Gå til innhold

hvordan har alle innvandrere råd til å bo i Oslo med masse barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

til nærmeste NAV-kontor

Uten at jeg vet, men regner med at NAV er bidragsyter i etableringsfasen, ikke permanent for de fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De ville hatt godt av å komme seg ut av de miljøene de går i, med svarte lakener og eget morsmål, og blitt litt bedre integrert i samfunnet. Fikk de av seg de svarte lakenene så ville de også greid å komme i jobb. Bare de turte å satse på barnehager.

Men det er faktisk sånn at støtteordninger og at de er vant til å leve på mindre, gjør at disse kvinnenes livsstil fasiliteres. Noe man godt kunne gjort noe med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VinterRose skrev:

Uten at jeg vet, men regner med at NAV er bidragsyter i etableringsfasen, ikke permanent for de fleste. 

Mange av disse forblir NAV-klienter pga dårlig helse og pga manglende jobbutsikter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslinja er nøkkelen. Språkkunnskaper, ut av svarte lakener og over i jobb. Mindre barnekull og aksept av barnehagene-. Samt det at somalske menn spesielt kan få en jobb i Norge. Kan man ikke få en jobb, er utsiktene dårlige. Og arbeidsgiverne som ansetter er få.

De somalske mennene må få bedre råd fra NAV om hvilke yrker det er lurt å spesialisere seg innen for. Sånn som med pakistanerne som begynte å kjøre bli (taxi) og t-bane- og åpne egne butikker og resturanter.  Man ser heldigvis at somalske menn begynner å kjøre taxi. Men det er langt fram til somalske matbutikker og resturanter i Norge... 

Mange menn forsøker å vaske, men arbeidsgiver opplever at disse mennene er krevende arbeidstagere. De liker feks ikke å ha en kvinnelig sjef. Her er det et akutt behov for integrering. Man ser feks at i USA oppfattes somalske menn som gode, hardtarbeidende arbeidstagere. 

Mens i Norge kan man komme unna på trygd uten å leve i det disse oppfatter som fattigdom.

Endret av Tøytigern
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøytigern skrev:

Mange av disse forblir NAV-klienter pga dårlig helse og pga manglende jobbutsikter.

Ok, hvis det stemmer blir det jo litt feil. På den annen side, aksepterer vi å ta inn arbeidsuføre (og det er kanskje de som trenger det mest) har vi neppe noe valg slik systemet er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en kombinasjon av flere ting, men jeg tror noen av disse tingene er sentralt:

- Mange familier kjøpte gjerne i Oslo på 70-80-tallet og prisene var helt annerledes. Jeg har selv familiemedlemmer (etnisk norske) som bor i et av de (i dag) aller dyreste områdene i Norge. De er ikke mangemillionærer, men kjøpte på 70-tallet og da var det helt annerledes. 

- Mange innvandrerfamilier har andre krav til levestandard enn oss. Flere sover på samme rom, klær arves, man føler ikke behov for å pusse opp osv. 

- Familier bor sammen, så man har flere inntekter på samme husstand. 

- Noen innvandrere går sikkert på Nav, men mange jobber også ekstremt hardt og har flere jobber osv! Mange av de som er unge nå tar utdannelse innen høytlønnede yrker som lege, advokat osv - og de deler nok med familien.

Anonymkode: f0a7c...507

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får innvandrerkvinner lov å jobbe da? De må være hjemme å passe hus og barnekull mens menna sitter på kafe

Anonymkode: 7ba65...8b0

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Mange familier kjøpte gjerne i Oslo på 70-80-tallet og prisene var helt annerledes. Jeg har selv familiemedlemmer (etnisk norske) som bor i et av de (i dag) aller dyreste områdene i Norge. De er ikke mangemillionærer, men kjøpte på 70-tallet og da var det helt annerledes. 

De var jo ikke her på 70- og 80-tallet!

De som kom på den tiden hadde ikke noe annet valg enn å lære seg norsk og komme seg i jobb. De var også så få at de ikke kunne lage seg sine egne samfunn. De måtte integrere seg!

De som kommer nå kan velge å bosette seg i "lille-somalia" og andre "mini-land" i Oslo, omgåes sine egne, snakke eget språk, heve penger og ikke jobbe. 

Anonymkode: 15ea5...ee2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, VinterRose skrev:

Ok, hvis det stemmer blir det jo litt feil. På den annen side, aksepterer vi å ta inn arbeidsuføre (og det er kanskje de som trenger det mest) har vi neppe noe valg slik systemet er. 

Nettopp. Systemet i Norge skaper disse strukturene. Levemåten er mulig. Man kan komme unna med å vente lenge på å lære språk og å komme i jobb.

Pluss at det å få norske venner er et problem i seg selv, når man ser en grunnleggende mistillit til verdiene i det norske samfunnet de bor i. Jeg opplevde feks at min norske kone ga to barn og vår datter hver sin is. Mora kom løpende og kjefta ut både ungene og kona min på et for kona uforståelig språk. Jeg skjønte at det var fordi hun trodde det var gelantin i isen- noe det ikke var. I tillegg var sikkert hennes barn laktoseintolerante. Men istedet for å pent be kona ikke gi andres barn is- så skrek hun. På et fremmed språk, til både kona og de forskrekkede, skamfulle ungene. Man blir ikke venner med en dame i svart laken som står og skriker til deg, når du prøvde å være hyggelig mot hennes barn.

Og barna hennes kommer ikke til å tørre å ta imot vennlighet av en nordmann igjen, sikkert, for de har lært at det er feil, fy og stygt av dem.

En annen gang var jeg på en julelunsj, og jeg så at de somalske damene ikke tørte å ta av maten og kakene. Selv om ingenting var haram, så visste de ikke dette og satt uten å spise eller delta. Så sa jeg høyt til sjefen. "DISSE KAKENE VAR GODE! ER DET TINE SMØR I DEM??! "JA; VI SERVERER BARE DET BESTE HER VETTU" svarte sjefen. Da først tok damene av kakene, fordi de skjønte på meg at det ikke var smult i dem...

Så kunnskapsløshet og mistillit der, altså. De tok bare litt lipton-te i en kopp, uten vennlig å spørre hva maten var lagd av og hva det var godt å smake på. De må jo ta litt ansvar selv og ikke frykte dette rasismekortet hele tiden. Og Djesus. Sild i lake inneholder ikke svin.... Noe kan man jo ta på tallerkenen, selv om man ikke spiser ivei. I tilfelle er det en konversasjons-starter. Så det er dette jeg mener med mistillit.

Veggisene på jobben, feks. De sa fra på forhånd hvor mange veggiser som kom. Og det ble satt fram kake til de glutenfrie og veggismat til veggisene. De somalske damene kunne jo vært mere om seg og bedt om svinefri mat.... Men der kommer mistilliten inn, altså. Arbeidstiltak hele året, men lære minimalt med norsk og turte ikke ta en liten brødskive på julelunsjen. Fordi "norsk mat er sikkert haram."

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De var jo ikke her på 70- og 80-tallet!

De som kom på den tiden hadde ikke noe annet valg enn å lære seg norsk og komme seg i jobb. De var også så få at de ikke kunne lage seg sine egne samfunn. De måtte integrere seg!

De som kommer nå kan velge å bosette seg i "lille-somalia" og andre "mini-land" i Oslo, omgåes sine egne, snakke eget språk, heve penger og ikke jobbe. 

Anonymkode: 15ea5...ee2

Nettopp. Og her må faktisk Staten på banen.

Problemet er at ting tar tid, samt at rasismekortet trekkes hele tiden.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må man jo faktisk gjøre selv også, for å komme seg ut av fattigdom.

Jeg vet om en pakistansk familie, som da de kom til Norge flyttet rett til Vestkanten til et fint hus, for pengene de jobbet hardt og tjente. De vurderte det dit hen at de ville bo bra og sånn som andre norske. Det er klart- de var ikke dårlig stillet da de kom. De var feks ikke flyktninger. Men de valgte bevisst å bo der nordmenn bodde.

Det kommer litt an på hva man får til selv.

Ikke alle nordmenn på trygd bor i kommunal bolig. I'm just saying. Det vil si- på nytt møter man kunnskapsløshet og null innsikt i de mulighetene som finnes. Tilflytterne går bare hen og gjør det landsmenn anbefaler som de har greid seg på- uten å se på hva nordmenn gjør. For nordmenn er jo "en annen klasse"... Dvs at de putter seg selv i en annen klasse og bekrefter det med å dra rasismekortet. "Vesten mot oss."

Denne pakistanske familien fikk hets på postkassa si, men de fortsatte å bo på Vestkanten. Barna deres var de eneste pakistanerne på skolen, men de fortsatte å bo på Vestkanten. De mistet ikke kontakt med egen kultur, men fortsatte å bo på Vestkanten.  Saken var at de valgte å takle utfordringene med å flytte til Norge på en annen måte enn dem som blir boende i små leiligheter med fire barn sovende på et 10m2 rom- der fattigdommen går i arv og de svarte laknene kommer på før jentene er ute av barneskolen.

Saken er at disse føler de bor i relativ fattigdom. De syns de har det bedre enn fattige i andre deler av verden. Så noen MÅ tørre å kutte i stønader og omfordele kommunale boliger for å få dette opp og stå.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.27, FactsOverFeelings skrev:

Money for nothing, kids for free

Kids kommer aldri "for free." Hvis bare Krf hadde vært villige til å ta vekk kontantstøtten for å få kvinner vekk fra kjøkkenbenken. Men det vil de ikke, for de er for opptatt med å få plassert kristne kvinner inn igjen på kjøkkenet, tilbake på 50-tallet, og ut av jobb...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en kombinasjon av flere ting, men jeg tror noen av disse tingene er sentralt:

- Mange familier kjøpte gjerne i Oslo på 70-80-tallet og prisene var helt annerledes. Jeg har selv familiemedlemmer (etnisk norske) som bor i et av de (i dag) aller dyreste områdene i Norge. De er ikke mangemillionærer, men kjøpte på 70-tallet og da var det helt annerledes. 

- Mange innvandrerfamilier har andre krav til levestandard enn oss. Flere sover på samme rom, klær arves, man føler ikke behov for å pusse opp osv. 

- Familier bor sammen, så man har flere inntekter på samme husstand. 

- Noen innvandrere går sikkert på Nav, men mange jobber også ekstremt hardt og har flere jobber osv! Mange av de som er unge nå tar utdannelse innen høytlønnede yrker som lege, advokat osv - og de deler nok med familien.

Anonymkode: f0a7c...507

Du skal lete lenge etter høyt utdannende leger og advokater blant somaliere i Norge. FYI. Fattigdom går i arv.

Endret av Tøytigern
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.6.2019 den 20.47, AnonymBruker skrev:

I mange innvandrerkulturer er det ikke kultur for "familieplanlegging". Livet er noe som bare skjer en. Og selvom man lever her, har man tett kontakt med familien i hjemlandet og holdningene og verdiene der. Som bl.a. at man er skikkelig vellykka jo flere barn man har. Det å tenke på om hvorvidt man har råd til flere barn, om man har plass til de, om man har råd til sunn og næringsrik kost til de alle og fritidsaktiviteter er rett og slett helt fremmede konsepter og måte å tenke på. 

Anonymkode: 99862...b33

Dessuten er det også slik at de barna som bor under tak med ett "foreldrepar" ikke nødvendigvis er det biologiske barnet--- Man ser annerledes på tilknytning barn/forelder/tante/onkel... "Bo hos tante i Norge for hun har mat på bordet. Bo hos onkel i Somalia for de har koranskole." osv.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har også opplevd en ting hos afrikanske menn og det er at hver og en for seg går og får en kommunal bolig. Så flytter de sammen, med kjærring og unger i en eller to leiligheter på deling- og leier ut de andre leilighetene de har tilgang på. Ka- chinnggg! Penger inn. De skulle vært tatt. :dry:

 

 

:raven:

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 1.20, AnonymBruker skrev:

 

Ta med at de på føden i Oslo må krangle med de vordende mødrene, da de fleste sier de er single, men mann og 3 barn har besøkt dem. De bor tross alt o oppgang A og ikke B og blånekter, mens helsepersonellet prøver å ikke la noen undergrave velferdsstaten. Dette resulterer selvsagt i høyere stønader, dobbelt barnebidrag etc. 

 

 

 

Anonymkode: 7b6c9...a40

Ikke fordi de vil ha overgangsstønad (nødvendigvis), men fordi det er ulovlig med polygami i Norge. Denne mannen som er på besøk er også gift med en (eller flere) andre- og hun kan derfor ikke innrømme at han er hennes mann, uten at begge får problemer med loven... derfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De bor som de er vant til fra sitt hjemland, 8-10 mennesker i en leilighet som ikke er godkjent for mer enn 4 personer.

