Jimins Skrevet 6. juli 2019 #161 Skrevet 6. juli 2019 8 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Nå må du rulle inn. det er forskjell på barndomsminner og barndommen. Tydelig at du har store vansker med dette fordi du selv vokste opp som mørkhudet. Hvordan tror du det er for de bleke, rødhårede som hadde Ariel som forbilde? Jeg håper de bleke, rødhårede føler det samme som hun her: 1
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #162 Skrevet 6. juli 2019 4 minutter siden, Jimins skrev: Hvis barndommen blir «ødelagt» fordi en mørkhudet jente skal spille Ariel, så skaff deg hjelp asap. Herre min gud! Du gidder bare ikke forstå dette du? Du stritter bare imot fordi du er så opptatt av mangfold og at de svarte skal føle seg sett? Dette dreier seg ikke om karakteren Ariel i seg selv. Jeg har ikke noe forhold til den figuren annet en at filmen var koselig. Det dreier seg om Hollywoods påtrengende måte å forandre historier og viktige karakterer på slik at de kan gni seg i hendene og kalle seg tidsriktige. Det er et stort politisk standpunkt. Og jeg ønsker på ingen måte Hollywoods tidsriktige motepolitikk trykt nedover hodet mitt.
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #163 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, HarryDotter skrev: Herre min gud! Du gidder bare ikke forstå dette du? Du stritter bare imot fordi du er så opptatt av mangfold og at de svarte skal føle seg sett? Dette dreier seg ikke om karakteren Ariel i seg selv. Jeg har ikke noe forhold til den figuren annet en at filmen var koselig. Det dreier seg om Hollywoods påtrengende måte å forandre historier og viktige karakterer på slik at de kan gni seg i hendene og kalle seg tidsriktige. Det er et stort politisk standpunkt. Og jeg ønsker på ingen måte Hollywoods tidsriktige motepolitikk trykt nedover hodet mitt. Og hva er problemer med at svarte skal følge seg sett? Hva er problemet med å se mer representasjon på storskjermene? Ja, jeg er opptatt av å se mer mangfold. Hvis du ikke ønsker å se en mørkhudet Ariel, så kan du bare se på den gamle Disney-animasjonen. Den forsvinner ikke. Legger ved noen Tweets du kan reflektere over: 1
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #164 Skrevet 6. juli 2019 På 5.7.2019 den 9.33, Jimins skrev: Historisk? Jenta skal spille en havfrue, de er ikke historiske. Tenk å være opprørt fordi en mørkhudet person skal spille en fiktiv karakter. Hvilket århundre lever vi? Hallo? Noe så rasistisk. Havfruer finnes ikke på ekte, så hvorfor spiller det en rolle hvilken rase Ariel har? Til alle dere som er bekymret over at Halle Bailey ikke har rødt hår, så går det fint å bruke en parykk. Jeg ser null problemer med castingen. Halle ble valgt fordi hun er talentfull og svært flink til å synge, og har et ungdommelig utseende. Hvis Disney mener hun er perfekt til rollen, så er det bare å godta det. På 5.7.2019 den 9.40, Jimins skrev: Vet du hvorfor det er slik? Av 11 Disney-prinsesser, så er det kun en som er mørkhudet. Kun EN. Det er så få roller til mørkhudete fra før av, og vi blir aldri representert. Du må også huske på at Tiana er en mørkhudet prinsesse. Det at hun er mørkhudet er essensiell til historien. Mens en havfrue er et mytologisk vesen, det spiller derfor ingen rolle hvilke rase Ariel har. På 5.7.2019 den 9.46, Jimins skrev: Det er så lett for deg å si. Vet du hvordan det er å vokse opp mørkhudet? Alle jeg så på tv-skjermen, filmer, osv, var HVITE. Det var ingen som lignet på meg i det hele tatt, og det endte opp med at jeg begynte å hate hudfargen min. Det er ekstremt viktig med representasjon. Spesielt for små mørkhudede jenter som vokser opp i dagens samfunn. På 5.7.2019 den 9.51, Jimins skrev: Jo, det har det. For du skjønner ikke tydeligvis hvorfor representasjon i filmer er viktig. På 5.7.2019 den 9.58, Jimins skrev: Hvis du er opprørt fordi Ariel skal bli spilt av en mørkhudet person, så vil jeg stemple det som rasistisk ja. Denne tweeten forklarer poenget mitt ganske bra. På 5.7.2019 den 10.18, Jimins skrev: Eneste grunnen til at folk er opprørt er på grunn av HUDFARGEN hennes. Jo, det er rasistisk. 6 innlegg hvor du kun sutrer over rasisme. Nei, jeg er ingen rasist. Hun er en utrolig vakker jente med vakker stemme, men hun ER INGEN ARIEL! Ser gjerne en ny disneyfilm med en ny karakter som hun spiller, men jeg ser ikke filmer som fucker med kjente barndomsminner. 5 minutter siden, Jimins skrev: Jeg håper de bleke, rødhårede føler det samme som hun her: Nå griper du etter halmstrå og det vet du godt selv. 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #165 Skrevet 6. juli 2019 On 7/4/2019 at 12:20 PM, AnonymBruker said: Grunnen til at de fleste disneyprinsessene er hvite, er jo fordi de har sitt opphav i europeiske eventyr. Selv om hovedkarakteren i den lille havfruen aldri blir beskrevet som rødhåret, så blir hun beskrevet som hvit med klare blå øyne. Det finnes sikkert masse spennende folkeeventyr blant mørkhudede. Anonymkode: 8923f...3aa Det hadde kanskje vært bedre å hente fram flere folkeventyr fra rundt om i verden? Tenker på alle de forskjellige historiene som fins, og så mange flotte filmer som kunne blitt lagd! Anonymkode: 3313a...ea3 2
