Gå til innhold

hvordan har alle innvandrere råd til å bo i Oslo med masse barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, AlkoMann skrev:

Uten NAV hadde Norge vært et anarki !

Men med svært få innvandrere.

Anonymkode: ced5e...298

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, jabx skrev:

Somaliere?

Ja, de og. Jobber hele dagen.

Anonymkode: ced5e...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FirstNameLastName

jeg bor i en innvandrer-tett bydel i oslo. jeg syns jeg bor trangt med 50kvm på 2 pers. men her er det innvandrernaboer som bor 4-6stk i samme type leilighet. mange av de eier, men mange leier også. sånn får man råd til å bo i oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

-Barna arver klær fra hverandre.

-Kjøper billig mat og grønnsaker fra Grønland, og spiser aldri ute.

-Barna er aldri med på noe som koster penger, og ihvertfall ikke mye som f.eks ulike aktiviteter osv.

-Bare en ferie en gang i året eller annenhvert år og det er til hjemmelandet der de bor hos slektninger så de bor hos familie.

-Svært mange, spesielt muslimer feirer verken jul eller bursdager, sparer masse penger der.

-Eier ikke bil, ihvertfall sjeldent.

DERFOR har de "råd" til å ha flere barn.

Hilsen en som er av innvandrerbakgrunn og har vokst opp blant flere innvandrere i Oslo.

Anonymkode: 22e15...9cb

Innvandrere er helt sikkert mye flinkere enn oss nordmenn til å spare. Derfor er det synd at vi ødelegger denne fine egenskapen, og i stedet for å lære av dem, kaster vi penger etter dem for at de skal bli fullstendig "norsk" over natten. Det er ikke bra for noen å få gratis penger på denne måten. Ikke bra for nordmenn heller å møte familier med fremmedkulturell bakgrunn, som snakker uforståelig språk på handletur etter dyre sykler og mobiltelefoner. Selv om de selvsagt trenger slike ting for å leve et normalt liv i Norge. Så smålige kan vi ikke være. Men å gjøre en fremmedkulturell familie "norsk", koster sikkert ikke mye mer enn å bygge en skole i landet de kommer fra. Det tror jeg ville vært bedre for begge parter.

Alternativet er at vi lærer oss å bli mindre avhengige av materiell velstand selv. Det hadde strengt tatt vært det aller beste. Men det er nok også det aller vanskeligste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de og. Jobber hele dagen.

Anonymkode: ced5e...298

65 % somaliske menn i arbeidsfør alder som har bodd her i over 7 år jobber ikke og bare 5% av kvinnene jobber.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, SupaWoman skrev:

65 % somaliske menn i arbeidsfør alder som har bodd her i over 7 år jobber ikke og bare 5% av kvinnene jobber.

Hæ?? Jobber de ikke??

Jøss.

Anonymkode: ced5e...298

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hæ?? Jobber de ikke??

Jøss.

Anonymkode: ced5e...298

Skru på dagsrevyen i ny og ne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SupaWoman skrev:

65 % somaliske menn i arbeidsfør alder som har bodd her i over 7 år jobber ikke og bare 5% av kvinnene jobber.

Feil, når det gjelder somaliske menn, så er 50,3% i jobb. Når det gjelder somaliske kvinner, så er det snakk om 31,2%. 

https://www.ssb.no/innvregsys/

Jeg skjønner at dere Resettere liker å lyge, og selvsagt alltid bruke de gruppene som er aller svakest og som blir diskriminert aller mest på arb.markedet. 

Du synes sikkert at en etnisk norsk mann som ofte er en arb.giver ser på en kvinnelig, norsk-somalisk arb.søker med "nøytrale" briller? Om du er opptatt av hvem som er sysselsatt, så bør du heller se å få gjort noe med diskrimineringen her til lands, da man er ikke i en maktposisjon som arb.søker. Det er arb.giveren som har det siste ordet og diskriminerer ofte til tross for at dette er forbudt ifølge norsk lov.

Så skjønner jeg at du "liker prosenter". Nå har det seg slik at vi snakker om et generelt lavt antall norsk-somaliere i Norge i sin helhet. Hva betyr det? Jo, det betyr, om man får gjort noe med diskrimineringen på arb.markedet og dermed får sysselsatt flere med norsk-somalisk bakgrunn, så øker denne prosentandelen betraktelig og gevinsten blir også ganske stor for alle. 

Sagt på en annen måte, prosentandelen øker kraftig fra dagens utgangspunkt hvis man bare sysselsetter noen få hundre norsk-somaliere, da norsk-somaliere utgjør kun noen få tusen til sammen. Dette er svært viktig, som du gjerne liker å ignorere. 

Om noen få hundre nordmenn får jobb eller sparken, så beveger "prosentandelen" seg såvidt opp eller ned som følge av dette da det er mange såkalte "etniske" nordmenn. Men om noen få hundre norsk-somaliere får jobb, så går denne prosentandelen betydelig oppover. 

Så det du driver med (og det samme gjelder dine likesinnede) er at bruke prosentandeler på en svært misvisende måte. Flere av disse gruppene som har "lave prosentandeler" kunne fort forandret seg til betydelig høyere prosentandel om man kun greier å sysselsette noen få hundre personer fra hver av disse gruppene. 

 

 

Anonymkode: f1dc4...528

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Feil, når det gjelder somaliske menn, så er 50,3% i jobb. Når det gjelder somaliske kvinner, så er det snakk om 31,2%. 

https://www.ssb.no/innvregsys/

Jeg skjønner at dere Resettere liker å lyge, og selvsagt alltid bruke de gruppene som er aller svakest og som blir diskriminert aller mest på arb.markedet.

Det er litt feil med 5%, men ikke mer misvisende som tallene du viser til. Det holder å jobbe 1 time i uka for å bli inkludert der. https://www.nettavisen.no/politikk/nye-ssb-tall-sa-fa-innvandrerkvinner-jobber/3423533887.html

Hvis man bare teller de som jobber minst 30 timer i uka er det ca 10% av somaliske kvinner som er sysselsatt.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så skjønner jeg at du "liker prosenter". Nå har det seg slik at vi snakker om et generelt lavt antall norsk-somaliere i Norge i sin helhet. Hva betyr det? Jo, det betyr, om man får gjort noe med diskrimineringen på arb.markedet og dermed får sysselsatt flere med norsk-somalisk bakgrunn, så øker denne prosentandelen betraktelig og gevinsten blir også ganske stor for alle.

Hvorfor er tallene mye høyere for menn og kvinner fra Sri Lanka? De er verken spesielt mange eller lyse i huden. Likevel jobber  77,5% av mennene og 68% av kvinnene minst en time i uka.

Anonymkode: 3bb02...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, SupaWoman skrev:

Skru på dagsrevyen i ny og ne. 

Dette må være feil. Somalierne er da samfunnets lim...?

Anonymkode: ced5e...298

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2019 den 20.26, AnonymBruker skrev:

Selv de billige bydelene er som regel dyrere å bo i enn de fleste norske småbyer.  Syntes det virker som alle søker seg til Oslo.

Anonymkode: caacf...b42

De lever i ytterste fattigdom. Sånn går det an.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV såklart, de får jo gratis bolig også.

 

Fordi nordmenn skal ikke hjelpes, pensjonister som leier kommunaleboliger må flytte ut!! Jeg er så drittlei systemet i norge som ikke fungerer. Se på sverige, hjemløse svenske pensjonister som ikke har bolig!!! Mens en innvandrerer får automatisk ved ankomst til sverige.

Anonymkode: e3814...9a3

Synes det er kvalmt da det er jo disse som har bygget opp landet! Og dette er takken? Sitte på et gamlehjem og knapt bli tilsett, mens man sitter i egen avføring? Nei altså... :( Blir oppgitt jeg.

Anonymkode: 89b4a...e38

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste somaliere eier (knapt noen), da lån med renter (som lån er) er haram i islam. Sysselsetting hos somalier er enda mye lavere enn de offisielle tallene, siden disse sminkes da alt over en times arbeid i uka teller i statistikken. Ofte er dette statlige liksom-jobber som egentlig ikke er jobber i tradisjonell forstand. Somalier har råd til å bo i Oslo pga av statlige støtteordninger (trygdeytelser, boligbygg) som den produktive delen av befolkningen tvinges til å finansiere. Å grave sin egen grav er det vi gjør med å ta i mot masse ikke-produktive individer. Det er selvsagt noen unntak, og jeg selv spiser lunsj med en somalier nesten hver dag som har doktorgrad. Han har flere koner og drar ofte til Somalia på ferie, og mener jeg bør bli med en gang. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De bor som de er vant til fra sitt hjemland, 8-10 mennesker i en leilighet som ikke er godkjent for mer enn 4 personer.

Jeg oppfordrer alle som har en mistanke eller vet om utleieboliger som er overbefolket om å varsle myndigheter, spesielt hvis det er barn inn i bildet.

For noen år siden jobbet jeg som service arbeider for et firma som drev med kjølerom, vi hadde fått i oppdrag å montere kjølerom i en butikk drevet av innvandrere. I løpet av den første uken måtte jeg varsle mattilsynet og politiet, det bodde folk inne på lageret som brukte kjøttbenken for å vaske føttene sine

I alle de årene jeg jobbet som kjølemontør har jeg sett mye rart som ikke er akseptabelt i Norge, det aller meste er i forbindelse med jobber hos bedrifter drevet av innvandrere.

Før handlet jeg en god del på butikker som er drevet av innvandrere, men etter diverse episoder i jobben så har jeg sluttet med det.

Jeg blir rett og slett kvalm når jeg tenker på ting jeg har sett...

Anonymkode: fbd34...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tøytigern skrev:

De lever i ytterste fattigdom. Sånn går det an.

Også kunne de liksom flytta på seg en time eller to ut av byen så kunne de levd i luksus sammenlignet med veldig mange andre. Med så mye stønader enkelte drar inn så kan man faktisk leve som grever.

Anonymkode: 15ea5...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også kunne de liksom flytta på seg en time eller to ut av byen så kunne de levd i luksus sammenlignet med veldig mange andre. Med så mye stønader enkelte drar inn så kan man faktisk leve som grever.

Anonymkode: 15ea5...ee2

Ja, akkurat det der skjønner ikke jeg heller. Men jeg hører det har noe med kollektiv-tilbudet, avhengigheten av nærhet til matbutikker med den maten de vil kjøpe, avhengigheten av landsmenn osv.

-Også tror jeg mange ganske enkelt mangler kunnskap. 

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Tøytigern skrev:

Ja, akkurat det der skjønner ikke jeg heller. Men jeg hører det har noe med kollektiv-tilbudet, avhengigheten av nærhet til matbutikker med den maten de vil kjøpe, avhengigheten av landsmenn osv.

-Også tror jeg mange ganske enkelt mangler kunnskap. 

Den ser jeg og, akkurat som nordmennene gjorde da de flytta til USA. Det er jo ikke uten grunn at det bor over 800.000 norsk-amerikanere i Minnesota.

Det er inn-grupper og ut-grupper og dersom man kan velge å flytte til et annet land, men fortsatt være i sitt eget, så gjør man jo det. Menneskets natur. (sammen med eget folk, snakket eget språk, egne kleskoder, egne normer, egen mat, egne butikker osv osv)

Og egentlig, som nevnt tidligere i tråden her, så kan man som, relativt fattig, nordmann også bosette seg i byen, men da kan man ikke være sær på beliggenhet. Jeg kunne jo aldri flytta vekk fra det norske, hvite, nabolaget mitt utenfor byen og bosatt meg i de mest invandrertette bydelen. Jeg hadde ikke passa inn, det hadde vært en annen kultur enn jeg er vant med, og jeg trives med "mine egne".

Anonymkode: 15ea5...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den ser jeg og, akkurat som nordmennene gjorde da de flytta til USA. Det er jo ikke uten grunn at det bor over 800.000 norsk-amerikanere i Minnesota.

Det er inn-grupper og ut-grupper og dersom man kan velge å flytte til et annet land, men fortsatt være i sitt eget, så gjør man jo det. Menneskets natur. (sammen med eget folk, snakket eget språk, egne kleskoder, egne normer, egen mat, egne butikker osv osv)

Og egentlig, som nevnt tidligere i tråden her, så kan man som, relativt fattig, nordmann også bosette seg i byen, men da kan man ikke være sær på beliggenhet. Jeg kunne jo aldri flytta vekk fra det norske, hvite, nabolaget mitt utenfor byen og bosatt meg i de mest invandrertette bydelen. Jeg hadde ikke passa inn, det hadde vært en annen kultur enn jeg er vant med, og jeg trives med "mine egne".

Anonymkode: 15ea5...ee2

Det er sikkert det de føler også.

Pluss at jeg skjønner det må være kjipt å være småbarnsmor uten nettverk på Nedre Romerike uten å kunne stikke over til nabokona for litt slarv, men bare sitte og sture om dagene, når hun ikke vasker, lager mat og venter på en buss til NAV for jobbkurs.

Det må være enklere å kunne ta t-banen til NAV-kurset, for å si det sånn. Eller ta t-banen fram og tilbake med en bærepose mat og unger på slep. En i hånda og en i vogna.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 1.30, AnonymBruker skrev:

Det sier seg selv. Er Nav det veit du. Er forskjell på nordmenn og innvandrere. 

Anonymkode: 4c9b8...41d

Jeg tror ikke det er årsaken! Mange nordmenn med inntekt større enn hva en kan få fra NAV ville slite med å etablere seg i Oslo. 

Uansett hva en må mene om innvandrere, de skal ha at de er flinke til å få mye ut av lite. Og så aksepterer de en annen standard enn det nordmenn krever. Akkurat der har vi litt å lære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VinterRose skrev:

Jeg tror ikke det er årsaken! Mange nordmenn med inntekt større enn hva en kan få fra NAV ville slite med å etablere seg i Oslo. 

Uansett hva en må mene om innvandrere, de skal ha at de er flinke til å få mye ut av lite. Og så aksepterer de en annen standard enn det nordmenn krever. Akkurat der har vi litt å lære. 

Det er nettopp det: De aksepterer en annen standard. Men det betyr fortsatt ikke at de ville hatt godt av å komme ut av trangboddheten i kommunale boliger på Oslo Øst og ut i arbeidslivet. Problemet er at det er så godt som umulig for disse kvinnene å få jobb. Og boligene de kan få tildelt er altså plassert på Oslo Øst, og dette har med samfunnstrukturen å gjøre og ikke med familiene. De kunne sikkert tenkt seg å bodd på Vestkanten de også, men ingen på Vestkanten vil ha blokker med kommunale boliger i nabolaget...

Også er det dette med frykten for å bo isolert på bygda, som gjør at man heller aksepterer en liten bolig i byen. Samt tilgjengeligheten til nærmeste NAV-kontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...