Gå til innhold

Troen på at Gud skapte verden, vs. Darwins teori


Gjest livetsgrubel

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser debatten har fløyet litt vekk fra det opprinnelige spørsmålet, så jeg dreier i den retning igjen. Selv er jeg kristen og utdannet biolog, så har tenkt mye på akkurat dette.

Først tror jeg det er viktig å avklare at bibelens skapelsesberetning den tar for seg universets opprinnelse, livets opprinnelse og opprinnelsen til de ulike artene vi ser i dag. Evolusjonslæren sier ingenting om universets opprinnelse eller livets opprinnelse men tar for seg den prosessen som har pågått på jorden fra første organisme og til alle de artene vi ser i dag.

Jeg mener at bevisene for evolusjonslæren er så overveldende og tydelige at jeg nesten finner det vanskelig å forstå at noen ikke mener at den stemmer. Vi har alt fra læren om genetikk, fossiler, hva vi observerer på hvordan arter endrer seg i dag, og hvordan de ulike artene er lik hverandre på gennivå, proteinnivå og på det synlige nivået. Allikevel ser jeg ingen grunn til at Gud ikke har skapt evolusjonen! Når en programmerer lager et dataprogram kan han bare trykke "go" og så vil det fungere slik at først skjer a, så skjer b. Hvis c skjedde istedenfor b vil d skje neste gang også videre. Slik kan også evolusjonen være programmert, det at vi nå finner ut hvordan programmet er skrevet og hvilke lover som ligger til grunn gir ingen god grunn til å avskrive en skaper i første omgang.

Bibelen skapelsesberetning er skrevet som en fortelling. Hvis du ser på ordlyden og den poetiske måten den er skrevet så ser du at den er skrevet helt annerledes enn ættetavlene og de historiske faktaene som følger. Dette styrker min mening om at skapelsesberetningen aldri var ment å skulle bli tolket bokstavelig.

Når det kommer til universets opprinnelse og livets opprinnelse mener jeg det er mer logisk at det har kommet fra "noe" enn at det har kommet fra "ingenting". Dette avskriver heller ikke big bang som universets opprinnelse.

Slik tenker jeg i hvert fall :)

Anonymkode: d2819...c68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn blir nok hentet og ja. De som ikke tror blir ikke hentet. Gud er rettferdig så Jesus henter de som skal bli hentet. Om du velger å ikke tro blir du igjen på jorden. Det kommer til å skje store naturkatastrofer som en ikke kan tenke seg til en gang, krig osv.. Om du ikke dør av det rett etter de kristne har blitt hentet kan du fremdeles få evig liv, men sa må du velge Gud uansett hvor hardt det blir her på jorden. Satan skal herske en periode og det kommer til å bli den mest grusomme tiden i hele menneskehetens historie. Verre enn hva en ka se for seg noen gang at det kan bli. 

Ja, det står om tegn vi skal se etter. 

Jeg vil leve evig. Det som venter oss i det evige liv blir så fantastisk. Det kommer til å bli evig kjærlighet og glede. Ingenting vondt eller ondt skal være mer. Det er enten Jesus eller Satan. Himmelen eller helvete. 

 

Anonymkode: e515c...e14

Så du mener virkelig at man kommer til satan ? Barn blir nok hentet ? Så du er ikke sikker? Hvordan tenker du Gud kan være på alle steder samtidiig for å hente alle på jorden?

Anonymkode: 17b62...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener virkelig at man kommer til satan ? Barn blir nok hentet ? Så du er ikke sikker? Hvordan tenker du Gud kan være på alle steder samtidiig for å hente alle på jorden?

Anonymkode: 17b62...63d

Selvfølgelig blir barn hentet. Det siste vet jeg ikke svaret på.

Anonymkode: e515c...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir barn hentet. Det siste vet jeg ikke svaret på.

