og jeg har jo sertifikat, så han har sjåfør, og ser ikke problemet.

Han ser jo at jeg gjerne vil dele på de lange turene, men han savner tydeligvis ikke lappen. Og da så. På sikt skal han nok få den. Men det er dyrt, og han føler ikke behovet. Jeg skjønner ham, egentlig.

Men jeg har også hatt lappen siden jeg var 18. Det var helt naturlig at jeg skulle ta den da. Han gjorde ikke det. Og vi er vant til å klare oss uten bil. Vi går mye. Tar buss. Å kjøre til jobb er ikke aktuelt uansett. Å kjøre annet... ja det gjør jeg...

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Malama! Er paa en liten fredagsrunde saa da tenkte jeg at jeg maatte innom deg!

Hos oss var det omvendt med kjoering inntil jeg begynte aa kjoere i vaar. I hoest tok jeg lappen, og det er herlig! Jeg var i grunnen ganske fornoyd med aa vaere passasjer i mange aar, men naa skjoenner jeg ikke hvordan jeg holdt ut uten sertifikat! :ler:

Ha en fin helg!

:vinke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde det akkurat som mannen din inntil i fjor vår. Då meldte mannen min meg på kurs og greier. Noko eg ikkje vart særleg glad for :ler: Men no er eg veldig takknemleg. Kanskje det er vegen å gå? Berre melde han på kurs?

)Min køyreskule er veldig sentral og grei ;) Hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Malma, har ikke du hatt lappen så lenge at du har lov til å øvelseskjøre med han da? Så får du litt avlastning og han kjøretrening? Det må jo være en god løsning for å få sparka han i gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg, jeg har hatt lappen siden jeg var 18, og jeg har erfor hatt den i langt mer enn de krevde 5 årene, og jeg r også over 25 (ettersom jeg er 26) så jeg kan øvelseskjøre med ham. Men ettersom han ikke har pågeynt kjøreopplæringen før de nye reglene treded i kraft i fjor, så må han ha trafikalt grunnkurs før han kan øvelseskjøre med meg. (og, han må nok øve litt på tomme parkeringsplasser og sånn før han kan begynne å kjøre på juleferie med fullpakka bil, glatte veier og kø...) Fyren har rett og slett ikke kjørt bil. Og har ikke egenltig behov for å lære det, synes han.

Men på sikt skal han det, sånn at vi kan dele på disse lange turene. Fir vi bor her i Bergen. Hans foedlre på østlandet og mine foreødre på sunnmøre. Det blir ange lange kjøreturer av det.

Jeg gleder meg ikke til å kjøre oppover, jeg vet det blir slitsomt, langt og jeg blir trøtt. Men vi stopper opp underveis, spiser middag på veien, strkker på bena på besinstasjoner. Og det skal bli godt få det overstått. Det er langt, men når vi re fremme kn vi bare slappe av i juleferien :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...