Jeg oppfordrer alle som har en mistanke eller vet om utleieboliger som er overbefolket om å varsle myndigheter, spesielt hvis det er barn inn i bildet.

For noen år siden jobbet jeg som service arbeider for et firma som drev med kjølerom, vi hadde fått i oppdrag å montere kjølerom i en butikk drevet av innvandrere. I løpet av den første uken måtte jeg varsle mattilsynet og politiet, det bodde folk inne på lageret som brukte kjøttbenken for å vaske føttene sine

I alle de årene jeg jobbet som kjølemontør har jeg sett mye rart som ikke er akseptabelt i Norge, det aller meste er i forbindelse med jobber hos bedrifter drevet av innvandrere.

Før handlet jeg en god del på butikker som er drevet av innvandrere, men etter diverse episoder i jobben så har jeg sluttet med det.

Jeg blir rett og slett kvalm når jeg tenker på ting jeg har sett...

Anonymkode: fbd34...7bb

Hva skal liksom myndighetene gjøre?😂 I studentbyen jeg bor i er det inntill 4 barn som bor i 2 roms leiligheter, og dette er familieleiligheter. Hva skal liksom myndigheten gjør der da når det allerede er godkjent?😂😂😂

Anonymkode: 22e15...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tøytigern skrev:

De ville hatt godt av å komme seg ut av de miljøene de går i, med svarte lakener og eget morsmål, og blitt litt bedre integrert i samfunnet. Fikk de av seg de svarte lakenene så ville de også greid å komme i jobb. Bare de turte å satse på barnehager.

Men det er faktisk sånn at støtteordninger og at de er vant til å leve på mindre, gjør at disse kvinnenes livsstil fasiliteres. Noe man godt kunne gjort noe med.

Jeg synes du skrev i en annen tråd at du brukte hijab, nå er du imot?:klo:

Anonymkode: 22e15...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes du skrev i en annen tråd at du brukte hijab, nå er du imot?:klo:

Anonymkode: 22e15...9cb

Jeg har aldri hatt en hijab på mitt hode da jeg er mann...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aksepterer en helt annen standard enn nordmenn, helt enkelt.

Når det kommer til de andre tingene som er diskutert i denne tråden, er det helt tydelig at vi må gjøre noen tiltak i Norge for å unngå at store deler av befolkningen isolerer seg selv fra resten av samfunnet. NAV-satsene er såpass lave at de fleste nordmenn vil finne det uakseptabelt i lengden å leve på så lite. Det gjelder ikke for en del innvandrere. Samtidig premierer vi mange barn, og at kvinner er hjemme med disse barnene. For mange er dette en hvilepute de kan leve på i ganske mange år. Få barn, og være hjemme med dem.

Sideeffektene av dette er selvfølgelig mange forskjellige ting. Én ting er at disse kvinnene blir gående hjemme uten å lære norsk og få seg jobb. Noe annet er at det vokser opp enorme mengder barn som overlates mye til seg selv. Det er selvfølgelig også kulturelle forskjeller som spiller inn her, men innvandrergjengene i Oslo er jo delvis et resultat av dette. Foreldrene har ikke råd til at de skal drive med fritidsaktiviteter som koster, men å rave gatelangs på kveldstid er gratis. Leilighetene er så små, at det disse ungdommene får mer frithet og privatliv av å være mest mulig ute, og bare er hjemme for å spise og sove. Og jeg skjønner det godt.

Så vet vi også at ungdommer som ikke har penger og som kjeder seg, gjerne finner på ting som ikke alltid er så bra.

Da kan man gjerne heller kutte litt i budsjettene til foreldrene, og tvinge de ut i jobb. Noen av pengene man sparer på dette kan fint brukes på å aktivitisere disse barna og ungdommene i gratis frtitidstilbud.

Å være heltidsmamma bør ikke lønne seg i Norge i dag. Stadig større deler av befolkningen har innvandrerbakgrunn. Det er viktig at disse deltar i arbeidslivet på lik linje som resten av befolkningen. Ellers har man snart ikke noe valg, velferden må kuttes. Så er det jo fint for oss alle at man har noe å falle tilbake på for en kortere periode, dersom man skulle havne i uføret, men det bør ikke være en permanent løsning. Derfor bør gjøre mer for å bekjempe det at noen bruker NAV som en hvilepute. Både for dem selv, og for samfunnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...