Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #621 Skrevet 18. januar 2006 Vi har våre BSU hos DNB, der min samboer er programkunde, det har han vært lenge. Egentlig er jeg ikke så stor tilhenger av sånne store bnker, dyre greier, men siden dette er banken vi får fordeler i gjennom fagforeninga, så kommer de best ut likevel, ifølge det vi kom frem til da vi skulle opprette BSU i alle fall. Vi må selvsagt vurdere dette før vi tar opp lån. Men siden vi begge har BSU der, og han er programkunde, så bør det vel la seg ordne, om dette viser seg å være edn beste løsningen for oss. Så spørs det bare hvor mange penger de vil la oss låne da... De skal ha siste lønnsslipp og siste ligning, sant? Men, de må da vel sannelig bry seg om å spørre om FREMTIDA og vel? Jeg er jo bare vikar jeg, og det fremgår ikke av hverken ligning eller lønnslipp at jeg kanskje ikke får lønn i mai.... Men sambo har jo fast jobb da i det minste, så vi bør vel kunne klare å betjene et lån dersom jeg midlertidig ikke skulle ha jobb i en periode...
Gjest Chica Skrevet 18. januar 2006 #622 Skrevet 18. januar 2006 Vårt første lån var det kun sambo som sto på siden det kun kunne være en som sto på den leiligheten vi kjøpte da. Når vi skulle låne mer spurte bankfyren hva jeg tjente, og så ordnet han høyere lån til oss. ville ikke se noe papirer engang! Men han sa at siden vi hadde betalt vært avdrag i tide de årene vi hadde hatt lån til dem så ble vi ansett som gode betalere og det var ikke noe problem å låne oss mer penger. (Han ville jo vi skulle låne mye mer enn det vi syntes var forsvarlig...) Ser dere på dyre leiligheter?
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #623 Skrevet 18. januar 2006 Jeg synes de er kjempedyre jeg... Men altså, jeg synes det er kjempeskremmende at vi skal låne masse penger og kjøpe noe jeg... Men vi bor i Bergen. Og vi har planer om å fortsette med det. Jeg synes en million er sinnsykt mange penger jeg, men man får jo ikke noe for det (med mindre man skal betale omtrent like mye i husleie som vi gjør i dag da, i tillegg) Så ja, jeg synes de er kjempedyre! Vel, den vi så på på mandag, den er for dyr altså, den kommer til å gå for to millioner den, og det har vi ikke råd til (siden vi tross alt må ta høyde for at renta kan komme til å stige de neste årene. Med dagens rente kunne vi klart det uten så veldig store problemer altså, men i dag er jo renta LAV da. Og utfra hva bankene oppgir på sine hjemmesider vil ingen låne oss så mye penger uansett.) Vi skal ha en gjennomgang av økonomien (begynte i helga, men ettersom nettbanken til sambo gikk ned underveis i prosessen så kom vi ikke helt i mål..) og finne ut av hva vi mener vi kan betale, og deretter altså begynne å se på hva som er til salgs til det beløpet. Vi får se.. jeg vet ikke enda helt hva vi kommer til å se på. Men dyrt, ja, det er kjempedyrt. Og skummelt....
Gjest Chica Skrevet 18. januar 2006 #624 Skrevet 18. januar 2006 Skal dere ha 2- eller 3-roms? Vi valgte og heller bo litt utenom byen (15 minutt med buss til sentrum), og fikk da en 3-roms leilighet til ca 1,3 mill + nesten 3000 i husleie. Det syns jeg er greit, men høyere husleie enn 3000 ville jeg ikke gått for. Skal man ha selveier er det ofte en del felleskostnader til utvendig vedlikehold, felles forsikring og velforening etc i tillegg til kommunale avgifter osv. Greit å finne ut selv hva dere kan betale! Vi valgte og heller bruke mindre på bolig, og så ha igjen penger til ferier, restaurantbesøk etc
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #625 Skrevet 18. januar 2006 Vi bor allerede et kvarters tid med buss fra sentrum, og synes det er sentralt (og det ER det regnet som prismessig også) Jeg går jo bare i en god halvtime for å komme på jobb. Den vi så på på mandag er ikke langt unna der vi bor nå, sånn ca like langt fra sentrum, men uten husleie. Eller, man betaler 500 i måneden for sånn litt... strøm i garajen, og litt vedlikehold (antar det er maling på utsida da og sånn) Det er et sameie, ikke et borettslag eller noe. Men den var stor altså, for stor (4 rom. Vi bare så på den fordi den var fin, og i nærheten, og vi hadde lyst til å se på den selv om vi ikke har tenkt å bo der) Vi satser nok på 3 rom, vi skal gjerne bo der noen år når vi først kjøper. Vi vurderer det med å bo stort lenger unna sentrum enn der vi bor nå i forhold til at da må til med busskort, som for to stykker fort kommer på 1500 i måneden, og vi må ned en del i pris for at huslånet skal bli så mye rimligere... Eller, så må vi begynne å kjøre til jobb om vi bosetter oss enda mer øde, der ting ER rimligere, og det er i alle fall dyrt med parkering og besin og bomring og sånn... Også prioriterer vi ikke dyre ferier (vi reiser til hans eller mine foreldre vi...for dem ser vi ikke så mye resten av året) og resturanter. Det har aldri vært noe vi har brukt penger på. Men vi vil jo kunne gå på kino et par ganger i året da i alle fall. Også prioriterer vi sesonkort på stadion, en bortetur eller to i året somregel. Vi har egentlig lagt oss til en rimelig livsstil. Det begynte med at vi møttes som studenter. Etter endt studie var jeg først uten arbeid i noen måneder, da MÅTTE vi jo bare spare maks. Så fikk jeg jobb, og det var deilig, men så var han uten jobb en periode. Vi klare oss, men brukte opp reservne vi hadde spart opp. Nå som vi begge har jobb bruker vi noe mer penger (og harjo kjøpt bil! DET er "sløseri" det) men i stor grad har vi beholdt vår livsstil, vi handler mat på rema (eller kiwi) og av den rimlige sorten, vi går ikke ut, vi drar ikke på ferie, vi kjøper lite klær og.. ja, generelt bruker lite penger. Det har resultert i et månedlig overskudd som vi ikke hr tent så mye over, men vi regna på det hele da vi besluttet å kjøpe en bilen, og vi harjo faktisk en litn egenkapital, pluss at vi ikke minst altså har en "reserve" å gå på hver måned som gjør at vi kan betale mye mer i lån enn vi i dag betaler i husleie, uten at vi går med underskudd eller må kutte ned på noe. (Dessuten, med lån heller enn husleie skal jo skatten bli lavere, altså mer utbetalt hver måned, og det har vi ikke tatt med i regnestykket i det det hele tatt enda) Med dagens renter kan vi betale et lån på over halvannen mill med den husleia vi i dag betaler (uten hensyn til skattefordel av rente) Men selvsagt, da har jeg bare tatt hensyn til lån, ikke det som du sier med forsikring, vedlikehold etc, som jo selvsagt også er en del av regnestykket. Vi skal uansett forsøke å regne selv på hva VI mener vi kan takle av lån, så får vi ta en prat med banken og høre om de er enige...
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #626 Skrevet 18. januar 2006 Egentlig er den for dyr for oss også da, så vi blir nok ikke å legge inn bud. Det har ingen andre gjort heller... og i dag er 3. visning på den. (første var forrige tirsdag) Også er jeg sånn "skeptisk" fordi det er Notar som selger den da. Ikke det Notarkontoret som ble stengt her i byen, men likevel... Lurer på om det er flere enn meg som er skeptsike jeg, eller om det er noe galt med den leiligheta. (eller om de har lagt seg på en for høy pris) Ja, for i dag er 3. visning, og det er annonsert enda en, nummer FIRE, på mandag. Ingen som vil ha den? Jeg vil ikke altså, den er for dyr (og dertil stor. Men jeg sier jo ikke "for stor" for den var jo flott, og jeg ville jo ikke klaga på plass....) Også blir jeg for skeptisk da, når ingen andre vil ha den heller.... Vi leier i dag en 3 roms leilighet, og den er ganske stor egentlig, over 80 kvadrat. Vi har god plass der, alene vi to, men jeg vil ikke ha det mindre egentlig, når vi tenker noen år fremover. Hvem vet, det ville jo vært kjekt å ha plass i alle fall... i tilfelle vi etterhvert skulle bli flere? (Nei, ikke les noe mer inn i dette, det bor ingen i magen min. Men, når vi snakker om å kjøpe en bolig, så skal vi jo bo der noen år, og da er det jo lov å håpe?) Uansett.... spennende er nå dette her. Og skummelt. Men spennende! Også føler jeg at det er litt galskap. Vi vet jo ingenting om sånne ting, også skal vi to, helt alene, vandre rundt på visninger og kjøpe noe? Jeg tror jeg ville likt å ha med meg pappa.... eller noen andre "voksne", noen jeg kan stole på, og som kan dette her. Men, vi bor for langt unna våre familier til at det lar seg gjøre. Men det ordner seg vel... håper jeg. I løpet av året. for vi MÅ i alle fall flytte.