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #166 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Mrs Robinson skrev: 6 innlegg hvor du kun sutrer over rasisme. Nei, jeg er ingen rasist. Hun er en utrolig vakker jente med vakker stemme, men hun ER INGEN ARIEL! Ser gjerne en ny disneyfilm med en ny karakter som hun spiller, men jeg ser ikke filmer som fucker med kjente barndomsminner. Nå griper du etter halmstrå og det vet du godt selv. Men eneste grunnen til at du klikker er pga. hudfargen hennes. Hun beholder mest sannsynlig sitt røde hår. Det er rasistisk. Barndomsminnene blir ikke ødelagt fordi en mørkhudet skal spille Ariel. Barndommen din er ferdig, la andre ha sin. 2
Aragorn ll Elessar Skrevet 6. juli 2019 #167 Skrevet 6. juli 2019 Jeg synes det er rart at man ikke krever originale svarte karakterer, og bare aksepterer kopier av hvite karakterer. Jeg har ikke noe problem med representasjon, men gi meg originale svarte karakterer ikke "hand me downs" som i bunn å grunn sier at fargede mennesker ikke er verdige originale karakterer og skal bare få kopier av hvite karakterer. 7
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #168 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Jimins skrev: Men eneste grunnen til at du klikker er pga. hudfargen hennes. Hun beholder mest sannsynlig sitt røde hår. Det er rasistisk. Barndomsminnene blir ikke ødelagt fordi en mørkhudet skal spille Ariel. Barndommen din er ferdig, la andre ha sin. Hadde jeg vært rasist, hadde jeg nektet å se film med henne pga hudfargen hennes. Meen det gjør jeg ikke. Jeg ser gjerne filmer med mørkhudede, og de gjør like gode filmer som både asiater og hvithudede. Jeg nekter dog å se fimen fordi de ødelegger karakteren. Hadde de laget henne blond eller asiatisk ville jeg heller ikke sett filmen. Slutt å projisere DIN barndom over på andre. Dine mindreverdighetskomplekser ang hudfargen din deles ikke av andre selv om vi ikke vil ødelegge karakterer som er kjente og kjære. Hvem tror du forresten ser de nye disneyfilnene som blir laget? 5,67,8 -åringer, som vi var den gang vi så på den lille havfruen i tegnefilmversjon, eller vi som har vokst opp med de filmene og vil se de på nytt? 5
Druid Skrevet 6. juli 2019 #169 Skrevet 6. juli 2019 20 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Princess Ariel is the protagonist of Disney's classic 1989 animated feature film, The Little Mermaid. She is the seventh and youngest daughter of King Triton and Queen Athena, rulers of the undersea kingdom of Atlantica. Ariel var datteren til kongen og dronningen som hersket over Atlantica, som tok sted utenfor Danmark. Myten om atlantica, handler om området mellom sør amerika og vest Afrika. De mytiske karakterene er greske. (Og vi skal ikke begynne å ta for oss unøyaktigheter her.) HC Andersen var eventyr forfatter; det eneste vi kan være 100% sikker på, er at Ariel ikke skulle ha noen kobling til Danmark. 1
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #170 Skrevet 6. juli 2019 2 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Hadde jeg vært rasist, hadde jeg nektet å se film med henne pga hudfargen hennes. Meen det gjør jeg ikke. Jeg ser gjerne filmer med mørkhudede, og de gjør like gode filmer som både asiater og hvithudede. Jeg nekter dog å se fimen fordi de ødelegger karakteren. Hadde de laget henne blond eller asiatisk ville jeg heller ikke sett filmen. Slutt å projisere DIN barndom over på andre. Dine mindreverdighetskomplekser ang hudfargen din deles ikke av andre selv om vi ikke vil ødelegge karakterer som er kjente og kjære. Hvem tror du forresten ser de nye disneyfilnene som blir laget? 5,67,8 -åringer, som vi var den gang vi så på den lille havfruen i tegnefilmversjon, eller vi som har vokst opp med de filmene og vil se de på nytt? Jo du er rasist. For du mener at filmen blir ødelagt fordi en mørkhudet skal spille Ariel. Det er rasistisk, ikke noe vits å legge skjul på det. Karakteren blir ødelagt fordi hun er mørkhudet? Hvordan kan du mene at det er greit å skrive? 1