Anonymkode: e515c...e14

Jeg er redd for dette. Jeg skulle ønske jeg klarte tro fult ut! Jeg vet jeg har syndet, fått barn før ekteskap osv osv, men om jeg skal be om tilgivelse for det så blir det ikke ekte. Derfor tenker jeg at jeg ikke får komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endetiden kan du lese i bibelen om. Det står det om den. Vet ikke hvilke kristne du snakker om når du har hørt de snakke om endetiden eller hva de har sagt. De fleste mener ikke at endetiden er det og det året, men tiden vi lever i. Det er helt klart ikke lenge til. Det kan være i år men også det kan være 10-20 år til. 

Det er mer komplisert enn at man bare tror at det er i år. Det er mye tegn ute å går som står i bibelen. Det som står der skjer nå og har skjedd de siste årene. Derfor er det ikke lenge til enden. Men hvor mange år eller hvor få dager vet vi ikke. Men vi er nærmere den enn noen gang. Selvsagt på grunn av tegnene som står i bibelen vi skal se etter. Det er bare Gud som vet hvilke dag Jesus kommer for å hente sine. Ikke en gang Jesus vet dette. 

Anonymkode: e515c...e14

Blablabla.

Dere har holdt på med dette tullet i ca 2000 år. Er det ikke på tide å gi seg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lutetium 71 skrev:

Blablabla.

Dere har holdt på med dette tullet i ca 2000 år. Er det ikke på tide å gi seg nå?

Bibelen ble vel skrevet for 2000 år siden ??

Anonymkode: 17b62...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barn blir nok hentet og ja. De som ikke tror blir ikke hentet. Gud er rettferdig så Jesus henter de som skal bli hentet. Om du velger å ikke tro blir du igjen på jorden. Det kommer til å skje store naturkatastrofer som en ikke kan tenke seg til en gang, krig osv.. Om du ikke dør av det rett etter de kristne har blitt hentet kan du fremdeles få evig liv, men sa må du velge Gud uansett hvor hardt det blir her på jorden. Satan skal herske en periode og det kommer til å bli den mest grusomme tiden i hele menneskehetens historie. Verre enn hva en ka se for seg noen gang at det kan bli. 

Ja, det står om tegn vi skal se etter. 

Jeg vil leve evig. Det som venter oss i det evige liv blir så fantastisk. Det kommer til å bli evig kjærlighet og glede. Ingenting vondt eller ondt skal være mer. Det er enten Jesus eller Satan. Himmelen eller helvete. 

 

Anonymkode: e515c...e14

Jeg er troende, men må likevel spørre deg hvor du finner belegg for dette i Bibelen? Hvordan kan du tro at Gud vil tillate dette om du tror han er allmektig? Og hvordan vil du kunne "kose deg" i Paradis dersom du vet at flere venner og familie er i det du kaller helvete?

Anonymkode: 8cbc1...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Barn blir nok hentet og ja. De som ikke tror blir ikke hentet. Gud er rettferdig så Jesus henter de som skal bli hentet. Om du velger å ikke tro blir du igjen på jorden. Det kommer til å skje store naturkatastrofer som en ikke kan tenke seg til en gang, krig osv.. Om du ikke dør av det rett etter de kristne har blitt hentet kan du fremdeles få evig liv, men sa må du velge Gud uansett hvor hardt det blir her på jorden. Satan skal herske en periode og det kommer til å bli den mest grusomme tiden i hele menneskehetens historie. Verre enn hva en ka se for seg noen gang at det kan bli. 

Ja, det står om tegn vi skal se etter. 

Jeg vil leve evig. Det som venter oss i det evige liv blir så fantastisk. Det kommer til å bli evig kjærlighet og glede. Ingenting vondt eller ondt skal være mer. Det er enten Jesus eller Satan. Himmelen eller helvete. 

Anonymkode: e515c...e14

Ikke vondt ment, men det er helt mindblowing at folk faktisk TROR på noe sånt. Det er jo helt sprøtt. Men det virker vel normalt fra innsiden.