Gjest Chica Skrevet 18. januar 2006 #627 Skrevet 18. januar 2006 Vi og møttes mens vi var studenter, men begge bodde hjemme og jobbet en del ved siden av studiene. Hadde greit med penger da, men kjøpte oss bil og møbler og div utstyr. Flyttet så sammen og etterhvert fikk begge jobb. Har hele tiden betalt mer på lånet enn nødvendig, men har likevel hatt nok penger til 2-3 turer i året. Reiser ikke på dyre ferier, men er glad i å reise. Går aldri på dyre restauranter etc. Vi tjener ikke noe spesielt bra, men klarer oss veldig godt - har det bedre økonomisk enn de fleste vennene våre, enda mange av de tjener mye mer enn oss! Hjelper å ikke handle masse dyre merkeklær, smøre matpakke etc etc
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #628 Skrevet 18. januar 2006 Jepp, vi er også sånn "matpakke og ikke masse merkeklær". Generelt LITE klær, og ikke noe MERKEklær. Jeg trenger faktsik nye klær, for jeg har nesten ikke kjøpt noe på lenge nå, en genser i nu og ne og en bukse eller to, og litt sokker og sånn, men generelt har jeg kjøpt mindre klær de siste 3 årene enn hva som ville vært normalt på et halvår (og da snakker jeg "moderat" normalt, ikke sånne "shopoholokere") og det begynner å merkes på klesskapet... I tillegg lider jeg av en "sunnmørssyke" da. Jeg er gjerrig... Og kan ikke fordra å bruke penger. Orker ikke tanken på å sløse, og vil ikke bruke penger på meg selv på "dill". Så det lille jeg bruker av penger skjer somregel etter at min samboer har "tvunget" meg. Bidrar i det minste til at jeg aldri bruker opp lønninga hver måned da...
Gjest Chica Skrevet 18. januar 2006 #629 Skrevet 18. januar 2006 Flink til å bruke penger jeg - men har alltid penger igjen på lønnskontoen når neste lønn kommer, og setter av penger på sparekonto hver måned. Det jeg bruker mest penger på er reising... Verdsetter det høyt, er villig til å avse mye annet for å få til noen utenlandsturer i året!
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #630 Skrevet 18. januar 2006 Ja, alle må få prioritere som de selv vil. Jeg har aldri vært på noe særlig utenlndsferie jeg. Da vi var barn reiste vi på hytteferier, i Norge eller sverige. Første gang jeg var lenger utenlands enn til Sverige var siste året på vgs, da var vi på skoletur til Praha. Og det var siste gangen også, utenom en båttur til Danmark med min eks (og det er jo ikke akkurat langt, og var bare ei helg, frem og tilbake) Reiser har jeg aldri vært opptatt av. FERIE er jeg litt opptatt av, men altså for meg er hytteferie ferie. For sambo er ferie å reise til familie, han er oppvokst langt unna sin slekt, så han er ikke vant til annet. Jeg ønsker oss litt FERIE, annet enn hos våre foreldre, men jeg trenger ikke noen utenlandstur. For meg er bolig egentlig noe jeg vil prioritere. Jeg vil bo bra. Ha grei med plass, trives, ha det "nytt og rent" (en ting jeg ikke liker med der vi bor er at selv om det er pusset opp er veggene skjeve slik at det er sprekker under listene og sånn, og det bor edderkopper og andre dyr i veggene og det er ikke noe å gjøre med det) Jeg vil gjerne ha en liten hageflekk eller i alle fall en veranda der jeg kan sole meg og grille mat. Det handler jho om prioriteringer, og jeg prioriterer bolig høyere enn ferie og klær. Andre prioriterer annerledes, og det må jo være opp til den enkelte
Gjest Chica Skrevet 18. januar 2006 #631 Skrevet 18. januar 2006 Har tilbringt hver eneste ferie når jeg var liten på hytta jeg, så nå som jeg er "stor" må jeg ta igjen litt;-) Neida, er glad i hytta og bruker mye tid der ennå - men reiselysten har jeg ikke arvet fra foreldrene mine iallfall! Nå skal jeg stikke fra jobb, bunkene er kjempehøye, men jeg er sliiiten!
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #632 Skrevet 18. januar 2006 vi har ikke hytte altså, de hytteferiene vi var på var på firmahytter pappa hadde tilgang til gjennom jobb, eller hytter vi leide generelt, ikke egen hytte...
Linn3c Skrevet 18. januar 2006 #633 Skrevet 18. januar 2006 Så kjekt at de har vore på visning då! Det er spanande. Eg har aldri vore på visning sjølv, for mannen kjøpte jo huset her om lag med ein gong me var blitt saman. Så då la eg meg ikkje så veldig opp i kva han kjøpte. (Sidan forholdet var så nytt.) Men det er jo kjekt å vita kva ein ser etter når ein fyrst _skal_ byrje å leite då! :-D
Malama Skrevet 18. januar 2006 Forfatter #634 Skrevet 18. januar 2006 Ja, enn så lenge er vi altså bare på "titting", ikke på seriøs boligjakt, men det er kjempekjekt å gå på visning altså, og jeg lærer litt om hva jeg må se etter når vi blir seriøse! Akkurat nå puster jeg meget lettet ut, og er så glad, så glad, jeg kan gå hjem med ganske god samvittighet og klokka er enda ikke åtte! Og jeg kan belage meg på en arbeidsdag av normal langde i morgen, gå hjem kanskje klokka fire? (eller tre, eller fem, vi får se, poenget er IKKE MER OVERTID!) Det er så deilig, så deilig. Jeg har med få unntak jobbet til klokka åtte nesten hver dag siden nyttår, og nå, nå er det slutt! Jeg får jo betalt for overtiden, så det blir en klekkelig lønn i februar eller mars (jeg må skynde meg om jeg skal få det på februarlønninga, det rekker jeg neppe, det blir sikkert i mars, men det er greit det), noe som selvsagt er kjekt, men det er deilig å være ferdig med overtiden for denne gang!
Bettie Skrevet 18. januar 2006 #635 Skrevet 18. januar 2006 Spennende å titte på hus, ja. Dere får ha lykke til
Linn3c Skrevet 19. januar 2006 #636 Skrevet 19. januar 2006 Ååå så herleg å vera ferdig med overtida! Flinke Malama!
Gjest Gjest med sko Skrevet 19. januar 2006 #637 Skrevet 19. januar 2006 Jeg drister meg innom for å si hei, jeg som vanligvis ikke leser dagbøker. Men synes jeg kjenner deg litt siden vi flakser og flyr så godt vi kan begge to! Det blir spennende hvordan det går med visning. Det høres lurt ut å gå på visninger for å "trene litt". Man lærer etter hvert, og om ikke annet blir dere mer orientert om hva som er på markedet i deres område, og til hvilken pris! Har du fått med deg at FlyLady har egne tips på websiden om hvordan man håndterer en flytteprosess? Har lest de en gang, og de var supre. Ikke slit deg ut med store forventninger om alt du skal få gjort hjemme nå som du ikke jobber like mye! Vær snill med deg selv og samboeren også!
Malama Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #638 Skrevet 20. januar 2006 Jepp, jeg har lest dem, og jeg har gjort meg mine tanker m å flytte, og hvordn vi skal organisere det ja. Ingen tvil om at FLyLady skal få hjelpe meg der også. Jeg skal ikke slite meg ut i dag. Klokka er snart halv ti, og jeg hr nettopp stått opp. Deilig. Min samboer sover faktisk enda. Han sa han skulle ikke sove mer, trodde han, men han skulle vurdere det i løpet av de ti minutene etter at jeg hadde ståått opp. Je sto opp klokka ni, så jeg antar han sover mer likevel da. Jeg har kledd på meg, flinke meg, til og med sko har jeg (mest fordi her er så kaldt på gulvet og det er så store hull i sålen på mine hjemmestrikkede tøfler (farmor strikka til meg, men med vårt kjøkkengulv (fliser som tidligere huseier la selv, og ikke fikk alle hjørne til å ligge flatt på...) så slites de dessverre litt fort ut.) Så jeg har sko. Jeg har en plan over ting jeg vil ha gjort i dag, og holer på å skrive liste. Men ta det med ro, lista er ingen sånn "maratonplan" og skal inneholde punkter som å lage et kort, scrappe litt og sende et brev i tillegg til 15 minutter på badet, shine vasken og bære ut papirinnsamlinga (oi, må sjekke om de jentne som har ansvaret for å trekke frem "blådunkene" gjorde det i går, eller om de ikke ble tømt i dag heller. Bosset ble ikke tømt på onsdag, og blådunkeen ble ikke tømt sist gang vi hadde papirtømming heller, så de er litt slappe i tjenesten, dessverre....) Vi skal ha en dag til hvile. Men litt husarbeide også. Og kose oss med taco i kveld
Malama Skrevet 20. januar 2006 Forfatter #640 Skrevet 20. januar 2006 Jepp, kjempeeilig. JEg tok nrett og slett en feriedag etter all ovrtiden, synes jeg fortjente/trengte det. Og det syntes min sjef også, så da... da har jeg fri i dag
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå