Gå til innhold

Grønn Ungdom: - Max 3 flyreiser i året


NordicViking

Anbefalte innlegg

5 hours ago, Sam Jones said:

Jeg er skuffet over hvor snever denne debatten er her inne. Argumenter som «hvordan skal jeg besøke slektninger» og «hvordan skal man komme seg hjem fra ferie med bare 3 reiser» blir veldig på siden. Altså: om det er 3 reiser, eller man beregner kvote for avstand eller annet; POENGET er at noe må gjøres.

At noe bør gjøres betyr ikke at Grønn Ungdom har de riktige løsningene. Det er svært skremmende for planeten at de som bryr seg mest er også de som lever i sin egen verden med null forståelse for hvordan ting fungerer.

De definerer ikke hva de mener med 3 reiser. Betyr det en flytur, flytur med mellomlandinger eller tur-retur? Det andre problemet med forslaget deres er at flyreiser er svært forskjellig. Skal en flytur fra Oslo til København bli definert likt som en flytur til Bangkok? Det tredje problemet er at hvis det bare implementeres i Norge så vil folk kjøre til Sverige og fly derifra.

Tipper de har en svært lukket partikultur i Grønn Ungdom og det er derfor ikke lov å stille kritiske spørsmål.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er grønne ennå. De vokser og modner en dag og skjønner at det er forskjell mellom utopia og realitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AlkoMann said:

Spør du meg er miljøsaken allerede blitt en trend og massesuggesjon. Klima Greta har i tillegg  Aspergers syndrom, som har den bieffekten at man har et svart/hvitt syn på verden .Det at hun nå oppfordrer voksene til å streike for klimaet vitner om hennes diagnose .

Aspergere skal liksom tenke ute av boksen. Jeg ser ikke for meg at Greta tenker utenfor boksen, men hun tenker utenfor en boks som ligger inni en annen boks. Hun tror på en måte at hun tenker nytt, men hun er fortsatt bundet av å tenke innenfor en boks. Det blir som å sammenligne med en matryoshka dukke, hvor en dukke ligger inni en annen dukke.

Jeg mener da at hun tenker utenfor en boks, som ligger inni en annen boks, hvor hun da bruker andres påvirkning og ideer, som ligger innenfor rammene til den boksen innenfor den boksen som hun sitter utenfor og tenker i, til å konstruere den oppfatningen hun har av klima. Hun tenker utifra hva hun har blitt fortalt og lært fra før. Hun tenker da ikke utenfor boksen, menn innenfor rammer som er satt av dem hun har blitt lært og påvirket av, og de tanker og ideer som andre har satt. Hun bruker fortsatt andres tanker om klima, uansett om hun vil tro, og ha oss til å tro, at hun tenker utenfor boksen.

En som har Asperger, og som skal liksom tenke nytt, noe virkelig nytt og virkelig utenfor boksen, skal ikke ta hensyn til andres tanker og meninger, men lage noe som da er nytt og sitt og ikke la seg påvirke i noen retning, men tenke logisk. Hun gjentar, den troen og tanker som andre har hatt og har før henne. Hun tenker begrenset og hun blir utnyttet, slik jeg ser det, og lurer da også seg selv og andre. Hun skaper ikke noe nytt, men blir som et ikon, et samlingspunkt, som gir klimahysteriets talere og pådrivere, et ansikt. At hun har Asperger, gjør det hele kanskje litt mer "eksotisk" og sympatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Zikkzakk skrev:

Men det er lett å si når man bor på østlandet og har alternativer når man skal besøke familie. Når det ikke finnes reelle alternativer må man nesten bare fly da.

Jeg sier dette og jeg bor permanent i Finnmark, så ta ikke den du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, The Kitten skrev:

Jeg har et klart mål når jeg neste uke setter meg på et fly. Eller er ikke mitt mål like vitkig?

Selvfølgelig er ikke din ferietur like viktig som et kollektiv mål om å skape en fremtid for menneskeheten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, TrekStar skrev:

Aspergere skal liksom tenke ute av boksen. Jeg ser ikke for meg at Greta tenker utenfor boksen, men hun tenker utenfor en boks som ligger inni en annen boks. Hun tror på en måte at hun tenker nytt, men hun er fortsatt bundet av å tenke innenfor en boks. Det blir som å sammenligne med en matryoshka dukke, hvor en dukke ligger inni en annen dukke.

Jeg mener da at hun tenker utenfor en boks, som ligger inni en annen boks, hvor hun da bruker andres påvirkning og ideer, som ligger innenfor rammene til den boksen innenfor den boksen som hun sitter utenfor og tenker i, til å konstruere den oppfatningen hun har av klima. Hun tenker utifra hva hun har blitt fortalt og lært fra før. Hun tenker da ikke utenfor boksen, menn innenfor rammer som er satt av dem hun har blitt lært og påvirket av, og de tanker og ideer som andre har satt. Hun bruker fortsatt andres tanker om klima, uansett om hun vil tro, og ha oss til å tro, at hun tenker utenfor boksen.

En som har Asperger, og som skal liksom tenke nytt, noe virkelig nytt og virkelig utenfor boksen, skal ikke ta hensyn til andres tanker og meninger, men lage noe som da er nytt og sitt og ikke la seg påvirke i noen retning, men tenke logisk. Hun gjentar, den troen og tanker som andre har hatt og har før henne. Hun tenker begrenset og hun blir utnyttet, slik jeg ser det, og lurer da også seg selv og andre. Hun skaper ikke noe nytt, men blir som et ikon, et samlingspunkt, som gir klimahysteriets talere og pådrivere, et ansikt. At hun har Asperger, gjør det hele kanskje litt mer "eksotisk" og sympatisk.

Her har vi et sjokkerende foredrag med en tidligere svensk miljøpolitiker som tenkte litt sånn som Greta. Han ble forundret når han begynte å studere miljøbevegelsens historie og hvem som har sponset bevegelsen siden 60 tallet. Nå har han kommet seg ut av boksen å skrevet flere bøker om temaet 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AlkoMann skrev:

Hva egentlig ?

Det er svar på tittelen til denne tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stina234 skrev:

Det er svar på tittelen til denne tråden.

Da skjønte jeg. Hva om Grønn Ungdom foreslår 2 flyreiser i året ville det hjelpe kloden ? Neppe ? Bare Kina kommer til å øke klimautslippene neste år, mer enn Norge slipper ut i året. Altså de store klimasynderne i verden er Kina og den tredje verden .Det at jorda vil får 2 milliarder  nye innbyggere i 2048 vil i hvert fall øke klimautslippene betraktelig , men det holder miljøbevegelsen helt kjeft om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AlkoMann skrev:

Da skjønte jeg. Hva om Grønn Ungdom foreslår 2 flyreiser i året ville det hjelpe kloden ? Neppe ? Bare Kina kommer til å øke klimautslippene neste år, mer enn Norge slipper ut i året. Altså de store klimasynderne i verden er Kina og den tredje verden .Det at jorda vil får 2 milliarder  nye innbyggere i 2048 vil i hvert fall øke klimautslippene betraktelig , men det holder miljøbevegelsen helt kjeft om.

Da er vi faktisk helt enige.  Du setter faktisk fingeren på et viktig poeng,nemlig befolkningsveksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Stina234 skrev:

Da er vi faktisk helt enige.  Du setter faktisk fingeren på et viktig poeng,nemlig befolkningsveksten.

Som er et tabu å snakke om innenfor miljøbevegelsen. Man kan undre seg over om miljøbevegelsen tar miljøproblemene på alvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnis. Jeg liker at politikerne er som foreldre - Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anwa skrev:

Jeg sier dette og jeg bor permanent i Finnmark, så ta ikke den du.

Så da besøker du rett og slett ikke familie som bor sørpå du da siden du ikke tar fly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er da helt unødvendig å besøke slektninger. Dette er så soleklart at jeg egentlig heller til at du er ironisk og gjør narr av de naive som ikke har skjønt en dritt av alvoret.

Det er ikke unødvendig å besøke familie. Det er ikke alle av oss som har et eneste familiemedlem i nærheten engang. Du får flytte til Finnmark og være mutters alene selv og så får vi se om du mener det samme da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 timer siden, AlkoMann skrev:

Jeg så på dagsnytt at i Sverige har nå folk fått klimaangst og panikkangst på alvor. De intervjuet en psykolog som hadde  kun hadde klimaangst pasienter. Det at Sverige slipper ut 0,2 prosent av verdens totale klimautslipp ble ikke nevnt. Heller ikke at Kina planlegger å bygge flere hundre nye kullkraftverk samt øke klimautslippene. i 2048 har også verden fått 2 milliarder nye mennesker som kommer til å øke utslippene vesentlig . Det ble i hvert fall ikke nevnt . .

Jeg kan tenke meg at klimaangst kommer til å omfatte såpass mange mennesker om kort tid, at dette blir enda nok en godkjent diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Zikkzakk skrev:

Det er ikke unødvendig å besøke familie. Det er ikke alle av oss som har et eneste familiemedlem i nærheten engang. Du får flytte til Finnmark og være mutters alene selv og så får vi se om du mener det samme da. 

Oisann, Finnmark! En skjebne verre enn døden for heimfødinger fra Østlandet?

Jeg har allerede gjort det – bodde i Finnmark i ett år. Deretter bodde jeg, fremdeles mutters alene, i tilsammen elleve år i Nordland før jeg flyttet tilbake til det sørlige Sør-Norge. Det var herlige år der nord, og slekta besøkte man i sommerferien, om det passet sånn. Det holdt i lange baner, jeg var ikke barn lenger med behov for å bli holdt i hånden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Vox_populi skrev:

Oisann, Finnmark! En skjebne verre enn døden for heimfødinger fra Østlandet?

Jeg har allerede gjort det – bodde i Finnmark i ett år. Deretter bodde jeg, fremdeles mutters alene, i tilsammen elleve år i Nordland før jeg flyttet tilbake til det sørlige Sør-Norge. Det var herlige år der nord, og slekta besøkte man i sommerferien, om det passet sånn. Det holdt i lange baner, jeg var ikke barn lenger med behov for å bli holdt i hånden.

Så da motsier du med andre ord deg selv når du sier det ikke er nødvendig å besøke slektninger, men besøker slektninger likevel. Det sier jo sitt. At man vil besøke slektninger noen ganger i året betyr ikke at man trenger å bli holdt i hånden. Det å være glad i familien sin er en positiv ting, og man kan ha varme følelser for sin familie og at den betyr mye for en også i voksen alder. At du ikke forstår det synes jeg bare er trist på dine vegne. Men ikke kom her å si at det ikke er behov å besøke slektinger som en universell sannhet. Det gjelder bare for deg og ikke for alle andre. Jeg har et behov for å besøke min familie uansett om du mener at da er jeg et barn. Da får jeg bare være et lite barn som må bli holdt i hånden i dine øyne :) Jeg er bare glad jeg ikke er så kald jeg at jeg ikke savner familien min jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zikkzakk skrev:

Så da motsier du med andre ord deg selv når du sier det ikke er nødvendig å besøke slektninger, men besøker slektninger likevel.

Jeg motsier ikke meg selv, det hender at man gjør ting som ikke er nødvendig. Du vet vel hva det ordet betyr? På den tiden var det ingen som hadde tenkt på at slik farting var dypt umoralsk, så jeg hadde ingen betenkeligheter med å feriere i en annen landsdel. Og kunne en slå av en prat med slekta i samme slengen, var det jo hyggelig det. Men det var langt fra nødvendig å gjennomføre et slikt besøk minst annenhver sommer, og slett ikke livsnødvendig

Mange ser ikke ut til å ha fattet alvoret vi befinner oss i, men tror at fjollete symbolhandlinger (slå av lyset en kveld) holder. 
Vi må nok heller innstille oss på at kun livsnødvendige behov kan dekkes i framtida (om de er ressurskrevende). Å dra langt avsted pga. sommerferie eller sosial omgang kan vi bare glemme; om en del år vil slike fornøyelsesreiser bli mer eller mindre forbudt og heller ikke sosialt akseptert. Må en på død og liv vekk fra bostedet på ferie, får det bli til fots eller pr. sykkel. Regner jeg med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...