Anonymkode: 07598...027

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan du tro at Gud vil tillate dette om du tror han er allmektig? Og hvordan vil du kunne "kose deg" i Paradis dersom du vet at flere venner og familie er i det du kaller helvete?

Det er et gigantisk paradox, enda verre blir det at når på stolen ved siden av deg sitter kanskje Adolf Hitler og koser seg med druer. I motsetning til "dine* venner som døde uten å rekke skifte etter å ha vasket bilen på en søndag rakk han (potensielt sett) å angre sine synder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er troende, men må likevel spørre deg hvor du finner belegg for dette i Bibelen? Hvordan kan du tro at Gud vil tillate dette om du tror han er allmektig? Og hvordan vil du kunne "kose deg" i Paradis dersom du vet at flere venner og familie er i det du kaller helvete?

Anonymkode: 8cbc1...132

Så bra en troende også kan være kritisk. Er du preteristisk? Jeg har nå tenkt at jeg kanskje ønsker å være tilhenger av den teorien. At jeg tror bibelen er skrevet og ment som noe som er skjedd, at profetiene er oppfylt, og at de ikke skal oppfylles i fremtiden. At man likevel kommer til himmelen.

Uten noen endedag, men etter døden.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, livetsgrubel skrev:

Så bra en troende også kan være kritisk. Er du preteristisk? Jeg har nå tenkt at jeg kanskje ønsker å være tilhenger av den teorien. At jeg tror bibelen er skrevet og ment som noe som er skjedd, at profetiene er oppfylt, og at de ikke skal oppfylles i fremtiden. At man likevel kommer til himmelen.

Uten noen endedag, men etter døden.

TS.

Jeg vil ikke sette noe merkelapp på meg selv. Det jeg mener er at det er noe dypt utenkelig at en allmektig gud skulle tillate mennesker å havne i noe som skulle være et helvete. Jeg mener... vi mennesker er fulle av feil. Vi tar "feil" avgjørelser, vi havner i "feil" miljøer og får "feil" venner. Alle disse tingene er med på å forme oss og også vårt livssyn. Da blir det jo helt bingo hvem som trekker vinnerloddene. Jeg tror heller at troen på helvete er noe som er innført av de som skrev Bibelen for å skremme datidens mennesker til å omvende seg. Bibelens budskap er kjærlighet og det er det jeg forholder meg til. Og jeg tror at vi alle kommer til å møtes i det neste livet i Paradis. :)

Anonymkode: 8cbc1...132

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke sette noe merkelapp på meg selv. Det jeg mener er at det er noe dypt utenkelig at en allmektig gud skulle tillate mennesker å havne i noe som skulle være et helvete. Jeg mener... vi mennesker er fulle av feil. Vi tar "feil" avgjørelser, vi havner i "feil" miljøer og får "feil" venner. Alle disse tingene er med på å forme oss og også vårt livssyn. Da blir det jo helt bingo hvem som trekker vinnerloddene. Jeg tror heller at troen på helvete er noe som er innført av de som skrev Bibelen for å skremme datidens mennesker til å omvende seg. Bibelens budskap er kjærlighet og det er det jeg forholder meg til. Og jeg tror at vi alle kommer til å møtes i det neste livet i Paradis. :)

Anonymkode: 8cbc1...132

Men djevelen er jo Guds fiende , og det står jo skrevet om både han og antikrister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2019 den 22.29, livetsgrubel skrev:

Jeg er redd for dette. Jeg skulle ønske jeg klarte tro fult ut! Jeg vet jeg har syndet, fått barn før ekteskap osv osv, men om jeg skal be om tilgivelse for det så blir det ikke ekte. Derfor tenker jeg at jeg ikke får komme med.

Viste du at vi mennesker kan ingenting gjøre uten Gud? Det handler ikke om å tro nok. Jesus vil bare ha hjertet ditt. Han elsker det barnet du har fått før ekteskap. Det finnes ikke et eneste menneske som ikke har syndet! Derfor kom Jesus til jorden og døde på korset. Han tok straffen for dine synder. Så god er Jesus at han tok alles menneskers straff! Når han hang på korset så måtte han igjennom alle menneskers synd. Han tok det på seg så at vi som tror på han og har han som Herre i vårt liv skulle få komme til himmelen og få evig liv. 

Det eneste du tenger å gjøre er å si unnskyld til Jesus for syndene og spørr om han vil tilgi deg. Da er alt tilgitt og Gud slenger alt i glemselenshav. Gud husker ikke lenger at du har syndet. Så god er Gud. Prøv å bli kjent med Jesus etter du har tatt i mot han som Herre i livet ditt. Det er ikke sånn at du skal streve for at Jesus skal komme i livet ditt. Han er allerede der når du tar i mot han. Om du søker Jesus og rettferdighet (som er å prøve å ikke synde mer og når du gjør gå til Jesus med det) så er du reddet. Du trenger ikke å være redd mer. 

De tingene som er synd ødlegger vår sjel og ødlegger for at vi kan ha det bra i livet. Uansett hvor mye synd et menneske har gjort et det ikke for mye for Gud. Uansett hva du har gjort. Gud elsker alle uansett. 

Du føler kanskje at det ikke blir ekte men det er ekte når du gjør det! Vi skal ikke alltid gå etter våre følelser men heller hva som står i bibelen. Det Gud har sagt! Gud har sagt at om du ber tilgivelse for dine synder blir du satt fri fra dem. 

For at du skal føle at det er ekte er det viktig å bruke tid på Jesus. Du tenger ikke å gå i fullt kjør med dette med en gang. Be Jesus lede deg nærmere han og be om Guds vilje i ditt liv. Jeg anbefaler å lese bibelen bare om det så er 1 vers om dagen. Takk for at du delte. Ikke vær redd. Er du frelst og går den veien Jesus vil du skal gå har du aldri noe å frykte. Du er reddet. 

Anonymkode: e515c...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest livetsgrubel
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viste du at vi mennesker kan ingenting gjøre uten Gud? Det handler ikke om å tro nok. Jesus vil bare ha hjertet ditt. Han elsker det barnet du har fått før ekteskap. Det finnes ikke et eneste menneske som ikke har syndet! Derfor kom Jesus til jorden og døde på korset. Han tok straffen for dine synder. Så god er Jesus at han tok alles menneskers straff! Når han hang på korset så måtte han igjennom alle menneskers synd. Han tok det på seg så at vi som tror på han og har han som Herre i vårt liv skulle få komme til himmelen og få evig liv. 

Det eneste du tenger å gjøre er å si unnskyld til Jesus for syndene og spørr om han vil tilgi deg. Da er alt tilgitt og Gud slenger alt i glemselenshav. Gud husker ikke lenger at du har syndet. Så god er Gud. Prøv å bli kjent med Jesus etter du har tatt i mot han som Herre i livet ditt. Det er ikke sånn at du skal streve for at Jesus skal komme i livet ditt. Han er allerede der når du tar i mot han. Om du søker Jesus og rettferdighet (som er å prøve å ikke synde mer og når du gjør gå til Jesus med det) så er du reddet. Du trenger ikke å være redd mer. 

De tingene som er synd ødlegger vår sjel og ødlegger for at vi kan ha det bra i livet. Uansett hvor mye synd et menneske har gjort et det ikke for mye for Gud. Uansett hva du har gjort. Gud elsker alle uansett. 

Du føler kanskje at det ikke blir ekte men det er ekte når du gjør det! Vi skal ikke alltid gå etter våre følelser men heller hva som står i bibelen. Det Gud har sagt! Gud har sagt at om du ber tilgivelse for dine synder blir du satt fri fra dem. 

For at du skal føle at det er ekte er det viktig å bruke tid på Jesus. Du tenger ikke å gå i fullt kjør med dette med en gang. Be Jesus lede deg nærmere han og be om Guds vilje i ditt liv. Jeg anbefaler å lese bibelen bare om det så er 1 vers om dagen. Takk for at du delte. Ikke vær redd. Er du frelst og går den veien Jesus vil du skal gå har du aldri noe å frykte. Du er reddet. 

Anonymkode: e515c...e14

Men når jeg føler det ikke er noen synd å få barn før ekteskap? Jeg og min mann har jo vært sammen i mange mange år, og føler ikke da at man driver hor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 16.6.2019 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen logiske argumenter for skapelsesberetningen. Det er en skapelsesmyte akkurat som alle andre religioner sine skapelsesmyter, det går ikke an å argumentere for det ved hjelp av logikk. 

Evolusjonsteorien, derimot, er en godt dokumentert vitenskapelig teori. 

Det fins jo mange kristne/religiøse som ikke betviler evolusjonsteorien, de bare ser på den som metoden Gud bruker. Hvorfor må det være en motsetning mellom de to tingene? 

Anonymkode: b613f...b6b

Selvfølgelig kan man argumentere for det ved hjelp av logikk. Man bruker ulik logikk på ulike ting. Du er for flat. Men du har rett i at det ikke må være en motsetning mellom vitenskap og tro. Ta Galileo, elsket Gud, elsket universet.

Anonymkode: 4975f...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du har rett i at det ikke må være en motsetning mellom vitenskap og tro.

det er ingen motsetninger så lenge du ikke blander de to. Når det kommer til universet, solsystemet, livet på joden , mennesket og evolusjon så blander du dem og da er de fullstendig på kollisjonskurs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, livetsgrubel skrev:

Men når jeg føler det ikke er noen synd å få barn før ekteskap? Jeg og min mann har jo vært sammen i mange mange år, og føler ikke da at man driver hor. 

Tessalonikerne 4, 3-5:

 For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor.  4 Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud.

Korinterne 6, 18:

Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp.

 

Tessalonikerne 4, 7-8:

7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv.  8 Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd. 

 

Selv om du føler at det ikke er synd betyr det ikke at det ikke er synd. Den som avviser Guds ord avviser Gud. 

Anonymkode: e515c...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest livetsgrubel
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tessalonikerne 4, 3-5:

 For dette er Guds vilje: at dere skal være hellige, så dere holder dere borte fra hor.  4 Hver av dere skal vite å vinne seg sin egen kone i hellighet og ære, 5 ikke i sanselig begjær som hedningene; de kjenner jo ikke Gud.

Korinterne 6, 18:

Hold dere langt borte fra hor! All synd som et menneske gjør, er utenfor kroppen. Men den som driver hor, synder mot sin egen kropp.

 

Tessalonikerne 4, 7-8:

7 For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv.  8 Den som avviser dette, avviser derfor ikke et menneske, han avviser Gud, som gir dere sin hellige Ånd. 

 

Selv om du føler at det ikke er synd betyr det ikke at det ikke er synd. Den som avviser Guds ord avviser Gud. 

Anonymkode: e515c...e14

De fleste har vel hatt sex før ekteskapet!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, livetsgrubel skrev:

De fleste har vel hatt sex før ekteskapet!?

Om man har hatt det må man be om tilgivelse til Gud. 

Anonymkode: e515c...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎06‎.‎2019 den 14.47, livetsgrubel skrev:

Men djevelen er jo Guds fiende , og det står jo skrevet om både han og antikrister. 

Jeg finner ideen om en ond kraft helt uforståelig under en allmektig Gud. I tillegg nevnte jeg en del momenter som gjør at en del kanskje aldri vil bli eksponert for muligheten til å bli en troende. Det er hinsides all rettferdighet at de skal havne i det du kaller helvete.

Anonymkode: 8cbc1...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...