Malama Skrevet 28. november 2005 Forfatter #543 Skrevet 28. november 2005 Helga har vært fin. Men slitsom. Takk for at dere titter innom og legger igjen fortspor Først sov vi lenge på lørdag, det trengte vi. Men vi sov litt lenge i forhold til planene for dagen. Vi skulle jo handle, og trengte litt andre saker enn vi får på de butikkene vi vanligvis hander på, vi måtte på slakter og apotek. Vi skulle lage fårerull (apoteket høres kanskje rart ut, men vi bruker "tubegas" (gasbind som er ei "pølse" i tykkelse "arm og legg, junior") rundt rullen mens den kokes og presses, heller enn å surre den inn i et kopphåndkle slik oppskrifta fra gammelt sier) Nåt vi så hadde handla alt mulig, så spiste vi, kledde på oss, og gikk på lysfesten, det var kjempekoselig, men kaldt. Vel hjemme måtte vi "tines" og deretter laga vi pizza og slappa av. Søndag sto jeg opp tidelig og gikk igang, her var det mye å gjøre, for vi fikk ikke gjort noe på lørdagen slik som var planen. Jeg vaska opp og rydda ivei, og vekket sambo etter en time for å få lage frokost. Da hadde jeg vaska opp, tømt oppvaskmakina og satt den på igjen, satt på vaskemaskina og satt på varme og lys. Problemet er at mye av dette går påsamme sikringa, så plutselig ble det mørkt rundt oss (mest synd for han som oppholdt seg på toalettet, der det ikke er vindu...) når vaskemaskina begynte å sentrifugere samtidig som oppvaskmaskina begynte å tørke... Dette skjer ofte når jeg er effektiv og gjørt alt på en gang, SÆRLIG når jeg kjører tørketrommelen også... Sambo ga meg ei lommelykt i julegave første jula etter vi flytta inn... Heldigvis er det automatsikringer da, så det er greit å fikse. Vi tente adventstaken mens vi spiste frokost, og spiste på juleserviset vårt for første gang, kjempekoselig. Så skulle vi lage fårerull, men oppdaga at vi ikke hadde hyssing (til å sy i kjøttet, og å surre hele greia etterpå) Esso hadde heller ikke, så vi kjørte (luksus å ha bil..) inn til byen og fikk tak i hyssing (på kvelden fant jeg at vi hadde likevel, liggende i en suff der det slett ikke hørte hjemme, i stedet for i skapet der den skulle være!) Vel hjemme pakka vi da ut kjøttet, og tre telefoner hjem senere var rullen fyllt og sydd og surra. (vel, egentlig bare to telefoner da, men mamma var ikke hjemme første gangen, så hun ringte tilbake når de kom hjem) Jeg har laga rull alene for første gang. Jeg laga i fjor også, men da var mamma der og hjalp meg. I dag skal den kokes, så skal den presses, og deretter ligge i saltlake, som jeg kokte i gårkveld, så blir det smakeklart nærmere neste helg. Deilig Deretter bake vi julemenn. Så var jeg sliiiiiiiiten. Tok en tidelig kveld, og vips sto vi opp tidelig også, og var på jobb klokka åtte (pleier sove en time lenger og ikke være her før ni vi...) Nå må jeg være effetiv og jobbe.
Fakse Skrevet 28. november 2005 #544 Skrevet 28. november 2005 Jøss, legger du rull i saltlake etter at den er kokt? Vi lar alltid rullen ligge i saltlake et par uker før den kokes vi. Ja, også oppbevaringslake etterpå da, men det blir jo noe annet. Ante ikke at man kunne gjøre det på noen annen måte .
Malama Skrevet 28. november 2005 Forfatter #545 Skrevet 28. november 2005 Jeg bare gjør slik mamma har lært meg. JEg vt hun også gjorde noe med laka før koking før i tida, men det er mange år siden hun begynte på denne måten. Jeg gjør det slik det står i "julemat" heftet fra matprat, for det er slik mamma lærte meg det. Putte inni kjøtt og krydder. Overnatte i kjøleskapet Koke i usaltet vann (eller "trekke" da, på 80 grader ca) Presse Legge i saltlake, Begynne å smake på (fra midten, for å vite om det er ferdig) etter ei lita uka, i følge mamma. Skjærer det da i skiver og fryser ned i "posjonspakker" det som skal ligge en stund men noe legges i oppbevaringslake. Hjemme hos mamma fryses det stort sett i biter da, som has i oppbevaringslake, men jeg tar heller ut ferdige små pakker hver kveld med nok pålegg til en dag eller to. Vi spiser det nå i desember, frem mot jul. Dvs, jeg spiser. Sambo smaker, han spiser ikke så mye sånn. Deilig julestemning Og ved å ha det i salt tilsutt er det jo lett å smake seg frem til når det er ferdig, i forhold til når man salter før koking.... Og den kan fryses ferdig kokt og presset, og legges i salt når man tar den opp (siden mamma kjøper slakt, og tidvis lager fårerull både til jul og påske på høsten, og det taper en del av saltsmaken når det ligger lengei fryseren er jo det greit)
Malama Skrevet 28. november 2005 Forfatter #546 Skrevet 28. november 2005 Det heftet fra opplysningskontoret for kjøtt (matprat) er jo ogå genialt, med bilder Men, der bruker de en kopphånddul rundt rullen, mens jeg altså bruker sånn tubegass fra apoteket, helt genialt egentlig Men 20 meter varer nok LENGE...
Gjest Sabia Skrevet 28. november 2005 #547 Skrevet 28. november 2005 Imponert!!! Lage kjøttrull selv... Flinke folk, det må jeg si!!! Jeg hjalp mamma og mormor med å lage da jeg var liten, og vi har faktisk en gammel kjøttrull presse. Det hadde vært gøy å prøvd seg, men det får bli et annet år. Inspirerende å høre at dere gjør det da:-)
Fakse Skrevet 28. november 2005 #548 Skrevet 28. november 2005 Min bestemor påstår at kjøtt ikke kan bli for salt. Det trekker til seg og når et visst mettningspunkt, deretter trekker det ikke til seg salt mer. Derfor kan man bare la rullen ligge lenge nok (2-3 uker), så er man sikker på at den blir passelig salt. Mulig hun har rett, for jeg har aldri fått rullen for salt. Men det funker sikkert fint på din måte også Skulle hatt rullpresse jeg også. Her går det i brøfjøler og hvetemel for å presse rullen, og det er skikkelig balangsering for å få det til å ligge i ro.
Malama Skrevet 28. november 2005 Forfatter #549 Skrevet 28. november 2005 Det er egentlig ikke så vanskelig som det ser ut som, når man bare har kjøttet. Her har nok jeg sluppet lett unna da, mamma og pappa kjøper som sagt slakt, to lam hver høst, og mamma tok unna svange (det er jo det som skal være rundt fårerullen ) til meg, og putta i fryseren, pent sydd sammen til en firkant også... som jeg bare fikk med meg da vi var hjemme sist helg. Så kjøpte vi bare kjøtt til å ha inni, krydderblandinga hadde jeg igjen av fra i fjor. Noe lettere enn bilda i det heftet, der de først bener ut ei ribbeside, kan jo også gjøres, men svange er lettere. Og for meg som ikke er sååå bevandra på slakterbutikker, så var det greit å få med fra mamma. (Jeg ER vant til å være på slakter altså, fra da vi var barn, da var der slakter der vi kjøpt lam, slakta hang på fryserommet og mannen der, som vi kjente, hjalp oss med å velge ut to magre lam i passe størrelse, som han så delte opp for oss, slik vi ville ha det, og vi fikk med hjem. slik er det ikke lenger, nå får man dem ferdig i en eske nå, slakteren har lagt ned ) Også måtte jeg ringe mamma for å være sikker på at jeg gjorde det rett da... men det var ikke så vanskelig. Også blir det jo så godt! Jeg vil anbefale å prøve Presse vant vi faktisk på lodd på en juletrefest for et par år siden, min kjære og jeg
Bettie Skrevet 28. november 2005 #550 Skrevet 28. november 2005 Selv om du skriver at det er lett, er jeg imponert. Du har startet juleforberedelsene godt synes jeg.
Gjest Sabia Skrevet 5. desember 2005 #552 Skrevet 5. desember 2005 Bare innom og sier hei Hehe, utsetter Home blessing så godt jeg kan... Har du hatt fin helg? Klem
Malama Skrevet 5. desember 2005 Forfatter #554 Skrevet 5. desember 2005 Her Malama. Bare... lite å skrive om for tida... dagne består av: stå opp. Spise frokost. Og kalenderpakken (som er smågodt) Gå på jobb. Jobbe,. jobbe lenge. Gå hjem. Lage middag, spise middag, glo på tv'n ei lita stund, o lalle sove. Jeg ser Skomakergata hver dag, og Månetoppen de dagene jeg rekker hjem til da, for jeg er barnslig i desember, jeg liker julekalender. Det er ikke så mye å skrive om på en måte... Jeg er trøtt og sliten, og gleder meg til jul. Men jeg er jo her.
Linn3c Skrevet 5. desember 2005 #555 Skrevet 5. desember 2005 Der var Malama! Skomakergata har eg også lyst å sjå!
Gjest Sabia Skrevet 6. desember 2005 #556 Skrevet 6. desember 2005 Sender noen energi-vibber til deg!!! :-D :smile: :grine2: Hjalp det...?? En klem skal du hvertfall få Ha en fin dag!! Vær forsiktig og ikke slit deg helt ut..!
Linn3c Skrevet 6. desember 2005 #557 Skrevet 6. desember 2005 Ha en fin dag!! Vær forsiktig og ikke slit deg helt ut..! ← :enig_anim:
Bettie Skrevet 8. desember 2005 #558 Skrevet 8. desember 2005 De fleste dagene i året er jo hverdager, og da skjer det ikke så mye. Ønsker deg en god kveld
Malama Skrevet 14. desember 2005 Forfatter #560 Skrevet 14. desember 2005 Hei. Joda jeg har det ganske greit. Jeg jobber overtid på jobb (men har fått beskjed om å føre overtid! Vi har jo egentlig overtidsnekt i staten, men "pålagt overtid" kan vi få betalt for, og nå fikk jeg beskjed om at det jeg måtte sitte ekstra for å bli ferdig emd det som jeg stresser med kan jeg føre overtid på. Deilig! Ekstra penger på nyrået kommer alltid godt med!) så når jeg kommer hjem er jeg trøtt og sliten. Orker ikke så masse husarbeide, og det synes... Gleder meg kjempemasse til jul. Det minnr meg på at jeg må lage noen julekort og få pakket nn noen gaver, det er vl på tide å få ting avsted i posten etterhvert... Bare 6 dager igjen på jobb før det er juleferie. Noe rart jeg småstresser med det som skal være ferdig til jul? Det er to juleavslutnigner i arbeidstida, pluss at jeg skal gå tiiiidelig den siste dagen (planen er å gå fra jobb halv tre (da er kjernetida over, så det er lov), ha bilen ferdig pakka i sentrum, og kjøre avsted på juleferie.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå