AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #141 Skrevet 6. juli 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplys meg, da. Nei, jeg forstår ikke. Anonymkode: ae0a3...47b Da tar du så og Google enn og spille dum. Anonymkode: fa386...221 1
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #142 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er tydelig at mange som skriver her, ikke har noe kjennskap til hvordan teater og film fungerer. Jeg jobber med teater, og hele poenget med å lage nye versjoner eller oppsetninger av kjent materiale, er jo å gjøre noe eget! Å bare pøse på med samme estetikk som tidligere versjoner, regnes for å være kjedelig og dårlig kunst. Hvorfor skal den nye Ariel se helt lik ut som Disney-versjonen? Disney-filmen er jo allerede laget, og hvis du har store problemer med å se en Ariel uten hvit hud og rødt hår, så får du holde deg til den versjonen. Den nye versjonen skal ha sine egne visuelle visjoner og bruke H.C. Andersen på sin egen måte. Man bruker ikke mangfoldige millioner på å lage noe folk allerede har sett før. Når det er helt vanlig å sette opp Shakespeare i moderne fantasi-kontekst, der King Lear blir f.eks. et science fiction-romvesen, er det selvsagt ikke spesielt ved å gjøre Ariel til en mørkhudet jente med en hvilken som helst hårfarge. Originialmaterialet skal kunne strekkes langt, man forholder seg ikke så direkte til teksten - igjen, hva er da i det hele tatt poenget med å lage noe visuelt? Da kunne jo folk like gjerne bare lest eventyret. Film og teater er en fri kunstform. Jeg blir for øvrig ganske flau når jeg ser hvite folk sutre over at de for én gangs skyld ikke får være sentrum av universet... Anonymkode: c15ea...d00 Det dreier seg om et prinsipp her. Ikke fuck up klassiske kjente og kjære figurer. Ligg unna! Dette er historier og finesser på karakterer som betyr mye i folks liv. James bond er et jævlig godt eksempel. Fyren er skrevet, tenkt opp, forfattet og fremstillt på film på en nøyaktig og gjennomtenkt måte. En personlighet med en væremåte/attitude og satt i en tidsalder som ikke vil fungere med en svart mann. MAN GJØR IKKE OM PÅ DENNE KARAKTERENS KJØNN, LEGNING ELLER HUDFARGE! Basta! Da bryter man med et konsept som er kjært for millioner av mennesker FORDI man som filmselskap ønsker politisk korrekt endring. De ønsker å please de få særingene som drømmer om girlpower eller mer fokus på svarte skuespillere. Lag en ny jævla agentfilm da dersom de på død og liv ønsker en kvinnelig/svart mann eller homofil superagent. Det er ikke hardere enn som så. Folk er drittleik PK kulturen som herjer Hollywood. Det ødelegger klassikere! Og derfor reagerer nå tusenvis av fans. Havfruen filmen fra Disney er en super klassiker! Gjør den rettferdighet om de må lage en filmatisk versjon.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #143 Skrevet 6. juli 2019 4 minutter siden, HarryDotter skrev: Det dreier seg om et prinsipp her. Ikke fuck up klassiske kjente og kjære figurer. Ligg unna! Dette er historier og finesser på karakterer som betyr mye i folks liv. James bond er et jævlig godt eksempel. Fyren er skrevet, tenkt opp, forfattet og fremstillt på film på en nøyaktig og gjennomtenkt måte. En personlighet med en væremåte/attitude og satt i en tidsalder som ikke vil fungere med en svart mann. MAN GJØR IKKE OM PÅ DENNE KARAKTERENS KJØNN, LEGNING ELLER HUDFARGE! Basta! Da bryter man med et konsept som er kjært for millioner av mennesker FORDI man som filmselskap ønsker politisk korrekt endring. De ønsker å please de få særingene som drømmer om girlpower eller mer fokus på svarte skuespillere. Lag en ny jævla agentfilm da dersom de på død og liv ønsker en kvinnelig/svart mann eller homofil superagent. Det er ikke hardere enn som så. Folk er drittleik PK kulturen som herjer Hollywood. Det ødelegger klassikere! Og derfor reagerer nå tusenvis av fans. Havfruen filmen fra Disney er en super klassiker! Gjør den rettferdighet om de må lage en filmatisk versjon. Det er rart at det ofte er de som klager på «PK-/krenkekulturen» som blir så himla opprørt over noe så bagatellmessig som hudfarge på havfruer og MI6-agenter. Jeg ble skuffa over remaken av Beauty and the Beast, de «ødela» en klassiker selv om hovedpersonen hadde lik hudfarge som den opprinnelige karakteren. Heldigvis har vi fortsatt originalen, og det har vi med Ariel også om den nye filmen flopper. Om de lager en bra film med lille havfruen-remaken eller en brun James Bond så er det vel det bare flott. Det finnes noen bommerter i James Bond-sagaen til tross for konsekvent hudfarge, det er ikke dette som ødelegger en film. Hvis James Bond/007 skal være fullstendig konsekvent så er det jo litt rart at han spilles av forskjellige skuespillere og tilsynelatende konstant er rundt 35 år gammel fra 60-tallet til 2020. Den opprinnelige James Bond-inspirasjonen var vel en WWII-spion, men alle filmene er satt i (den aktuelle) nåtiden og er ikke fastsatt til en bestemt tidsperiode. Anonymkode: 0e8ae...192 4
