Gå til innhold

Ting som dere glemte til deres bryllup

majan

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_rsa_*

Hvis dere skriver salmeteksten i kirkeprogrammet, så les korrektur! Plutselig ble "Guds fred" til "Guds fredag" :ler: Hadde en super prest som gjorde et morsomt poeng ut av det, så det var ingen krise. Men jeg satt og fniste nervøst under de andre salmene.

Husk alle små oppgaver som skal delegeres. Vi glemte å be noen om å dele ut kirkeprogrammene, og pakkene med såpebobler (i stedet for ris).

Serveringspersonalet glemte at en av gjestene var allergiker. De hadde maten klar, men husket ikke å servere den. Det tok gjesten seg fint av selv. "Beklager, men det er jeg som er allergiker og skal ha annen mat". Ikke noe å få panikk av, jenter. Gjestene er like funksjonelle denne dagen, som andre dager :)

Vi skulle ta båt med alle gjestene etter vielsen. Først skulle vi bli tatt bilder av, og gjestene ble i mellomtiden fraktet til båten. Men pga. misforståelser kjørte båten uten oss. Vi tok bilder ved en brygge, og plutselig så vi båten kjøre forbi oss :ler: Utrolig snodig. "Der kjører båten med alle gjestene ombord". Men vi kjørte til en annen brygge, og hoppet på der. Hevede champagneglass, 3x3 hurra og kjempejubel da vi kom ombord, så det var supergøy!

En liten misforståelse mellom toastmaster og serveringspersonalet gjorde at det ble litt ventetid på mellomretten, men det gikk helt fint, for det var 5-retters (!) og da er det bra med pauser.

Som dere skjønner så vi ikke på dette som "feil", eller ting vi glemte. Det gjorde bare at dagen ble menneskelig, sjarmerende, og perfekt i våre øyne. Det var ting vi kunne le av, og som gjorde at vi faktisk senket skuldrene.

Det er mange som fokuserer veldig på serviettene, love-hearts med navn på og andre detaljer. Så lenge maten er god, stemninga bra og de store tingene ordner seg så koser gjestene seg! Men en ting som er viktig er at man har andre til å ordne det praktiske. Kjøreplaner o.l. Plutselig fikk vi (brudeparet) mange praktiske henvendelser, og mannen min ble rimelig sliten av det. Sørg for at alle vet hvem de skal gå til for å ordne opp i praktiske ting.

Ha en super dag, kommende bruder! Og husk å le bort det som går "galt", for alt går ikke etter planen :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mange gode tips her!

jeg klipper ut og limer inn i works her :D

det virker som mange har festen i leide lokaler... her det noen som har erfaringer fra å ha midag+ fest på hotell? de kan vel sine saker,men er kanskje noen ting som er OK å huske på? og kan man sette ut kurvene med stæsj der?

kjenner jeg blir nervøs allerede :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LindaKristin

Dette må være den mest geniale tråden:) Jeg kommer garantert til å ha en liste etter vårt bryllup selv,men deres tips kommer ikke på den i alle fall! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg glemte på den store dagen var å ta med meg visakortet. jeg hadde ingen veske (hadde pudder osv i forloveren sin) Så hadde rett og slett ikke tenkt på at jeg skulle betale for meg til frisør og sminkør :fnise:

Men jeg fikk med meg faktura fra begge, så ingen krise.

Så glemte jeg å si til fotografen at jeg ville ha bilde av meg og min forlover sammen, og et bilde av oss og alle gjestene samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde ikke sagt til fotografen at han skulle ta bilde av alle gjestene rundt bordene (vi hadde runde bord). Det hadde vaert et fint minne, men, men.

Mannen glemte å ta med skoskift til hotellet bryllupsnatta så dagen etter hadde han på shorts og pensko med svarte sokker fra dagen för. :ler:

Jeg kan ikke komme på noe mere. Det var endel ting som ikke gikk helt etter planen, men det gjör ingen ting. Dagen blir helt super uansett, så ikke stress jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rompetroll

Nå har jeg bare andres bryllup å komme med erfaringer fra, men hvertfal:

- Gå sakte opp kirkegulvet og LIKE SAKTE ut igjen. Har vært i flere bryllup hvor ingen har rukket å ta bilde av de nygifte på vei ut.

- Hold buketten lavt, det føles naturlig å ha den litt høyere, men husk lav lav lav bukett:D

- Ha alkoholfri drikke til velkomstdrikke for de som ønsker det. Mange er tørste (særlig ved varme sommerbryllup) og det er lite sjarmerende at gjestene begynner å bli fulle før brudeparet rekker frem til festen.

- Sørg for nok drikke under middagen. Var i et sommerbryllup og det var ufattelig varmt. Vi holdt på å tørste i hjel. Sto karafler med vann på bordet som ble tømt på 30 sek. Så var det hvitvin til forretten og etter dette tok det faktisk 20min før de kom med mere drikke. Og det var små glass og ikke flasker med mineralvann tilgjengelig.

- Husk at de som skal sitte foran i kirken med dere vet når de skal flytte seg og div. Sist bryllup fikk brudens far for seg at han skulle flytte seg litt for tidlig, så mens presten pratet til brudeparet så flyttet han seg over på andre siden. Ingen krise, men ikke nødvendig.

- Hvis det er lenge mellom vielsen og festen, sørg for at gjestene får noe å spise. Og sørg for at noen tar imot gjestene. Vi har opplevd å komme til et festlokale og "bare stå der" i veldig lang tid.

- Hvis man har tendens til gnagsår mellom lårene når det er varmt, så ha på en sykkelshorts eller noe. Ingen som vet det under festen og den kvitter du deg med FØR dere kvelder. Mannen har ingen ønske om å se den, hehe;)

- AV MED SKOENE ved enhver anledning! Spark de av under middagen, så kanskje du orker å ha de på kvelden ut. Eller hvertfall en del av den.

- Skal du holde tale så snaaaaaakk saaaakte. Når du tror du høres ut som sirup, da er det perfekt:) Ikke mumle! Og start for-guds-skyld ikke med å si at du er så nervøs. Alle vet du er det, såklart! Og alle synes du er nydelig som tør.

- Ha en skikkelig plan for hvordan åpne gaver. Jeg ble spurt om jeg kunne hjelpe til å åpne gaver, jeg ble kjempeglad:) Synes det var kjempekjedelig da vi ble stående HVER ENESTE pause under middagen å pakke ut gaver:( Og min kjære, som ikke kjente en eneste annen enn bruden synes hvertfall det var kjedelig. Så da bestemte hvertfall jeg meg at jeg skal spørre noen av venninnene til søstra mi, den dagen det blir vår tur. Så kan de pakke ut videre under middagen. Alle gjester synes vel det er kos at gaven dems blir pakket opp og vist fram.

- IKKE KOM FOR TIDLIG TIL KIRKEN! Vi kom ti min før vielsen (vi var gjester altså), ok, 7 da, men da stod bruden allerede i våpenhuset! Det var flere som kom løpende etter oss. Tok liksom vekk det WOW-et når bruden kommer inn i kirken.

- Ha en strukturert toastmaster. Var i et bryllup i fjor som talene var uutholdelig lange. Hadde første pause etter 4,5 timer!!! Var helt nummen i rumpa! Og middagen var ferdig 1,5 timer før vi måtte forlate lokalet. Hadde ikke tid til dans eller noe. Rakk såvidt å åpne kaka.

- Ikke vær så oppsatte på at folk skal sitte "riktig" ved bordet. Mye bedre at gjestene hygger seg. Det kan da ikke være så farlig om det ikke akkurat går opp med han/hun annenhver gang? La bestforeldrene ha hverandre rundt bordet og la de unge sitte litt sammen. Det er faktisk hyggelig for brudeparet om praten går lett mellom gjestene også.

Nei, nå kommer jeg ikke på mer i farten. Skal vrenge hodet litt. Og siden dette er mitt først innlegg- velkommen til meg :ler:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_rsa_*

Kom på en ting til jeg glemte: lipglossen min!

Satte opp håret hos Nikita, og de har heldigvis en egen lipgloss, så jeg fikk en tube av daglig leder. Det var veldig snilt av henne, men skulle selvsagt ønske jeg husket min egen; den har litt rosa i seg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg husket å gjøre som jeg er veldig glad for i ettertid;

Jeg nappet ut noen blomster som kunne tørkes av brudebuketten, og fikk hengt dem til tørk allerede bryllupsnatta. Nå er de et fint lite minne som ligger i en skoeske sammen med strømpebånd, bordkort, meny og litt andre småting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart et år bryllupsdag (!!) og tenkte jeg måtte skrive her...

Vi glemte ingen store ting, men det er to ting jeg hadde ønsket at jeg hadde tenkt på:

1) Fortelle fotografen som tok bilder av gjester og oss i kirken og til resepsjonen etterpå, hvem som det var spesielt viktig at det ble tatt bilder av. Hun viste jo ikke hvem som var nær familie etc., så nå har vi masse fine bilder av kollegaer som kom tidlig og stort sett ingen av foreldre...

2) Filme talene. Jeg ville gjerne hatt ihvertfall pappas og mannens tale på video, men det fikk vi ikke bedt noen om.

Ellers gikk alt strålende og vi hadde en super dag. Også viktig og tenke på at noen av de små glippene er det man husker best i etterkant. F.eks. var det ikke varmt vann på hotellet jeg bodde dagen før, så jeg dusjet i iskaldt vann. :) Og så fikk jeg levert noen helt feil blomster til håret, så jeg brukte litt tid om morgenen på å finnen noen nye (men fikk god hjelp av hyggelig blomsterbutikksdame og det ble veldig bra). Og sist men ikke minst ble jeg stukket av en hveps under resepsjonen og det gjorde veldig vondt, men nå har vi noen veldig morsomme bilder (som fotografen tok) av det... Sånne ting kan man ikke forberede seg på, men må bare ta som det kommer og (prøve å) le av...

Og så vil jeg bare anbefale å vurdere og sove hjemme bryllupsnatten. Det gjorde vi, og ikke bare var det ikke noe styr med å huske det ene og det andre, det var også veldig deilig å bare være hjemme (og vi fikk bare ca. 5 timers søvn uansett, siden det var brunch kl. 10 for alle tilreisende).

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dytter denne opp, også får jeg den på mine innlegg også!! Fantastisk nyttig tråd, som jeg skal benytte meg av når det nærmer seg!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...