Gå til innhold

Grønn Ungdom: - Max 3 flyreiser i året


NordicViking

Anbefalte innlegg

1 time siden, Camlon skrev:

Hvis det er viktig for bedriften så får de betale for flykvoter.

Et flykvote system innført for hele EU vil redusere flytrafikken uten å skape for mye trøbbel, men da er det viktig at den handler om km og at man ikke gir for mange unntak.

Allikevel høres det tussete ut. En skal ikke begrense folks rett til å reise.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyreiser står nå for mellom 2-5% av verdens luftforurensing, og flyene blir stadig mer drivstoffgjerrige. El-fly er allerede på vingene (småfly), men planer om passasjertrafikk i luften uten fossilt brennstoff har kommet ganske langt. Jeg ville vel heller startet med industrier som forurenser langt mer. Kullkraft er én ting, og  klesindustrien f.eks, som alene står for rundt 10% av luftforurensingen, og en anselig andel av vannforurensinen via utslipp av en mengde kjemikalier. Hvis vi hadde hatt en grense for antall nye plagg pr. år, kunne vi gjort mye mer for miljøet. Nordmenn ligger på ca. 4 flyreiser i året i snitt. Dette er helt i verdenstoppen. De fleste land ligger vel på godt under 1 uansett. Å begrense dette til 3 vil føre til langt flere problemer enn fordeler, men det høres selvfølgelig flott ut for altoppslukende «miljøaktivister». 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott og gjennomtenkt forslag av Grønn Ungdom!

På høy tid at vi bevisstgjøres vårt enorme og egentlig helt CRAZY reisevaner være seg det gjelder ferier eller jobb.

Vi er så heldige i dag at vi både kan ha virituelle møter, chatter, videokonferanser uten å behove å forflytte oss opp i atmosfæren for å spy ut et tonn CO2 på vei over Atlanteren. At så mange reiser på ferie med fly til der peppern gror viser bare med tydelighet hvor mye vi driter i miljøet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 4barnsmor skrev:

Flott og gjennomtenkt forslag av Grønn Ungdom!

På høy tid at vi bevisstgjøres vårt enorme og egentlig helt CRAZY reisevaner være seg det gjelder ferier eller jobb.

Vi er så heldige i dag at vi både kan ha virituelle møter, chatter, videokonferanser uten å behove å forflytte oss opp i atmosfæren for å spy ut et tonn CO2 på vei over Atlanteren. At så mange reiser på ferie med fly til der peppern gror viser bare med tydelighet hvor mye vi driter i miljøet. 

For å få fire barn er veldig miljøvennlig? Ikke alle møter kan tas virtuelt p.g.a tidsforskjell. Visste ikke at pepperen gror i Texas? Kan du forklare meg hvordan jeg får besøkt min bror om jeg ikke kan fly dit? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, The Kitten skrev:

For å få fire barn er veldig miljøvennlig? Ikke alle møter kan tas virtuelt p.g.a tidsforskjell. Visste ikke at pepperen gror i Texas? Kan du forklare meg hvordan jeg får besøkt min bror om jeg ikke kan fly dit? 

Du får kjøpe deg en liten robåt og ro over. Bare husk redningsvest. 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2019 den 12.34, Camlon skrev:

Hvis det er viktig for bedriften så får de betale for flykvoter.

Et flykvote system innført for hele EU vil redusere flytrafikken uten å skape for mye trøbbel, men da er det viktig at den handler om km og at man ikke gir for mange unntak.

Har vi ikke nok regler som, i praksis, ikke gjelder eliten? 

Generelt har den norske eliten et konsum som forurenser for mye, da blir det for dumt med klimatiltak man kan kjøpe seg fri fra. 

Jeg hadde blitt veldig provosert om de politikerne jeg har stemt på gikk inn for tiltak som i praksis ikke skal gjelde dem selv. 

Vi er allerede på tur mot klasseforskjeller som minner om det nivået vi ser i USA. Det må være mulig med klimatiltak som ikke bidrar til økte forskjeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hør på siste episode av abels tårn! Der tar de opp dette med fly og klima, og nyanserer og balanserer det. Ganske interessant selv om det settes litt på spissen der. De kommer blant annet fram til at båt er mye verre enn fly. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye flyr vi her i landet? I 2017 gjennomførte nordmenn drøyt 11 millioner tur/retur reiser - omtrent én utenlandsreise og én innlandsreise hver. Det har ikke vært noen vesentlig økning siden 2011. Økningen i flytrafikken de siste årene skyldes at flere utlendinger reiser via Avinors flyplasser.  (NTB)

Drøyt 11 millioner flyreiser fordelt på drøyt 5,3 millioner nordmenn blir drøyt 2 reiser pr. person pr. år. Vi ligger med andre ord under den hypotetiske grensa på 3 flyreiser pr. år. Forslaget fra Grønn Ungdom er helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
På 20.6.2019 den 16.35, kattaa skrev:

Har vi ikke nok regler som, i praksis, ikke gjelder eliten? 

Generelt har den norske eliten et konsum som forurenser for mye, da blir det for dumt med klimatiltak man kan kjøpe seg fri fra. 

Jeg hadde blitt veldig provosert om de politikerne jeg har stemt på gikk inn for tiltak som i praksis ikke skal gjelde dem selv. 

Vi er allerede på tur mot klasseforskjeller som minner om det nivået vi ser i USA. Det må være mulig med klimatiltak som ikke bidrar til økte forskjeller. 

Jeg er for klimatiltak, men litt enig med deg. Jeg synes ekstremt mange av tiltakene man går inn for faktisk ender med å gå utover de med lav sosioøkonomisk status, og det er et problem.

Men det er også et stort problem at vi har altfor mange politikere som ikke tør å ta tak i dette, og å gjøre upopulære tiltak. Vi får dårligere og dårligere tid til å løse klimaproblemene. Og når jeg hører om folk som drar på helgetur til Granca, må jeg jo si at jeg lurer litt.. Ikke for det, jeg er ikke nødvendigvis spesielt flink selv, men generelt har jo vi her i Norge et ekstremt høyt forbruk og ville reisevaner.

Jeg ser enkelte brukere skylder på Kina. Dere vet at den jevne kineser bruker svært lite ressurser sammenlignet med oss, og at svært mange av de utslippene som Kina står for er relatert til vårt forbruk i Vesten? Og at de tallene som nevnes at Norge står for er temmelig unyanserte, da vi jo eksporterer mye som jevnt over gir mye utslipp av CO2? Vi er verdens syvende største eksportør av klimagassutslipp, etter Russland, Saudi-Arabia, Australia, Indonesia, Irak og Qatar. Det er ikke veldig gode tall for et lite land som Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Mennesket er oppskrytt. Sett fra verdensrommet er mennesket mikroskopiske insekter på en spraglete klinkekule.

Selv i verdens største og mest trafikkerte byer kan du lett finne deg en benk og sitte og dra inn dype drag med frisk luft. Miljøvern er bra, men ikke miljøvernere. De har tvangstanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/23/2019 at 6:14 PM, NordicViking said:

Hvor mye flyr vi her i landet? I 2017 gjennomførte nordmenn drøyt 11 millioner tur/retur reiser - omtrent én utenlandsreise og én innlandsreise hver. Det har ikke vært noen vesentlig økning siden 2011. Økningen i flytrafikken de siste årene skyldes at flere utlendinger reiser via Avinors flyplasser.  (NTB)

Drøyt 11 millioner flyreiser fordelt på drøyt 5,3 millioner nordmenn blir drøyt 2 reiser pr. person pr. år. Vi ligger med andre ord under den hypotetiske grensa på 3 flyreiser pr. år. Forslaget fra Grønn Ungdom er helt meningsløst.

Du forutsetter at de personlige "flykvotene" ville være salgbare. Jeg tror ikke planen er at de skal være det.

Jeg, og mange med meg, flyr aldri. Det er noen som flyr mye, som drar snittet opp til drøyt 2 reiser per person per år (om dette stemmer, jeg gidder ikke sjekke). Reduserer disse sine flyreiser til tre i året, blir det en stor og reell besparelse i CO2-utslipp.

Nå har jeg ikke helt troen på forslaget, slik det er fremlagt, men det er åpenbart at vi blir nødt til å redusere flymilene Norges borgere står for. Vi er verstinger her, og det er virkelig miljøskadelig. Trist, men sant. Og nei, vi kan ikke vente til flyene går på elektrisk kraft (eller kjernekraft), det har vi ikke tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, T-Rex skrev:

Du forutsetter at de personlige "flykvotene" ville være salgbare. Jeg tror ikke planen er at de skal være det.

Jeg, og mange med meg, flyr aldri. Det er noen som flyr mye, som drar snittet opp til drøyt 2 reiser per person per år (om dette stemmer, jeg gidder ikke sjekke). Reduserer disse sine flyreiser til tre i året, blir det en stor og reell besparelse i CO2-utslipp.

Nå har jeg ikke helt troen på forslaget, slik det er fremlagt, men det er åpenbart at vi blir nødt til å redusere flymilene Norges borgere står for. Vi er verstinger her, og det er virkelig miljøskadelig. Trist, men sant. Og nei, vi kan ikke vente til flyene går på elektrisk kraft (eller kjernekraft), det har vi ikke tid til.

Vi blir k6n nødt til å redusere flykilometer hvis vi selv pålegger oss det. Det er det imidlertid ikke noen god grunn til å  gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja et idiotisk forslag, men jeg tenker at folk som blir provosert av slikt er snowflakes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...