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #144 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 23 minutter siden, HarryDotter skrev: Det dreier seg om et prinsipp her. Ikke fuck up klassiske kjente og kjære figurer. Ligg unna! Dette er historier og finesser på karakterer som betyr mye i folks liv. James bond er et jævlig godt eksempel. Fyren er skrevet, tenkt opp, forfattet og fremstillt på film på en nøyaktig og gjennomtenkt måte. En personlighet med en væremåte/attitude og satt i en tidsalder som ikke vil fungere med en svart mann. MAN GJØR IKKE OM PÅ DENNE KARAKTERENS KJØNN, LEGNING ELLER HUDFARGE! Basta! Da bryter man med et konsept som er kjært for millioner av mennesker FORDI man som filmselskap ønsker politisk korrekt endring. De ønsker å please de få særingene som drømmer om girlpower eller mer fokus på svarte skuespillere. Lag en ny jævla agentfilm da dersom de på død og liv ønsker en kvinnelig/svart mann eller homofil superagent. Det er ikke hardere enn som så. Folk er drittleik PK kulturen som herjer Hollywood. Det ødelegger klassikere! Og derfor reagerer nå tusenvis av fans. Havfruen filmen fra Disney er en super klassiker! Gjør den rettferdighet om de må lage en filmatisk versjon. Ariel is a fish... it’s not that serious. Please pust. Tenk å bli så opphisset over hudfargen til en FISK. Filmen skjer enten om du liker det eller ikke. Jeg skal personlig se den 10 ganger for å støtte mørkhudet Ariel. Endret 6. juli 2019 av Jimins 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #145 Skrevet 6. juli 2019 På 4.7.2019 den 9.00, AnonymBruker skrev: Jeg har helt ærlig problemer med castingen her. Jenta er supersøt, flink til å synge og alt sånt. For all del. Gi henne gjerne en hovedrolle i en film. Men IKKE som Ariel! Jeg har store problemer med at filmindustrien i dag skal forvandle tradisjonelle hvite roller til mørkhudete. Og det har ingenting med rasisme å gjøre. Det gjaldt Annie, det gjelder diskusjonene om en mørk James Bond og det gjelder her. På lik linje som jeg aldri i verden ville sett en hvit mann i rollen som Martin Luther King eller en hvit kvinne til å spille Tiana i Prinsessen og frosken. En tegnefilm som jeg forøvrig elsker! Anonymkode: 6c081...b00 Der er MANGE filmer hvor hovedkarakteren egentlig ikke er hvit, men spilles av en hvit. Det har i veldig liten grad blitt problematisert. Det forbigår i stillhet. Allikevel skal det være et problem at Ariel spilles av en mørk?! Herregud 🙄 Anonymkode: 33bca...728 2
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #146 Skrevet 6. juli 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er rart at det ofte er de som klager på «PK-/krenkekulturen» som blir så himla opprørt over noe så bagatellmessig som hudfarge på havfruer og MI6-agenter. Jeg ble skuffa over remaken av Beauty and the Beast, de «ødela» en klassiker selv om hovedpersonen hadde lik hudfarge som den opprinnelige karakteren. Heldigvis har vi fortsatt originalen, og det har vi med Ariel også om den nye filmen flopper. Om de lager en bra film med lille havfruen-remaken eller en brun James Bond så er det vel det bare flott. Det finnes noen bommerter i James Bond-sagaen til tross for konsekvent hudfarge, det er ikke dette som ødelegger en film. Hvis James Bond/007 skal være fullstendig konsekvent så er det jo litt rart at han spilles av forskjellige skuespillere og tilsynelatende konstant er rundt 35 år gammel fra 60-tallet til 2020. Den opprinnelige James Bond-inspirasjonen var vel en WWII-spion, men alle filmene er satt i (den aktuelle) nåtiden og er ikke fastsatt til en bestemt tidsperiode. Anonymkode: 0e8ae...192 Nei det er ikke flott. Karakteren er essensen i alle filmer. Ikke effekter og fjas rundt. Man kan godt gjøre endringer i historiedeler når man lager en remake av en kjent klassiker. Men ikke rør ved karakteren. Det gjør man bare ikke. For essensen i en karakter er det som gjør at man føler noe for ham/henne. James bond er nøye beskrevet som en middeklasse hvitsnippet klassisk engelskmann. Humoren og sjarmen hans er erkeklassisk for karakteren. Også hans håndlag med damer. Derfor blir det ruskende galt å lage en homofil Bond. Derfor blir det også klinkende galt å gi rollen til en streetsmart svart mann. Idris Elba var ryktes i rollen. Mannen er en av mine store favoritter som skuespiller. Jeg ser allt han har laget, men jeg vil ikke se ham som JAMES BOND. Jeg vil heller ikke se Tom Cruise som Black Panther. Ei heller vil jeg se Ryan Reynolds som Blade. Det blir feil. Sånn er det bare. Det handler ikke om hudfargen, men om essensen i karakteren. Er det så vanskelig å forstå for Hollywood? Har de gått tom for historier siden de må clusterfucke alle de gamle kjære karakterene som står så nære hjerte til millioner av fans?
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #147 Skrevet 6. juli 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der er MANGE filmer hvor hovedkarakteren egentlig ikke er hvit, men spilles av en hvit. Det har i veldig liten grad blitt problematisert. Det forbigår i stillhet. Allikevel skal det være et problem at Ariel spilles av en mørk?! Herregud 🙄 Anonymkode: 33bca...728 Da har du ikke fulgt med, folk har klagd på whitewashing som det kalles i årevis. Men siden du mener det er galt, da burde du også mene at det er galt at Ariel spilles av en mørk. Anonymkode: 9e184...583 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #148 Skrevet 6. juli 2019 Jeg er 100% for denne rollebestningen. Det er ikke bare en fiktiv person, det er et fiktivt vesen og at man finner nye måter å fortelle denne historien på er for min del helt ok. Synes forøvrig også at Idris Elba bør spille Titron, samt at han helt fint kunne spilt James Bond også 🙌. Anonymkode: 46c72...a62 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2019 #149 Skrevet 6. juli 2019 11 minutter siden, HarryDotter said: Nei det er ikke flott. Karakteren er essensen i alle filmer. Ikke effekter og fjas rundt. Man kan godt gjøre endringer i historiedeler når man lager en remake av en kjent klassiker. Men ikke rør ved karakteren. Det gjør man bare ikke. For essensen i en karakter er det som gjør at man føler noe for ham/henne. James bond er nøye beskrevet som en middeklasse hvitsnippet klassisk engelskmann. Humoren og sjarmen hans er erkeklassisk for karakteren. Også hans håndlag med damer. Derfor blir det ruskende galt å lage en homofil Bond. Derfor blir det også klinkende galt å gi rollen til en streetsmart svart mann. Idris Elba var ryktes i rollen. Mannen er en av mine store favoritter som skuespiller. Jeg ser allt han har laget, men jeg vil ikke se ham som JAMES BOND. Jeg vil heller ikke se Tom Cruise som Black Panther. Ei heller vil jeg se Ryan Reynolds som Blade. Det blir feil. Sånn er det bare. Det handler ikke om hudfargen, men om essensen i karakteren. Er det så vanskelig å forstå for Hollywood? Har de gått tom for historier siden de må clusterfucke alle de gamle kjære karakterene som står så nære hjerte til millioner av fans? Hva synes du om Daniel Craig da? Han er riktignok hvit, men han er ingen "hvitsnippet klassisk engelskmann" som Pierce Brosnan fremstod som (som for øvrig er irsk). Anonymkode: 46c72...a62 3
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #150 Skrevet 6. juli 2019 42 minutter siden, Jimins skrev: Ariel is a fish... it’s not that serious. Please pust. Tenk å bli så opphisset over hudfargen til en FISK. Filmen skjer enten om du liker det eller ikke. Jeg skal personlig se den 10 ganger for å støtte mørkhudet Ariel. Du er rett og slett ikke smart nok til å se hvorfor folk hater dette. Beklager men du avslører hvorfor du er på linja til Hollywood og du forstår enda ikke hvor dumt det er. "Jeg skal personlig se filmen 10 ganger for å støtte en mørkhudet Ariel" Du ønsker ikke se filmen om igjen fordi den muligens er bra, men for å støtte opp om din PK overbevisning. Det er bare trist! For n'te gang: det handler ikke om hudfargen eller om Ariel bare er en teit fisk! Det handler ikke om at krabber kan snakke og synge eller om karakteren er dum, snill, feit, tynn eller puler griser. Det handler om å være tro mot en bestemt karakter som mange mennesker har et nært forhold til. Men du forstår ikke hva som er viktig med en karakter og hvordan h*n er bygget opp. Du er bare opptatt av at mørkhudede skal få suksess i Hollywood. Og det ønsker vi andre også, bare ikke gjør det på bekostning av veletablerte karakterer! Maleriet Skrik er jo kjent. Vi liker ikke at det fremstilles så dystert, gjør vi vel? La oss male det om litt mer i moderne positiv stil. Ville ikke det vært bra? Davidstatuen...ser jo litt utdatert ut? Kan vi ikke hugge litt mer moderne ansikt med mer moderne sveis på den figuren? Det er jo fortsatt David ikke sant? Hva med å la det gamle klassiske være ifred og heller lage sin egen orginale kunst på sin helt nye måte istede?
Gjest SVK Skrevet 6. juli 2019 #151 Skrevet 6. juli 2019 (endret) 1 hour ago, HarryDotter said: Det dreier seg om et prinsipp her. Ikke fuck up klassiske kjente og kjære figurer. Ligg unna! Disneys forretningsmodell er jo å omskrive klassiske kjente og kjære historier. Skulle Disney latt vær å omskrive de klassiske, kjente og kjære historiene så hadde man ikke hatt Disneys Den lille havfruen, Aladdin, osv. Er da nok av folk som har nostalgisk forhold til de originale versjonene som kom lenge før Disneys versjoner. Disneys versjoner har jo alltid handlet om å lage en mer kommersiell versjon av de klassiske historiene. Noen foretrekker Disney-versjonene, andre ikke. De som ikke liker de Disney-versjonene trenger ikke se dem. Ingen blir tvunget til å se en svart Ariel og ingen ble tvunget til å se den første Disney-versjonen av Ariel. Endret 6. juli 2019 av SVK
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #152 Skrevet 6. juli 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva synes du om Daniel Craig da? Han er riktignok hvit, men han er ingen "hvitsnippet klassisk engelskmann" som Pierce Brosnan fremstod som (som for øvrig er irsk). Anonymkode: 46c72...a62 Craig er utrolig bra som Bond. Han er nesten perfekt match slik mannen er beskrevet i bøkene. Han er alltid velkledd, humoren sitter der den skal og han har den erkebritiske attituden. Et av de beste eksemplene på å forstå essensen i en slik karakter er å snu det og ta for seg en erketypisk svart filmhelt. Shaft er kanskje det beste eksempelet. Black Panther hos Marvel er en annen. Vanskelig å definere det rett på, men når man ser filmene, forstår man umiddelbart at det ville ødelagt karakteren og historien dersom man ansatte en hvit skuespiller i rollen. Det vil ikke fungere! Enkelt og greit. Exodus fikk forøvrig massiv kritikk for å caste Christian Bale i hovedrollen som Moses. De burde hyret en asiater. Det går begge veier. Og nei det er ingen bagatell. Det er kritisk for at karakterer og historier skal engasjere og føles riktige.
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #153 Skrevet 6. juli 2019 1 time siden, Jimins skrev: Ariel is a fish... it’s not that serious. Please pust. Tenk å bli så opphisset over hudfargen til en FISK. Filmen skjer enten om du liker det eller ikke. Jeg skal personlig se den 10 ganger for å støtte mørkhudet Ariel. Du lager jo like mye styr ut av hudfargen hennes? 3
Gjest HarryDotter Skrevet 6. juli 2019 #154 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, SVK skrev: Disneys forretningsmodell er jo å omskrive klassiske kjente og kjære historier. Skulle Disney latt vær å omskrive de klassiske, kjente og kjære historiene så hadde man ikke hatt Disneys Den lille havfruen, Aladdin, osv. Er da nok av folk som har nostalgisk forhold til de originale versjonene som kom lenge før Disneys versjoner. Disneys versjoner har jo alltid handlet om å lage en mer kommersiell versjon av de klassiske historiene. Noen foretrekker Disney-versjonen, andre ikke. De som ikke liker de kommersielle versjonene trenger ikke se dem. Dette går laaaangt forbi Disney. Grunnen til at internett nå koker er ikke figuren Ariel alene. Det er disney og Hollywoods nag på å kludre til karakterer og historier med en klar og definert karakteristikk. De ødela også Star Wars fordi de presset inn kvinnelige karakterer som ikke hadde noe mening i historiene. Her skulle det flere kvinnelige helter inn, så la oss omskrive den orginale sagahistorikken slik at vi kan vise mer mangfold. Folk er lei! Og det er ikke for forandringene i seg selv. Folk er drittlei av å få dette politisk korrekte røret tredd over ørene sine! Og samtidig få barndomsminner ruinert. En hvilke som helst Science fiction film eller agent thriller kan ha kvinnelige helter, homofile eller transer, feite eller tynne. Men la de orginale canon historiene være ifred. Ikke rør ved det man definerer som filmskatter. Ikke lag nyinnspilling av indiana jones som kvinne. Ikke lag ghostbuster med bare kvinner. Ikke lag shaft med Brad Pitt i rollen. Ikke lag Terminator med lesbisk kvinne i hovedrollen! La de være ifred. Please. Lag heller nye kjære karakterer. Svart, hvit eller gul...jeg bryr meg ikke. Bare karakteren er orginal og holder seg til sin opprinnelse.
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #155 Skrevet 6. juli 2019 10 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Du lager jo like mye styr ut av hudfargen hennes? Nei, for jeg hadde hatt ingen problemer dersom en hvit jente hadde blitt castet. Halle Bailey ble valgt fordi hun er talentfull og ekstremt flink til å synge, og har et ungdommelig utseende. Disney mente at hun var perfekt for rollen, hvorfor kan ikke folk bare godta det? Jeg lager styr over de som har problemer med at mørkhudet jente spiller Ariel. Det eneste forskjellen blir HUDFARGEN. 2
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #156 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Jimins skrev: Nei, for jeg hadde hatt ingen problemer dersom en hvit jente hadde blitt castet. Halle Bailey ble valgt fordi hun er talentfull og ekstremt flink til å synge, og har et ungdommelig utseende. Disney mente at hun var perfekt for rollen, hvorfor kan ikke folk bare godta det? Jeg lager styr over de som har problemer med at mørkhudet jente spiller Ariel. Det eneste forskjellen blir HUDFARGEN. Jeg har også problemer med det. På samme måte som at jeg ville hatt problemer med en hvit Moana eller en asiatisk James Bond 5
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #157 Skrevet 6. juli 2019 4 minutter siden, HarryDotter skrev: Dette går laaaangt forbi Disney. Grunnen til at internett nå koker er ikke figuren Ariel alene. Det er disney og Hollywoods nag på å kludre til karakterer og historier med en klar og definert karakteristikk. De ødela også Star Wars fordi de presset inn kvinnelige karakterer som ikke hadde noe mening i historiene. Her skulle det flere kvinnelige helter inn, så la oss omskrive den orginale sagahistorikken slik at vi kan vise mer mangfold. Folk er lei! Og det er ikke for forandringene i seg selv. Folk er drittlei av å få dette politisk korrekte røret tredd over ørene sine! Og samtidig få barndomsminner ruinert. Hvis barndommen blir «ødelagt» fordi en mørkhudet jente skal spille Ariel, så skaff deg hjelp asap. 4
Jimins Skrevet 6. juli 2019 #158 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Jeg har også problemer med det. På samme måte som at jeg ville hatt problemer med en hvit Moana eller en asiatisk James Bond «Filmen forteller historien om Vaiana, den viljesterke datteren til høvdingen over en polynesisk stamme». Spørsmålet mitt blir da, hvordan hadde en hvit Moana/Vaiana fungert? Det at hun er polynesisk, er viktig for filmens historie. 1
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #159 Skrevet 6. juli 2019 1 minutt siden, Jimins skrev: Hvis barndommen blir «ødelagt» fordi en mørkhudet jente skal spille Ariel, så skaff deg hjelp asap. Nå må du rulle inn. det er forskjell på barndomsminner og barndommen. Tydelig at du har store vansker med dette fordi du selv vokste opp som mørkhudet. Hvordan tror du det er for de bleke, rødhårede som hadde Ariel som forbilde? 4
Mrs Robinson Skrevet 6. juli 2019 #160 Skrevet 6. juli 2019 2 minutter siden, Jimins skrev: «Filmen forteller historien om Vaiana, den viljesterke datteren til høvdingen over en polynesisk stamme». Spørsmålet mitt blir da, hvordan hadde en hvit Moana/Vaiana fungert? Det at hun er polynesisk, er viktig for filmens historie. Princess Ariel is the protagonist of Disney's classic 1989 animated feature film, The Little Mermaid. She is the seventh and youngest daughter of King Triton and Queen Athena, rulers of the undersea kingdom of Atlantica. Ariel var datteren til kongen og dronningen som hersket over Atlantica, som tok sted utenfor Danmark. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå