Gå til innhold

Grønn Ungdom: - Max 3 flyreiser i året


NordicViking

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Gamle Smukka skrev:

Jeg kan tenke meg at klimaangst kommer til å omfatte såpass mange mennesker om kort tid, at dette blir enda nok en godkjent diagnose.

Jeg tror at svensker er mer trendfikserte enn nordmenn . Har observert partysvensker i 20 år nå . de er ikke redd for å kle seg i siste mote .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Disse miljøkjemperne er jo spik spenna gærne. Skriker og roper om at verden må få opp øynene og se virkeligheten, men det er da vitterlig de selv som trenger en realitycheck. 3 flyreiser i året = latterlig. Om de var så smarte som de mener å være så hadde de forstått såpass. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vox_populi skrev:

Oisann, Finnmark! En skjebne verre enn døden for heimfødinger fra Østlandet?

Jeg har allerede gjort det – bodde i Finnmark i ett år. Deretter bodde jeg, fremdeles mutters alene, i tilsammen elleve år i Nordland før jeg flyttet tilbake til det sørlige Sør-Norge. Det var herlige år der nord, og slekta besøkte man i sommerferien, om det passet sånn. Det holdt i lange baner, jeg var ikke barn lenger med behov for å bli holdt i hånden.

Nei, siden du ikke hadde behov for det, har ingen behov for det. Rett og slett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer ikke til å få gjennomslag, så ingen grunn til å tenke mer på det.

Det finnes såpass mange skilsmissebarn her i landet og de har krav på å få treffe foreldrene sine og mange av de flyr annenhver helg for å møte forelderen sin.

Andre igjen reiser mye i jobb, de blir heller ikke nektet dette.

Mange har slektninger spredd rundt i landet og reiser for å treffe disse i ulike sammenheng, de kommer til å komme med mange fine «unnskyldninger» for å få innvilget flere enn 3 flyreiser i året.

Hva skal de evt gjøre med de som har privatfly som feks Stordalen? 

Dette bekymrer meg nada og jeg kommer til å fly så mye jeg vil, så lenge det er liv i meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Example skrev:

Nei, siden du ikke hadde behov for det, har ingen behov for det. Rett og slett. 

Ja, det stemmer. Overlever jeg, så kan andre overleve det samme. For dette er ingen selskapslek, her snakker vi alvor – om tiltak for å berge livet. Også til bortskjemte luksusdyr fra byen, selv om de strengt tatt ikke har noen høg prioritet. Ingen vil savne disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Heh. Vi ødelegger klima og miljø, selvsagt vil de rike og mektige ønske redusere de gjengse menneskers påvirkning. En stor klimaavgift eller lignende fungerer bra der. I lengden vil bare de aller rikeste være i stand til å fly

Forbered dere på en fremtid der gjennomsnittsnordmannen må ofre sin luksus mens de rike gjør som de vil. Mennesker flest må begrense sine luftreiser grunnet høye avgifter. 

Vi går minst en krise i møte, kanskje flere. Vi vil få problemer både økonomisk og klima-isk. 

Vi vil møte kriser innen 40 år, spørsmålet er bare om hvor mange og hvor bra vi vil takle dem. Om vi er heldige vil vi slippe unna med 1 som lærer oss hvordan overleve. Om uheldige vil vår rikdom og ressurser bety 0 og vi vil slite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, det stemmer. Overlever jeg, så kan andre overleve det samme. For dette er ingen selskapslek, her snakker vi alvor – om tiltak for å berge livet. Også til bortskjemte luksusdyr fra byen, selv om de strengt tatt ikke har noen høg prioritet. Ingen vil savne disse.

Dette har ingenting med alvor å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg så noen statistikk på dette var det på verdensbasis flere jobbreiser enn private reiser med fly.

Dette er neppe den jevne charterturist klar over, og det er nok heller ikke Grønn Ungdom.

Dette er nok et eksempel på at barn ikke bør bestemme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, det stemmer. Overlever jeg, så kan andre overleve det samme. For dette er ingen selskapslek, her snakker vi alvor – om tiltak for å berge livet. Også til bortskjemte luksusdyr fra byen, selv om de strengt tatt ikke har noen høg prioritet. Ingen vil savne disse.

Rent alvorlig talt finnes det mange, langt mer effektive tiltak for å bekjempe klimaendringer. Det mest effektive er også det mest uetiske, nemlig å hindre utvikling i land med sterkt økende befolkning. 

Det være seg å begrense befolkningsvekst i form av å lave være å hjelpe land som befinner seg i fase to i den demografiske utviklingen. Altså høye fødselstall og synkende dødstall. Det vil ta lang tid før de er på vårt nivå. Norge brukte rundt 200 år.

Dette er land hvor ønsket om velstand og utvikling er stor, og klima betyr lite for den enkelte, før egne behov er på plass. Slik er det også her. De ivrigste forkjempere for klimaet, er som regel de som har dekket andre behov. 

Kutt i bistand og økonomisk hjelp og handel med utviklingsland, er dessverre det mest effektive klimatiltaket Norge kan gjøre. Og da går vel fort vinninga opp i spinninga.

Klimakrisen eksisterer fordi vi er ekstremt mange mennesker, som alle har egne behov og ambisjoner. Vi vil også alltid velge oss selv foran kloden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er et godt forslag. Men da måtte reiser gjennom jobb selvsagt være utenom dette. Eller reiser til sykehus (ja vi har så lang vei at vi må med fly til en del undersøkelser de ikke kan gjøre lokalt). Har ikke lest forslaget, men om det er det som menes og at vi har tre flyreiser utenom det , som til å ta en stydentur eller venninne i Bergen er det absolutt tilstrekkelig syns jeg. Desverre må det en hvis dose innskreninger eller dyrere priser til for at folk endrer seg. Se bare for et drama det var røykloven ble innført. Selv jeg som ikkerøyker syntes det var unødvendig den gang (var jo så vant med passiv røyking). Men det var i alle fall snakk om en døende utelibsbransje, men etter et par uker var alt som før. 

Kanskje kunne vi reist mer innad i eget land (det er nydelig fra ende til annen)brukt tog, buss, bil eller båt. Det hadde vært positivt for miljøet og turistnæringen. 

Hilsen nordlending som naturlig nok er mer avhengig av fly enn de sør for Trondheim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Example skrev:

Rent alvorlig talt finnes det mange, langt mer effektive tiltak for å bekjempe klimaendringer. Det mest effektive er også det mest uetiske, nemlig å hindre utvikling i land med sterkt økende befolkning. 

Det være seg å begrense befolkningsvekst i form av å lave være å hjelpe land som befinner seg i fase to i den demografiske utviklingen. Altså høye fødselstall og synkende dødstall. Det vil ta lang tid før de er på vårt nivå. Norge brukte rundt 200 år.

Dette er land hvor ønsket om velstand og utvikling er stor, og klima betyr lite for den enkelte, før egne behov er på plass. Slik er det også her. De ivrigste forkjempere for klimaet, er som regel de som har dekket andre behov. 

Kutt i bistand og økonomisk hjelp og handel med utviklingsland, er dessverre det mest effektive klimatiltaket Norge kan gjøre. Og da går vel fort vinninga opp i spinninga.

Klimakrisen eksisterer fordi vi er ekstremt mange mennesker, som alle har egne behov og ambisjoner. Vi vil også alltid velge oss selv foran kloden. 

Ja det fins MANGE langt mer effektive tiltak for å bekjempe klimaendringene. Betyr det da at det ikke er noe poeng i å ta kampen på de små arenaer? Bare den bevisstgjøringen kan være er med på å gi flere lyst til å gjøre sitt. 

Mange tenkee at det lille jeg gjør er en dråpe i havet. Mens irealitetenkan kan en dråpene raskt bli til en elv eller foss. Sammen med alle de andre dråpene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tamina82 skrev:

Ja det fins MANGE langt mer effektive tiltak for å bekjempe klimaendringene. Betyr det da at det ikke er noe poeng i å ta kampen på de små arenaer? Bare den bevisstgjøringen kan være er med på å gi flere lyst til å gjøre sitt. 

Mange tenkee at det lille jeg gjør er en dråpe i havet. Mens irealitetenkan kan en dråpene raskt bli til en elv eller foss. Sammen med alle de andre dråpene.

Hvor stor vil effekten være? For at det skal fungere, må det ramme noen. Hvem skal rammes av forbudet? Det sier seg selv at en rekke unntak må gjøres uansett. For eksempel politikere, ansatte i næringslivet, idrettslag og folk i førstegangstjenesten eller andre i Forsvaret.

Jeg antar at "the intended targets" her er mennesker som reiser mye og ofte på ferie. Hvor mange er det egentlig som reiser på ferie mer enn tre ganger i året? Noen er det selvfølgelig, men med så mange åpenbare unntak vil effekten bli heller liten. Det gjør bare at man må gjøre en annen type transport. For eksempel ta bilen eller toget til Göteborg, og fly derfra, eller ferja over til Danmark.

Den største effekten det får er nok mest av alt at miljøbevegelsen fremstår som en forbudsgjeng, som ønsker å gjøre livet vanskelig for folk. De færreste av oss flyr utenlands på private turer flere ganger i året, men vi liker i det minste å ha muligheten til å bestemme det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2019 at 9:03 AM, AlkoMann said:

Her har vi et sjokkerende foredrag med en tidligere svensk miljøpolitiker som tenkte litt sånn som Greta. Han ble forundret når han begynte å studere miljøbevegelsens historie og hvem som har sponset bevegelsen siden 60 tallet. Nå har han kommet seg ut av boksen å skrevet flere bøker om temaet

Rart å høre han si mye som jeg har sagt i flere år. Han er en person som da ikke har vært fanget inni en boks. Han har selv forstått hvordan det henger sammen, hvem som egentlig har kontroll, og hvor verden er på vei. Han tenker da utenfor de rammer som de fleste blir hjernevasket og oppfostret og påvirket til å tro innenfor. Jeg har selv sagt at globalisering er den nye religion, det samme sier jeg om klima. Har skrevet om dette på forumet et sted før.

Greta er populær og blir frontet av eliter da hun sier og mener akkurat som disse elitene vil at hun skal tenke, si og tro. Hun har fått ett "flink pike" stempel, og hun følger en "vei" som på forhånd er lagt av disse elitene. Hun blir belønnet for det, og gis oppslag i Times Magazine og blir nominert til nobelspris o.l. Dem bruker hun nå til å påvirke resten av befolkningen og hun da blir en rollemodell til etterfølgelse. Resten av befolkningen følger da etter, som en saueflokk, helt blindt og uten egne tanker og uten kritisk tenkning.

Endret av TrekStar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, Tamina82 said:

Jeg syns det er et godt forslag. Men da måtte reiser gjennom jobb selvsagt være utenom dette. Eller reiser til sykehus (ja vi har så lang vei at vi må med fly til en del undersøkelser de ikke kan gjøre lokalt).

Du forstår at hvis man lager masse unntak, så forsvinner hele poenget med forslaget? 

Det eneste du vil da få til er at nordmenn må bruke tid på å søke om unntak og staten må ansette mange byråkrater til å gå igjennom søknadene og ta de som prøver å lure systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Parkeringsvakt skrev:

Heh. Vi ødelegger klima og miljø, selvsagt vil de rike og mektige ønske redusere de gjengse menneskers påvirkning. En stor klimaavgift eller lignende fungerer bra der. I lengden vil bare de aller rikeste være i stand til å fly

Forbered dere på en fremtid der gjennomsnittsnordmannen må ofre sin luksus mens de rike gjør som de vil. Mennesker flest må begrense sine luftreiser grunnet høye avgifter. 

Vi går minst en krise i møte, kanskje flere. Vi vil få problemer både økonomisk og klima-isk. 

Vi vil møte kriser innen 40 år, spørsmålet er bare om hvor mange og hvor bra vi vil takle dem. Om vi er heldige vil vi slippe unna med 1 som lærer oss hvordan overleve. Om uheldige vil vår rikdom og ressurser bety 0 og vi vil slite

ingenting galt i å være rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette en grense på antall km reist med fly per år eller evt. å forby reiser utenfor Europa ville hvertfall gitt litt mening... men dette forslaget funker jo bare ikke. Det er ikke mer miljøvennlig om folk begynner å kjøre til Hellas i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 16.6.2019 den 21.25, NordicViking skrev:

Grønn Ungdom (ungdomsorganisasjonen til Miljøpartiet De Grønne) ønsker å oppnå en 75% reduksjon i flytrafikken frem mot 2030. Et grep i målet om reduksjonen i flytrafikken er å begrense antall flyreiser hver nordmann får lov til å ta i løpet av et år til max 3 reiser. I tillegg ønsker de å innføre en flyseteavgift på 600 kroner. (Aftenposten)

Et særdeles lite gjennomtenkt forslag! Lurer ofte på hva som skjer inne i hodene på disse unge og naive menneskene.

Ikke at jeg ønsker å forsvare MdG noe særlig, men ungdomspartiene er ofte gjerne veldig ekstreme. Det er noe man må ta høyde for. Det eneste jeg tenker om selve forslaget er at de sikkert kommer til å si: men politikerne er unntatt for begrensningen fordi at de har en så viktig jobb. MdG er et parti som skaper klasseskiller - kan man kalle det partiet for de rike? De som har råd til å betale flyseteavgiften gjør jo det, mens de som ikke har råd blir hjemme. Det samme gjelder med bompengene i Oslo. De som har råd til det betaler, mens de ikke har råd til det - kan ikke noe for det. 

Endret av Sylveon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Schmidt skrev:

Å sette en grense på antall km reist med fly per år eller evt. å forby reiser utenfor Europa ville hvertfall gitt litt mening... men dette forslaget funker jo bare ikke. Det er ikke mer miljøvennlig om folk begynner å kjøre til Hellas i stedet. 

Hva med dem som må fly mye i jobbsammenheng da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt på det som vinn-vinn. Samboern og jeg flyr ca en gang hvert tiende år, og siden flykvoter kan selges er det en enkel måte å tjene penger på 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Honey Dew said:

Hva med dem som må fly mye i jobbsammenheng da?

Hvis det er viktig for bedriften så får de betale for flykvoter.

Et flykvote system innført for hele EU vil redusere flytrafikken uten å skape for mye trøbbel, men da er det viktig at den handler om km og at man ikke gir for mange unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...