Absol Skrevet 6. juli 2019 #171 Skrevet 6. juli 2019 For meg er Ariel rødt hår, barnslig naivitet, glede og sangstemme. Jeg ser ikke noe i karakteren som ikke kan spilles av en mørkhudet skuespiller med en parykk 😊 (og hvis vi virkelig skal være tro mot originalen vi nordmenn husker, så må jo Ariel være Bergenser og greier 🤣🤣🤣) 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #172 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Jimins skrev: Jo du er rasist. For du mener at filmen blir ødelagt fordi en mørkhudet skal spille Ariel. Det er rasistisk, ikke noe vits å legge skjul på det. Karakteren blir ødelagt fordi hun er mørkhudet? Hvordan kan du mene at det er greit å skrive? Hvor har hun sagt at filmen blir ødelagt fordi en person med mørk hud skal spille Ariel? Anonymkode: 9e184...583 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #173 Skrevet 6. juli 2019 På 5.7.2019 den 15.12, AnonymBruker skrev: Dette er mest sannsynlig den hudfarge Cleopatra hadde. Så det er like feil å framstille Cleopatra som mørk i huden slik som man er sør for Sahara som det er å framstille henne som en hvit person fra Europa. Anonymkode: 9e184...583 Ja og så er det feil at de valgte feks Elizabeth Taylor i de eldste filmene. Samme som det er feil at Jesus blir fremstilt som nærmest blond og med blå øyne når han tross alt kom fra Midtøsten.. Anonymkode: 4b8b3...b3f 3
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #174 Skrevet 6. juli 2019 2 minutter siden, Druid skrev: Myten om atlantica, handler om området mellom sør amerika og vest Afrika. De mytiske karakterene er greske. (Og vi skal ikke begynne å ta for oss unøyaktigheter her.) HC Andersen var eventyr forfatter; det eneste vi kan være 100% sikker på, er at Ariel ikke skulle ha noen kobling til Danmark. Atlantica is the kingdom is located beneath the Atlantic Ocean featured in The Little Mermaid franchise. LOCATION North Atlantic Ocean; Denmark Den lille havfruen Ariel i Disneys tegnede utgave er i dag en verdenskjent skikkelse i selskapets store galleri av kommersielle tegnefilmfigure. og derfor blir det feil å ødelegge den kjente karakteren 2
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #175 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvor har hun sagt at filmen blir ødelagt fordi en person med mørk hud skal spille Ariel? Anonymkode: 9e184...583 «Dine mindreverdighetskomplekser ang hudfargen din deles ikke av andre selv om vi ikke vil ødelegge karakterer som er kjente og kjære. » Endret 6. juli 2019 av Jimins
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #176 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Jimins skrev: «Dine mindreverdighetskomplekser ang hudfargen din deles ikke av andre selv om vi ikke vil ødelegge karakterer som er kjente og kjære. » Det står ingenting om å ødelegge filmen her, det står om å ødelegge karakterer. Anonymkode: 9e184...583 4
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #177 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 6 minutter siden, Jimins skrev: Jo du er rasist. For du mener at filmen blir ødelagt fordi en mørkhudet skal spille Ariel. Det er rasistisk, ikke noe vits å legge skjul på det. Karakteren blir ødelagt fordi hun er mørkhudet? Hvordan kan du mene at det er greit å skrive? Skjerp deg og les det som skrives. Hvis ikke gidder jeg ikke svare deg noe mer, for dette er like interessant som å stange hodet mot en vegg og å se maling tørke. Da skriver jeg at karakteren blir ødelagt om hun blir blond. Bedre? For jeg hadde ment akkurat det samme da Endret 6. juli 2019 av Mrs Robinson 4
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #178 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står ingenting om å ødelegge filmen her, det står om å ødelegge karakterer. Anonymkode: 9e184...583 Samme greie.
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #179 Skrevet 6. juli 2019 Akkurat nå, Jimins skrev: Samme greie. Nei. God natt til deg. Håper du finner ut av mindreverdighetskompleksene dine en dag. 1
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #180 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Skjerp deg og les det som skrives. Hvis ikke gidder jeg ikke svare deg noe mer, for dette er like interessant som å stange hodet mot en vegg og å se maling tørke. Da skriver jeg at karakteren blir ødelagt om hun blir blond. Bedre? For jeg hadde ment akkurat det samme da Ja, for det å være blond er det samme som å være mørkhudet. Kan du please gi litt mening før du publiserer innleggene dine?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå